ماهواره تاثیراتی همچون ترویج فساد و فحشا، بلوغ زودرس، تنش بین همسران، ترویج بی‌عفتی و خشونت که موجب ایجاد ارتکاب بزهکاری‌های اجتماعی است را درپی دارد.
۰
plusresetminus
ماهواره عامل ترویج سبک زندگی غربی و ضد اسلامی در مازندران/ عادی‌سازی فرهنگ برهنگی و بی‌بندوباری در برنامه‌های ماهواره‌ای
به گزارش بلاغ، ماهواره امروزه یکی از رسانه‌‌های قدرتمند جمعی است که می‌‌تواند در هوشیار كردن، اطلاع‌رسانی و درحوزه پژوهش، سیاست و ... نقش مهمی ایفا کند و در مقابل آن، برنامه‌‌های تخریبی و نابهنجار نیز دارد تا جایی که جامعه شناسان و کارشناسان فرهنگی را وادار کرده برای مصونیت جامعه انسانی، چالش‌‌ها و معضلاتی که ماهواره به ویژه برای خانواده‌‌ها در پی دارد، چاره اندیشی کنند.

تیغ دو دمی که بیشتر می‌‌کشد تا ...

تاثیر برنامه‌‌های این رسانه قدرتمند بر افكار عمومی و عملكرد آن را از نظر جامعه پذیری نباید فراموش کرد. گذراندن وقت زیادی برای تماشای ماهواره و برنامه‌‌های آن علاقه فرد را به مطالعه کم، فرد را تنبل و از نظر روانی، منفعل بار می‌‌آورد و فعالیت ذهنی را كند می‌‌کند.

ماهواره روح انسان را مسخ، ذهن و اندیشه را تسخیر و انسان را از اخلاقیات و هنجار‌های اجتماعی دور می‌‌کند و به سمت دنیای فیلم‌‌های مبتذل و خشونت آمیز می‌‌کشاند و مبلّغ پرخاش‌گری و ستیزه‌جویی است، که با وارد شدن ماهواره به خانه‌‌های ایرانی کم کم طیف وسیعی از خانواده‌‌ها تسلیم این ابزار قدرتمند رسانه‌ای شده و می‌‌شوند.

ماهواره و شبکه‌‌های پرتعدد و پرتنوع حیرت آور

به طور می‌انگین تخمین زده شده که تعداد شبکه‌‌های ماهواره‌ای فعال در جهان 17 هزار و ۶۶۶ شبکه است که از این تعداد حدودسه هزار شبکه در داخل ایران با دیش‌‌ها و آنتن‌‌های معمولی قابل دریافت هستند و این شبکه‌‌ها شامل حدود 380 شبكه موسیقی، 273 شبكه تبلیغ ادیان ساختگی، 235 شبكه مبتذل و 74شبکه ویژه تبلیغات مد لباس و لوازم آرایش است كه هر سال بر شمار آن‌ها اضافه می‌‌شود.

اشاعه فرهنگ غربی و ضداسلامی در اولویت فعالیت‌ شبکه‌‌های ماهواره‌ای

یکى دیگر از کاربرد‌های رسانه‌هاى جمعى همچون ماهواره مفهوم سازى است که به تبع آن، شکل دادن به هنجارهاى متناسب با آن مفهوم را در پی دارد.

محاصره کشور‌های اسلامی در اشاعه دادن فرهنگ غربی و ضداسلامی در اولویت فعالیت‌‌های این شبکه‌‌های ماهواره‌ای است. تعدادی از این شبكه‌‌ها به ترویج فرهنگ برهنگی و بی‌بندوباری در سطح جامعه می‌‌پردازند تا با جریان عادی سازی این فرهنگ، بنیاد خانواده را سست كنند و برخی دیگر رویكردی ضد دین دارند و با شبه افكنی در افکار، آن‌ها را از اعتقادات‌شان دلسرد می‌‌کنند و تعدادی نیز به سیاه‌نمایی اتفاق‌‌های دولت و ملت می‌‌پردازند تا بتوانند در مخاطبان‌شان تخم یاس و ناامیدی بکارند.

چگونگی تاثیرات ماهواره بر رفتار اجتماعی و فردی انسان

با افزایش كمی شبكه‌‌های ماهواره‌ای و مخاطبان ایرانی، جنگ نرمی كه امپریالیسم رسانه‌ای غرب دنبال پیروزی آن است، به سهولت انجام می‌‌شود.

سودابه صالحی کارشناس روانشناسی، مشاور مسائل فردی و اجتماعی در خصوص تاثیرات ماهواره بر افراد جامعه و روحیه ان‌ها به خبرنگار ما گفت: هرچند ماهواره وسیله‌ای است که می‌‌توان از آن استفاده مفید کرد، اما متاسفانه این وسیله برای مقاصد و اهداف منفی بیشتر مورد استفاده قرار می‌‌گیرد و اینجاست که ماهوراه ابزاری خطرساز برای اخلاق و فرهنگ و معنویات جامعه مطرح می‌‌شود.

وی با بیان اینکه جسم انسان در خدمت روح انسان است، اظهار کرد: زمانی که روح فاسد شود به طور مستقیم بر روی جسم انسان نیز تاثیر منفی می‌‌گذارد که زمینه غرق شدن انسان در منجلاب گناه را فراهم می‌‌کند.

مشاور مسائل فردی و اجتماعی، ماهواره را یکی از عوامل تغییر نگرش انسان عنوان کرد و افزود: اعضای جامعه به وسیله ماهواره سرچشمه دیگری برای افکار و عقاید خود پیدا می‌‌کنند و به مرور زمان به وسیله هجوم برنامه‌‌های ماهواره‌ای تغییر می‌‌کنند و زمانی که افکار و عقاید انسان تغییر و نگرش فرد نسبت به مسائل زندگی عوض شود، به تبع آن رفتار اجتماعی او نیز تغییرمی‌کند.

علت تمایل افراد به ماهواره

صالحی دلایل تمایل افراد به ماهواره را جذابیت و تنوع زیاد برنامه‌‌های ماهواره ای دانست و عنوان کرد: تنوع طلبی خصلت ذاتی انسان‌‌ها است و ماهواره‌‌ها با پخش برنامه‌‌های متنوع از صد‌ها شبکه تلویزیونی به طور هم‌زمان این حس را در مخاطبین ارضاء می‌‌کنند.

تاثیرات مخرب ماهواره

این کارشناس روانشناسی درباره تاثیر ماهواره بیان کرد: ماهواره تاثیراتی همچون ترویج فساد و فحشا، بلوغ زودرس، تنش بین همسران، ترویج بدحجابی و بی‌عفتی، ترویج خشونت که باعث ایجاد ارتکاب بزهکاری‌‌های اجتماعی چون قتل، دزدی، تجاوز به کودکان و انحرافات جنسی است را در پی دارد.

وی فساد و فحشا در جوانان را عامل به هدر رفتن سرمایه جامعه بیان کرد و گفت: وقتی افراد جامعه لاابالی و فاسد، بی‌همت و بی‌تفاوت تربیت شوند امید چندانی به بهروزی و سعادت آن جامعه نیست. بسیاری از جوانان ساعت‌‌ها از عزیزترین عمر خود را به جای کار و تلاش صرف برنامه‌‌های مبتذل ماهواره‌ای می‌‌کنند، تماشای صحنه‌‌های مبتذل، ذهن و اندیشه‌ آن‌ها را درگیر و آدمی به طور ناخوداگاه این گونه صحنه‌‌ها را بیشتر اوقات پیش روی خود مجسم می‌‌کند.

سودابه صالحی ادامه داد: فردی که خود را به دیدن این تصویر‌ها عادت داده به کار و فعالیت اقتصادی، علمی و اجتماعی بی‌رغبت می‌‌شود و هرگاه بخواهد فکر خود را روی مسئله مهم متمرکز کند به یاد آوردن صحنه مبتذل توان تمرکز را از فرد می‌‌گیرد.

ماهواره و ترویج طلاق و بی‌بندوباری

این مشاور مسائل فردی و اجتماعی یکی از مهم‌ترین مسایلی که جامعه امروز را تهدید می‌‌کند، مسئله طلاق دانست و عنوان کرد: نکته قابل توجه داستان بیشتر سریال‌‌های عاشقانه که از ماهواره پخش می‌‌شود مربوط به خیانت، برهم خوردن عقد، نامزدی و طلاق است.

وی برنامه شبکه‌‌های ماهواره‌ای را عامل ترویج سبک زندگی غربی عنوان کرد و یادآور شد: بسیاری از مردم سریال‌‌های ماهواره‌ای را دنبال می‌‌کنند و همواره این شبکه‌‌ها به ویژه شبکه‌‌های فارسی زبان به دنبال پیاده‌سازی سبک زندگی غربی بر نظام خانواده ایرانی هستند که متاسفانه بر طبق آمار باعث ازهم پاشی کانون خانواده‌‌ها نیز شدند.

صالحی نقش خانواده را به‌عنوان کوچک‌ترین واحد اجتماعی، بسیار تاثیرگذار دانست و تصریح کرد: کانون خانواده می‌‌تواند از جهت مثبت در ایجاد آرامش و هم از جنبه منفی در ایجاد آسیب اجتماعی نقش زیادی ایفا کند.

این مشاور خانواده از جمله ابعاد منفی پدیدآمده از درون این نهاد اجتماعی بروز آسیبی تحت عنوان طلاق عنوان کرد و افزود: یکی از عوامل به وجود آورنده تاثیرگزار بر افزایش روند طلاق در بین زوجین شبکه‌‌های اجتماعی و ماهواره‌ای است و در کنار آن ناهنجاری‌‌ها ،اختلاف‌‌های زوجین در مسایل عاطفی و جنسی نیز یکی از عوامل جدی افزایش این آمار است.

وی آشنایی نامناسب و اشتباه فرد با الگو‌ها و هنجار‌ها را از عوامل ایجاد این مشکلات دانست و تصریح کرد: آشنا نبودن با تکالیف و انتظارات خود در زندگی زناشویی می‌‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات شود. در محیط خانواده بین اعضا باید پیوند عمیق و نزدیک عاطفی برقرار شود هرچه این محبت و نزدیکی بیشتر باشد چون در این شرایط خانواده در محیطی جذاب و با نشاط زندگی است افراد به سمت برنامه‌‌های مخرب نمی‌روند.

این روانشناس اجتماعی با اشاره به مشکلات افرادی که در زمینه فرزندپروری و مسائل زناشویی به وی مراجعه می‌‌کنند، اظهار کرد: بیشترین بخش از مشکلات که بسیار گریبان گیر آن‌ها است به دنیای مجازی، شبکه‌‌های اجتماعی و ماهواره‌ای بر می‌‌گردد، به ویژه در دنیای مجازی که هرچه جلوتر می‌‌رویم این مشکلات بیشتر می‌‌شود و بیشترین شکایت خانواده‌‌ها دور شدن از یکدیگر است و به جای اینکه وقت خود را در کنار خانواده بگذارنند غرق دنیای مجازی و برنامه‌‌های بی پایه و اساس می‌‌شوند.

وی به تاثیر ماهواره بر هنجار‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: خانواده‌‌های بی‌سامان و از هم گسیخته که عادی شدن خیانت زن به همسر و شوهر به زن، بی‌اهمیت شدن احترام‌‌ها بین اعضای خانواده به ویژه والدین، عادی شدن رابطه جنسی دختر و پسر قبل از ازدواج و سقط جنین و بی‌تفاوتی نسبت به حریم خانواده از تاثیرات سو ماهواره بر هنجار‌های اجتماعی است.

صالحی با اشاره به آسیب‌‌های تماشای سریال‌‌های ماهواره، خاطرنشان کرد: سلب اراده از جوانان، شعله ور شدن غریزه جنسی، ایجاد روحیه بی‌تفاوتی، الگو دهی نادرست به ویژه برای جوانان و نوجوانانی که در دوره الگو دهی و الگو پذیری هستند، از دیگر آسیب‌‌های تماشای سریال‌‌های ماهواره است.

الگو‌های کاذب در نمادسازی‌‌های تربیتی ماهواره ها

این کارشناس روانشناس با بیان اینکه فرد در دوره جوانی به دنبال الگو است تا خود را براساس آن بسازد، ادامه داد: ترویج خشونت با دیدن صحنه‌‌های خشونت آمیز فیلم‌‌ها و برنامه‌‌های ماهواره‌ای موجب افزایش سطح خشونت در افراد می‌‌شود چراکه یکی از راه‌‌های یادگیری از طریق مشاهده و تقلید است.

سودابه صالحی در پایان با عنوان اینکه کسی نمی‌تواند بگوید که اصلا تاثیری از این شبکه‌‌ها نگرفته است، یادآور شد: تاثیرات ماهواره بر افراد باتوجه به شرایط آن‌ها متفاوت است اما به هر حال تدریجا تاثیر می‌‌گذارد شاید فرد در آن واحد متوجه تغییرات خود نشود اما در طول زمان شکایت اطرافیان نشان دهنده تغییرات وی است.

گسترش پورنو و فساد اخلاقی و جنسی، اولویت برنامه‌‌های ماهواره

بدون شک ارائه تصویر‌های مستهجن و مبتذل از طریق ماهواره و نمایش آن‌ها یکی از عوامل گسترش بی‌بندوباری و به فساد کشاندن جوانان است.

دشمن که همواره اشاعه فرهنگ دینی و اعتقاد به خداوند و معنویات را مانع اصلی هدف‌‌های خود می‌‌بیند، برای کم رنگ کردن این اعتقادات با ایجاد خلل در اعتقادات قشر جوان و به انحراف کشاندن و بی‌هویت کردن آنان در تلاش است.

قرآن کریم درباره خطر اشاعه زشتی‌‌ها در جامعه اسلامی هشدار می‌‌دهد و می‌‌فرماید: کسانی که دوست دارند زشتی‌‌ها در می‌ان مردم باایمان شیوع پیدا کند عذاب دردناکی برای آن‌ها در دنیا و آخرت است و خداوند می‌‌داند و شما نمی‌دانید.

در واقع از دیدگاه و منطق قرآن، بازگو کردن زشتی‌‌ها و ارائه و ترویج آن‌ها نهی شده است زیرا موجب آشکارسازی زشتی‌‌ها و بر ملا شدن آن‌ها می‌‌شود.

ماهواره ابزاری برای تهاجم فرهنگی و جنگ نرم

در ادامه حسین محمدزاده یکی دیگر از کارشناسان مسائل اجتماعی به خبرنگار ما گفت: از زمانی که مقام معظم رهبری هشدار دادند دشمن در حال تدارک یک جنگ تمام عیار فرهنگی و یک شبیخون فرهنگی است باید هوشیار می‌‌بودیم، چرا که دشمن از هر وسیله و رسانه‌ای که در اختیار داشت برای حمله به فرهنگ ایرانی به کار برده و ماهواره یکی از این رسانه‌‌ها است.

وی با بیان اینکه دشمن برای شبیخون فرهنگی با تمام قوای خویش سرمایه گذاری کرده است، اظهار کرد: دشمن با تمام توان از طریق شبکه‌‌های ماهواره با تهی کردن جامعه از درون، اسباب از هم پاشیدگی جمهوری اسلامی را که متکی بر پشتیبانی مردم مسلمان است، فراهم کرد.

محمدزاده با عنوان اینکه دشمنان به درستی درک کردند که تن‌ها راه شکست جمهوری اسلامی دور کردن مردم از اسلام و آموزه‌‌ها اصیل و فرهنگ اسلامی است، ادامه داد: آن‌ها با پخش برنامه‌‌ها و فیلم‌‌های خود در حال جایگزینی فرهنگ غرب به جای فرهنگ غنی اسلامی هستند که البته تا حدودی موفق شدند و توانستند تاثیر گذار باشند.

وی کارکرد دیگر ماهواره که هر چه می‌‌گذرد تبدیل به آسیبی جدی برای جامعه ما می‌‌شود را تبلیغات ضدمذهبی عنوان کرد و گفت: در سال‌‌های اخیر شاهد رشد قارچ گونه شبکه‌هایی هستیم که با رویکرد تبلیغات ضدمذهبی به زبان فارسی به ترویج مرام و مسلکی خاص پرداخته و یا به تخریب و شبهه پراکنی مشغول هستند.

این کارشناس مسائل اجتماعی به کارکرد این شبکه‌‌ها اشاره کرد و افزود: تبلیغ ضد تشیع و دامن زدن به اختلافات مذهبی و قومی در شبکه‌‌های مروّج وهابیت، ترویج مسیحیت تبشیری، ترویج مذاهب خرافی و عرفان‌‌های کاذب، تخریب و ناکارآمد معرفی کردن فرهنگ‌‌های اصیل و آداب مثبت سنتی، زیر سوال بردن و خرده فرهنگ معرفی کردن فرهنگ دین و جایگزین کردن فرهنگ شهروندی و مردم سالاری من‌های دین، تبلیغ سکولاریزم و القای شخصی بودن دین و ایجاد شک و تردید حتی در مسلمات دینی از کارکرد‌های این شبکه‌‌های ماهواره‌ای است.

محمدزاده در ادامه خاطرنشان کرد: باتوجه به برنامه‌‌های ضد دین شبکه‌‌های ماهواره‌ای هدف آن‌ها ایجاد شبهات گوناگون و نسبت دادن جریان‌‌های تکفیری به اسلام است تا پایه‌‌های دینی را سست کنند و وحدت را از بین ببرند چراکه بسیاری از این شبکه در جهت اختلاف شیعه و سنی و همچنین اختلاف بین قومیت‌‌ها راه‌اندازی شدند.

دشمن در تلاش است تا مذهب را كه عامل بیداریف پویایی، ظلم ستیزی، عدالت گستری و تأمین كننده سعادت دنیا و آخرت است به عامل تخدیری، انزواطلبی، ظلم پذیری، واپس گرایی و رهبانیت تبدیل کند و به تعبیر امام راحل(قدس سره)، اسلام ناب محمّدی را به اسلام آمریكایی مبدّل سازند.

تأكید بر اختلافات مذهبی، تكیه افراطی بر تفاوت‌‌های شیعه و سنی، ترویج خرافه گرایی، ترویج مذهب دروغین، تحریف مفاهیم بلند همچون انتظار، توكل، دعا، قضا و قدر و تعبّد همه در جهت این هدف شوم سازمان دهی و اجرا می‌‌شوند.

و در پایان باید همیشه بدانیم دشمن برای تبلیغ الگو‌های مورد نظر خود و ایجاد بحران هویت در جامعه و تهاجم فرهنگی به کمک شبکه‌‌های ماهواره‌ای فارسی زبان با استفاده از انواع روش‌‌ها به هر ترفندی دست می‌‌زند چراکه یکی از اصلی‌ترین راه‌کار‌های غرب برای رسیدن به هدف خود، فاسد کردن مسلمانان است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما