تاریخ انتشارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۵
کد مطلب : ۲۴۵۵۶۹
حمله تروریستی عصر پنج‌شنبه هفته گذشته به زوار اربعین در حله عراق بیش از 80 شهید برجای گذاشت که بیش از 40 نفر آنها از زوار ایرانی هستند
۰
plusresetminus
ایران در سوگ /انفجار تروریستی در حله و برخورد ۲ قطار در سمنان
به گزارش بلاغ، حمله تروریستی عصر پنج‌شنبه هفته گذشته به زوار اربعین در حله عراق بیش از 80 شهید برجای گذاشت که بیش از 40 نفر آنها از زوار ایرانی هستند؛ داعش مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفت.

از گردهمایی بزرگ حسینی(ع) در اربعین شهادت سالار شهیدان چند روز بیشتر نمی‌گذرد؛ گردهمایی بزرگی که براساس گزارش‌ها 25 میلیون زائر و عاشق کربلا را حتی از میان اهل سنت در بر گرفته بود.

در بزرگی و عظمت این حادثه همین بس که رسانه‌های غربی، عربی، عبری تمام تلاش خویش را به کار بستند تا بزرگترین اجتماع خود جوش بشری را سانسور کنند.  این نکته به تنهایی گویای هراس معاندان اسلام ناب محمدی (ص) از امتداد ندای «هیهات من الذله» امام حسین(ع) تا هم اکنون است. در چنین حالی دست پروردگان آمریکا و رژیم صهیونیستی که از بستر وهابیت سعودی برخاسته‌اند تمام خشم خویش را از گردهمایی بزرگ اربعین به کار بستند تا مگر به خیال خام خویش با اقدامی تروریستی چند روز پس از اربعین حسینی این رخداد عظیم را تحت شعاع قرار دهند. اما از درک این نکته ناتوان‌اند که خون خدا بیش از 14 قرن است که در دلهای عاشقان آن حضرت چون چشمه حیات می‌جوشد و این عشق آتشی است که خاموش شدنی نیست.

حمله تروریستی به حله
طی انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در یک پمپ‌بنزین در منطقه «الشوملی» شهر «حله» (مرکز استان بابل) واقع در جنوب بغداد، حداقل 80 نفر شهید و  بیش از 20 تن دیگر زخمی شدند.

شبکه «سومریه» اعلام کرد در بین شهدا «زوار ایرانی» نیز هستند. پمپ‌بنزین هدف قرار گرفته شده در کنار رستورانی قرار دارد که معمولا زوار ایرانی در راه برگشت از کربلا در آن برای استراحت توقف می‌کنند.

شدت انفجار به حدی بود که ساختمان رستوران مجاور پمپ بنزین هم به طور کامل تخریب شده است.

برخی شبکه‌های عراقی اعلام کرده‌اند زائران ایرانی ، پاکستانی، عراقی و بحرینی در زمان وقوع انفجار در پمپ‌بنزین یاد شده بوده‌اند و تعداد اتوبوس‌های موجود در این پمپ بنزین (در زمان انفجار) 7 دستگاه بوده که زائران کربلا را به شهرها و کشورهایشان بازمی‌گردانده است.

شهر «حله» مرکز استان بابل واقع در 100 کیلومتری جنوب بغداد از ثبات نسبی برخوردار است اما هر از گاهی شاهد اعمال خشونت آمیز از این نوع است.

رویترز و اسکای‌نیوز در جدیدترین اخبار خود اعلام کردند تعداد شهدا بیش از 80 تن است و بیشتر افراد شهید شده از شهروندان ایران بوده‌اند.

خبرگزاری معلومه عراق با تأیید خبر شهادت 80 نفر در این حادثه تروریستی، تعداد زخمی‌ها را 24 نفر اعلام کرد.

شبکه المیادین لبنان اعلام کرد داعش مسئولیت انفجار را بر عهده گرفته است. داعش در کانال خبری اعماق مدعی شد که تعداد شهدا و زخمی‌ها بیش از 200 نفر هستند.

قشقایی، معاون امور کنسولی وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد که از 80 شهید این انفجار که به سردخانه منتقل شده‌اند، چهل نفر ایرانی هستند.

خبرگزاری رویترز و شبکه عربی اسکای نیوز دیروز عصر اعلام کردند که آمار شهدا به بیش از 100 نفر افزایش یافته است.

 انتقال پیکر شهدا به ایران
سیدعلی مرعشی، رئیس‌مرکز پزشکی حج‌ و زیارت هلال‌احمر با بیان اینکه در میان حادثه‌دیدگان مجروح ایرانی نداریم گفت: در زمینه تعداد شهدا نیز آمارها متفاوت است و برخی منابع عراقی این تعداد را 71 نفر را اعلام کرده و منابع غیررسمی هم خبر از آمار 80 نفری داده‌اند.

مرعشی افزود: درحال حاضر ما اسامی شهدای ایرانی را نداریم زیرا امکان شناسایی پیکر به دلیل سوختگی وجود ندارد و احتمال آزمایشات تکمیلی برای شناسایی پیکرها وجود دارد.

بر اساس آخرین اخبار، پیکرهای شهدای این حادثه تروریستی روز جمعه به نجف منتقل شد و سپس با هواپیما به ایران می‌رسد.

این پیکرها پس از ورود به ایران برای تشخیص هویت به پزشکی قانونی منتقل می‌شوند.

علی دلپیشه رئیس‌دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: 8 مجروح حادثه تروریستی حله عراق صبح جمعه از طریق مرز مهران وارد استان ایلام شدند.

دلپیشه افزود: مجروحان منتقل شده به ایلام همگی اتباع کشور افغانستان و مقیم ایران هستند که در حادثه تروریستی حله عراق دچار صدمه جانی شده‌اند.

همچنین پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور اعلام کرد: گروه دوم مجروحان این حادثه تروریستی نیز از طریق مرز مهران وارد کشور می‌شوند.

علی اصغر احمدی دبیر کل جمعیت هلال احمر کشور گفت: سوختگی شدید شهدای حادثه تروریستی در نزدیکی کربلا مانع از شناسایی هویت آنها شده است.

مسعود حسینیان سرکنسول ایران در کربلا با بیان اینکه 71 کیسه شامل 59 جسد سوخته تقریبا کامل و 14 جسد متلاشی، برای تشخیص هویت به ایران انتقال می‌یابد، گفت: تا مشخص شدن هویت قربانیان از طریق آزمایش دی ان‌ای باید صبر کنیم.

 روحانی: اقدام تروریستی حله عمق درماندگی کوردلان سفاک
حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در پیامی، اقدام سبعانه و مذبوحانه تروریست‌ها در منطقه حله عراق و شهادت شماری از زائران حسینی را نمایش عمق درماندگی کوردلان سفاک دانست و ضمن درخواست اکید از دولت عراق برای برخورد قاطعانه‌تر با عاملان سیاه‌دل اینگونه حرکت‌های غیرانسانی، آمادگی دولت ایران را برای همکاری و همیاری در رسیدگی به آسیب‌دیدگان و مجروحان این حادثه تلخ اعلام کرد.

به گزارش فارس، علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی نیز طی پیامی انفجار تروریستی در عراق را که منجر به شهادت و مجروح شدن جمعی از زائران عتبات عالیات و شهادت زوار کشورمان شد، محکوم و با خانواده‌های قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرد.

لاریجانی با عرض تسلیت به خانواده شهدای ایرانی این حادثه تروریستی بر ضرورت رسیدگی فوری وزارت خارجه و دستگاه‌های ذی‌ربط به وضعیت مجروحین حادثه و تعیین وضعیت و شناسایی شهدای این جنایت تروریستی تاکید کرد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز در پیامی، اقدام تروریستی گروه تکفیری داعش را در منطقه حلّه عراق که منجر به شهادت و مجروح شدن تعدادی از زائران بی‌گناه حسینی از جمله عدّه‌ای از هم میهنان عزیزمان شد، محکوم کرد.

 اقدام وزارت خارجه برای پیگیری وضعیت زائران ایرانی
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با محکوم کردن انفجار انتحاری عراق گفت: وزارت خارجه و سفارت ایران در بغداد با جدیت تمام در حال بررسی وضعیت زائران ایرانی است.

قاسمی اینگونه اقدامات از پیش طراحی شده و ددمنشانه را ناشی از استیصال تروریست‌ها و در واکنش به  شکست‌های پیاپی آنان خواند و تصریح کرد: این  اقدامات وحشیانه و غیر انسانی، در عزم دولت و ملت عراق و نیز ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در کنار ملت مظلوم عراق در مبارزه بی‌امان  با تروریسم، خللی ایجاد نخواهد کرد.

 واکنش‌های بین‌المللی به انفجار تروریستی حله
فواد معصوم رئیس‌جمهوری عراق حمله تروریستی روز پنجشنبه در شهر «حله» (مرکز استان بابل) واقع در جنوب بغداد را که زائران اربعین حسینی را هدف قرار داد را یک جنایت فجیع توصیف و تاکید کرد که این جنایت تروریستی بی‌پاسخ و مجازات نخواهد ماند.

سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز با صدور بیانیه‌ای این حمله تروریستی را بشدت محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: با شکست اندیشه‌های تکفیری در جوامع اسلامی، فرهنگ قتل و نابودی که وسیله بیان آن افکار است، شکست خورده و از 13 سال پیش ملت عراق و پیروان اهل‌بیت علیهم السلام به صورت مستمر هدف حملات گروه‌های تروریستی مختلف از جمله داعش هستند که امروز در یکی از شنیع‌ترین جنایات خود، زائران عراقی و مهمانان ایرانی،‌ عرب و پاکستانی‌شان را در استان بابل هدف قرار دادند.

مسعود بارزانی رئیس‌اقلیم کردستان عراق نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد سرنوشت تروریست‌ها خواری و شکست است وما بشدت این اقدام تروریستی غیر انسانی را محکوم می‌کنیم و به خانواده‌های شهدای این فاجعه دردناک تسلیت گفته برای زخمی‌ها آرزوی شفای عاجل داریم.

حزب‌الله لبنان نیزضمن محکوم کردن انفجار تروریستی عراق، تأکید کرد که داعش «سیاست‌های انتقام‌ جویانه قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را که از اراده مردم عراق و مهمانان آنها شکست خورده‌اند، پیاده می‌کند.

همچنین وزارت امور خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای حمله تروریستی در شهر حله را به شدت محکوم کرد.

احمد ابوزید سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر نیز انفجار تروریستی در شهر حله در استان بابل را به شدت محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌هایی، حمله داعش به زوار حسینی را محکوم کردند و به خانواده شهدا تسلیت گفتند.همچنین یان کوبیچ نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در عراق، جنایت تروریستی داعش در جنوب بغداد را محکوم و دلیل آن را شکست‌های این گروهک در جبهه نبرد دانست.

 ۱۴۷ کشته و مجروح درتصادف 2قطارمسافری در دامغان
در حالی که جنایت عصر پنج‌شنبه تروریست‌های تکفیری در حله عراق باعث شهادت و زخمی شدن ده‌ها تن از زائران ایرانی اربعین حسینی(ع) و حزن مردم شده بود، صبح دیروز دو قطار مسافربری در محور سمنان - دامغان با هم برخورد کرده و جان باختن ده‌ها تن از هموطنانمان، ایران را در سوگ فرو برد.

برخورد 2 قطار مسافری در دامغان دست کم 103 مجروح و 44 جان باخته برجای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری‌ها از سمنان، قطار «مسافری تبریز- مشهد» و «مشهد – سمنان» حدود ساعت 8 صبح دیروز در حد فاصل ایستگاه‌های هفتخوان و امروان واقع در مسیر دامغان – سمنان با یکدیگر برخورد کردند. این حادثه باعث واژگونی تعدادی واگن و آتش سوزی آنها شد.

پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور گفت: دراین حادثه 44 نفر از مسافران تاکنون (صبح دیروز) جان خود را از دست داده و 103 نفر نیز مجروح و به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی که عصر جمعه برای بررسی سانحه برخورد دو قطار مسافری در سمنان به این استان رفته بود درباره شرایط مجروحان و تعداد جان باختگان این حادثه گفت: از 103 مجروح برخورد قطارهای مسافری در ایستگاه هفتخوان استان سمنان، اکنون هشت بیمار در بیمارستان کوثر سمنان و 18 بیمار در بیمارستان ولایت دامغان بستری هستند و بقیه مجروحان با دریافت خدمات درمانی، مرخص شده‌اند.

عباس آخوندی ادامه داد: به دلیل شرایط واگن‌هایی که در این سانحه آتش گرفت، مراحل بررسی این واگن‌ها ادامه دارد و به همین دلیل آزادسازی و جست‌وجوی پیکرهای جان باختگان زمان می‌برد و اکنون تعداد جان باختگان به طور دقیق قابل بیان نیست.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از جان باختگان این سانحه از استان آذربایجان شرقی هستند یادآور شد: پیکر این جان باختگان پس از مشخص شدن هویت، اخذ مجوز از مراجع قضایی و پزشکی قانونی، به استان یا خانواده‌ها تقدیم می‌شود.

آخوندی درباره علت برخورد دو قطار مسافری در استان سمنان گفت: باید تمام مسایل مانند سرعت قطارها، مذاکرات رانندگان قطارها و علائم راهنمای خطوط که در مرکز کنترل ضبط شده‌اند، بررسی شود تا علت دقیق حادثه بیان شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با نصب و تجهیر سامانه‌های خودکار از سال 93 در منطقه راه آهن شمال شرق که از خطوط شلوغ کشور است ایمنی تردد تا حدودی ایجاد شده بود، گفت: اکنون با این حادثه باید بررسی شود که علت برخورد قطارها چه بوده و این سامانه چه اشکالی داشته است.

پیش از این رئیس‌دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان نیز تعداد مجروحان بستری شده در بیمارستان ولایت دامغان و کوثر سمنان را 87 نفر اعلام کرده و گفته بود: از تعداد مجروحان بستری شده در بیمارستان ولایت دامغان 33 نفر از اهالی استان آذربایجان شرقی و 43 نفر از استان سمنان هستند.

استاندار سمنان در خصوص حادثه برخورد دو قطار مسافربری اظهار داشت: ساعت 7 و 50 دقیقه صبح جمعه قطار مسافربری تبریز که به سمت مشهد در حال حرکت بود در حوالی ایستگاه هفت خوان دچار حادثه شده و متوقف می‌شود.

محمد رضا خباز افزود: قطار مسافربری سمنان که به سمت مشهد در حرکت بود از پشت سر به قطار تبریز برخورد می‌کند که طی این اتفاق دو واگن از قطار تبریز آتش می‌گیرد و لکوموتیو و 4 واگن از قطار سمنان از ریل خارج می‌شود.

مدیرکل راه آهن شمالشرق کشورنیز بیان علت حادثه این تصادف را به روزهای آینده موکول کرد و گفت: سامانه‌های علائم خط ایستگاه‌های راه آهن در این منطقه از کشور بدون مشکل بوده است و اینکه علت این حادثه چه بوده، باید بررسی دقیق و کارشناسانه شود.

دستور رئیس ‌قوه قضائیه:  علل سانحه قطار تبریز-مشهد بررسی و با مقصرین برخورد قاطع شود
رئیس ‌قوه قضائیه خطاب به رئیس کل دادگستری استان سمنان تاکید کرد: سریعا با تشکیل پرونده ضمن بررسی علل سانحه نسبت به برخورد قانونی و سریع با مقصرین حادثه اقدام و نتیجه به این جانب گزارش شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، در پی حادثه دلخراش برخورد قطار تبریز- مشهد و کشته شدن تعدادی از هموطنان، رئیس قوه قضاییه پیامی خطاب به رئیس کل دادگستری استان سمنان صادر کرد.

 در این پیام آمده است: خبر حادثه دلخراش قطار تبریز-مشهد که منجر به کشته و مجروح شدن عده‌ای از هموطنان عزیز گردید موجبات تاثر و تاسف همگان را فراهم آورد.

ضمن عرض تسلیت به بازماندگان این عزیزان وآرزوی شفای عاجل برای مجروحین این حادثه لازم است سریعا با تشکیل پرونده ضمن بررسی علل سانحه نسبت به برخورد قانونی و سریع با مقصرین حادثه اقدام و نتیجه به این جانب گزارش شود.

در ضمن مسئولین اجرایی ذی ربط نیز مکلفند در اسرع وقت ضمن بررسی علل وقوع این سانحه دلخراش نسبت به شناسایی مقصرین حادثه و معرفی آنها به دستگاه قضایی اقدام نمایند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷