تاریخ انتشاريکشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۵
کد مطلب : ۲۱۷۹۴۹
شاید آنچه سبب پیدایش فیش‌ها و حقوق‌های نجومی، روحیه اشرافی‌گری و تنبلی در انجام کار در عرصه‌های مختلف کشور می‌شود فراموشی مردمی است که بر پایه تلاش و برکت حضور آن‌ها چنین فرصتی به مدیران داده شده است..
۰
plusresetminus
کار جهادی در مناطق محروم مازندران و خجلت حقوق‌بگیران نجومی
به گزارش بلاغ، یکی از محوری‌ترین شعارهای انقلاب اسلامی مردم ایران در رهایی از بند استکبار، کمک به مردم محروم و مستضعفان عالم بوده است که لازمه آن یاری رساندن به مردم مناطق محروم کشور است تا آغازی بر گسترش جهانی انقلاب مستضعفان باشد.

این مهم نیاز به شناسایی، نیازسنجی، برنامه‌ریزی و اقدام جهادی دارد، چراکه اصل محرومیت سال‌های سال است بر مردم بسیاری از مناطق دور و نزدیک کشور در دوره‌های مختلف حاکمان پادشاهان قاجار و پهلوی تحمیل شد و به عمق زندگی جامعه ایرانی به‌خصوص در روستاها رسوخ کرده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز باوجود تأکیدات و اصرار رهبران این نهضت، اما بواسطه اجرای توطئه‌های ریز و درشت روزانه و ضعف برخی مدیران، همچنان پس از گذشت بیش از 37 سال از آغاز نهضتی با شعار محرومیت‌زدایی و اتصال به قیام جهانی مصلح کل، غبار محرومیت بر چهره بسیاری از مردم کشور همچنان باقی است.

بنابراین نیاز است تا نسل بعد نسل، موضوع خدمت به محرومان و تلاش برای محرومیت‌زدایی به‌عنوان شعار اصیل انقلاب در دستور کار قرار داشته باشد تا این هدف مقدس دچار ضعف و بی‌مهری نشود. علاوه بر آن، اهتمام در خدمت به محرومان، روحیه اشرافی ستیزی و پرهیز از عافیت‌طلبی را نیز زنده نگه می‌دارد. شعار کوخ‌گرایی را قدرت می‌بخشد و فرهنگ کاخ‌نشینی و سرمایه‌سالاری را به زیر سوال جدی می‌برد.

به همین منظور رسم مبارکی طی چند سال گذشته با عنوان اردوهای جهادی در اقشار مختلف مردم از دانش‌آموزان و دانشجویان تا طلاب و نخبگان به جریان افتاده که در آن با حضور چند روزه در مناطق محروم کشور، به برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های مختلف، ساخت و ساز مسجد، مدرسه، امکانات رفاهی و سایر برنامه‌ها پرداخته می‌شود.

اقدامی که شاید در بروکراسی اداری و اجرایی بسیاری از دستگاه‌های مسئول کشور گم شده و نیاز دارد تا با نگاه جهادی، هم به محرومیت‌زدایی مادی و هم معنوی در این مناطق پرداخته شود.

از برگزاری اردو تا کلاس‌های آموزشی

یکی از این گروه‌های جهادی به همت مدرسه علمیه خواهران ریحانة‌الرسول(س) نکا در روستای کوهسارکنده در منطقه هزارجریب شهرستان برگزار شد، که سیده زینب ساداتی مدیر این مدرسه در این ارتباط به خبرنگار ما گفت: این برنامه با همکاری بسیج طلاب در قالب مهارتی‌تبلیغی برای جامعه هدف، بانوان روستا، برنامه‌ریزی و برگزار شده است.

وی افزود: این برنامه اولین اردوی جهادی طلاب در سطح استان مازندران در چنین قالبی به شمار می‌آید که هدف آن حضور خواهران طلبه در جمع مردم مناطق محروم و ایجاد ارتباط صمیمی با آن‌ها در کنار انجام فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده بوده است.

مدیر تنها حوزه علمیه خواهران نکا با بیان اثرگذاری بسیار مطلوب این برنامه در میان بانوان روستا، خاطرنشان کرد: از بهترین بازخوردهای این اردو را می‌توان در همان ایجاد ارتباط صمیمی خواهران طلبه با مردم به خصوص بانوان روستا برشمرد، که سبب افزایش علاقه آن‌ها به برگزاری هرچه بیشتر کلاس‌ها بواسطه حضور خواهران طلبه در جمع آن‌ها شده بود.

این مسئول اضافه کرد: در این اردو دوره‌های مختلفی در 10 رشته تخصصی برگزار شد که شامل قرآن، اخلاق، احکام، قالیبافی، رُبان‌دوزی، خیاطی، شیرینی‌پزی، آرایشگری، پتوبافی و نقاشی بوده که در این قالب بیش از 60 نفر از آموزش‌های مورد نظر بهره بردند.

وی در پایان گفت: درکنار این کلاس‌ها، برنامه‌های جانبی دیگری نیز مانند دعوت از اساتید استانی جهت برگزاری کلاس‌های روشنگری و بصیرت‌افزایی، تشکیل پایگاه کتاب به منظور ترغیب کتاب‌خوانی، زیارت قبور شهدا، برگزاری اردو به همراه بانوان روستا و تقدیم هدایایی به بانوان حاضر در طرح نیز برگزار شد.


دلتنگی شیرین دو طرفه

همچنین سمیه زارعین یکی از خواهران حاضر در این اردو، که طلبه پایه چهارم بوده و به عنوان مربی خیاطی در این طرح شرکت کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ما به نکات جالبی از اولین حضور خود در مناطق محروم در قالب اردوی جهادی اشاره و در بیانی صمیمی اظهار کرد: چند سال پیش وقتی برای اولین بار فعالیت اردوی جهادی را درتلویزیون دیدم به حال‌شان غبطه خوردم و دوست داشتم قسمت من هم بشود.

وی افزود: زمانیکه پیشنهاد اردو در امسال داده شد، خوشحال شدم ولی حسی داشتم که به من می‌گفت شاید از عهده‌اش بر نیایی، شاید اون چیزی که توی ذهنت هست، نباشد و شایدهای دیگر ولی دلم را به دریا زدم و تصمیم نهایی را گرفتم و رفتم.

این طلبه و مربی جوان با بیان احساس دلتنگی پس از پایان اردو، خاطرنشان کرد: دلم برای آن فضا تنگ شده و احساس می‌کنم قطعه‌ای از وجودم در آنجاست، زمان آنجا فوق‌العاده برکت داشت و صمیمت زیاد تا حدی که زمان خداحافظی بسیار دشوار و در چشمان بعضی‌ها اشک بود و از ما خواسته شد که حتماً دوباره به روستا برویم، البته این حس دو طرفه بود اینکه دلم برای آن فضا و افرادش تنگ شده.

وی اضافه کرد: تجربه خیلی خوبی بود که به توانایی و ناتوانی خودم پی بردم که باید ضعف‌هایم برطرف و توانایی‌هایم تقویت بشود تا بتوانم ان‌شاالله فرد مفید و سربازی واقعی برای آقا امام زمان باشم.

زارعین در پایان به بیان تجربه شیرین خود از این حضور پرداخت و یادآور شد: صبح زود روز اول رفتیم مسجد، اولین نفری که آمد ساعت ۹ صبح بود، تقریباً دو ساعت بعداز حضورمان درمسجد، روز اول استقبال خیلی کم بود، ولی هر روز بیشتر می‌شد تا حدی که صدا به صدا نمی‌رسید و ما فرصت سر خاراندن نداشتیم، لحظات شیرینی بود، بچه‌های روستا پرتلاش و جویای هر چه بیشتر دانستن بودن و این حالت آنها به من انرژی افزونی برای آموزش بیشتر می‌داد.


وقتی به خودم افتخار کردم

در ادامه سکينه حميدی یکی دیگر از خواهران طلبه و مربیان حاضر در این برنامه درمورد استقبال مردم روستا از حضور آن‌ها به خبرنگار ما گفت: مردم از اينکه کسي به عنوان مربی آمد تا به آنها قرآن آموزش بدهد و غلط‌های‌شان را اصلاح بکند، احساس خوشحالي زیادی داشتند، انگيزه آنها به اين بود که به يک نفر استعدادهای خود را نشان بدهند تا بتوانند از آنها تعريف و تمجيد بکند و مهم‌تر از همه مورد توجه و ستايش خاصي قرار بگيرند.

وی با اشاره به خاطره شیرین خود در مدت هم‌نشینی با مردم باصفای این روستا، بیان کرد: حضور در اردوي روز اخر و مهم‌تر از اون ثبت نام همه اونها در دارالقرآن شفا به عنوان حافظ قران و شرکت در مسابقات که طبق گفته خودشون آرزوي اونها بود... با شهريه فوق‌العاده مناسب ثبت نام شدن و زمانيکه لبخند رضايت و احساس خرسندي در خود پسرها و مادرها و احساس تشکري که همه ازم داشتن رو ديدم به طلبه بودنم افتخار کردم.

این طلبه جهادگر در پایان از تجربه‌ای که در این مدت به دست آورد نیز سخن گفت و خاطرنشان کرد: مهمترین تجربه‌ام این بود که براي شکوفا شدن استعدادهای این مردم بايد شرايط مهيا بشود و خودشان هم تلاش مضاعف کنند تا به موفقيت‌هاي عالي برسند.


جای خالی محرومان در برنامه‌ریزی مسئولان

به گزارش بلاغ، حس دلنشین حضور در میان مردمی به این سادگی با صفا و صمیمیت مثال‌زدنی می‌تواند برای هر انسان متعهدی تجربه دلنشین از کار برای پروردگاری تلقی شود که بر به ارث بردن زمین از سوی این انسان‌های مستضعف تاکید کرده است.

این مردم مانند گنجینه‌ای هستند که برکت حضور در میان آن‌ها و کار خالصانه برای آن‌ها نه تنها برکت و نگاه خداوند را به همراه دارد بلکه افزایش سرعت پیشرفت کشور و تربیت مدیرانی که هرچند برای مدتی محدود تجربه حضور در میان آن‌ها را داشته و بدانند که در روز موعود باید به کدام بخش از کشور بیش از پیش توجه کنند، از اثرات دیگر آن است.


البته به نظر می‌رسد آنچه سبب پیدایش فیش‌ها و حقوق‌های نجومی، نگاه سازشکارانه با قدرت‌های استکباری، روحیه اشرافی‌گری و تنبلی در انجام کار در همه عرصه‌های کشور می‌شود همین فراموشی مردمی است که بر پایه تلاش و برکت حضور أن‌ها چنین فرصتی را به دست آورده‌اند.

برهمین اساس در پایان پیشنهاد می‌شود که مدیران کنونی نیز درکنار بسیاری از مسافرت‌های داخلی و خارجی، بهره‌مندی از امتیازات خاص و حقوق‌های میلیونی، چند روزی را براساس اعتقادات دینی خود خالصانه در کنار این مردم و به دور از تمام تجملات دنیایی به سر آورند که شاید در نگاه آن‌ها تغییری حاصل شده و درک درستی از مدیریت جهادی مد نظر رهبر معظم انقلاب پیدا کنند تا هم در راستای کاهش اختلاف طبقاتی در جامعه بکوشند و هم با دست‌یابی به آرمان‌های انقلاب اسلامی به پیشرفت هرچه بهتر کشور منجر شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴