کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بی‌توجهی به نخبگان جوان ناامیدی و نابودی استعدادهای درخشان را در پی دارد/ دلسرد شدن دانش‌آموز نخبه آملی از بی‌توجهی مسئولان

21 آبان 1395 ساعت 0:02

اگر همه جانبه از استعدادهای نخبگان حمایت شود، کشور را به کشوری قدرتمندتر تبدیل می‌کنند و اجازه نباید داد که فقدان اعتبار مالی نخبگان، مانع پیشرفت آنها شود.


به گزارش بلاغ، یوم اللّه 13 آبان، یادآور حماسه‌ها، ایثارها و فداکاری‌های عزیزانی است که برای همیشه درسی فراموش نشدنی به تمام جوانان و نوجوانان عالم دادند و در سال 57 حماسه آفریدند.

 

کسانی که همچون ساير اقشار ملت ایران در مبارزه با رژيم پهلوی و اطاعت از فرامین حضرت امام خمینی(ره) سر از پا نمی‌شناختند و نجات اسلام را در پيروی كامل از سخنان ولی فقیه زمان خود می‌دانستند.

 

این قشر جوان و پویای ایران اسلامی از اركان مهم پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بودند که با دشمن خود سر سوزنی سازش نکردند.

 امروز نیز پس از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی، هستند دانش‌آموزانی که در عرصه‌های جهاد، علم، ورزش، مذهب، فرهنگ، هنر و ... ادامه دهنده راه دانش‌آموزان 13 آبان سال 57 باشند.

 دانش‌آموزان نخبه‌ای که با افتخارآفرینی در تمامی عرصه‌ها ادامه دهنده راه شهدای گرانقدر هستند.

 نخبگانی که اگر همه جانبه از استعدادهای‌شان حمایت شود، کشور را به کشوری قدرتمندتر تبدیل می‌کنند و اجازه نباید داد که فقدان مالی نخبگان، مانع پیشرفت آنها شود.

 طبق فرموده رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای جوانان نخبه بسیار خوب نشان دادند که اولا استعدادخوب وهمت والایی دارند ما دیگر چه می‌خواهیم؟ استعداد و همت هست، ما بایستی امکان فراهم کنیم تا این افراد بتواند از لحاظ علمی خودشان را پیش ببرند و از لحاظ تحقیقات بتوانند خودشان را اشباع کنند تا دیگران نتوانند از این سرمایه کشور بهره‌برداری کنند.

 

در همین راستا خبرنگار ما با بردیا کمالی یکی از دانش‌آموزن نخبه عرصه رباتیک در شهرستان آمل گفت‌وگویی انجام داد که در ادامه می‌خوانید.

 وی متولد 1388 از شهرستان آمل و در مقطع دوم دبستان در مدرسه پیام دانش این شهرستان مشغول به تحصیل است.

 

 

 

بردیا کمالی از شروع فعالیت خود در عرصه رباتیک، گفت: از چهار سالگی در پژوهش‌سرای آموزش و پرورش مشغول ساخت ربات و 2 سال بعد ازآن وارد کلاس‌های بسیج دانش‌آموزی سپاه شدم و تا به امروز در این کلاس‌ها شرکت می‌کنم.

 

وی که مقام نخست در ساخت ربات جنگ‌جو در آمل را کسب کرد، افزود: این رتبه را در 6 سالگی به‌دست آوردم و بعد از آن دیگر در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکردم.

 

دانش‌آموز نخبه آملی به ساخته‌هایش، که هشت ربات هستند، اشاره کرد و ادامه داد: ناو جنگی، پنکه، قایق موتوری، تستر ال ای دی، خرگوش چشمک‌زن، 2 عدد ماشین کنترلی، ماشین جنگ‌جو، ماساژور از ساخته‌های من است و در حال حاضر مشغول ساختن ربات انسان‌نما هستم.

 

بردیا از آرزوهایش گفت و اظهار کرد: می‌خواهم ماشینی بسازم که مثل موشک کار کند و آن را به مادر و پدرم تقدیم کنم.

 وی با بیان اینکه به ورزش کردن علاقه زیادی دارم، تصریح کرد: والیبال بازی می‌کنم و سعید معروف را خیلی دوست دارم.

 در ادامه این گفت‌وگو پدر بردیا به خلاقیت فرزندش در ساخت ربات اشاره کرد و گفت: بردیا با وسایل ابتدایی مانند چوب، قوطی رانی و چیزهای دیگر اطرافش یک ناو جنگی ساخت. البته رباتیک هزینه بر است و بسیاری از بچه‌ها که وضع مالی خوبی ندارند و حمایتی نمی‌شوند، مسیرشان تغییر می‌کند.

 

حسین کمالی در ادامه از علت حضور پیدا نکردن بردیا در مسابقات گفت و اظهار کرد: پس از مسابقه ساخت ربات جنگ‌جو چون بردیا جایزه نگرفت و تنها یک لوح به وی دادند، نمی‌خواستم فرزندم دل‌زده شود به همین خاطر در مسابقه دیگری شرکت نکرد.

 

وی درباره فعالیت و روند پژوهش‌سرای آموزش و پرورش عنوان کرد: در ابتدا پژوهش‌سرا فعالیت خیلی خوبی داشت، اما به دلیل حمایت نکردن آموزش و پرورش و تعویض مدوام مدیران این موسسه، روند پژوهش‌سرا بسیار کم‌رنگ شد. البته  خانم کمالی زحمت صادقانه زیادی برای بچه‌ها کشیدند.

 

 

 

پدر نخبه آملی از دغدغه و نگرانی‌های خود برای بردیا و اینکه در زمینه رباتیک هیچ حمایتی انجام نمی‌شود، گفت و اظهارکرد: وقتی به کلاس بردیا می‌روم نوجوانان 17، 18 ساله را می‌بینم که چند سالی در ساخت ربات هستند و حتی پول توجیبی‌های خود را برای این کار خرج می‌کنند، اما هیچ حمایتی نمی‌شوند. این بچه‌ها احساس می‌کنند که فعالیت‌های‌شان بی‌نتیجه است و رفته رفته نا امید می‌شوند به همین خاطر من برای آینده بردیا نگران هستم.

 

در ادامه به سخن مقام معظم رهبری در حمایت از نخبگان جوان این مرز و بوم اشاره می‌کنیم که فرمودند: باید مسئولانِ کارعلمی در کشور، زمینه‌ها را فراهم و با کمک یکدیگر راه را برای جوانان ممتاز و برتر درعلوم ریاضی، علوم طبیعی، علوم انسانی و به ویژه در مساله ادب و ادبیات فارسی، مسائل علوم دینی، فلسفه و در همه این رشته‌ها باز کنند.

 

کسانی با این استعدادهای درخشان باید میدان جلویشان باز باشد و بتوانند پیشرفت کنند که این تکلیف مسئولان را سنگین می‌کند.

 

در پایان لازم به ذکر است که نخبگان یک کشور محدود به چند نفر دانش‌آموز یا دانشجویان المپیادی نمی‌شود، چراکه صنعتگر یا کارگری که صاحب فکری نو است نیز باید در بستری مناسب، امکان پرورش استعدادهایخویش را داشته باشد.

 


کد مطلب: 238301

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/238301/بی-توجهی-نخبگان-جوان-ناامیدی-نابودی-استعدادهای-درخشان-پی-دلسرد-شدن-دانش-آموز-نخبه-آملی-مسئولان

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com