گندم تولیدی استان‌های مازندران، گلستان و بخشی از خوزستان، دارای بالاترین سطح کیفیت از نظر مقدار گلوتن و پروتئین در تولید نان است.
۰
plusresetminus
وقتی که بهترین گندم مازندران برای پرشدن جیب عده‌ای، بدترین معرفی می‌شود/ گندم مازندران نان سوءاستفاده‌چیان را آجر کرد
به گزارش بلاغ، با توجه به اینکه نزدیک به مرحله کاشت گندم می‌شویم و مدت کمی از برداشت گندم و تسویه حساب دولت با کشاورزان نمی گذرد، برخی از تولیدکنندگان آرد استان گندم تولیدی داخلی را بی کیفیت دانسته اند یا آن را قابل مقایسه با کیفیت گندم تولید روسیه و قزاقزستان نمی دانند. در همین خصوص نیز یکی از تولیدکنندگان آرد استان پیش بینی کرده است که به دلیل کیفیت گندم داخلی دولت خود به این نتیجه خواهد رسید که باید به واردات گندم خارجی جهت ارتقاء کیفیت آرد نانوایی‌ها اقدام کند.

یکی از تولیدکنندگان برتر و نمونه آرد استان، تولید آرد با کیفیت را در گندم وارداتی دانست و تصریح کرد: به دلیل اینکه از گندم‌های وارداتی روسیه و قزاقستان استفاده می‌کنیم توانسته ایم آرد با کیفیتی تولید کنیم.

وی کیفیت گندم‌های وارداتی را بهتر از گندم‌های داخلی دانست و خاطر نشان کرد: نوع گندم تولیدی داخل نسبت به نوع گندم تولیدی روسیه و قزاقستان از کیفیت کمتری برخوردار است.
این موضوع را با دو تن از مسئولان مربوط در جریان گذاشتیم تا از قضیه آگاهی یابیم.

*تولید بهترین رقم گندم در مازندران و گلستان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه گندم استان‌های گلستان، مازندران و بخشی از خوزستان دارای کیفیت عالی هستند، اظهار کرد: به دلیل دارا بودن مقدار بالای پروتئین و گلوکن، گندم استان‌های مزبور کیفیت بهتری از بسیاری کشورهای همسایه دارند.

دلاور حیدرپور با بیان اینکه برخی اظهار می‌دارند که واریته گندم ایران پایین تر است، گفت: گندم دارای رقم‌های متعددی است که با کیفیت ترین رقم گندم در مازندران قابل کشت و برداشت می‌باشد.

وی افزود: گندم ماکارونی، که به دروم معروف است، حالت شیشه ای دارد و کیفیتش بیشتر از دیگر ارقام گندم است.

این مسئول خاطر نشان کرد: برای تولید نان نیازمند به آردی هستیم که به آن حالت چسبندگی و ارتجاعی دهد، لذا گندمی که از آن آرد نانوایی تولید می‌کنیم می‌بایست گلوکن و پروتئین بالایی داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: استان مازندران و گلستان گندم‌های بسیار عالی تولید می‌کنند این در حالی است که در دیگر مناطق ایران تولید گندم در سطح معمولی است.

حیدرپور با رد ادعای کیفیت بالای گندم روسیه گفت: نوع گندم روسیه، رقم بزوستایا است که نوعی قدیمی و تیره می‌باشد و نانی که از آن تولید می‌شود بسیار تیره است.

وی با بیان اینکه بیش از 10 نوع گندم در کشور کشت می‌شود، اظهار کرد: رقم گندم تولیدی در گلستان و مازندران قابل کشت در مناطق سردسیری نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران کشور را خودکفا در تولید گندم دانست و گفت: مازاد تولید گندم موجب شده که شاید امسال احتمال صادرات آن نیز وجود داشته باشد.

*برخی برای منافع شخصی شعار عدم کیفیت داخلی سر داده‌اند
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی دولتی منطقه 2 کشور، گندم تولیدی استان‌های مازندران، گلستان و بخشی از خوزستان را دارای بالاترین سطح کیفیت از نظر مقدار گلوتن و پروتئین در تولید نان دانست و خاطر نشان کرد: بیش از 95 درصد گندم با کیفیت در مازندران و گلستان تولید می‌شود و مابقی از قزاقستان وارد کشور می‌شد. سیدمحمد جعفری افزود: از لحاظ شرایط منطقه ای در تولید گندم کیفی، با کشورهای CIS در یک سطح قرار داریم.

وی سال زراعی گندم را خوب ارزیابی کرد و گفت: بیش از 95 درصد طلب گندمکاران پرداخت شده است و دولت قاطعانه در حمایت از تولید داخل واردات گندم را ممنوع اعلام کرده است.

جعفری افزود: یک عده برای اینکه تولید داخل را تضعیف کنند شعار عدم کیفیت سر دادند تا اینگونه بتوانند بار دیگر به سودهای کلان خود بازگردند.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی دولتی منطقه 2 کشور گفت: بیش از 80 درصد نانوایی‌های منطقه 2 بربری پز هستند و شرط تولید نان بربری استفاده از آردی با گلوتن و پروتئین بالا است که در این زمینه استان مشکلی ندارد.

جعفری کیفیت گندم ایرانی را کمتر از گندم دیگر کشورهای منطقه ندانست و گفت: اگر از نظر سطح کیفی نسبت به کشورهای‌های همسایه بالاتر نباشیم کمتر هم نیستیم و گندم ایرانی قابل رقابت با بهترین نمونه‌های خارجی است.

وی تاکید کرد: برخی بدون اطلاع یا اغماض، شعار عدم کیفیت تولید داخلی سر دادند آن‌ها قبلا می‌توانستند گندم خارجی وارد کنند حال با قطع واردات به دنبال شایعه پراکنی هستند تا به خیال خودشان دولت را به نوعی مجبور به واردات گندم کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰