با تصویب تمدید 10ساله تحریم‌ها

مجلس نمایندگان آمریکا برجام را لگدمال کرد

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
کد مطلب : ۲۴۲۹۳۷
هنوز دونالد ترامپ ساکن کاخ سفید نشده، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا کاری کردند که دونالد ترامپ در وعده‌های انتخاباتی‌اش قول آن را داده بود.
۰
plusresetminus
مجلس نمایندگان آمریکا برجام را لگدمال کرد
به گزارش بلاغ، مجلس نمایندگان آمریکا که جمهوری‌خواهان در آن اکثریت را در دست دارند به اتفاق آرا با 419 رای موافق و تنها یک رای مخالف، قانون داماتو یا همان تحریم‌های ISA علیه ایران را برای یک دوره 10 ساله دیگر تمدید کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها این قانون که قانون تحریم‌های تجارت نفت و انرژی با ایران است، دی‌ماه امسال به پایان می‌رسید اما حالا مجلس نمایندگان آمریکا تصمیم گرفته است برای 10 سال دیگر این تحریم‌ها را تمدید کند.

قانون تحریم‌های ایران معروف به ‌آی‌اس‌ای (ISA) نخستین‌بار در سال 1996 که از سوی داماتو ارائه شده بود، با هدف جلوگیری از سرمایه‌گذاری در صنعت انرژی ایران و همچنین جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران تصویب شد.

خبرگزاری صداوسیما نیز گزارش داده نمایندگان کنگره آمریکا همچنین لایحه دیگری در دست بررسی دارند که به ترامپ اختیارات جدیدی برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران می‌دهد. قانون ISA در حالی در کنگره آمریکا برای 10 سال دیگر تمدید شده که طبق بند 26 برجام، آمریکا حق بازگرداندن و تحمیل مجدد تحریم‌های هسته‌ای از جمله تحریم‌های هسته‌ای مندرج در قانون داماتو علیه ایران را ندارد. در صورت تصویب سنا و امضای رئیس‌جمهور آمریکا، تمدید قانون داماتو برای 10 سال دیگر رسما به عنوان نمونه بارز و آشکار نقض برجام به شمار خواهد رفت. طبق نص صریح بند 26 برجام، آمریکایی‌ها حتی اگر بخواهند تحریم‌های ISA را مجددا وضع کنند،‌ باید تحریم‌های مشخصا هسته‌ای را از متن خارج کنند؛ اقدامی که در مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا رخ نداده است.

ماده 26 برجام صراحتا عدم اعمال هرگونه تحریم هسته‌ای علیه ایران را تعهد داده است. در ماده 26 برجام آمده است:

The U.S. Administration, Acting Consistent With The Respective Roles Of The President And The Congress, Will Refrain From Imposing New Nuclear-Related Sanctions.

با این حال اما مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا بدون تصحیح قانون داماتو، رسما تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را تمدید کرده است و این خلاف برجام است.

براساس بند B از بخش 13 (Sec.13) قانون تحریم‌های ایران (ISA)، این قانون در روز 31 دسامبر 2016 یعنی آخرین روز کاری اوباما در کاخ سفید ملغی(Sunset) می‌شود. آمریکایی‌ها اما تصمیم گرفته‌اند این قانون را مجددا برای 10 سال دیگر وضع کنند. از آنجا که این قانون شامل تحریم‌های هسته‌ای نیز هست، طبق نص صریح بند 26 برجام، آمریکایی‌ها حتی اگر بخواهند تحریم‌های ISA را مجددا وضع کنند،‌ باید تحریم‌های مشخصا هسته‌ای را از متن خارج کنند اما این کار را نکرده‌اند و در واقع برخلاف برجام، در حال وضع تحریم‌های جدید هسته‌ای هستند.

شمخانی: لگد زدن به برجام است

تصویب تمدید تحریم‌های داماتو علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا در حالی است که سه‌شنبه‌شب، علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران تمدید این تحریم‌ها در شرایط پسابرجام را لگد ‌زدن به برجام خواند و گفت: در صورت نقض توافق وین از سوی طرف مقابل، بسته اقدامات فنی پیش‌بینی شده به عنوان پاسخ به سرعت اعمال می‌شود.

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورایعالی امنیت ملی در نخستین اجلاسیه ملی 4000 شهید استان گلستان با اشاره به برخی اظهارات درباره احتمال تمدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران موسوم به ایسا(ISA) گفت: اگرچه کشور ما از ابتدا با تحریم‌های ظالمانه آمریکا روبه‌رو بوده و نتیجه آن نیز پیشرفت‌های فراوان در عرصه‌های علمی، صنعتی و نظامی بوده است اما تمدید تحریم‌ها در شرایط پسابرجام به نوعی لگد زدن به توافق برجام است. وی تصریح کرد: تمام ناظران بین‌المللی و کشورها بر صحت اجرای تعهدات ایران در برجام اذعان دارند و در صورت نقض برجام از سوی طرف مقابل، بسته اقدامات فنی پیش‌بینی شده به عنوان پاسخ به سرعت اعمال خواهد شد.

تمدید داماتو نشان‌ داد معتمدان به آمریکا خوش‌خیالند

سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد است تمدید ۱۰ساله تحریم‌های ایران نشان‌ داد معتمدان به آمریکا خوش‌خیال هستند.

سخنگوی امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر تمدید 10 ساله تحریم‌های ایران، به تسنیم گفت: این مساله نشان‌دهنده اوج بدعهدی آمریکایی‌هاست که ضرورت دارد دولتمردان و نمایندگان مجلس نیز هوشیاری بیشتری داشته باشند.

وی با یادآوری تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر بی‌اعتمادی به دولتمردان آمریکایی، افزود: تمدید تحریم‌های 10ساله ایران از سوی آمریکا بار دیگر مهر تاییدی بر بدعهدی آنها زد و ثابت کرد به‌معنای واقعی نمی‌شود به دولتمردان این کشور اعتماد کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به برخی که پیشرفت کشور را در گرو رابطه با آمریکا می‌دانند، اظهار کرد: آمریکا با تمدید تحریم‌ها علیه ایران به‌مدت 10 سال نشان داد ما برای حل مشکلات داخلی کشور باید به ظرفیت‌های داخلی تکیه کنیم.

نقوی‌حسینی با بیان اینکه بهتر است افرادی که توسعه کشور را در گرو رابطه با آمریکا می‌دانند از بدعهدی‌های این کشور در موارد متعدد درس عبرت بگیرند، گفت: مصوبه اخیر مجلس نمایندگان آمریکا درباره تمدید تحریم‌های ایران به‌مدت 10 سال دور از ذهن نبود و در عمل ثابت کرد واقعاً برجام دستاوردی برای کشور نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: اگر آمریکا در اجرای تعهداتش در قبال برجام بدعهدی کند، ایران به اقدامات متقابل روی خواهد آورد، ما هم این مساله را در مجلس بررسی می‌کنیم. تمدید 10 ساله تحریم‌های ایران نشان‌ داد معتمدان به آمریکا خوش‌خیال هستند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با تأکید بر اینکه دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی به‌جای لبخند زدن و هدیه دادن به طرف آمریکایی باید برخورد قاطعانه‌ای در قبال بدعهدی‌های دولت این کشور داشته باشد، اظهار کرد: ما امروز شاهد این هستیم که هیچ برخوردی از سوی دستگاه دیپلماسی در قبال بدعهدی‌های آمریکا صورت نگرفته است.
منبع : وطن‌امروز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲