تاریخ انتشاردوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۳
کد مطلب : ۲۴۵۸۲۳
با توجه به سرمای نابه‌هنگام و ترس کشاورزان از خسارت‌های فراوان‌تر، ممکن است آنها محصولات خود را حتی اگر هم سالم باشد زیر قیمت به دلالان به فروش برساند
۰
plusresetminus
ترس کشاورزان از افزایش خسارات و ورود دلالان به مازندران/ کشاورزان در برداشت محصولات خود شتاب‌زده عمل نکنند
به گزارش بلاغ، با توجه به گرمایش جهانی، وجود بلایای طبیعی نیز دور از انتظار نیست و باید خود را برای این بلایای طبیعی در آینده آماده کنیم و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم.

با توجه به اینکه مازندران بیشترین میزان تولید مرکبات را از نظر اقتصادی دارد اما به دلیل برداشت نابه‌هنگام و مواجه شدن با سرمای هوا، در این زمینه کشاورزان دچار مشکلات فراوانی می‌شوند که نیازمند حمایت مسئولان است.

هشدارهای لازم پیش از ورود سامانه بارشی به کشاورزان داده شد

مدیرکل هواشناسی استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، درباره این سامانه بارشی و توصیه‌هایی که به کشاورزان در این مدت انجام دادند، اظهار کرد: این سامانه بارشی از تلفیق دو جبهه هوا که یکی از آن جبهه هوای سرد سیبری و نیز جبهه بارشی دیگری که از اروپا با آن همراه شد، وارد مازندران شدند و موجب بارش‌های برف فراوان شدند.

محمدرضا رضوی، افزود: پیش از وارد شدن این جبهه بارشی سرد به استان‌های حاشیه دریای خزر، درباره میزان سرما و بارش‌های فراوان آن به تمامی مردم و خصوصاً کشاورزان هشدارهای لازم داده شد.

https://www.bloghnews.com/images/docs/000245/n00245823-t.jpg

رضوی با بیان اینکه این سامانه سرد، دمای هوا را در مناطق کوهستانی به منفی 20 در جلگه رساند، تصریح کرد: این سرمای هوا بارش و برفی به میزان 153 سانتی‌متر را در منطقه کوهستانی آلاشت ایجاد کرد و در جلگه هم شرایط بیشترین میزان برف را در آمل و نور فراهم کرد.

وی با بیان اینکه این بارش‌های برف سنگین به باغات مرکبات آسیب وارد کرد، یادآور شد: این بارش‌ها در باغات مرکبات شهرهای آمل، بابل و قائم‌شهر موجب شکسته شدن سرشاخه‌ها شد و با توجه به اطلاع‌رسانی، اخطاریه و توصیه‌ها به کشاورزان در چند روز قبل از ورود این سامانه داده شد اما باز هم برخی مشکلات ایجاد شد.

کشاورزان نیازمند حمایت مسئولان هستند

یک باغدار مرکبات در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، درباره مشکلاتی که برایش ایجاد شد، گفت: من به توصیه‌های همه کارشناسان توجه و عمل کردم اما باز هم شاخه‌های درختانم شکسته و در حالی که تمامی درآمد زندگیم از طریق باغ مرکبات تأمین می‌شود و من با توجه به هزینه‌های فراوانی که در زمینه کودپاشی و هزینه کارگری برای وجین و غیره پرداختم، حال اگر همه محصولاتم از بین برود دچار مشکلات زیادی می‌شوم و نیازمند حمایت مسئولان هستم.

حیدرعلی میرزاپور، افزود: مسئولان در پرداخت بیمه نیز کشاورزان را حمایت ‌کنند و در پرداخت بیمه محصولات کشاورزی پرداخت آن را با سرعت بیشتری انجام دهند.

میرزاپور تصریح کرد: من محصولات باغی خود را در سال 92 بیمه کرده بودم و به دلیل سرما و خسارت در همان سال، پرداخت بیمه و خسارتم را یک ماه پیش پرداخت کردند و امسال هم محصولات را بیمه کردم اما امیدوارم مسئولان به این مشکلاتمان توجه کنند.

وی گفت: کارشناسان توصیه کردند که در حال حاضر محصولات خود را برداشت نکنیم تا خود را بازسازی کند اما اگر این محصولات از بین برود چکار باید کرد؟

در حال حاضر پرتقال چیده نشود

عضو هیئت علمی گروه باغبانی دانشکده ساری، در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، با بیان اینکه هر 10 الی 13 سال سرمای ناگهانی در مناطق شمالی مشکلاتی را ایجاد می‌کند، اظهار کرد: در تولید مرکبات باید رقمی کاشته شود که در برابر سرما مقاوم و زودرس باشد و پیش از وقوع سرما برداشت و در سردخانه‌ها ذخیره کنند.

https://www.bloghnews.com/images/docs/files/000245/nf00245823-1.jpg

حسین صادقی، افزود: برای مدیریت در برداشت مرکبات نیازمند ساخت سردخانه‌های استاندارد و هماهنگی وزرات جهاد کشاورزی و توصیه‌هایی که در این زمینه ارائه می‌شود، هستیم.

صادقی، تصریح کرد: مرکبات دمای منفی دو درجه را می‌توانند تحمل کنند، اما اگر دما از این مقدار کاهش یابد و طولانی شود احتمال آسیب‌دیدگی آنها زیاد است.

وی با اشاره به سرمای کنونی در استان، گفت: با توجه به اینکه دمای هوا در کوهپایه‌ها منفی 6 درجه بود، اما در بقیه مناطق دما برای مرکبات قابل تحمل بود و احتمال آسیب و جبران آن وجود دارد.

این استاد دانشگاه به کشاورزان توصیه کرد: در حال حاضر پرتقال چیده نشود چراکه افزایش دما می‌تواند آن را برای جلوگیری از خسارت بازیابی کند.

وی افزود: برای ارزیابی خسارت در حال حاضر نمی‌توان نظر داد، باید یک تا دو هفته منتظر ماند تا از میزان خسارت ناشی از تلخی حاصل از سرمازدگی مطمئن شد.

میوه‌های سرمازده باید به سرعت مصرف شود

صادقی با بیان اینکه میوه‌های سرمازده باید به سرعت مصرف شود و برای انبارداری مناسب نیست، گفت: کسانی که می‌خواهند میوه مرکبات را برداشت و انبار کنند حتما با مشورت نهادهای مسئول و اطلاعاتی که از آن باغ دارند اقدام به این کار کنند چراکه محصولاتی که دچار سرمازدگی شدید شدند به سرعت علائم خسارت را نشان می‌دهند.

https://www.bloghnews.com/images/docs/files/000245/nf00245823-3.jpg

وی افزود: باید محصولاتی که آسیب دیدند را از باغات دور و اقدام به هرس درختان کرد.

عضو هیئت علمی گروه باغبانی دانشکده کشاورزی ساری، تصریح کرد: کشاورزان به توصیه‌های هواشناسی توجه و باغات خود را آبیاری و با کاه و کلش و یا بخاری‌های مخصوص اقدام به گرم نگه داشتن باغات خود کنند.

ترس کشاورزان از افزایش خسارات و ورود دلالان به مازندران

به گزارش بلاغ، کشاورزان مازندران هر از چندسالی با مشکلاتی همچون سرمازدگی در باغات خود مواجه می‌شوند، در حالی که دستگاه‌های بخش اجرایی مرتبط با این بخش هیچ گونه اقدامی در راستای بروزرسانی و افزایش آگاهی کشاورزان و همچنین تولید محصولاتی سالم انجام نداد.

علاوه بر این برخی از کشاورزان به دلیل نامناسب بودن بازار فروش و وجود واسطه‌ها در این بخش بیشترین ضرر را حتی در هنگام سالم بودن محصولات خود خواهند دید.

حال با توجه به سرمای نابه‌هنگام و ترس کشاورزان از خسارت‌های فراوان‌تر، ممکن است آنها محصولات خود را حتی اگر هم سالم باشد زیر قیمت به دلالان به فروش برساند که باید از طریق مسئولان زیربط نظارت دقیق انجام شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما