تاریخ انتشارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۵
کد مطلب : ۲۶۲۲۴۵
یکی از نهادهایی که پای در میدان گذاشته و با ارائه تسهیلات و آموزش های لازم به کارآفرینان برای تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش می کند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.
۰
plusresetminus
کارآفرینی جوانان میاندورودی با حمایت بسیج سازندگی/ خوداشتغالی و نگاه به توان داخل رمز پیروزی بسیج سازندگی
به گزارش بلاغ، در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم‌های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران، واژه جدید «اقتصاد مقاومتی» به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است.

این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال 1389 مطرح شد، در همین دیدار، مقام معظم رهبری «اقتصاد مقاومتی» را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برای جهش» را معرفی کردند.

برای مفهوم اقتصاد مقاومتی در همین مدت زمان کم، تعاریف متفاوتی ارائه شده که هر کدام از جنبه‌ای به این موضوع نگاه کرده‌اند. در این میان، تعریف جامع و کامل از اقتصاد مقاومتی را خود رهبر فرزانه انقلاب ارائه داده‌اند. ایشان در دیدار با دانشجویان فرمودند: «اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی‌ها و خصومت‌های شدید می‌تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.»

میاندورود با ظرفیت های فراوان سرمایه گذاری


شهرستان میاندورود به مرکزیت شهر سورک در استان مازندران با 60 هزار نفر جمعیت و دارا بودن از مواهب طبیعی نظیر جنگل، دشت و دریا و امکانات زیرساختی نظیر جاده بین المللی، راه آهن، فرودگاه مجاورت با بندرامیرآباد زمینه تولید و اشتغال را دارد.

یکی از نهادهایی که پای در میدان گذاشته و با ارائه تسهیلات و آموزش های لازم به کارآفرینان برای تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش می کند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

حسین جناسمی فرمانده سپاه میاندورود در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که در برابر تهدیدها و تکانه‌های داخلی و خارجی آسیب‌پذیر نباشد.

وی بیان کرد: اگر می‌خواهیم مشکل رکود، بیکاری و تولید را حل کنیم و جلوی گرانی را بگیریم علاج همه اینها اقتصاد مقاومتی است، می‌توان با اقتصاد مقاومتی به جنگ گرانی، رکود، بیکاری و تهدیدهای دشمن رفت و بسیاری از آنها را به فرصت تبدیل کرد.

جناسمی تاکید کرد: کار و تلاش مضاعف، توجه به مسئله تولید داخل، تحرک و رونق اقتصادی داخل و اطمینان نکردن به وعده‌های پوچ و توخالی دولت‌های خارجی از بایسته‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه تعریف و تمجید از برجام مشکلات این کشور را حل نمی‌کند، افزود: آن چیزی که مشکل اقتصادی، معیشت، تورم و اشتغال مردم ما را حل می‌کند اجرای درست اقتصاد مقاومتی است.

این مسئول اظهار کرد: کسانی که دغدغه دین، ولایت و پاسداری از انقلاب اسلامی، دغدغه اجرای سیره نبوی و ائمه اطهار را در جامعه دارند دلواپس سرنوشت کشور هستند.

جناسمی تصریح کرد: هر ایرانی که دلواپس سرنوشت کشور و دلواپس سرنوشت دینی و ملی کشور نیست و دل در گرو امید واهی بیگانگان دادن و به وعده‌های پوچ و توخالی شیطان بزرگ اعتماد داشتن مشکلی از مشکلات جوانان را حل نمی‌کند.

اعطای 13 میلیارد ریال تسهیلات در سال جاری برای اشتغال زایی

وی اظهار کرد: به جای فرافکنی و متهم کردن این و آن، در میدان حاضر باشیم، مقاومت کنیم و با روحیه جهادی و تفکر بسیجی و عمل انقلابی مشکلات کشور را حل کنیم.

وی با اشاره به تلاش سپاه برای تحقق اقتصاد مقاومتی از طریق بسیج سازندگی، گفت: در سال جاری 13 میلیارد ریال برای 90 نفر تسهیلات اقتصاد مقاومتی در زمینه‌های مختلفی از جمله پرورش زنبورعسل، ماکیان، ماهی، دام سبک و سنگین، فرآوری محصولات باغی و ... ارائه کردیم.

جناسمی اضافه کرد: برای مهارت بسیجیان در عرصه تولید و اشتغال، با برگزاری دوره‌های آموزشی به 120 نفر مدرک فنی و حرفه‌ای جهت ایجاد اشتغال و کارآفرینی و همچنین برگزاری چهار کارگاه کارآفرینی و اشتغال‌زایی با حضور 400 نفر انجام شد.

جوانان زیادی از طریق حمایت‌های بسیج سازندگی در چند سال گذشته در این شهرستان توانستند علاوه بر تولید ایجاد اشتغال نیز داشته باشند.

یاسر آهنگر یکی از این جوانانی است که با 35 سال سن در روستای دارابکلا شهرستان میاندورود حضور دارد که بعد از گذراندن تحصیل در مقطع کارشناسی در رشته کشاورزی نتوانست شغلی پیدا کند.

شغل اجدادی خود را انتخاب کردم

آهنگر که از پیدا کردن شغل ناامید شده بود، اقدام به راه‌اندازی دامداری در زمین پدری خود کرد تا بتواند مخارج زندگی خود را تامین کند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه دامداری پرورش گاو شیری، گوسفند و بز در روستای دارابکلا دارم، اظهار کرد: قبلا هم دامداری داشتم که سیل سال 88 آن را تخریب کرد و بعد از آن اقدام به بازسازی و شروع دوباره کردم.

این کارآفرین میاندورودی، بیان کرد: فارغ التحصیل رشته کشاورزی هستم و پدران ما هم دامدار بودند و به‌دلیل نبود کار دامداری را انتخاب کردم.

آهنگر خاطرنشان کرد: در حال حاضر 5 راس گاو، 50 راس گوسفند و 20 بز دارم.

این دامدار میاندورودی با بیان اینکه گوسفندان من مولد بودند، افزود: چون علوفه آنها را خریداری می‌کنم و برگشت‌پذیری سرمایه در آن دیر اتفاق می‌افتد و همچنین در چند سال گذشته قیمت گوشت گوسفند ثابت بوده است تصمیم گرفتم به پرواربندی تغییر دهم.

نقدینگی و تسهیلات، نیاز جدی اقتصاد مقاومتی
آهنگر ادامه داد: برای گسترش فعالیتم 24 میلیون تومان وام از بسیج سازندگی گرفتم که اقساط آن را باید ماهانه بدهیم اما بازدهی دام فصلی و سالانه است و یکی از مشکلات ما همین موضوع است.

وی وام را به‌عنوان شریانی دانست که کار را به حرکت در می‌آورد، اضافه کرد: با بانک صحبت کردیم تا سالیانه پول آنها را بدهیم اما بانک پول خود را ماهانه می‌خواهد.

آهنگر تاکید کرد: سود گاو در گوساله است و زمانی می‌توانیم درآمدزایی کنیم و اقساط را بدهیم که بزرگ شده باشد.

دامداری برای دریافت وام بانک ها سزاوارترند یا خرید خودرو؟!


این کارآفرین میاندورود با انتقاد از پرداخت نکردن وام از سوی بانک‌ها به خصوص بانک کشاورزی، ادامه داد: چندین بار به بانک مراجعه کردیم اما گفتند که به دام وام نمی‌دهیم اما برای خرید ماشین آلات وام‌های خوبی می‌دهند.

آهنگر با بیان اینکه اگر گاو و زمین خود را بفروشیم و در بانک بگذاریم سود بیشتری کسب می‌کنیم، افزود: بانک‌ها ما را به‌عنوان یک شریک تولیدی نگاه کنند و نه یک کاسب تولیدی، کشاورز و دامدار تاجر نیست و اگر سودی کسب کند دوباره در بخش کشاورزی هزینه و یا سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی با اشاره به پرداخت وام به واحدهای دامداری در دولت گذشته، اضافه کرد: اگر پول در گردش و فضا داشته باشیم می‌توانیم پرواربندی گوسفند راه بیندازیم به‌همین دلیل نیاز به حمایت دولت و بانک داریم.

آهنگر با بیان اینکه دارابکلا در گذشته بیش از 20 دامداری داشت که تبدیل به مرغداری شده بودند و در حال حاضر این واحدها دوباره تبدیل به دامداری و یا سالن عروسی شدند، تصریح کرد: این تغییر کاربری هزینه دارد و دلیل عمده آن به صرفه نبودن است.

وام بسیج سازندگی ما را احیا کرد

وی خاطرنشان کرد: یک مدتی به رکود برخورد کرده بودیم و قرار بود کار را تعطیل کنیم اما وام بسیج سازندگی امیدواری به ادامه کار به ما داد و توانستیم به فعالیت خود ادامه و حتی آن را گسترش دهیم.

آهنگر با اشاره به شیردهی گاوهای دامداری، گفت: در حال حاضر مردم به شیر محلی نسبت به شیرهای بسته بندی شده استقبال بیشتری نشان می‌دهند به همین دلیل شیرها را در روستا به فروش می‌رسانیم.

وی بیان کرد: چون کارخانه‌ها کیلویی هزار و 200 تومان از ما می‌خرند ولی در روستا هزار و 700 تا دو هزارتومان به فروش می‌رسانیم به همین دلیل فروش در روستا به صرفه‌تر است و از این طریق هزینه 2 خانوار تامین می‌شود.

آهنگر در ادامه اظهار کرد: خوشحالم که با این کار علاوه بر تامین هزینه زندگی خانواده‌ام می‌توانیم در تولید و اشتغال این جامعه موثر باشم چون با این کار باری از روی دوش دولت کم کردم.

وی به جوانان و افراد جویای کار توصیه کرد تنها به‌دنبال کار در ادارات نباشند و برای کمک به اقتصاد و تولید کشور در استانی همچون مازندان که زمینه‌های آغاز فعالیت‌های مختلف اقتصادی وجود دارد اهتمام داشته باشند.

آهنگر یکی از خوبی‌های کار خود را مدیر خود بودن دانست و گفت: امروز خودم برای زندگی و آینده‌ام تصمیم می‌گیرم و درگیر ساعت کاری و بسیاری از مسائل اداری نیستم.

جوانان زیادی به پشتوانه و حمایت بسیج سازندگی میاندورود اقدام به راه اندازی واحدهای تولیدی و یا پرورش دام و طیور کردند و برای خود و خانواده شان شغل و درآمد ایجاد کردند.

با پرورش غاز درآمد سه خانوار تامین می شود

محمد رمضانی از کارآفرینان دیگر میاندورودی که اقدام به پرورش غاز کرده است، می‌گوید: حدود دو سال پیش با 200 جوجه غاز شروع به پرورش آنها کردیم که تا زمان فروش 150 غاز باقی مانده بود.

وی بیان کرد: بعد از بالغ شدن غازها از آنها تخم گرفتیم که در مدت سه ماه هزار و 500 تخم غاز فروختیم و با آن هزینه‌های خود را تامین می‌کردیم.

رمضانی تصریح کرد: چون تازه پدر ما فوت کرده بود و وضعیت خوبی نداشتیم برای گسترش کار خود نیاز به سرمایه اولیه و در گردش داشتیم که با مراجعه به بسیج سازندگی سپاه میاندورود 20 میلیون تومان وام گرفتیم.

این کارآفرین میاندورودی خاطرنشان کرد: بعد از یک دوره فروش تخم غاز، آخرین سری تخم‌ها را برای خود به جوجه تبدیل کردیم که به‌دلیل سرمای آن سال تنها 300 جوجه به بلوغ رسیدند.

وی افزود: با ادامه این روند در پاییز سال بعد 370 غاز تخم‌گذار از نژاد ترکمن داشتیم که در هر دوره 60 تخم می‌گذاشتند.

رمضانی با ابراز تشکر از بسیج سازندگی برای اهدا دستگاه جوجه کشی به آنها، گفت: امروز دیگر تخم غاز را نمی‌فروشیم بلکه با دستگاه جوجه کشی آنها را تبدیل به جوجه می‌کنیم و به فروش می‌رسانیم.

وی درباره مشتریان و نحوه فروش، اظهار کرد: از روستا و شهرهای اطراف، تبریز، خوزستان و نقاط مختلف کشور تقاضای جوجه غاز داریم که 3 هزار تا از نکا و 5 هزار تا از تهران نمونه‌هایی از این تقاضاها هستند.

رمضانی ادامه داد: سایتی نیز در این رابطه ایجاد کردیم که مردم با مراجعه به آن می‌توانند با ما در ارتباط باشند و در همین راستا از پیرانشهر تماس گرفتند و تقاضای جوجه برای صادرات به کشور عراق کردند.

وی در ادامه گفت: امروز به‌دنبال گرفتن زیرمجموعه برای خود هستیم و با دادن جوجه غاز به آنها بعد از اینکه توانستند آنها را بالغ کنند و تخم بگیرند آن را به جوجه تبدیل می‌کنند و به ما می‌فروشند.

پرورش غاز مقرون به صرفه تر از مرغ
این کارآفرین میاندورودی درباره گوشت غاز نیز بیان کرد: هر غاز در عرض 45 روز سه کیلوگرم گوشت می‌دهد که نسبت به مرغ هم از نظر وزنی و هم غذایی و بازدهی که دارد به صرفه‌تر است.

رمضانی با بیان اینکه مدت دو سال است این کار را شروع کردیم، افزود: ما پنج برادر هستیم که سه نفر ما در این کاریم و یکی از برادرمان در حال تحصیل است که اگر نتوانست برای خود شغلی پیدا کند به ما کمک خواهد کرد چون کمبود نیروی کار داریم.

وی با اشاره به اینکه با این کار مخارج زندگی حداقل سه خانوار را تامین می‌کنیم، خاطرنشان کرد: درکنار غاز خروس هم پرورش می‌دهیم که هر ماه بیش از هزار خروس می‌فروشیم و در یک سال گذشته بیش از 12 هزار خروس فروختیم.

رمضانی با بیان اینکه برای ایجاد اشتغال حتما نباید کارخانه و سوله‌های آن‌چنانی درست کرد، ادامه داد: در نظر داریم از تابستان سال آینده اقدام به پرورش اردک خارجی کنیم و به کار خودمان وسعت دهیم.

قطعا در کنار تولید یکی از مسائل مهم در اقتصاد مقاومتی موضوع مدیریت مصرف است که رهبر معظم انقلاب در این باره می‌فرمایند: مسئله‌ مدیریت مصرف، یکى از ارکان اقتصاد مقاومتى است؛ یعنى مصرف متعادل و پرهیز از اسراف و تبذیر. هم دستگاه‌هاى دولتى، هم دستگاه‌هاى غیر دولتى، هم آحاد مردم و خانواده‌ها باید به این مسئله توجه کنند؛ که این واقعاً جهاد است. امروز پرهیز از اسراف و ملاحظه‌ى تعادل در مصرف، بلاشک در مقابل دشمن یک حرکت جهادى است؛ انسان می‌تواند ادعا کند که این اجر جهاد فى‌سبیل‌اللّه‌ را دارد.

امیدواریم مردم و مسئولان با درک شرایط موجود کشور و استفاده از امکانات و توان داخلی در تحقق اقتصاد مقاومتی و در نتیجه بهبود معیشت مردم تلاش وافر داشته باشند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴