کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هم‌زمان با کشت مجدد و پرورش رتون برنج در فریدونکنار؛

کود کشاورزی در فریدونکنار کمیاب شد/ رییس جهاد کشاورزی فریدونکنار: تا پایان هفته مشکلات کشاورزان برطرف می‌شود

بصیرنیوز , 20 مرداد 1395 ساعت 8:31

در طول چند روز گذشته و بنا بر مشاهدات میدانی کود کشاورزی اوره که غذای اصلی بذرهای نشا در کشت دوم و برنج رتون است در سطح شهرستان کمیاب و در مواردی نیز نایاب شد.


به گزارش بلاغ، در روزهای گرم تابستان کشاورزان سخت کوش منطقه فریدونکنار در حال برداشت شالی‌های خود و همچنین کشت مجدد هستند و با سختی‌های فراوان برای رزق و روزی خود تلاش می‌کنند.

متاسفانه در طول چند روز گذشته و بنا بر مشاهدات میدانی کود کشاورزی اوره، که غذای اصلی بذرهای نشا در کشت دوم و برنج رتون است، در سطح شهرستان کمیاب و در مواردی نیز نایاب شد، این امر موجب ایجاد مشکلات بسیاری برای کشاورزان منطقه شده است.

قوز بالای قوز
تعدادی از کشاورزان فریدونکناری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، اظهار کردند: به سختی و با چاه‌های کشاورزی موفق شدیم زمین‌های خود را آبیاری کنیم و حالا نوبت به پاشیدن کود اوره برای رشد بهتر گیاه در سطح اراضی خود هستیم که متاسفانه تا به امروز در پیدا کردن این کودها ناتوان بوده به نوعی که هیچ کودی در سطح مغازه‌های فروش سموم پیدا نمی‌شود.

این در حالی است که کود اوره که حاوی ماده ازت است پرمصرف‌ترین عنصر مورد نیاز برنج محسوب می‌شود، همچنین این عنصر مهم‌ترین نهاده تولید و محدودکننده‌ترین عنصرغذائی در تولید برنج در گستره جهانی محسوب می‌شود.

این عنصر به رشد سریع گیاه، افزایش ارتفاع و تعداد پنجه، افزایش اندازه برگ، تعداد دانه در خوشه، درصد دانه‌های پر در هر خوشه، مقدار پروتئین دانه و وزن هزار دانه کمک می‌کند بنابراین ازت تمامی مشخصه‌های مؤثر بر عملکرد را زیر تأثیر قرار می‌دهد.

کمبود، مقدمه افزایش قیمت
در این رابطه محمدرضا ضیائی مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار، اظهار کرد: بنابر اینکه کود اوره در مازندران با افزایش قیمت مواجه شد حمل کود را بلوکه کرده است.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ تن کود اوره تا پایان این هفته در فریدونکنار توزیع می‌شود، تصریح کرد: این مشکل کشاورزان در حال مرتفع شدن است و تنها افزایش قیمت این کود دلیل اصلی توقف توزیع آن به حساب می‌آید.

مدیرجهاد کشاورزی فریدونکنار با اشاره به اینکه کودفروشان مجاز زیرنظر خدمات حمایتی استان مازندران، خاطرنشان کرد: ۷۰ تن کود اوره امروز و ۳۰ تن دیگر نیز تا پایان هفته به فریدونکنار می‌رسد اما کشاورزان مطمئن باشند برای تامین کود اوره به هیچ وجه مشکلی نداریم.

به گزارش خبرنگار ما به نظر می‌رسد مسئولان جهاد کشاورزی فریدونکنار باید هرچه زودتر این مشکل را برطرف تا کشاورزان این شهرستان با کم‌ترین دغدغه نسبت به تولید محصول استراتژیک خود اقدام کنند.


کد مطلب: 215945

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/215945/کود-کشاورزی-فریدونکنار-کمیاب-رییس-جهاد-پایان-هفته-مشکلات-کشاورزان-برطرف-می-شود

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com