تاریخ انتشاردوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۰
کد مطلب : ۲۴۶۰۱۸
هر سال، چندین نوبت مازندران دچار خسارت‌های هنگفت می‌شود و عدم تامین و پرداخت خسارت از سوی دستگاه‌های مسئول، بنیه مالی و تولیدی مازندرانی‌ها را به حداقل ممکن کاهش داده است.
۰
plusresetminus
مردم مازندران گرفتار در بی‎تدبیری دولت‌مردان و متضرر در بلاهای طبیعی/ مسئولان بگویند برای ایمنی مازندرانی‌ها چه کردند
به گزارش بلاغ، مازندران استانی با آب و هوای معتدل در کشور شناخته شده است و آنچه از آسمان آن انتظار می رود، باران و سرمایی به اعتدال است.

اما روزهای آغازین آذرماه با ورود سامانه سرد از منطقه سیبری، بارش برف سفید کمیاب و کاهش محسوس و قابل ملاحظه دما را به رخ مازندرانی هایی کشید که در سالهای اخیر کمتر تجربه بارش سنگین برف را داشته اند؛ اگرچه آخرین تجربه‌ی آنها از برف به سال 1392 برمی‌گردد که هنوز تمام خسارت‌هایش به طور کامل جبران نشده است.

براساس آمار ایستگاههای هواشناسی استان، مجموع ارتفاع برف تجمعی در آلاشت 15، کجور 97، پل‌سفید 39، کیاسر 30، نوشهر 26، بابلسر 25، آمل 24، بندر امیرآباد 17، رامسر 11، سیاه‌بیشه 10، بلده 13، قائم‌شهر و گلوگاه 9، دشت‌ناز چهار و ساری 3 سانتی‌متر بوده است.

بحران برف سال 92 به بخش کشاورزی و صنعتی مازندران خسارت 60 درصدی وارد کرد و حالا پس از گذشت حدود سه سال، بار دیگر این استان دچاره بحرانی جدید شد که علاوه بر تحمل سرما، قطعی گاز و برق و صدمه به باغ مرکبات را نیز در پی داشته است.

گرچه هنوز میزان خسارات سرمازدگی به مرکبات استان برآورد نشده است، اما نگرانی باغدارانی که بیش از 50 درصد مرکبات باغ‌هایشان روی درخت‌ها بوده و زیر برف سنگین ناخوانده پاییزی با خطر یخ زدگی مواجه شده اند، خود گویای عمق تلخی حادثه است برای آنهایی که پس از ماه‌ها زحمت و انتظار در هنگام برداشت محصول با چنین پیش آمدی باید دست و پنجه نرم کنند.

خسارت های تل انبارشده
یکی از شهروندان قائم شهری معتقد است که مسئولان هنوز به خسارت برف سال 92 رسیدگی کامل نکرده اند و خواهشمند است که امسال حتی الامکان رسیدگی شود.

این باغدار درخصوص میزان صدمه و خسارت وارد شده به باغ مرکباتش گفت: امسال باغ بنده به علت برف خسارت زیادی دید از 15 هکتار زمینی که دارم بیشتر از نیمی از درختان و محصولاتم در اثر سرما خراب شد .

وی افزود: برف سال 92 هم به باغ‌های ما خسارت وارد کرد که به آن رسیدگی نشد ولی امسال علاوه بر آن طوفان هم خسارت زیادی به باغهای ما وارد کرد.

این شهروند معتقد است که گرچه در سال 92 یکی از مسئولین از جهاد کشاورزی از میزان خسارت وارده به باغ‌هایمان بازدید کردند اما دیگر هیچ خبری نشد.

عنایتی یکی دیگر از باغداران خسارت دیده شهرستان قائمشهر نیز برف امسال را مایه شگفتی دانست و گفت: این برف باعث شکستگی درختان، ریزش مرکبات، یخ بستن میوه ها شد که در تغییر طعم آن‌ ها بی‌تاثیر نیست.

مسئولان! شما را به خدا اقدامی کنید، بیچاره شدیم
وی میزان خسارت به باغش را بیشتر از 40 درصد عنوان کرد و افزود: در سال 92 از مسئولان برای احیای باغم کمک خواستم که متاسفانه هیچگونه کمکی نشد.

وی از مسئولان درخواست کرد: به مشکلات باغداران رسیدگی کنند چراکه شاید باغداری مانند من تنها دارایی و درآمدش باغ مرکبات باشد.

گلایه‌های این باغداران از سرمای هوا و از بین رفتن مرکبات و عدم رسیدگی مسئولان ادامه‌دار است و سوال اینجاست که آیا هشدارهای به موقع به آنها داده شد و اگر جواب مثبت است چرا به هشدارها توجه نداشته و محصولاتشان را برداشت نکرده اند؟

هواشناسی هشدار داده بود، مردم و مسئولان جدی بگیرند
مسعود حقیقت سرپرست اداره هواشناسی اظهار کرد: اداره هواشناسی پیش از این اعلام کرده بود برای اولین بار سامانه سرد در چه زمانی وارد مازندران می‌شود و طی یک اطلاعیه‌ اعلام کرده‌اند که مناطق شمالی دچار بحران خواهند شد و باید سریع محصولات خود را برداشت کنند.

وی همچنین از صدور اطلاعیه ای برای روز شنبه و یکشنبه هفته‌ی گذشته درباره برداشت محصولات و توصیه‌های هواشناسی نیز سخن گفت و تصریح کرد: به نظر می رسد تمامی تلاش مسئولان ادارات هواشناسی برای هشدار به باغداران و کشاورزان و بازنشر این اطلاعیه‌ها و هشدارها از سوی رسانه های استان کافی نبوده و باردیگر سرما و برف سنگینی حضورش را بر شانه های این زحمت کشان تحمیل کرده است.

زندگی و صنعت و کشاورزی مازندران با برف دو روزه دچار بحرانی شدید شد که گرچه تلاش مسئولان در حل آن قابل ستایش است اما آنچه پس از آب شدن برفها برجا می ماند، آهی است که از نهاد باغداران خسارت دیده برمی آید

مردم مازندارن در دوماه قبل نیز طوفان شدیدی را تحمل کردند که مسئولان کشوری و استانی برای حل این مشکل صحبت‌های زیادی را انجم دادند ولی متاسفانه هیچ کاری برای مردم طوفان‌زده این استان انجام نشد و تمام وعده‌و و عیدهای آنان پوچ بود.

خسارت هایی که تولیدکنندگان مازندرانی را به خاک سیاه نشاند
مردم استان مازندارن با داشتن هزاران شهید و حضور خانواده‌های گرانقدر شهدا، در این سال‌ها با مشکلات فراوانی مواجه شدند و هیچ حمایتی توسط دولت نشدند، خصوصا مردمانی که اکثرا معیشت زندگی خود را از راه کشاورزی تهیه می‌کنند

اما در این سال‌ها با بی‎تدبیری مسئولان استانی و ملی، با آنکه طوفان و سرمای هوا گاها توسط هواشناسی اعلام می‌شد ولی این کشاورزان و مردم بودند که خسارت‌های فراوانی را متحمل شدند و دولت تنها در حرف مردم را حمایت کرد و در عمل هیچگونه حمایتی توسط دولت به مردم نشد.
منبع : قائم آنلاین
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴