تاریخ انتشارسه شنبه ۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۲۵۲۳۳۸
میراث تمدن هر دیار، در حکم دریچه‌هایی است، كه به‌سوی روحیات و خلق خوی و آداب‌ورسوم ساكنین آن دیار باز می‌شود. شناختن و شناساندن آثار تمدن چهرهای تابناك هر نقطه به‌حکم وظیفه بر همگان واجب است و آینده از آن ملتی است كه گذشته خود را بشناسد، اما گاهی این آثار در معرض بی‌توجهی و نابودی قرار می‌گیرند.
۰
plusresetminus
تخریب میراثی 100 ساله در تنکابن
به گزارش بلاغ، میراث فرهنگی به کلیهٔ آثار باقی‌مانده از گذشتگان گفته می‌شود که دارای ارزش فرهنگی باشند.

میراث فرهنگی
در اساسنامه میراث فرهنگی كشور آمده است: میراث فرهنگی، شامل آثار باقی‌مانده از گذشتگان و نشانگر حركت انسان در طول تاریخ است که با شناسایی آن، زمینه شناخت هویت و خط حركت فرهنگی او میسر می‌شود. انسان از همان زمانی كه در ذهن خود توانست وقایعی را كه در گذر زمان اتفاق افتاده به یاد بسپارد، و آن‌ها را به‌عنوان تجربه در زندگی روزمره خود به كار برد همان تجربه‌ها ارزش خاصی در نزد انسان پیدا كرد چراکه آن‌ها با مشقت به‌دست‌آمده و از نسلی به نسل دیگر انتقال‌یافته و حتی بعضی از این تجربه‌ها جان‌مایه یك نسل بوده است.

آنچه اهمیت دارد، آگاه‌سازی مردم به این میراث ارزشمند و برنامه‌ریزی‌های دقیق فرهنگی، عمرانی در جهت نگهداری از آن‌هاست، چراکه بسیاری از آثار باقی‌مانده از گذشتگان، حاصل تجربه‌ها بوده و از این نظر برای انسان ارزشمند است و از این طریق است که زمینه‌های عبرت برای انسان فراهم می‌آید؛ بنابراین توجه به اشیاء گذشتگان، در ذات بسیاری از انسان‌ها وجود دارد و همیشه سعی کرده‌اند از این آثار به نحوی نگهداری و مراقبت كنند.

تخریب دیوار 100 ساله باغ سپهسالار
روز گذشته یکی از اعضای شورای شهر تنکابن با انتشار کلیپی در فضای مجازی، از تخریب دیوار 100 ساله باغ سپهسالار تنکابن خبر داد و خواهان حفظ میراث فرهنگی این شهرستان از مسئولان مربوطه شد.




دیوار یادشده در اطراف مجتمع تجاری آدینه تنکابن قرار دارد که سابقاً باغ سپهسالار در آن واقع بود.
برای پیگیری تخریب این اثر تاریخی با رئیس اداره میراث فرهنگی تنکابن گفت‌وگو کردیم.

هشدارهای لازم داده‌شده بود!

نادر سحرخیز با اعلام اینکه بیش از هزار اثر تاریخی در این شهرستان وجود دارد، اظهار کرد: ابتدای شروع به کار مجتمع آدینه، هشدارهای لازم داده‌شده بود و شهرداری نیز در قبال بافت‌های تاریخی وظیفه دارد تا قوانین ابلاغ‌شده را رعایت کند و تذکرهای لازم را به پیمانکار بدهد.

وی علت اصلی تخریب دیوار باغ سپهسالار را فرسودگی مصالح عنوان کرد و افزود: مصالح به‌کاررفته در این دیوار از جنس گِل و آهک است که به‌راحتی کنده می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تنکابن و عباس‎آباد درباره‌ی مرمت قسمت تخریب‌شده گفت: طرح، تهیه‌شده و برای بازسازی آن را به پیمانکار ابلاغ کردیم و قرار شد که مرمت دیوار زیر نظر ما به‌زودی آغاز شود.

این مسئول با اشاره به ثبت آثار تاریخی از طریق رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور، تصریح کرد: ثبت دیوار سپهسالار، شهربانی سابق و دو مسجد این شهرستان در دست اقدام است که باید از طریق رئیس خود سازمان، که هرساله در زمانی مشخص و بر اساس اولویت انجام می‌شود، صورت گیرد.

سحرخیز در پایان با بیان اهمیت مستندنگاری، تأکید کرد: در مورد باغ سپهسالار مستند نگاری انجام نشده بود و امروز حتی ماکت آن را نمی‌توانیم بسازیم، ولی درباره‌ی دیوار آن مستند نگاری انجام‌شده بود که به‌راحتی می‌توان آن را موردبازسازی و مرمت قرار داد.

آینده از آن ملتی كه، گذشته خود را بشناسد
میراث تمدن هر دیار، در حکم دریچه‌هایی است، كه به‌سوی روحیات و خلق  و خوی و آداب‌ورسوم ساكنین آن دیار باز می‌شود. شناختن و شناساندن آثار تمدن و معرفی چهره تابناك هر منقطه، وظیفه همگان است و آینده از آن ملتی است كه گذشته خود را بشناسد، اما گاهی این آثار در معرض بی‌توجهی و نابودی قرار می‌گیرند، که در واقع، پشت کردن به تاریخ و هویت ملی است.
منبع : تنکابن24
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما