گزارشی از پروژه تقاطع غیر هم‌سطح غربی نکا

وقتی کار از تدبیر گذشته و باید دست به دعا برداشت

تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۲۵۷۲۲۸
وعده‌های سریالی و عقب انداختن زمان تحقق آن به هر دلیل به رسم نامبارکی از سوی مسئولان تبدیل شده که با قرار گرفتن این پروژه در کنار پروژه‌های دیگر شهری حساسیت‌ها را در این زمینه افزایش داده.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، همواره اقدامات سنجیده و برنامه‌ریزی صحیح از سوی مسئولان سبب افزایش آسایش و امید در میان جامعه بوده و در مقابل عدم تدبیر درست امور و ناتوانی در انجام وعده‌های داده شده نتیجه مخالف همراه با نا امیدی را در شهروندان به همراه دارد.

وجود پروژه‌های در دست اقدام و کارگاه‌های انجام عملیات مختلف در سطح شهر می‌تواند نشانه امیدواری نسبت به عدم سکون در بدنه مدیریت و اجرایی شهرستان بوده و مردم را به روزهای آینده همراه با حل مشکلات و معضلات امیدوارتر می‌سازد.

اما تنها انجام پروژه‌ها نمی‌تواند مایه دلگرمی شود چراکه توجه به سابقه و زمان آغاز هر عملیات اجرایی در کنار مدت زمان به طول انجامیده تا رسیدن به درصد فعلی از پیشرفت نه تنها این حس امیدواری را از بین می‌برد بلکه از میزان رضایت عمومی کاسته و نمی‌تواند همراهی مردم را به همراه آورد.

 
کمربندی نکا؛ موزه پل‌های غول پیکر

یکی از پروژه‌هایی که این روزها در شهرستان نکا درحال انجام بوده و تقریباً در هر برنامه و مراسمی بخشی از سخنان مسئولان شهرستانی را به خود اختصاص می‌دهد پل ورودی غربی نکا است که به نوعی درحال تبدیل کمربندی و راه ورودی شهرستان به یک موزه راهداری است.

اگر از اصل کمربندی نکا و پل‌های ورودی و خروجی آن که دیگر پس از گذشت حدود 15 سال به واقع بدون کاربرد بوده و می‌تواند در آینده نزدیک در اختیار سازمان گردشگری و میراث فرهنگی قرار بگیرد اما تک پل ورودی غربی نکا نیز خود از تحمل مردم شهر خارج شده است.

این طرح پس از نا امیدی نسبت به اجرای پل‌های قبل در کنار ورودی غربی کمربندی شهر نکا برای ورود مستقیم خودروها به داخل شهر با عنوان تقاطع غیر همسطح ورودی غربی نکا در 26 بهمن 1391 با اعتباری بالغ بر 480 میلیارد ریال عملیاتی شد که شامل دو بخش عرشه‌های فلزی بوده است.

 
 

این پروژه که قرار بود در مدت یکسال به بهره‌برداری برسد اما اکنون با گذشت چهار سال از آغاز عملیات اجرایی و کلنگ‌زنی آن همچنان درحال انجام بوده و تنها در سال 95 با وعده بازه‌های زمانی مختلف برای افتتاح روبرو شده است.

شاید بتوان یکی از محکم‌ترین ادعاها برای افتتاح این اثر را به اوایل نیمه دوم سال گذشته مربوط دانست، جایی که احمدعلی مقیمی نماینده وقت مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختصاص 50 میلیارد ریال از خزانه ملی از افتتاح و بهره‌برداری پل ورودی غربی نکا تا دهه فجر سال 94 خبر داده بود.

اما این وعده در موعد بیان شده تحقق پیدا نکرد و پنج ماه پس از آن در اسفندماه سال گذشته اولین عرشه فلزی این پل به طول 24 متر بر روی ستون‌ها قرار گرفت تا تقریبا برای مردم میزان اختلاف وعده‌ها و روند اجرا شدن پروژه‌ها بیش از پیش مشخص شود.

این در حالی است گه در همین تاریخ فرماندار نکا در جلسه شورای اداری از واگذاری 30 میلیارد ریال اوراق قرضه به پیمانکار زیباسازی ورودی شهر به منظور تسریع در ساخت پل و از تلاش برای جذب اعتبارات بیشتر برای پایان کار هرچه سریعتر این پروژه خبر داده بود.

 
اولین وعده نماینده جدید مجلس

در روزهای پایانی خردادماه امسال که چند هفته‌ای از آغاز به کار دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گذشته بود علی‌محمد شاعری نماینده شرق مازندران در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به مسدود شدن ورودی شهرستان نکا، اظهار کرد: با بسته شدن ورودی شهرستان و تغییر مسیر به مرور شاهد افزایش بار ترافیکی شهروندان هستیم.

وی افزود: در این راستا طی مذاکرات انجام شده با مدیرکل راه‌وترابری و مسئولان ذیربط مقرر شد به شیفت کاری این پروژه افزوده تا در اولین فرصت این مسیر بازگشایی شود.

به گفته نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی تکمیل عملیات اجرایی تقاطع غیرهمسطح در ورودی شهر نکا با هدف تسهیل در رفت‌وآمد و افزایش ضریب ایمنی در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه با این روند می‌توان طی سه ماه آینده شاهد بهره‌برداری طرح بود.

این مسئول اضافه کرد: زمانی که همه ارگان‌ها به صورت تیمی با هدفی متحد و هم‌راستا در مسیر قرار گیرند قطعاً با پشتیبانی مردم و حرکت جهادی منجر به بهترین ثمره می‌شود.

 
زمانی اندک از هفته دولت تا پاییز

پس از آن روند بازدیدها و دستورات مسئولان شهرستان به منظور انجام سریعتر این پروژه ادامه پیدا کرد تا اینکه در صبح‌گاه آخرین روز از خرداد 95 در بازدید فرماندار نکا از روند انجام این طرح وی قرار گرفتن این پل در اولویت پروژه‌های عمرانی مازندران را مطرح و وعده پایان و افتتاح آن تا هفته دولت سال 95 را داد.

این درحالی است که میزان بازدید مسئولان و جلسات مربوط به این پروژه نیز افزایش یافته و تلاش مسئولان دولت برای تحقق وعده داده شده برای پایان ساخت این پل در هفته دولت به عنوان یک اتفاق تبلیغاتی بزرگ و افتخار دولت تدبیر و امید نیز روز به روز بیشتر می‌شد اما با وعده مدیر راه و شهرسازی نکا در آخرین روز تیرماه امسال مبنی بر پیشرفت 65 درصدی و پایان کار آن تا شهریورماه کمی از تب و تاب و امیدواری مردم کاسته شد.

در همین زمینه فرماندار نکا در جلس شورای اداری مردادماه شهرستان خیال همه را نسبت به عدم عدم افتتاح تقاطع غیر همسطح غربی نکا در هفته دولت راحت کرد و پاییز را به عنوان جدیدترین زمان وعده داده شده برای افتتاح این پروژه پیر اعلام کرد.

طبق پیش‌بینی‌ها و اعلام مسئولان با فرا رسیدن هفته دولت امسال اما بیشترین توفیق در پیش برد ساخت این پل به نصب عرشه فلزی دوم آن به طول 44 متر منجر شد تا نوع بیان وعده‌ها و سبک پیشرفت پروژه‌ها هیچ عقل سلیمی را زمان جدید نیز دلخوش نسازد.

 
از غدیر تا دوربرگردان جدید

اما اصرار مسئولان مبنی بر نزدیک بودن زمان بهره‌برداری از این پل ادامه داشت تا جایی که ستاد شهرستانی گرامیداشت دهه ولایت در نکا، با ادعای قرار داشتن در آستانه افتتاح پل ورودی غربی شهر، این پل را به نام غدیر نام‌گذاری کرد و وعده نصب تابلوی نام غدیر از سوی اداره راه و شهرسازی در همان زمان داده شد.

همچنان تأخیر در پایان یافتن ساخت این پل، که از اوایل سال 95 تا تغییر مسیر ورودی شهر به یک عبور باریک از مسیر روستاهای قلعه‌سر و اومال و عبور از کنار دادگستری شهرستان به سمت میدان امام حسین تغییر یافته بود، مردم را برای ورود به شهر از سمت غرب با مضیقه و دشواری جدی روبرو ساخت و هر روز بر نارضایتی عمومی در این زمینه افزوده شد.

 
 

تا اینکه فرماندار نکا در اوایل آذر امسال در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا از اجرای یک ایده جدید خبر داد و اظهار کرد: با توجه به ساخت پل روگذر در ورودی شهر نکا در سمت غربی این شهر از سمت ساری و طولانی شدن زمان اتمام این پروژه، به منظور تسهیل در عبور و مرور شهروندان و مردم، دوربرگردان جدید در ورودی نکا ایجاد می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر مردم با مشکلات فراوانی در رفت و آمد مواجه شده‌اند که برای رفاه حال شهروندان و رهگذران از این شهر، دوربرگردان جدید در ورودی نکا احداث می‌شود تا از بی‌نظمی ترافیکی و همچنین حجم بالای ترافیک کاسته شود.

فرماندار نکا، با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های اصلی این شهر تکمیل تقاطع غیر هم سطح ورودی نکا که با قوت در حال انجام است، ادامه داد: ایجاد تقاطع غیر هم‌سطح در ورودی نکا از مصوبات مهم در سال 91 بوده است که به دلیل کمبود اعتبارات، حدود 4 سال به طول انجامید.

احمدی گفت: طراحی، تصویب و اجرای دوربرگردان جدید در ورودی نکا توسط راه و شهرسازی، در دست اقدام است و با نهایی شدن آن، اجرای دوربرگردان با فوریت انجام می‌شود.

 
دهه فجر، جدیدترین زمان وعده داده شده برای افتتاح

اما پس از آن نیز تنها اقدام تسریع یافته در این پروژه افزایش بازدیدهای مسئولان از آن بود که در آخرین مورد آن در یازدهمین روز از دی ماه امسال استاندار مازندران که برای شرکت در مراسم تشییع پدر شهیدان باطبی در بهشهر همراه نماینده شرق مازندران به این شهر عزیمت کرده بود به درخواست وی از پل ورودی غربی نکا بازدید کرد و بنابر ادعای مسئولان فرمانداری نکا، ربیع فلاح خواستار تسریع در ساخت این پل و لزوم اعلام گزارش پیشرفت فیزیکی پروژه به صورت روزانه به استانداری مازندران شد.

اقدامی که شاید باید بسیار زودتر از این‌ها انجام می‌شد تا به امروز سبب به طول انجامیدن اجرای این پروژه و افزایش مشقت‌های مردم نمی‌شد.

جعفر احمدی نیز در حاشیه این دیدار با اشاره به پیشرفت 90 درصدی پروژه از متمرکز شدن تلاش‌ها برای سرعت بخشیدن در انجام آن با تزریق اعتبارت جدید و بهره‌برداری از آن در موعد مقرری که از سوی خبرگزاری دولتی ایرنا دهه فجر امسال اعلام شد، انجام شود.

همچنین در نمازجمعه گذشته نکا نیز نماینده شرق مازندران در جمع نمازگزاران به مسئله پل ورودی غربی شهر اشاره کرد و گفت: درحالی که کار برای مدت طولانی خوابیده بود با هماهنگی‌های به‌عمل آمده دوباره این پروژه در دستور کار قرار گرفت و عملیات آن آغاز شد که امید است تا 22 بهمن به بهره‌برداری برسد.

شاعری وضعیت و شرایط پل ورودی نکا را سبب مضیقه و سختی مردم برشمرد و خواستار پیگیری جدی و اهمیت موضوع از سوی استاندار مازندران جهت پیشرفت سریعتر کار و اتمام آن شد.

 
این نیز بگذرد اما ...

به گزارش پیک نکا، کارشناسان عمران همواره طولانی شدن و رها کردن طرح‌های عمرانی و به طول انجامیدن روند ساخت آن را بسیار مضر دانسته و بر این عقیده هستند که در کنار مسائل فرسایشی که می‌تواند مقاومت مصالح را کاهش دهد، قدیمی شدن و کارایی پایین این نوع از طرح‌ها در زمان‌های آینده که به بهره‌برداری می‌رسند مشکل دیگری است که حتی می‌تواند توجیه اقتصادی آن را نیز بسیار پایین آورد.

موضوعی که بنابر نظر فرماندار نکا در دیدار اخیر استاندار مازندران از این پروژه اعتبار پیش‌بینی شده برای این طرح را 40 میلیارد ریال برشمرد و اعلام کرد که به دلیل طولانی شدن روند اجرا، هزینه ساخت آن افزایش یافته است.

به هر شکل وعده‌های سریالی و عقب انداختن زمان تحقق آن به هر دلیل به رسم نامبارکی از سوی مسئولان تبدیل شده که با قرار گرفتن این پروژه در کنار پروژه‌های دیگر شهری هم حساسیت‌ها را در این زمینه افزایش داده و هم نگاه مردم را با تغییر جدی مواجه ساخته است.

اگر از نصب نشدن تابلوی غدیر و عملی نشد دوربرگردان ورودی غربی شهر نیز بگذریم، به عبارت دیگر می‌توان اینگونه پنداشت که دیگر حنای مسئولان نزد مردم رنگی نداشته و بهتر است دیگر با وعده‌های توخالی ذهن مردم را بیش از این درگیر نساخته و عبارت «هرچه پیش آمد خوش آمد» را برای اعلام زمان انجام برنامه‌های خود به کار بگیرند.

البته به واقع این امید می‌رود که خوش‌یمنی ایام دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران به طالع ناخوشایند وعده‌ها چیر شده و با شکسته شدن طلسم عملی نشدن وعده‌ها، با افتتاح این پروژه بتوان به برنامه‌ریزی هرچه بهتر در جذب گردشگر در کنار حل مشکل عبور و مرور مردم در ایام آغازین سال جدید امیدوار بود.

 
منبع : پیک نکا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰