تاریخ انتشاردوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۷
کد مطلب : ۲۲۰۹۷۵
یکی از ساده‌ترین و بااهمیت‌ترین ورزش‌هایی که مورد تاکید رهبری نیز قرار گرفت، ورزش همگانی است که علاوه بر نشاط و شادابی، سلامتی را نیز به همراه دارد.
۰
plusresetminus
از «ایجاد وحدت در جامعه» تا « تضمین افزایش کیفی سلامت روحی و روانی جامعه»
به گزارش بلاغ، اگرچه توسعه ورزش همگانی همواره یکی از تاکیدهای مقام معظم رهبری بوده، اما متأسفانه توجه به این مسئله بیش از آنکه برای ایجاد زیرساخت‌های لازم و استعدادیابی در رشته‌های مختلف ورزشی باشد، همواره صرف جذب مخاطب بیشتر در رشته‌های مختلف شده است. 

در روزهایی که یک بازی 22 نفره، صدها هزار نفر را مستقیم و میلیون‌ها نفر را غیرمستقیم جذب خود می‌کند، هیچ‌گاه تاکنون به این مهم نیاندیشیده‌ایم که ورزش شهروندی در میان این گروه بزرگ و مشتاق از چه جایگاهی برخوردار بوده، و در چه میزان از این افراد، ورزش به عنوان اولویت نخست فعالیت‌های اجتماعی و روزمره مطرح است. 

ورزش همگانی، تحرک‌بخش و نشاط‌آفرین
از فرهنگ ورزش شهروندی به عنوان یکی از اساسی‌ترین عوامل مؤثر سلامت اجتماعی و نقش کلیدی دستگاه‌های مسئول در این زمینه هم که بگذریم، باید پرسید به‌ راستی سرانه بودجه مورد نظر نمایندگان منتخب ملت برای توسعه این امر مهم، که بی‌شک حذف و کاهش بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را به‌ دنبال دارد، چه میزان است؟ 

ورزش همگانی، عهده‌دار تحرک‌بخشی به جامعه‌ای است که در عصر ماشینی، از فقدان تحرک لازم رنج می‌برد و بسیاری از بیماری‌ها و امراض خود را از همین ناحیه است که نصیب خویش می‌سازد.

در واقع، باید گفت که ورزش همگانی گام بلندی به‌سوی سلامت جامعه و کاهش آسیب‌های ناشی از کم‌تحرکی است که باید مورد اهتمام جامعه سلامت کشور قرار گیرد.

متأسفانه بسیاری از آمارهای نگران ‌کننده در حالی ارائه می‌شود که بهره‌‌گیری صحیح و برنامه‌‌ریزی اصولی در راستای توانمندسازی جامعه می‌تواند این آمارها و نسبت‌ها را معکوس ساخته و جامعه را پیشرو در مسیر توسعه قرار دهد.

ورزش همگانی، بستر کشف استعدادهای ورزش حرفه‌ای
مسیری که در آن سازمان‌های مردم‌ نهاد متخصص در امر ورزش و سلامت، با توجه به مردمی بودن ماهیت‌شان از نقش مؤثری برخوردارند، و به طور قطع توجه ویژه در راستای توان افزایی‌شان زمان دستیابی به این مهم را کاهش می‌دهد، اما باید گفت‌ ای کاش روزی فرا رسد که بتوان مسائل را از زوایای دیگر دید، روزی که استعدادیابی در مدارس و توسعه ورزش شهروندی از خردسالی تنها به یک شعار و برنامه گذرا تبدیل نشده و جامعه بپذیرد اگر امروز هزینه‌ای را می‌پردازد، فردا نظاره‌گر سود آن است.

محمد قنبرنیا کارشناس ارشد جامعه‌شناسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بلاغ در این زمینه اظهار کرد: وحدت روح و روان انسان با جسم از نوع وحدت اتحادی است نه انضمامی، یعنی روح و جسم انسان یک واحد کلی و ارگانیکی است که تغییر در احوال هرکدام موجب تاثیر بر دیگری می‌شود.

ورزش، تضمین‌کننده سلامت جسم و جان
وی تصریح کرد: به طور مثال آزردگی روح و روان و بیماری‌های عصبی منشا بسیاری از بیماری‌های جسمی است و برعکس، مشکلات و بیماری جسمی تاثیر مستقیمی بر سلامت روحی روانی افراد دارد.

این کارشناس ارشد جامعه‌شناسی افزود: به همین تناسب افرادی که از جسم سالمی برخوردارند از سلامت روحی روانی بهتری نسبت به دیگران بهره‌مند هستند، و از این حیث افزایش فرهنگ ورزش همگانی در جامعه موجب تضمین افزایش کیفی سلامت روحی و روانی جامعه می‌شود.

قنبرنیا خاطرنشان کرد: در مباحث تربیتی نیز ورزش می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای پرکردن اوغات فراغت نوجوانان و جوانان باشد، چرا که با فعالیت گروهی و کسب هویت اجتماعی عطش نوجوانان و جوانان برای اجتماعی شدن سیراب می‌شود، و از این طریق عضویت این جوانان و نوجوانان در گروه‌های پرخطر جامعه کاهش پیدا می‌کند.

طبیعت مازندران، بسترساز رایگان ورزش
وی در ادامه گفت: در مازندران به دلیل وجود سرمایه‌های محیطی بکر مانند کوه، جنگل و دریا یکی از مهم‌ترین موانع ورزش در جامعه یعنی عدم وجود فضاهای ورزشی برداشته شده است.

این کارشناس ارشد جامعه‌شناسی افزود: هر روزه با گسترش زندگی شهرنشینی و حرکت به سمت صنعت و مدرنیزاسیون به ویژه در شهرهای بزرگ استان احتمال بیشتری برای فقدان ورزش در زندگی روزمره انسان می‌رود، که بهترین راهکار برای جبران این فقدان، فرهنگ‌سازی و ارتقای اهمیت ورزش در جامعه است.

به گزارش بلاغ، یکی از ساده‌ترین و بااهمیت‌ترین ورزش‌هایی که مورد تاکید رهبری نیز قرار گرفت، ورزش همگانی است که علاوه بر نشاط و شادابی، سلامتی را نیز به همراه دارد، و اثرهای سلامتی بر هیچ کس پوشیده نیست.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما