با توجه به خدمات مهمی که در نظام سلامت کشور انجام شد، رتبه ایران به سرعت صعود کرد و هم اکنون ایران اسلامی، جزو 30 کشور اول دنیا قرار گرفته است.
۰
plusresetminus
انقلاب اسلامی، انقلابی در عرصه بهداشت و درمان ایران اسلامی/ مازندران مثالی برای این تحول بزرگ
به گزارش بلاغ، ایران پس از انقلاب علی رغم تحریم‌های فراوان توانسته با تربیت متخصصان در صنعت علوم بهداشتی و پزشکی به دستاوردها و موفقیت های مهمی دست پیدا کند.

پیشرفت ایران طی سه دهه اخیر در زمینه ساخت دارو و در حوزه بیوتکنولوژی و ساخت سلول‌های بنیادی نیز خبری انکارناپذیر است.

افزایش طول عمر، توسعه‌ی بهداشت و کاهش مرگ و میر كودكان و مادران، کنترل و حذف بیماری‌های واگیردار، بهینه‌سازی اورژانس بیمارستان‌ها، اجرای برنامه‌های بهبود تغذیه، توسعه بیمه همگانی خدمات درمانی و بیمه روستاییان، همه  از جمله دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و درمان از تحولات عظیمی است که در قاب درخشان پیشرفت‌های پزشکی کشورمان است.

نگاهی بر پیشرفت‌های حوزه بهداشت پس از انقلاب

ذکریا اشکپور کارشناس بهداشت و درمان در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: پیش از انقلاب، بیماری‌های عفونی،  یكی از معضلات بهداشت و درمان كشور بود كه با اجرای برنامه‌های واكسیناسیون كشوری توانستیم به استانداردهای جهانی نزدیك شویم.

وی افزود: سوء تغذیه در سال های اول انقلاب بسیار شایع بود؛ چراکه کشور ما در عین رویارویی با رشد بی رویه جمعیت، با مشکلات عدیده دیگری از جمله وضع اقتصادی بد مردم و محدودیت منابع نیز روبه رو بود و این وضعیت به حدی بغرنج به نظر می‌رسید که کشور ما در آن سال‌ها، جزء کشورهایی به شمار می‌آمد که در گروه سوء تغدیه شدید جای می‌گرفتند.

این کارشناس با بیان اینکه خوشبختانه تلاش و همت مسئولان و ارائه طرح‌های موفق در این زمینه، باعث بهبود شرایط در سال های پس از انقلاب شد، تصریح کرد: اجرای برنامه‌های بهبود تغذیه، بخش مهمی از برنامه‌های چند سال اخیر نظام سلامت را تشكیل می‌دهد و یكی از موفق‌ترین این برنامه‌ها، طرح ترویج تولید نمك یددار بود.

طرح های مبتکرانه برای جبران عقب ماندگی های بهداشتی و درمانی

اشکپور یادآور شد: در حال حاضر نیز به‌عنوان یكی دیگر از طرح‌های مهم در بهبود تغذیه‌ی جامعه، طرح آهن یاری برای ارتقای سلامت دختران دانش‌آموز دبیرستانی در دست اجراست كه نتایج آن در سال‌های آتی روشن می‌شود.

این کارشناس افزود: در حال حاضر، با تصویب قانون مرگ مغزی و پیوند اعضا از جسد، امكان انجام تمامی شیوه‌های پیوند اعضا در كشور میسر گردیده و سالانه بالغ بر 2 هزار پیوند در ایران انجام می‌شود و می‌توان گفت ایران در حال حاضر از پیشگامان پیوند اعضا در آسیا به شمار می‌آید.

اشکپور تصریح کرد: یكی از امور مهم و حساس در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی دارو و مسائل مربوط به آن است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی گام‌های بلندی در زمینه تهیه و توزیع مناسب دارو برداشته شد.

وی عنوان کرد: هم اكنون بیش از 95 درصد نیاز دارویی كشور از نظر كمی در داخل تولید می‌شود كه در مقایسه با سال‌های قبل از انقلاب كه تنها 25 درصد بوده است، بی‌تردید پیشرفت مهمی به حساب می‌آید.

بیش از 17 هزار پیوند کلیه پس از انقلاب اسلامی

صالح مرادی پزشک عمومی در گفت‌وگو با بلاغ، گفت: پیش از انقلاب اسلامی، بیماری‌های عفونی یکی از معضلات بسیار بزرگ ایران به شمار می‌آمد که سازمان بهداشت و درمان کشور به سختی با آن دست و پنجه نرم می‌کرد.

وی افزود: با اجرای برنامه‌های واکسیناسیون در سراسر نقاط کشور، سازمان بهداشت و درمان در راستای نزدیک شدن به استانداردهای جهانی گام برداشت.

این پزشک عمومی تصریح کرد: ایران با اجرای طرح واکسیناسیون فلج اطفال و مجموعه فعالیت‌های انجام شده در این زمینه، به کاهش تعداد مبتلایان به بیماری از 55 مورد در سال 1369، به صفر در سال‌های اخیر انجامیده است.

مرادی گفت: تا سال 1357، تنها 50 مورد پیوند کلیه در کشور انجام شده بود، در حالی که در طول سال‌های پس از انقلاب، بیش از 17 هزار مورد پیوند کلیه در کشور صورت پذیرفته است.

وی، افزود: با تصویب قانون مرگ مغزی و پیوند اعضا از جسد، امکان انجام تمامی شیوه‌های پیوند اعضا در کشور میسر شده و می توان گفت ایران در حال حاضر از پیشگامان پیوند اعضا در آسیا به شمار می‌آید.

صعود از قعر به صدر

به گزارش بلاغ، از آنجا که شاخص‌های بهداشتی جهان برای رتبه بندی کشورها، بر اساس مرگ و میر کودکان زیر یک سال و زیر پنج سال و مادران تنظیم شده است، در زمان گذشته کشور ما دچار وضعیت بسیار بغرنجی بوده است؛ به طوری که بر اساس آمارها، پیش از اجرای برنامه های سلامت، ما جزء سی کشور آخر دنیا ( از بین 190 کشور) محسوب می‌شدیم. اما با توجه به خدمات مهمی که در نظام سلامت کشور انجام شد، رتبه ما به سرعت صعود کرد و هم اکنون ایران اسلامی، جزء سی کشور اول دنیا قرار گرفته است.

لازم به توضیح نیست که روستاهای ما از نظر استانداردهای بهداشتی، در گذشته دارای چه وضعیت اسفناکی بودند اما هم‌اکنون 95 درصد روستاهای کشور به خدمات اولیه بهداشتی و درمانی دسترسی دارند و 90 درصد جمعیت روستایی به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند و بسیاری از خانواده های روستایی از شبکه عمومی آب آشامیدنی برخوردار هستند.
منبع : بصیرنیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲