تاریخ انتشارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۵
کد مطلب : ۲۴۸۲۱۱
در صورتی که یک نماینده ویژگی‌های مورد نظر را نداشته باشد، تمرکز روی وظایف محوله کمرنگ شده و نماینده از وظایف اصلی خود منحرف و چه بسا به اموری سطح پایین و دور از شأن والای نمایندگی سوق داده شود.
۰
plusresetminus
احاطه بر مسائل کلان مملکتی و برخورداری از درایت سیاسی از جمله ضروری ترین ویژگی نمایندگان
به گزارش بلاغ، در جامعه نظام‌مند و دارای چارچوب‌های قانونی مشخص، هریک از قوا، دستگاه‌ها و مقامات باید وظایف و اختیارات خود را در راستای تحقق اهداف و آرمان‌های قانون اساسی به عنوان عالی‌ترین سند مشترک جامعه مدنی اعمال نمایند.

در راستای اجرای این مهم، شورای بازنگری قانون اساسی با توجه به خلأ فقدان یک مرجع قانونی سیاست‌گذار کلان در قانون اساسی، در بازنگری سال ۱۳۶۸ اقدام به تأسیس نهاد «سیاست‌های کلی نظام» در بندهای ۱ و ۲ اصل ۱۱۰ کرد.

سیاست‌های کلی نظام ثبات و انتظام امور را موجب شده و جهت‌گیری کلی نظام حقوقی جامعه را تبیین می‌کند.

مجلس، کانون رسمی قانون گذاری کشور
مهم‌ترین و عالی‌ترین سطح اجرای سیاست‌های کلّی نظام، سطح قانون‌گذاری است که در این خصوص هر چه میزان انطباق قوانین با سیاست‌های کلّی تأمین شود، حسن اجرای سیاست‌های کلّی و مسئله نظارت بر آن نیز تضمین شده است؛ بنابراین نقش مجلس شورای اسلامی در تحقق این مهم بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

ولی‌الله نانواکناری نماینده مردم فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، درباه نقش مجلس در جامعه اظهار کرد: اگر نماینذگان به وظایف خود درست عمل کنند، آنان می‌توانند نقش کاربردی در جامعه داشته باشند.

نانواکناری افزود: وظایف نمایندگان قانون‌گذاری و نظارت بر قانون است که متأسفانه در زمینه نظارت بر قانون نمایندگان به درستی به وظایف خود عمل نکردند.

پیگیری مطالبات به زمین مانده مردم
وی درباره نقش دیگر نمایندگان که پیگیری جدی مطالبات مردم است، تصریح کرد: نمایندگان در زمینه پیگیری مطالبات و حسن اجرای درست بر مطالبات مردم درست عمل نکردند.

نماینده مردم فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر نمایندگان مجلس در زمینه نظارت بر اجرای قانون تلاش جدی داشته باشند و توان خود را به کار بگیرند، می‌توانند در توسعه کشور نقش محوری ایجاد کنند.

این نماینده، یادآور شد: نمایندگان مجلس در قانون‌گذاری موفق بودند، اما در نظارت بر قانون موفق نبودند و می‌توانم نمره ۱۲ به نمایندگان مجلس بدهم.

وی افزود: نمایندگان باید در جهت تسریع مطالبات مردم تلاش کنند و نقش خود را به درستی در مقابل مردم ایفا کنند مردم نیز برای پیگیری مطالبات خود مراجعات را افزایش دهند .

نانواکناری، تصریح کرد: نمایندگان باید در بین مردم بیشتر حضور پیدا کرده و درد آنها را بچشند و در چاره اندیشی تلاش کنند.

نقش مجلس در صیانت از ساختارها
علی اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره نقش مجلس در جامعه با بیان اینکه مجلس و قوه مقننه در قانون‌گذاری و تصویب ساختارهای قانونی نقش مؤثری دارد، گفت: مجلس شورای اسلامی از طریق تصویب طرح‌ها و لوایح مربوط به دولت می‌تواند ساختارکلی قانونی را مصوب کند.

یوسف‌نژاد، افزود: از وظایف مهم مجلس شورای اسلامی قانون‌گذاری است و مجلس شورای اسلامی در عموم مسایل در حدود مقرر در قانون اساسی، می تواند قانون وضع کند. پیشنهاد و پیش نویس قوانین تحت عنوان “لایحه” و تصمیم گیری در مورد آنها انجام شود.

وی با اشاره به اینکه وظیفه شرح و تفسیر قوانین عادی نیز به عهده مجلس است، تصریح کرد: مجلس حق تصویب رجوع به همه پرسی در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را داشته و نیز هر نوع تغییر در خطوط مرزی کشور به صورت اصلاحات جزئی و با رعایت مصالح می تواند توسط مجلس انجام شود.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی، همچنین درباره نظارت مجلس در تشکیل دولت شامل رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور، یادآور شد: نظارت عام نماینده شامل تذکر شفاهی در نطق پیش از دستور یا کتبی به وزیر و یا رئیس جمهور، سوال و نیز استیضاح رئیس جمهور، وزراء و هیئت وزیران، تحقیق و تفحص در کلیه امور کشور، رسیدگی به اتهام رئیس جمهور و معاونان او و وزیران، نیز نظارت های مالی مثل تصویب بودجه سالانه و نظارت مستقیم بر دیوان محاسبات کشور است.

کارکرد ضعیف و کم رنگ نظارتی مجلس
این نماینده، گفت: جايگاه مجلس شوراي اسلامي در دو بعد قانونگذاري و نظارت، بسيار رفيع است و عموم نمايندگان در برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري‌هاي كلان جامعه از قدرت لازم برخوردار هستند.

وی تصریح کرد: احاطه بر مسائل کلان مملکتی، برخورداری از هوش، ذکاوت و درایت سیاسی، قوه تشخیص بالا، قدرت تجزیه و تحلیل مسائل، حوصله، توانایی و سواد جستجو، دست‌یابی و مطالعه اطلاعات، به همراه مشاوران خوش فکر، با درایت و صاحب نظر، از ویژگی‌هایی است که انتظار می رود در یک نماینده مجلس در حد قابل قبول وجود داشته باشد.
 
بنابا این گزارش، نمایندگی مردم ایجاب می کند تا نماینده خود را وام دار این و آن و تشکل های جناحی و سیاسی نداند و در راستای ادای وظائف سترگ نمایندگی، هیچ کم فروشی و سکوت و نادیده انگاری را برنتابد و با شجاعت مطالبات مردم را پی گیرد.

در صورتی که یک نماینده ویژگی‌های مورد نظر را نداشته باشد، تمرکز روی وظایف محوله کمرنگ شده و نماینده از وظایف اصلی خود منحرف و چه بسا به اموری سطح پایین و دور از شأن والای نمایندگی سوق داده شود.

چنین نماینده ای که به هر دلیل از جمله عدم توانایی و عدم توجه به مسایل کلان کشوری از انجام وظایف خود جلوگیری می کند، در صورتی که کمی منصف باشد، اگر به آرای خود مربوط مسائل مطرح شده در مجلس از حد ممتنع فراتر و فروتر نخواهد رفت و اگر هم موافقت و موافقی باشد، غیرآگاهانه و همسو با حال و هوای موجود در مجلس و تحت تأثیر لابیگری‌های داخل و خارج از آن خواهد بود.
منبع : بصیرنیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰