تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۶
کد مطلب : ۲۷۴۵۳۹
همسر سردار شهید صمصام طور گفت: شهید همیشه سفارش می‌کرد در درجه اول باید تحت فرمان ولایت باشیم و مملکت را نگاه نکنیم که کی به آن سمت در حرکت است چراکه صراط مستقیم راه ولایت است.
۰
plusresetminus
سرفرازی ایران به اسلام است و ولایت فقیه/ نسل‌ها! به هوش باشید تا شرمنده سیدالشهدا نشویم
به گزارش بلاغ، سال 1342، هنوز بهارش را به پایان نرسانده بود که بذرهای انقلابی بزرگ در دل تاریخ کاشته شد و قیام 15 خرداد با رهبری هوشیارانه امام خمینی(ره) نخستین ندای اسلام‌خواهی و آزادی‌طلبی را فریاد کرد.

در این گذار، ایثارگرانی جان خود را برای به ثمر نشستن این بذر پرثمر فدا کردند.

رهبر کبیر انقلاب از همان ابتدا گروهی را مأمور کرد تا به خانواده‌های شهدای قیام پانزده خرداد رسیدگی و از آنان حمایت کنند.

نگاه امام راحل به ملت نگاهی مالامال از فروتنی بود و به همین دلیل همواره حمایت از قشرهای گوناگون ملت را سرلوحه برنامه‌های خویش قرار داده بودند که تأسیس بنیاد مستضعفین و کمیته امداد ازجمله این نهادها بوده‌ است.

یکی دیگر از مهم‌ترین نهادهایی که با فرمان امام راحل تأسیس‌شده بنیاد شهید است؛ به‌فرمان رهبر کبیر انقلاب در تاریخ 22 اسفند 1358 به‌منظور تجلیل و تکریم از شهدا و جانبازان و ایثارگران و خانواده‌های مکرم آنان بنیاد شهید انقلاب اسلامی تشکیل‌شد.

حضرت امام (ره) در نامه فرمان تأسیس این بنیاد می‌فرماید: «نهضت اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی، مرهون فداکاری قشرهای مختلف ملت است که در صف اول باید شهدای انقلاب ـ رحمة الله علیهم ـ و کسانی که در این راه معلول و آسیب‌دیده شده‌اند را محسوب داشت. لهذا باید رسیدگی کامل به خاندان شهدا و آسیب دیدگان و معلولین در این راه،... به نحو احسن و با مراعات احترام آنان بشود».

ایشان در ادامه این فرمان به اولویت‌های ده‌گانه اشاره‌کرده و دولت را به رسیدگی امور خانواده‌های شهیدان در این ده اولویت موظف می‌کند.

22 اسفندماه سالروز تأسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی به‌فرمان حضرت امام خمینی(ره) با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۳ به نام روز بزرگداشت شهدا نام گرفت که از سال گذشته از 16 اسفند الی 22 اسفند به‌عنوان هفته شهید معرفی و نام‌گذاری شده است.

به مناسبت این ایام و گرامی داشت یاد و خاطر شهداء، راهی شهرستان سیمرغ شدیم تا مهمان همسر یکی از شهداء و سرداران بزرگ استان و کشور باشیم.

سردار بسیجی شهید صمصام طور جانشین فرمانده گردان امام محمدباقر (ع) لشگر ۲۵ کربلا در آخرین روز زمستان سال 1332 در شهر کیاکلا چشم به جهان گشود و چهارمین روز از ماه خرداد سال 1367 در منطقه شلمچه به دلیل جراحات وارده به شهادت رسیدند.

وقتی به منزل شهید رسیدیم با استقبال گرم همسر شهید مواجه شدیم.

باید چیزی داشته باشیم که همه مردم‌دارند

همسر سردار شهید صمصام طور در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه از شهید بزرگوار سه یادگار به نام‌های آقا مصطفی، آقا مرتضی و معصومه خانم به یادگار مانده است، اظهار کرد: روز 12 فروردین سال 60 مصادف با روز جمهوری اسلام ازدواج‌کرده و شهید صمصام در سال 1367 به شهادت رسیدند.

وی در ادامه به ویژگی‌های اخلاقی شهید اشاره کرد و گفت: شهید صمصام مبارز، ولایت‌پذیر، روشن‌فکر، باصداقت، با صراحت و مردمی بود.

حاجیه‌خانم فاطمه رضایی با اشاره به اینکه شهید صمصام بسیار ساده‌زیست بود و به محرومین خدمت می‌کرد، تصریح کرد: بیشتر حضور ایشان در اجتماع بوده است.

وی افزود: در اوان زندگی منزلمان یک موکت وجود داشت که بعد از مدتی به خاطر حضور فرزند خردسال و سرد شدن منزل به شهید گفتم یک فرش تهیه کند که ایشان حاضر نبودند یک فرش نو بگیرند برای همین یک فرش دسته دوم تهیه کردند، چراکه اعتقاد داشتند باید چیزی داشته باشیم که همه مردم‌ دارند، داشتن چیزی که ما داریم اما دیگران ندارند برای من سخت است.

همسر شهید طور با بیان اینکه شهید قبل از پیروزی انقلاب اسلامی محوریت جوانان و مردم کیاکلا را به عهده داشته و در راهپیمایی‌ها شعار می‌نوشتند، شعار می‌دادند و قطع‌نامه صادر می‌کردند، اظهار کرد: شهید صمصام پیش از انقلاب در مبارزه با خوانین بسیار تلاش داشتند و برای مقابله با چماق به دستان پیش از انقلاب گشت‌های شبانه را با همکاری برادران تشکیل دادند و نقش مؤثری در حفظ امنیت و آرامش مردم کیاکلا داشته‌اند.

وی ادامه داد: در بحبوحه انقلاب اسلامی با منافقین و سازمان مجاهدین خلق، که از امت جداشده بودند، مواجه بودیم که شهید صمصام در این رابطه هم نقش بسیار پررنگی را ایفا نمودند به‌گونه‌ای که شهید صمصام را تنها مانع سر راه خود می‌دیدند.

رضایی با اشاره به اینکه در بحبوحه انقلاب، شهید برای تهیه مایحتاج زندگی مردم بی‌بضاعت تعاونی را تشکیل داده بودند و به‌واسطه همین شرکت تعاونی مایحتاج زندگی مردم بی‌بضاعت را تهیه می‌کردند، تصریح کرد: شهید نسبت به مسائل جامعه خود بسیار احساس مسؤولیت می‌کرد و تمام فعالیت‌های ایشان بیرون از منزل بود و در منزل نقش زیادی از او ندیدم.

وی افزود: شهید سال 60 به‌صورت بسیجی عازم جبهه‌های کردستان شدند و 6 ماه در آنجا حضور داشتند که خبر آوردند ایشان به شهادت رسیدند و فکر می‌کردیم دوستانشان این خبر را به ما نگفته‌اند، همهمه‌ای شده بود که بعداً فهمیدیم منافقین ایشان را می‌شناختند و هر کاری انجام می‌دادند تا ایشان را به شهادت برسانند ولی موفق نمی‌شدند برای همین این شایعه را پخش کردند که صمصام در کردستان به شهادت رسید.

شهدا برای سربلندی ایران رفتند

همسر شهید طور با تأکید بر اینکه شهدای ما روشنفکر و مبارز بودند، تصریح کرد: وقتی جنگ شروع شد شهدا احساس مسؤولیت کردند و برای حراست از ناموس، دین و مملکت خود رفتند.

وی ادامه داد: شهدا فقط برای خانواده خود نبودند، چرا که اگر این‌گونه بود می‌ماندند و به زندگی عادی خود ادامه می‌دادند.

رضایی با بیان اینکه شهدا برای ملت ایران، استقلال، سربلندی و آزادی ایران اسلامی رفتند تا دچار ابوسفیان‌ها نشویم و مملکت ما به چپاولی که در دوران 2500 ساله ستم‌شاهی و پادشاهان گذشته می‌شد برنگردد، تأکید کرد: شهدا این موضوع را درک کرده و فهمیده بودند و عاشقانه رفتند و دفاع کردند و به ملت ایران و خانواده‌های شهدا گفتند شما باید عاشقانه زندگی کنید.

وی افزود: شهدا با رفتن خود آرامش و امنیت را به این مملکت برگرداندند و آسایش و آرامش امروز ما به‌ پاس خدمات شهدای عزیزمان است.

همسر شهید طور با اشاره به اینکه در وصیت‌نامه اکثر شهدا و شهید صمصام طور نوشته‌شده انقلاب اسلامی ما که پیروز شد باید راهی فلسطین و لبنان شویم، اظهار کرد: وصیت‌نامه آتشین شهدا به ما نشان می‌دهد که ما تعلق به مملکت خود نداریم و متعلق به اسلام هستیم.

وی ادامه داد: هر جای دنیا که درخطر باشد وظیفه شرعی و عرفی داریم و باید دفاع کنیم و این کلام، کلام شهدای ما است.

مدافعین حرم کلام شهدا را درک کردند

رضایی بابیان اینکه مدافعین حرمی که برای دفاع از حرم حضرت زینب (س) به سوریه می‌روند وصیت‌نامه و این کلام شهدا که می‌گویند هر جا اسلام درخطر باشد ما باید برویم را درک کردند، تصریح کرد: این افراد سن زیادی ندارند اما برای اعتقاد خود مبارزه می‌کنند و در این مسیر خانواده خود را به خدا می‌سپارند.

وی افزود: این افراد اسلام را درک کردند و هر جای دنیا که اسلام درخطر باشد، چه سوریه، چه لبنان و هر جای دیگر، پا پیش می‌گذارند و از هیچ دشمنی هم هراس ندارند.

همسر شهید طور با تأکید بر اینکه آمریکا می‌داند ایران پیروز است، اظهار کرد: آمریکا با غلبه بر اقتصاد ما می‌خواهد اعتقاد ما را بر هم بزند چراکه می‌داند مردم ایران ازنظر اقتصادی روی پای خود ایستاده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: هدف آمریکا از این کار مبارزه با اسلام، دین، اعتقاد و ولایت است.

رضایی بابیان اینکه این نظام اسلامی است و با دوران پهلوی و پادشاهان گذشته متفاوت است، تصریح کرد: این نظام روی پای خودش ایستاده و اقتدار و سربلندی آن به دست مردمش است و مردم هم این اقتدار را برای خود به وجود آوردند و به‌ هیچ‌وجه راضی نمی‌شوند کشورهای غربی، شرقی، امپریالیستی و صهیونیست‌ها ایران اسلامی را غصب کنند.

وی ادامه داد: امروز به‌واسطه جوانان عزیز کشورمان در زمینه‌های مختلف علمی و فنی پیشرفت کرده‌ایم و هرروز بر اقتدار ما افزوده می‌شود.

راه صراط مستقیم، راه ولایت است

همسر شهید طور با اشاره به اینکه از قبل برخی امور به شهدا الهام می شود، اظهار کرد: شهید صمصام روزی به‌طور ناگهانی بیمار و خانه‌نشین می‌شوند به‌گونه‌ای که اصلاً نمی‌توانند راه بروند که مادرشان به ایشان می‌گوید شما خود را به دکتر نشان دهید، اما شهید قبول نمی‌کنند تا اینکه دوستان شهید به عیادتشان می‌آیند.

وی افزود: مادر شهید در این دیدار به دوستان شهید می‌گوید شما به او بگویید به دکتر خود را نشان دهد که شهید در این جمع می‌گوید: «مادر جان این پای سمت چپ من تیر می‌خواهد» و وقتی ایشان به جبهه می‌روند در سال 67 در لحظه شهادت اولین جایی که تیر می‌خورد پای سمت چپ ایشان است سپس پای سمت راست ایشان و دستشان هم تیر می‌خورد.

وفاداری به ولایت، سفارش اکید شهداء به همه نسل هاست
رضایی بابیان اینکه شهید تحت فرمان ولایت بوده و بسیار ولایی بودند، تصریح کرد: شهید گفتند اگر ولایت من امروز دستور دهد بدون چون‌وچرا زن خود را طلاق ده من هم بدون چون‌وچرا این کار را انجام می‌دهم.

وی ادامه داد: شهید همیشه سفارش می‌کرد در درجه اول باید تحت فرمان ولایت باشیم و مملکت را نگاه نکنیم که کی به آن سمت درحرکت است، چراکه راه صراط مستقیم راه ولایت است.

همسر سردار شهید صمصام طور با اشاره به اینکه از زحمات مسؤولین تشکر می‌کنم، تأکید کرد: از مسؤولین امر می‌خواهم مراقب دخل‌وخرج‌های مملکت باشند.

وی افزود: وقتی شهیدمان از اداره به منزل می‌آمد ماشین اداره را در خانه همسایه پارک می‌کرد تا روز بعد با این ماشین به اداره برود حتی روزی که مادرشان به‌سختی مریض شده بود با برادر خود تماس می‌گیرند و می‌گویند ماشینی فراهم کنید و مادر را به بیمارستان ببرید که برادرشان می‌گوید ماشین در حیاط منزل است از آن استفاده کنید، چراکه این وقت شب ماشین پیدا نمی‌شود اما شهید در پاسخ گفتند این ماشین اداره و بیت‌المال است فقط باید برای کارهای اداری استفاده کنم.

رضایی با تأکید بر اینکه شهید حاضر نشد از بیت‌المال برای مسائل شخصی استفاده کند، تصریح کرد: من با چشمان خود دیدم مسئولی از اموال بیت‌المال استفاده شخصی می‌کند با این حرف که ما پول بنزین آن را می‌دهیم که این اصلاً درست نیست و رفع تکلیف است.

وی ادامه داد: باید شهدا و کار شهدا را سرلوحه زندگی و کار خود قرار دهیم.

همسر شهید طور با اشاره به اینکه نوشته شهدا برای ما اکسیر است و کارمندان باید روی میز خود این نوشته‌ها را داشته باشند و نگویند زمان عوض‌شده، تصریح کرد: زمان به‌خودی‌خود عوض نمی‌شود و این من و شما هستیم که زمان را عوض می‌کنیم.

وی افزود: اختیار زندگی باید در اختیار خودمان باشد نه دست دیگران و هوای نفسانی ما.

شهید صمصام یک واقعیت بود

رضایی بابیان اینکه شهید صمصام بر هوای نفسانی خود غلبه کرده بود و به اوج و آن چیزی که می‌خواست رسید، تصریح کرد: شهید صمصام یک واقعیت بود نه شبیه یک واقعیت، یک انسان کامل بود نه شبیه یک انسان و عاشقانه دفاع کرد.

وی ادامه داد: مسؤولین باید یک راهنما را سرلوحه زندگی خود داشته باشند و این راهنما، وصیت‌نامه آتشین شهدا است و وقتی مطالعه می‌کنی آتش‌به‌جان آدم می‌زند.

مسؤولین قدر مردم را بدانند

همسر شهید طور با اشاره به اینکه از همه مسؤولین می‌خواهم در راه شهدا قدم بردارند، اظهار کرد: خانواده شهدا چیزی نمی‌خواهند و فقط می‌خواهیم همان چیزی که شهدا خواستند رقم بخورد.

وی افزود: امروز اگر خطایی از مسؤولین ما سر بزند به خاطر اینکه در نظام جمهوری اسلامی زندگی می‌کنیم و دم از اسلام می‌زنیم، آن خلاف را به نام اسلام می‌نویسند نه پای شخص دیگر پس باید خیلی مراعات کنیم.

رضایی اذعان کرد: حداقل کار امروز ما نصب العین قرار دادن وصیت‌نامه شهدا در ادارات و نظر کردن به آن است.

وی ادامه داد: مردم خوبی داریم و برای همه مردم ایران سر تواضع فرود می‌آورم و احترام خاصی برایشان قائل هستم و تشکر می‌کنم از مردم عزیز ایران که همچنان پای ولایت و انقلاب ایستاده‌اند و ایستادگی می‌کنند، تمام حرفم با مسؤولین این است قدر ملت و مردم را بدانند چراکه همین مردم انقلاب کردند و همین مردم امروز در حال دفاع هستند.

فرازی از وصیت‌نامه سردار شهید صمصام طور

عزیزانم! شرافت و آزادگی واقعی بدون تحمل رنج به‌دست نمی‌آید، باید سینه ظلمت شب را شکافت و به ظالمان هجوم آورد تا فجر و آزادگی و شرافت به‌دست آید، قدرت‌های استکباری سالیان دراز زندگی انسانی مردم را جولانگاه تمایلات نفسانی و تقاضای ضدانسانی خود قرار دادند، این‌ها از آنجا که بنیاد نظام فکری و اجتماعی آنها قلدری است، جز زبان اسلحه نمی‌فهمند پس به هر یک از ما واجب است که با مستکبران بجنگیم.

باید وصیت‌نامه‌های آتشین نوشت و بندهای پوتین را محکم بست و تفنگ را برداشت، از میان دریای خون عبور کرد، باید کربلا را ساخت و عاشورا به پا کرد، باید به سراغ مرگ رفت، راه آزادی و دین‌داری حقیقی، راه پرنشیب و فراز است و موانع و مشکلات فراوان دارد، برای طی این راه باید عاشق شد، راه عاشق شدن این است که نخست باید دردمند بود، باید درد علی (ع) را در سینه، غم زهرا (س) را در جان، سوز امام حسین (ع) را در عمق وجود داشت؛ این درد وقتی مایه الهی بگیرد، می‌شود عشق.

پاسدار ارزش‌های اسلامی باشید، با فساد و فحشا و رفاه‌طلبی مخالفت کنید که جولان‌گاه شیطان است و آفت‌پرور علیه انقلاب؛ مسجدها را پر کنید و با داشتن جلسات قرآن و دعا و روح جان خود را از زنگ‌ها و رنگ‌های مادی بزدایید.

قانع باشید تا آماده هرگونه فداکاری و ایثار باشید، گشاده‌رو و خوش‌برخورد باشید اما بر سر معیارهای اسلامی هرگز نرمش نشان ندهید که تمام خون‌ها برای اسلام ریخته شده، در موقع هجوم مشکلات به خدا پناه ببرید و هرگز از رحمت خدا ناامید نشوید، در موقع هر کاری خدا را حاضر ببینید جز برای خدا برای احدی تعظیم نکنید؛ با خودشناسی می‌توان تمامی شیطان‌های درون را از بین برد و بر هوای نفس فائق آمد.

فرزندانم! قدر انسان در دنیا به همت اوست و همت انسان به آرزویش است که هر چه آرزو کمتر باشد، تعلق انسان کمتر است البته این به‌معنای بی‌تفاوتی به مسائل اجتماعی نیست بلکه آن است که دنیا هدف نباشد.

مطالعه در تاریخ و قرآن، توکل به خدا، برنامه‌ریزی در کارها، داشتن شرافت، داشتن آزادگی، رعایت ارزش‌های اسلامی و اخلاق اسلامی در کار و شغل حتی در تجارت، درنظر گرفتن رضایت خدا و نه رضایت مردم، توجه به امدادهای غیبی، خوش‌خلقی و گشاده‌رویی، توجه به مرگ، زیاد گوش کردن و کم حرف زدن، سعی کنید همیشه دردمند باشید که بی‌دردی نشانه سقوط انسانیت انسان است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰