تاریخ انتشارچهارشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۸
کد مطلب : ۲۱۸۴۰۴
وقتی بازار از آرامش نسبی برخوردار است و قیمت منطقی نیز برای برنج طارم در حال معامله است، دلیلی برای خرید توافقی برنج وجود ندارد.
۰
plusresetminus
خرید تضمینی برنج از حرف تا عمل/ آیا خرید توافقی غیرمنطقی است؟
به گزارش بلاغ، با توجه به اینکه ورود دولت در بازار برنج بسیار تاثیرگذار است، انتظار می‌رود تا برنامه‌های تنظیم بازار برنج طوری چیده شود که موجب سودآوری کشاورزان شود.

یکی از مواردی که این روزها بحث‌های زیادی را متوجه خود کرده، خرید تضمینی و توافقی برنج است که تولیدکنندگان خواستار آن هستند و مسئولان، اجرای آن را غیرمنطقی می‌دانند، لذا پای گفت‌وگوی هر دو طرف موضوع می‌نشینیم و قضاوت را به خوانندگان عزیز می‌سپاریم.

دولت اقدام به خرید توافقی برنج کند

نائب رئیس انجمن برنج ایران با بیان اینکه کشاورز چه با خرید تضمینی توافقی و چه با قیمت موجود در بازار سود نمی‌کند، اظهار کرد: اگر دولت مانند سال 93 اقدام به خرید، انبار و توزیع مقطعی برنج در نیمه دوم سال کند، می‌تواند نوسان قیمت‌گذاری برنج را در دست بگیرد اما تا امروز در این زمینه حرکتی از دولت صورت نگرفته است.

علی اکبریان اظهار کرد: بنابر اعلام دولت، زمان خرید توافقی برنج آبان‌ماه امسال بوده است اما در این تاریخ برنج از دست کشاورز خارج شده و به دست دلال افتاده و این‌گونه دولت در واقع با دلالان وارد معامله می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر دولت می‌خواهد از کشاورز ایرانی حمایت کند، باید در مرداد و شهریور ماه با خرید برنج از قیمت‌گذاری برنج توسط دلالان جلوگیری به عمل آورد.

نائب رئیس انجمن برنج ایران مقدار برنج موجود در بازار را تامین کننده نیاز مصرف مردم دانست و در مورد عدم حمایت از کشاورزان خاطرنشان کرد: دولت تاکنون برای حمایت از کشاورزان برای خرید توافقی برنج وارد عرصه نشده است.

اکبریان قیمت‌های موجود در بازار را منطقی دانست و تصریح کرد: تا یک ماه دیگر نیز شاهد کاهش قیمت برنج هستیم.

وی افزود: اگر دولت اقدام به خرید توافقی برنج نکند، قیمت‌گذاری برنج داخلی از دستش خارج شده و در اختیار دلالان و بازار قرار می‌گیرد.

قیمت انواع برنج‌های داخلی

نائب ریئس انجمن برنج ایران، با بیان اینکه برنج‌های کیفی طارم، هاشمی، امراللهی و برنج پر محصول فجر، شیرودی و ندا است، اظهار کرد: در دسته برنج‌های کیفی، طارم و هاشمی که بوجار تخت و دو الکه هستند کیلویی 8 هزار و 700 تومان به فروش می رسند.

وی تصریح کرد: برنج طارم پالول با 10 درصد شکستگی 7 هزار و 800 تومان معامله می‌شود.

نائب رئیس انجمن برنج ایران گفت: برنج فجر 6 هزار و 500 تومان، شیرودی 5 هزار و 800 تومان، ندا پالول 5 هزار و 100 تومان و ندا بوجار شده 5 هزار و 600 تومان در هر کیلو در بازار خرید و فروش می‌شود.

خرید توافقی غیر منطقی است

مسئول سازمان جهاد کشاورزی مازندران با رد خرید توافقی برنج توسط دولت اظهار کرد: خرید توافقی در این مقطع توجیهی ندارد چون قیمت برنج در وضعیت مناسبی قرار داشته و کشاورزان امسال به قیمت‌های خوبی برنج طارم را به فروش می‌رسانند.

دلاور حیدرپور با بیان اینکه تنها زمان خرید توافقی مربوط به سال 93 است، گفت: به دلیل واردات 2 میلیون تنی برنج و تغییر دولت و سوء استفاده دلالان شاهد آشفتگی زیاد در بازار برنج بودیم به طوری که برنج طارم به کیلوی 5 هزار تومان رسیده بود و لذا دولت در سال 93 برای اولین بار اقدام به خریداری برنج طارم کرد.

وی افزود: دولت در دهه 70 نیز سابقه خرید تواققی برنج را داشته اما مربوط به ارقام پر محصول بوده است.

حیدرپور خرید توافقی برنج را در این مقطع زمانی غیر منطقی دانست و گفت: وقتی بازار از آرامش نسبی برخوردار است و قیمت منطقی نیز برای برنج طارم در حال معامله می‌باشد، دلیلی برای خرید توافقی برنج وجود ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در پاسخ به این پرسش که چرا دولت با عدم خرید توافقی، قیمت‌گذاری برنج را در اختیار بازاریان قرار داده است، گفت: اینکه دولت بخواهد با خرید توافقی و انبار کردن برنج قیمت آن را در بازار به دست گیرد امری نادرست است، چون دولت در جهت تنظیم قیمت برنج با واردات برنج خارجی می‌تواند به این مهم دست یابد و نیازی به خرید و انبار کردن برنج طارم ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در پاسخ به این پرسش که چرا دولت اعلام کرده که در آبان ماه اقدام به خرید توافقی برنج می‌کند، گفت: این مبحث اصلا درست نیست چون دولت برنامه‌ای برای خرید تواققی برنج ندارد و اگر هم بخواهد خریدی انجام دهد، الان بهترین زمان ممکن برای خرید برنج است چون برنج در پایین‌ترین قیمت خود قرار دارد.

وی خرید توافقی و تضمینی برنج را مربوط به زمان‌های بحرانی دانست و گفت: دولت برای حمایت از کشاورزان قیمت خرید تضمینی را اعلام می‌کند تا در صورت عدم فروش اقدام به خریداری کند و با توجه به اینکه قیمت برنج طارم به کیلویی 7 هزار و 800 تومان رسیده، دیگر نیازی به خرید تضمینی و توافقی برنج نیست.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲