تاریخ انتشاريکشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳
کد مطلب : ۲۷۱۸۰۹
صنعت گردشگری می‌تواند بسیاری از کاستی‌های جویبار را پوشش دهد و به‌عنوان یکی از صنایع پیشرو در رشد و شکوفایی اقتصادی نقش بسزایی ایفا کند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، شهرستان جویبار یکی از شمالی‌ترین شهرستان‌های استان مازندران است که به دریای پهناور مازندران راه دارد، گمان می‌رود اجتماع اولیه مردم در شهرستان جویبار به دوران صدر اسلام بازگردد. ولی اولین مدرک و نشانه از جویبار در کتاب سهمی، نویسنده تاریخ جورجان که در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم زندگی می‌کرد در صفحه ۴۸۸ در مورد یک شخصیت علمی و فقهی برجسته بانام یعقوب تن بلائی از دهستان گیل‌خواران (نام قدیمی جویبار) نوشته‌شده است. آنچه مشخص است این است که در دوران قاجار به دستور آقا محمد خان گروهی از طوایف کرد برای محافظت از مناطق شمالی به این منطقه که مدتی به کردکلا معروف بود، مهاجرت کردند. محمدحسن خان کرد سرپرستی این منطقه را به دست گرفت.

در سال ۱۳۱۰ در دوره پهلوی و به دستور رضاشاه کارخانه پنبه‌ای در مرکز شهر تأسیس شد که می‌توان گفت این کار اولین سنگ بنای شهر جدید جویبار بود. هم‌زمان با آن تأسیس ژاندارمری و مخابرات با مرکز تلفن مغناطیسی به این امر کمک کرد.(1)

جویبار با جمعیتی بالغ‌بر 80هزار نفر و با مردمانی که پیشه اصلی آن‌ها کشاورزی است، سهم به سزایی در تولید محصولات کشاورزی، باغی و دامداری در استان دارند.

این شهرستان با 18 کیلومتر نوار ساحلی و وجود تالاب‌ها و آبندان های بسیار زیبا و همچنین وجود بناهای تاریخی و باستانی و بقاع متبرکه امامزادگان از جاذبه گردشگری بسیار بالایی برخوردار است که عبارتنداز: سواحل چپکرود، جمعه‌بازار، بازاری تاریخی در جویبار، خشت پل، سیکاپل، پل آزان، تکیه کردکلا، تپه اسماعیل‌کلا بزرگ، تپه جن‌کتی، تپه حیدرآباد، تپه دونچال، تپه دین‌بن، تپه دین‌چفت‌سر، تپه دین‌لاریمی، تپه شورکا و تپه فوتم‌سنگ‌پل، امامزاده شاه رضا، مقبره سید زین‌العابدین، مقبره امامزاده قاسم، مقبره امامزاده محمود، امامزاده حسن رضا، امامزاده صادق رضا، سقا نفار حیدرآباد، امامزاده هفت تن، امامزاده حمزه، امامزاده صادق رضا ازجمله اماکن زیارتی و سیاحتی شهرستان جویبار است.

با فرارسیدن بهار و جان گرفتن دوباره زمین کسب‌وکار مردمان این دیار رونق می‌گیرد. این شهر ساحلی در ایام عید باستانی نوروز میزبان هزاران گردشگر غیربومی است؛ به‌طوری‌که در سال گذشته 15 هزار گردشگر از سراسر کشور از این شهرستان دیدن کردند که غالب این گردشگران در اماکن مذهبی و سواحل دریا استقرار یافتند. از طرفی وجود باغ‌های وسیع گل نرگس که همچون بوم نقاشی چشم‌انداز زیبایی ایجاد کرده،گردشگران زیادی را به‌سوی خود می‌کشاند. جدا از همه مناظر و اماکن تفریحی، امروز کل دنیا جویبار را سرزمین پهلوان خیز و پایتخت کشتی جهان می‌شناسند که حضور سه کشتی‌گیر در المپیک از یک شهرستان از رویدادهای کم‌نظیری است که در شهرستان جویبار رقم خورد. با همه این تفاسیر ظرفیت‌ها و پتانسیل گردشگری در پایتخت کشتی ایران نادیده انگاشته شده و کارایی جذب گردشگر را ندارد.

میثم فرحی،کارشناس جهانگردی و گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: بسیاری از ظرفیت‌های گردشگری شهرستان‌های استان مازندران با توجه به مواهب طبیعی و فرصت‌های زیاد گردشگری، همچنان مهجور و بلااستفاده مانده است.

وی افزود: شهرستان جویبار نیز با توجه به دارا بودن نوار ساحلی بکر، از حضور گردشگران محروم مانده است.

کارشناس جهانگردی و گردشگری یا اشاره به استقبال کم گردشگران از این شهرستان گفت: به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار نداشتن در مسیر اصلی مسافران این شهرستان ناشناخته مانده است.

فرحی تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل استقبال کم عدم ارائه خدمات مناسب و مطلوب به مسافران است درحالی‌که با ارائه امکانات و خدمات باکیفیت می‌توان ضمن ایجاد انگیزه برای سفر مجدد، رضایت مسافران به این شهرستان را به دست آورد.

رحیم دهپور کارشناس مسائل اقتصادی به خبرنگار ما گفت: سهم کل گردشگری ایران در اشتغال‌زایی طی سال گذشته 5،6 درصد از کل اشتغال یعنی یک‌میلیون و 938هزار و 500 شغل بود.

وی بابیان این‌که گردشگری را باید به پنج حوزه زیارتی، سلامت، طبیعت‌گردی و بوم گردی، فرهنگی- تاریخی و ورزشی در کشور تقسیم‌بندی کرد افزود: ایران به دلیل برخورداری از تنوع اقلیمی بالا، پوشش گیاهی مناسب، زندگی جانوری قابل‌اتکا، آثار فرهنگی- تاریخی و مذهبی فراوان، پزشکان و متخصصان سرآمد و همچنین هزینه درآمد پایین نسبت به بسیاری از کشورها و جاذبه‌های طبیعی می‌تواند ازجمله کشورهای برتر دنیا در صنعت گردشگری ایفای نقش کند.

کارشناس مسائل اقتصادی به پتانسیل گردشگری شهرستان جویبار اشاره و عنوان کرد: صنعت گردشگری می‌تواند بسیاری از کاستی‌های این شهرستان را پوشش دهد و به‌عنوان یکی از صنایع پیشرو در رشد و شکوفایی اقتصادی نقش بسزایی ایفا کند.

بنابراین صنعت گردشگری به دلیل مزیت‌ها و فرصت‌های بی‌شماری که برای رشد و توسعه اقتصادی جوامع به همراه دارد، امروزه یکی از صنایع پیشرو در بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای خاورمیانه تبدیل‌شده است و با توجه به گستره فعالیت‌های صنعت گردشگری در سایر حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی، این صنعت می‌تواند به‌عنوان یکی از مؤثرترین بخش‌ها در رشد و توسعه اقتصادی ایفای نقش کند؛ که شهرستان جویبار می‌تواند با توجه به دارا بودن فرصت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری از این مزیت در جهت توسعه و پیشرفت خود استفاده کند.

پی نوشت:

1- تبیان مازندران. بازبینی‌شده در ۲۹ فروردین ۱۳۸۹.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
دولت و مجلس زمینه‌ساز رفع موانع تولید شوند
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۹
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
سپاه در خدمت‌رسانی به مردم پرچم‌داری می‌کند
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴