ارتباط با فضای سبز موجب نشاط و انگیزه برای حرکت به سوی تعالی و تکامل است.
۰
plusresetminus
فضای سبز، عامل کاهش بیماری و تسریع در درمان/ درختانی مانند گردو و کاج روی نشاط و شادابی انسان اثر دارد
به گزارش بلاغ، اصطلاح فضای سبز، به وسیله برخی از دست اندرکاران برای مفهوم پوشش گیاهی شهرها به کار می‌رود.

فضای سبز را به منطقه‌ای پوشیده از گیاهان در داخل و اطراف شهرها می‌گویند که بیشتر دارای دو کارکرد از جمله تعدیل دما و تلطیف هوا و زیبایی محیط زیست و آن بخش از فضای سبز که در محدوده شهر طراحی و بنا شده که برای شهرها بسیار مهم می‌باشند، فضای سبز شهری نامیده می شود.

فضای نسبتا بزرگ، متشکل از گیاهان با ساختی جنگلی و برخوردار از بازدهی زیست محیطی و اکولوژیک معین و در خور شرایط زیست محیطی حاکم بر شهر است.

جابر عابدی کارشناس فضای سبز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه امروزه نقش و اهمیت فضاهای باز و سبز در محیط زیست و کیفیت زندگی مجتمع‌های زیستی به طور چشمگیری رو به افزایش است، گفت: در اکثر کشورها، فضای باز و سبز جزء لاینفک تصمیمات برنامه‌ریزی کاربری زمین به شمار می‌آیند.

وی افزود: به طور کلی بازدهی فضاهای سبز شهری در سه گروه بازدهی اکولوژیک و محیط زیستی، بازدهی کالبدی شهرسازی و بازدهی اجتماعی روانی قابل تقسیم بندی است.
 
عابدی، تصریح کرد: در بررسی اثرات روانی اجتماعی فضای سبز باید گفت که انسان، در هر شرایطی روزانه به چند ساعت فضای ساکت و آرام نیاز دارد، و فضای سبز می‌تواند این فضا را تامین کند.

وی گفت: از مهمترین اثرهای فضای سبز در شهرها، کارکرد زیست محیطی آنها است که شهرها را به عنوان محیط زیست جامعه انسانی معنی‌دار کرده و با آثار سوء گسترش صنعت و کاربرد نادرست تکنولوژی مقابله کرده، موجب افزایش کیفیت زیستی شهرها می‌شود.

نقش فضای سبز در سلامت زندگی

این کارشناس، درباره اثرات روحی و روانی فضای سبز بر کیفیت زندگی شهری، یادآور شد: فطرت انسان به گونه ای آفریده شده است که توانایی‌های بسیار دارد و این توانایی‌ها بدون ارتباط با زیبایی‌های طبیعی در زندگی شهری، که همان فضاهای سبز می‌باشند، به افسردگی و خمودی منجر شده و بالطبع در پرتو بهره‌برداری از فضای سبز خلاقیت‌های انسان شکوفا می‌شود و انسان راه تکامل را در زندگی خود می‌پیماید.

وی گفت: اگرچه بیشتر شهروندان مقیم شهر از مزایا و تاثیرات غیرمستقیم فضاهای سبز بر زندگی خود آگاه نیستند اما این تاثیر و کنش متقابل میان برخورداری از فضای سبز و عدم برخورداری از آن بر زندگی آن ها توسط پژوهش‌های گوناگونی به اثبات رسیده است.

عابدی تصریح کرد: نگاه به فضای سبز غم‌های انسان را می‌زداید و به انسان آرامش بخشیده و اورا شاد وخوشحال می‌کند.

وی، گفت: بهره‌مندی از فضای سبز حالت یاس و نومیدی را از انسان دور کرده و شور و امیدی در او ایجاد و یا تقویت می‌کند.
 
فضای سبز عاملی برای درمان بیماری‌های روحی و روانی

احمد علیزاده کارشناس روانشناسی درباره آثار روحی، روانی و آرامشی که در اثر قرارگیری در طبیعت و نظاره گری فضای سبز حاصل می‌شود، گفت: از نظر علمی می‌توان به یک مورد اشاره کرد و آن هم تولید فیتونسید است. درختانی مانند گردو و کاج از خود ماده‌ای به نام “فیتونسید” در فضا رها می‌کنند که این مواد روی انسان اثر فرح بخشی دارد، به گونه‌ای که این ماده می‌تواند تعادل بین دو نیم کره مغز را به خوبی برقرار سازد و حالت طبیعی و آرام بخشی را به انسان ارزانی دهد.

علیزاده افزود: مردم در جوامع صنعتی زیاد ورزش نمی‌کنند و برای بسیاری از فعالیت‌های بدنی جایی در کارهای روزانه ندارد، در نتیجه برای اینکه این افراد به فعالیت بدنی بپردازند باید بیش از پیش آنها را به این فضای سبز ترغیب کرد.

این کارشناس تصریح کرد: محیط‌های جذاب از جمله فضای سبز می‌تواند مردم را تشویق به شرکت فعالیت‌های ورزشی کند و در زمینه اثرات روانی درختان می‌توان این موضع را عنوان کرد که‌ این فضاها دوره بستری بیماران را کوتاه می‌کند.

وی با بیان اینکه زندگی شهرها و بطورکلی دنیای مدرن باعث مکانیکی شدن زندگی انسان‌ها می‌شود، یادآور شد: دنیای مدرن اوقات فراغت را برای انسان ها کم کرده است و با این فرصت کم فراغت از کار، نمی‌توان رفتن به سفرهای طولانی و چند روزه را در برنامه زندگی قرار داد.

این روانشناس، افزود: به منظور استفاده بهینه از فرصت کم فراغت از کار و زندگی روزمره، بهترین مکان برای انجام این کار فضاهای سبز شهری است زیرا با قرارگیری در این گونه فضاها، انگیزه زندگی کردن افزایش و متعاقب آن کارایی و راندمان عملکردی افراد نیز افزایش می‌یابد.

علیزاده گفت: چالش‌ها و تنگناهای افراد ازطریق تبادل افکار، مشورت‌های دوستانه در کانون‌های رسمی و غیررسمی مستقر در پارک‌ها و فضاهای سبز حل می‌شود.

علیزاده با بیان اینکه فضای سبز تاثیر بر روی رفتار انسان‌ها و پویایی ذهنی و رفتاری آنها دارد، تصریح کرد: افراد در وضعیت‌های فیزیکی و روحی مناسب از طریق حضور مستمر در فضاهای سبز با نرمش و ورزش از این فضاها استفاده می‌کنند.

براساس این گزارش، فضای سبز تاثیری قابل توجه در درمان بیماری‌های روحی و روانی دارد به طوری که این مشکلات با نگاه کردن به فضا و مناظر سرسبز و قدم زدن و نفس کشیدن در فضای سبز از میان می رود.

در این زمینه مسؤولان باید فضای سبز بیشتری در محیط شهری ایجاد کنند و فضاهای سبز موجود را نیز احیا کنند چراکه ارتباط با فضای سبز موجب نشاط و انگیزه برای حرکت به سوی تعالی و تکامل است.
منبع : بصیرنیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴