تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۷
کد مطلب : ۲۶۰۴۱۱
شهرستان‌های تنکابن، رامسر و عباس‌آباد که از لحاظ جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر هستند، سال‌های مدیدی است که از معضل زباله رنج‌ برده و طبیعت بکر و دریای زیبایشان اسیر زباله و شیرابه‌هایش شده است.
۱
plusresetminus
ساخت کارخانه بازیافت زباله و تبدیل به انرژی در تنکابن برای نخستین بار در ایران
به گزارش بلاغ، روند روبه رشد و پیشرفت جهان امروز، بهره‌گیری از آخرین تکنولوژی در زمینه‌های گوناگون را تبدیل به ضرورتی مهم کرده است. زباله و آلایندگی‌های زیست‌محیطی آن، یکی از موضوعاتی است که مدیران مازندرانی باید آن را جدی گرفته و برای فرآوری این طلای کثیف و بهره‌مند شدن از مزایا و درآمدهای پایدار آن از فنّاوری روز دنیا استفاده کنند.

زخمی نازیبا بر سیمای زیبای شهرهای ساحلی مازندران
شهرستان‌های تنکابن، رامسر و عباس‌آباد، که ازلحاظ جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر هستند، سال‌های مدیدی است که از معضل زباله رنج‌برده و طبیعت بکر و دریای زیبایشان اسیر زباله و شیرابه‌هایش شده است. در این میان مسئولان شهرستانی، مدیران شهری و نماینده مجلس شورای اسلامی البته بیکار ننشسته‌اند و فعالیت‌های گسترده‌ای داشتند که برآیند آن به بکار گیری و بهره‌مندی از توانمندی‌ها و ظرفیت خلاقانه‌ی بخش خصوصی جهت ساخت کارخانه بازیافت زباله و تبدیل آن به انرژی منتهی شد.


در این زمینه کارگروهی با حضور سرمایه‌گذاران خارجی مخترع و صاحب تکنولوژی آلمانی (kdv) به همراه شریک ایرانی (مدیرعامل شرکت سازا دژ)، فرمانداران، شهرداران، بخشداران و روسای شورای اسلامی شهر و بخش شهرستان‌های تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در سالن اجتماعات فرمانداری تنکابن برگزارشده و منجر به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای (mou) مبنی بر ساخت کارخانه بازیافت زباله و تبدیل به انرژی (kdv) توسط سرمایه‌گذاران خارجی و شرکت ایرانی سازا دژ در سایت زباله پرده سر تنکابن شد.

تفاهمنامه ای برای درمان زخم نازیبای شمال
معاون استاندار و فرماندار ویژه تنکابن در حاشیه این نشست، انعقاد این تفاهم‌نامه را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: امضای این تفاهم‌نامه به معنای اعلام نیاز استان مازندران و شهرستان تنکابن جهت ساخت پروژه‌های جدید با به‌کارگیری از دانش روز دنیاست.

سید امیر حسینی جو افزود: با پیگیری‌های مسئولان شهرستانی، شهری و نماینده مردم شهرستان‌های تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس شورای اسلامی و تأکید استاندار مازندران مبنی بر جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی جهت احداث کارخانه بازیافت زباله به انرژی با فنّاوری روز جهان، شرکت سرمایه‌گذار خارجی به همراه شرکت مجری طرح ایرانی قول دادند تا آخرین فناوری روز دنیا را در ساخت این کارخانه در شهرستان تنکابن بکار بگیرند.

وی بابیان اینکه این امر با استقبال مدیران محلی مواجه شده است، اضافه کرد: از همه مسئولان استان مازندران و شهرستان‌های تنکابن، رامسر و عباس‌آباد انتظار می‌رود که نسبت به رفع مشکل زباله اهتمام جدی داشته باشند زیرا پسماند، مشکل اساسی مناطق گردشگری است.

پروفسور کریستین کخ سرمایه‌گذار خارجی و مخترع و صاحب تکنولوژی آلمانی kdv هم گفت: ایده‌ی ما برای ساخت این کارخانه برگرفته از فرایند بدن انسان بوده و ما بر اساس تجزیه مواد غذایی در بدن انسان این کارخانه را طراحی کرده‌ایم.

وی افزود: با ساخت این کارخانه، دیگر از آلودگی زباله خبری نیست بلکه از آن می‌توان مواد ارزشمندی چون دیزل، برق و از شیرابه آن نیز آب شرب و آب غنی جهت مصارف کشاورزی بدست آورد.


کیمیای تبدیل زباله به طلا
این سرمایه‌گذار خارجی اضافه کرد: برنامه ما این است که از زباله‌های دورریز و بی‌ارزش استفاده بهینه کرده و محیط‌زیست تخریب‌شده را احیاء کنیم.

پروفسور کخ با بیان اینکه ظرفیت کارخانه بازیافت زباله به انرژی به میزان زباله‌ای که وارد آن می‌شود بستگی دارد، تصریح کرد: با ورود 500 تن زباله در روز به این کارخانه می‌توان 4 هزار لیتر در ساعت دیزل تولید کرده و نیروگاهی معادل 15 تا 16 مگابایت برق بدست آورد.

وی استان مازندران را منطقه‌ای بکر و گردشگر پذیر در ایران توصیف کرد و گفت: حفاظت از محیط‌زیست در این منطقه آن‌طور که باید توسعه‌یافته نبوده و حمایت مسئوولان شهری و تأیید هرچه سریع‌تر این تکنولوژی و تسهیل در آغاز عملیات اجرایی آن می‌تواند از بیشتر آسیب رساندن به طبیعت جلوگیری کند و از درآمد حاصل از کارخانه محیط‌زیست تخریب‌شده را احیاء کرد.

وی با تأکید بر اینکه این کارخانه هیچ نوع آلودگی برای محیط‌زیست ایجاد نمی‌کند، افزود: از سوخت دیزل می‌توان برای مصارف خودروها، سوخت ورودی کارخانه‌ها، سوخت هواپیما و جت و ... استفاده کرد.

آخرین فناوری دنیا در رفع معضل زباله غرب مازندران
رئیس شورای اسلامی شهر تنکابن هم در گفتگو با خبرنگار ما ضمن ابراز خرسندی از انعقاد تفاهم‌نامه (mou) گفت: این کارخانه با آخرین فنّاوری روز دنیا برای نخستین بار در ایران، در شهرستان تنکابن ساخته می‌شود و با توجه به اینکه بیشتر نقاط کشورمان درگیر معضل زباله هستند، امید می‌رود که بهره‌گیری از این فناوری مهم در سطح کشور بسط داده شود.

تقی پزشکی افزود: با همکاری شهروند دلسوز تنکابنی و شرکت مجری سازا دژ، زمینه حضور سرمایه‌گذاران خارجی بخش خصوصی در تنکابن فراهم شد و این شرکت درزمینهٔ فراوری زباله در جهان و تبدیل آن به سوخت باارزش حرف برای گفتن داشته و ازنظر استانداردهای بین‌المللی در بالاترین رتبه قرار دارد.

وی اضافه کرد: با بازدیدها و بررسی‌هایی که عوامل این شرکت خارجی در سایت زباله پرده سر تنکابن انجام دادند، قرار شد کارخانه بازیافت زباله به انرژی با هزینه سرمایه‌گذار خارجی در این سایت احداث‌شده و شهرداری تنکابن فقط زمین را در اختیارشان بگذارد.

پزشکی با بیان اینکه بالاترین تکنولوژی جهان در این کارخانه توسط سازندگانش دیده‌شده است، اظهار داشت: تفاهم‌نامه اولیه امضا و آمادگی شهرستان‌های تنکابن، رامسر و عباس‌آباد و عزم جزم آنان برای احداث این کارخانه در تنکابن اعلام‌شده است.


کارخانه ای بدون کوچک ترین آلودگی
رئیس شورای اسلامی شهر تنکابن با تأکید بر اینکه این کارخانه حتی به‌اندازه دودکش بخاری خانگی هم آلودگی ندارد، افزود: با ساخت این کارخانه، زباله‌های منطقه به برق و سوخت باارزش دیزل و شیرابه‌های آن به آب شرب تبدیل می‌شوند که ضمن رفع آلودگی زیست‌محیطی و احیای محیط‌زیست، درآمدی پایدار هم برای منطقه ایجاد می‌شود.

رئیس پارلمان محلی تنکابن گفت: خوشبختانه با توجه به تأکید دولت تدبیر و امید بر حفاظت از محیط‌زیست، رئیس سازمان محیط‌زیست کشور طی نشستی که این سرمایه‌گذاران با وی داشتند، بر احداث این نوع کارخانه تأکیددارند.

وی افزود: انتظار می‌رود تا مسئوولان امر و مدیران مرتبط استان به روند ساخت این کارخانه کمک کرده و کارهای اداری مربوط به آن را تسهیل کنند تا مردم غرب مازندران از این معضل رهایی یابند.

پزشکی با اشاره به استفاده کشورهای پیشرفته دنیا از این تکنولوژی نظیر کشورهای اروپایی، کانادا، آمریکا، آمریکای لاتین، ترکیه و ... ادامه داد: در ایران نیز قزوین و رشت و شهرهای دیگر و ...پیگیر ساخت این کارخانه و بهره‌گیری از این فنّاوری در شهرهای خود هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر تنکابن با اعلام اینکه این کارخانه با چشم‌انداز 20 ساله در این شهرستان ساخته می‌شود، خاطرنشان کرد: وضعیت موجود زباله در تنکابن و دیگر شهرهای هم‌جوار شرم‌آور بوده و ما شرمنده مردم هستیم اما در تمام این سال‌ها تلاش خود را در جهت رفع این معضل کرده و اکنون امیدواریم با تسریع در ساخت این کارخانه توسط متولیان امر، از این معضل نجات پیداکرده و محیط‌زیست خود را احیا کنیم.

تدبیر برای زباله های عفونی
پزشکی درباره زباله‌های عفونی تنکابن هم گفت: با همکاری بخش خصوصی که از سوی شبکه بهداشت و درمان تنکابن معرفی شد، دستگاه زباله‌سوز عفونی در سایت زباله پرده سر تنکابن مستقرشده و تمامی زباله‌های عفونی تنکابن به‌وسیله این دستگاه امحاء می‌شود و بر اساس آمار شبکه بهداشت و درمان تنکابن، هیچ آلودگی زیست‌محیطی برای طبیعت ایجاد نمی‌کند.

وی از پیگیری‌ها و همراهی دکتر ربیع فلاح استاندار مازندران، دکتر شمس الله شریعت نژاد نماینده مردم منطقه در خانه ملت، سید امیرحسینی جو فرماندار ویژه و اعضای شورای اسلامی تنکابن و دیگر مسئوولان شهرهای هم‌جوار و همچنین از صبوری و همکاری مردم تنکابن در بحث زباله قدردانی کرد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان تنکابن نیز با تأکید بر اهمیت طلای کثیف در جوامع پیشرفته گفت: سال‌های زیادی است که جهان از طلای کثیف به‌عنوان منبعی مهم جهت درآمدی پایدار در حال بهره‌برداری است.

قدم برداشتن بهتر از نظاره گر بودن است
مهندس یاسر گلیج افزود: اگرچه ما بسیار دیر قرار است از این صنعت پاک و بی‌ضرر برای محیط‌زیست استفاده کنیم اما قدم برداشتن بهتر از نظاره‌گر بودن است.

وی اضافه کرد: اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستای تنکابن در این زمینه آمادگی لازم را داشته و امید می‌رود مسئولان استانی نیز هرچه سریع‌تر مجوزهای لازمه را صادر کرده و از بروکراسی اداری بکاهند تا این کارخانه هرچه سریع‌تر به مرحله اجرا برسد.

علیرضا فلاحتکار عضو شورای اسلامی شهر تنکابن نیز از ساخت این کارخانه به‌عنوان بزرگ‌ترین اتفاق زیست‌محیطی شهرستان تنکابن، استان مازندران، کشور ایران و حتی خاورمیانه یادکرد و گفت: به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوین جهت مدیریت بهینه پسماند و تولید انرژی نهایت آرزوی مردم یک جامعه برای داشتن محیطی سالم‌تر و پاک‌تر است. وی افزود: امروزه تکنیک‌هایی متفاوتی برای این امر موجود است اما بالاترین تکنیک برای تولید پسماند به انرژی در اختیار شرکت (ALPHAKAT) آلمان است و تکنیک KDV توانسته است علاوه بر تولید برق و سوخت دیزل اولین کارخانه بی‌بو، بی‌صدا، بی شیرابه و بی آلودگی در جهان باشد.

فلاحتکار اضافه کرد: شاید لازم باشد بگویم دیگر نباید برای تولید محصولات نفتی منتظر گذشت چند میلیون ساله عمر زمین و انواع کانی‌ها باشیم. KDV به ما اجازه می‌دهد تا در شهرمان یک چاه نفت داشته باشیم.
منبع : تنکابن24
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما