تاریخ انتشاريکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۵
کد مطلب : ۲۳۰۰۰۱
مردم خسارت دیده‌ی طوفان اخیر در شهرستان قائم‌شهر که یک ماه از آن می‎گذرد و همچنان برخی از مردم بدون سرپناه هستند، همچنان چشم انتظار وعده‌های دولتمردانند تا منازل خود را تعمیر کنند.
۰
plusresetminus
مردم خسارت دیده‌ی طوفان مازندران همچنان چشم انتظار تحقق وعده‌های دولتمردان
به گزارش بلاغ، طوفان شدید در تاریخ ۱۱ شهریور ۹۵ در ساعت حدود پنج صبح و با سرعت 110 کیلومتر بر ساعت قائم‌شهر را درنوردید و به موجب آن خسارت‌هایی را ایجاد کرد، به طوری که برای جبران این خسارت نماینده ویژه رئیس جمهوری با مطرح کردن آن در جلسه هیئت دولت، تصویب بودجه‌ای به میزان ۹۸ میلیارد تومان برای این موضوع را اعلام کرد که همچنان خسارت‌دیدگان مازندرانی ـ که با بارش هر بار باران، آب به درون اتاق‌های‌شان جاری می‌شود، منتظر این تسهیلات هستند.

رونق حضور مسئولان در صحنه خسارت‌ها
پس از وقوع طوفان، حضور مسئولان کشوری زیادی را در شهرستان قائم‌شهر بصورت آشکار و پنهان مشاهده کردیم و از نماینده ویژه رئیس جمهور تا رئیس بنیاد مسکن کشور به این شهرستان آمدند، ولی چه سود که همچنان برخی از خسارت دیده‌ها بدون سرپناه هستند و با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو می‌باشند و حضور این همه مسئول کشوری در این شهرستان تا کنون بی‎فایده بوده است.

برخی از مردم خسارت دیده قائم‌شهری همچنان حواله دریافت ایرانیت را در دست دارند، ولی جایگاهی برای دریافت ایرانیت در قائم‌شهر نیست و دولت ایرانیتی ندارد که به مردم خسارت دیده بدهد.

توزیع بندازنشان‌ها بین آسیب‌دیده‌های سیل و طوفان
از کیفیت بسیار پایین ایرانیت‌ها، نحوه واگذاری آن به مردم خسارت دیده‌ی قائم‎شهری، که تنها یک جایگاه تحویل ایرانیت داشت، و عدم نیاز اکثر مردم به ایرانیت و نیاز داشتن به حلب نیز بگذریم اما شنیدن صحبت‌های مردم نیز ضروری است.

شورای روستای ریکنده عبدالرزاق هدایتی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه در روستای ریکنده ۱۶۰ خانه خسارت دید و بیش از ۳۰ منزل مسکونی کل سقف‌شان از بین رفت و نیاز به بازسازی دارد، و سه خانه قابلیت بازسازی ندارد، گفت: در حواله‌ای که از این روستا به فرمانداری داده شد باید چهار هزار و ۷۰۰ ایرانیت میان روستاییان توزیع می‌شد اما فقط ۹۵۰ ایرانیت به این روستا واگذار شد.

خسارت‌های وسیع با امکانات ضعیف هلال احمر
هدایتی افزود: برای دریافت نایلون که باید حداقل صد خانه نایلون گذاری می‌شد، اما به اندازه ۲۰ خانه نایلون واگذار شد و در این زمینه امکانات هلال احمر بسیار ضعیف بود.

شورای روستای ریکنده، بیان کرد: اداره برق زودتر از سطح شهر برق‌ها را وصل کرد و آنان خوب درخشیدند چون ۶ عدد تیر برق شکسته شده بود که به سرعت ترممیم کردند.

این مسئول تصریح کرد: تا به حال قول و وعده‌های ارائه تسهیلات به مردم آسیب‌دیده طوفان مازندران عملی نشده و مردم خسارت دیده همچنان چشم انتظار وعده‌ی دولت‎مردان هستند.

عبدالرزاق هدایتی یادآور شد: از مسئولان انتظار داریم در زمینه ارائه ایرانیت در روستا بازرسی کنند تا از نحوه ارائه خدمات به مردم مطلع شوند.

وی گفت: با توجه به اینکه در سطح شهر توزیع ایرانیت با مشکلاتی مواجه شد به همین دلیل حواله توزیع ایرانیت به دهیاری واگذار شد.

هدایتی با اشاره به اینکه در برخی از روستاها مشکل حادی در زمینه تخریب سقف نبود و حتی به آن منازلی که یک ایرانیت آن از بین رفت، چندین ایرانیت داده شد، افزود: برخی از روستاها که خسارت سنگین دیدند اما در توزیع ایرانیت دچار کمبود شدند بنابراین ضعف مدیریتی در این قسمت دیده شد.

عضو شورای ریکنده، بیان کرد: توزیع ایرانیت در میان مردم خسارت‌دیده شهرستان قائم‌شهر فقط برای سکوت مردم بود و هیچ گونه بررسی کارشناسی انجام نشد.

این مسئول تصریح کرد: مردم برخی از روستاها که تخریب منازلشان شدید بود حیوانات خانگی خود را فروختند و برای تعمیر خانه‌های خود اقدام کردند.

سینا آقاجانی از خسارت دیده‌های طوفان قائم‌شهر با بیان اینکه پس از خسارت ناشی از طوفان ایرانیت در میان مردم درست توزیع نشد، گفت: توزیع ایرانیت فقط برای ساکت کردن مردم بود، در حالی که کل سقفمان از بین رفت اما ایرانیت به اندازه نصف سقف در اختیارمان قرار نگرفت.

وی افزود: هیچ ناظری برای بازدید در هنگام توزیع ایرانیت نیامد و دهیاری خودش ایرانیت را بدون کارشناسی توزیع کرد.

آقاجانی بیان کرد: با توجه به اینکه سقف خانه‌مان چوبی بود کلا از بین رفت و به خانه‌مان ۱۵ ایرانیت رسید در حالی که زیر سازی خانه تخریب شده بود، آیا این ایرانیت‌ها را باید روی سقفی که چوبش از بین رفت قرار می‌دادیم؟

این خسارت دیده طوفان قائم‌شهر، گفت: من برای دریافت تسهیلات به فرمانداری رفتم و آنان می‌گویند باید خانه خود را تعمیر کنید و سپس تسهیلات به من بدهند در حالی که من پولی برای تعمیر ندارم و باید در چنین شرایطی پول در اختیارمان قرار می‌دادند.

آقاجانی تصریح کرد: همه خسارت‌دیده‌ها برای دریافت تسهیلات مثل توپ فوتبال به  این اداره و آن اداره پرتاب می‌شویم.

فرماندار شهرستان قائم‌شهر مهدی محمدی در گفت‎وگو با خبرنگار ما، درباره اقداماتی که برای خسارت دیده‌های طوفان شهریور سال ۹۵ شهروندان قائم‌شهر انجام شد، اظهار کرد: در مراحل نخست بروز خسارت امداد رسانی آغاز و سپس نایلون در بین مردم توزیع شد، البته برخی از افراد منتظر کمک‌های بلاعوض هستند و به محض ارسال بودجه در این زمینه این حمایت‌های مالی به مردم انجام می‌شود.

مهدی محمدی با اشاره به اینکه حداکثر تسهیلاتی که به افراد خسارت دیده تعلق می‌گیرد ۲۰ میلیون تومان است، تصریح کرد: استان مازندران منتظر ابلاغ پرداخت تسهیلات به خسارت دیدگان است اما ابلاغی انجام نشد.

وی افزود: تا به حال حدود ۳۰۰ هزار متر مربع ایرانیت میان خسارت دیده‌های قائم‌شهر توزیع شد و ما درحدتوان خود توانستیم خسارت‎های وارده را جبران کنیم.

فرماندار قائم‎شهر، درباره این موضوع که چرا برخی از شهروندان قائم‌شهر همچنان بدون سقف هستند و بارش باران موجب سرازیر شدن آب در منازل آنان می‌شود؟، افزود: آنچه که ستاد بحران و فرمانداری در توانش بود مصالح تهیه و ایرانیت و نایلون در اختیار خسارت دیدگان قرار داد اما در بقیه موارد باید منتظر ابلاغ تسهیلات بانکی باشیم.

این مسئول با بیان اینکه برخی از واحدها قابلیت باسازی ندارند و نیاز به تسهیلات بانکی است، یادآور شد: شهرداری و دهیاری به این افراد پروانه رایگان داد تا واحدها را به طور کامل تخریب کنند و دوباره واحد مسکونی جدیدی را بسازند.

به گزارش بلاغ، با توجه به بارش‌های پی‌درپی باران و استقرار هوای سرد، امیدواریم مسئولان در ارائه تسهیلات بانکی سرعت عمل بیشتری را لحاظ کنند تا مقداری از مشکلات مردم مازندران التیام یابد و به وعده‌های خود عمل کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷