مشکلات حوزه تولید و هزینه‌های بالا یکی از آسیب‌های جدی در صنایع مربوط به نهاده‌های دامی است، صنایعی که اثر مستقیمی در تولید شیر دارند.
۰
plusresetminus
عدم اجرای قانون حمایتی از تولیدکنندگان خوراک دام و طیور/ آیا خودکفایی همچنان دغدغه مسئولان است؟!
به گزارش بلاغ، بیش از 560 واحد تولیدی خوراک دام و طیور در کشور فعالیت می‌کنند، که تاثیر به‌سزایی در قیمت تمام شده محصولات لبنی به خصوص شیر دارند. مجلس شورای اسلامی با درک درست از اهمیت موضوع، قانونی را با نام طرح انتزاع در اسفندماه سال 91 به تصویب رساند که در آن صنایع کشاورزی از بدنه وزارت صنعت، معدن و تجارت خارج و به وزارت جهاد کشاورزی ملحق می شدند، هدف از این فصل و وصل، حل و فصل کاهش هزینه های تولید در صنایع استراتژیک کشاورزی بود.

در حال حاضر پس از گذر چهار سال، این موضوع یکی از مطالبه های جدی تولیدکنندگان خوراک دام و طیور است.

در این باره با مدیرعامل شرکت تعاونی تامین نیاز کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان مازندران به گفت و گو نشستیم.

در پی احقاق حق قانونی

مدیرعامل شرکت تعاونی تامین نیاز کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان مازندران با بیان اینکه به دنبال اجرای کامل طرح انتزاع می باشیم، اظهار کرد: این طرح مصوبه مجلس در اسفندماه سال 91 می باشد که در آن بخشی از صنایع مربوط به کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت جدا شده و به بدنه وزارت جهاد کشاورزی متصل می شود.

حسین کیهانی گفت: در این راستا پیگیری هایی صورت گرفته و به نتایجی نیز رسیده‌ایم اما در حوزه استفاده از مزایای بخش کشاورزی مانند معافیت های مالیاتی و تعرفه‌های انرژی مانند گذشته با کارخانجات دام ، طیور و آبزیان برخورد می شود.
وی افزود: در حال حاضر گاز و برق این واحدهای تولیدی صنعتی محاسبه می شود و به همین دلیل هزینه تولید ما بالا است.

کیهانی گفت: به استناد ماده 81 قانون مالیات های مستقیم، در آمد حاصل از کلیه فعالیت های کشاورزی از پرداخت مالیات معاف می باشد لذا انتظار می رود با بهره گیری از قانون تمرکز وظایف و با توجه به اینکه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان در رده صنایع تبدیلی بخش کشاورزی قلمداد گردیده اند از معافیت و بخشودگی های مالیاتی برخوردار شوند.

مدیرعامل شرکت تعاونی تامین نیاز کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان مازندران افزود: اجرای طرح انتزاع یا همان قانون تمرکز وظایف به تنهایی مفید نخواهد بود بلکه ما خواستار اعمال بخشودگی های مالیاتی قانونی و کاهش تعرفه های انرژی هستیم تا در این راستا هزینه تولید و قیمت تمام شده محصولات جهت بهرمندی از ظرفیت تولید کاهش یابد.

تعرفه‌ 10 درصدی، 30 درصد محاسبه می‌شود

وی افزود: تعرفه‌های حق بیمه تامین اجتماعی برای کارخانجات خوراک دام وطیور 30 درصد لحاظ می‌شود که این مقدار برای بخش کشاورزی 10 درصد است.

کیهانی گفت: اگر همان بخشودگی های مالی و معافیت های مالیاتی و کاهش تعرفه های انرژی که به صورت قانونی در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفته در اختیار کارخانجات خوراک دام وطیور قرار گیرد هزینه های تولید به شدت کاهش یافته و شاهد کاهش 10 الی 15 درصدی قیمت تمام شده خوراک دام و طیورو آبزیان می باشیم.

وی کارخانجات خوراک دام و طیور را یک صنعت استراتژیک در تولید محصولات دامی دانست و گفت: در صورت بهرمندی این صنایع از مزایای بخش کشاورزی وحمایت دستگاهای متولی می توان به کاهش قیمت محصولات دامی نیز امیدوار بود چون پرورش دهندگان دام ، طیور و آبزیان دغدغه تامین نهاده های دامی ارزان قیمت را دارند.
مدیر عامل شرکت تعاونی تامین نیاز کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان مازندران گفت: تولید ما نسبت به سال های گذشته به دلیل ریزش واحدهای سنتی در بخش تولید کنسانتره دامی کاهش یافته که امیدواریم با بهبود شرایط شاهد رونق مجدد دراین بخش از صنعت باشیم.

کیهانی با بیان اینکه تعدادی از واحد تولیدی خوراک دام و طیور در استان تعطیل شده است، اظهار کرد: مابقی کارخانجات خوراک دام و طیور نیز با میانگین بین 30 تا 40 ظرفیت اسمی خود فعالیت می کنند.

ظرفیت 17 میلیون تنی و بهره‌وری 5 میلیون تنی!

رئیس هئیت مدیره اتحادیه مرکزی کارخانجات خوراک دام و طیوروآبزیان کشور گفت: ظرفیت تولید ایجاد شده این صنایع در کشور با توجه به فعالیت بالغ بر 570 واحد تولیدی، 17 میلیون تن است که الان فقط 5 میلیون تن تولید داریم.

وی افزود: سیاست گذاری های غلط، عدم تدوین برنامه و نبود اراده جدی در راستای حمایت ازاین صنعت با توجه به نقش موثر آن در تامین امنیت غذایی و بهداشتی جامعه و همچنین کاهش هزینه تولید در واحد های پرورشی موجب دلسردی سرمایه گذاران و صاحبان این صنعت شده است.

مدیر عامل شرکت تعاونی تامین نیاز کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان مازندران تاکید کرد: تا شرایط اقتصادی کشور به ثبات نرسد ومشکلات همچنان باقی باشد نمی‌توان وضعیت خوبی برای این صنعت متصور باشیم.

کیهانی تاکید کرد: کمبود شدید نقدینگی، عدم برگشت سرمایه و ناتوانی در خرید نهادهای دامی مورد نیاز به این واحد ها آسیب رسانده، صادرات محصولات نیز بدلیل بالا بودن هزینه تولید که برخی از دلایل آن بیان شد و همچنین تعرفه های واردات علوفه، ما را در رقابت با سایر کشور ها با توجه به ظرفیت و تکنولوژی بالای موجود، بازداشته و محدود کرده است.

این موضوع را معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در جریان گذاشتیم؛ رکنی در پاسخ به اینکه چرا طرح انتزاع تا به الان اجرایی نشد، گفت: این طرح باید بین مسئولان ارشد وزارت‌خانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت و معدن به صورت کارشناسی شده اجرا و پیگیری می‌شد.

حسن رکنی افزود: آن چیزی که مسلم است طرح پیش بینی شده به صورت کامل انجام نشده و عدم اجرای کامل طرح مشکلاتی را در اجرای برنامه‌های مربوط به وجود آورد.

اجرای طرح در اختیار من نیست

وی افزود: اجرای این طرح مربوط به حوزه اختیارات من نیست و امیدواریم در آینده شاهد اجرای آن باشیم.

متعاقب این اظهار نظر معاون وزیر باید به قولی گفت علی ماند و حوضش!
اگر مسئولان پیگیر مطالبه اصلی تولیدکنندگان نباشد، پس چرا باید تولید داشته باشیم؟ اینکه معاون وزیر به عنوان بهره‌بردار اصلی اجرای طرح انتزاع، از پذیرفتن مسئولیت و مطالبه آن شانه خالی می‌کند چگونه انتظار می‌رود در دیگر بخش‌های وزارت‌خانه نیز شاهد چنین بی تفاوتی مدیریتی نباشیم؟ چرا به خود نمی‌آییم که با سیاست‌گذاری‌های غلط و عدم فرهنگ‌سازی درست، 15 درصد از مصرف لبنیات مردم کاهش یافته و هر روز شاهد کاهش تولید شیر در کشور هستیم.

وقتی که نیاز تولیدکننده شناخته شده و می‌توان با کاهش هزینه‌های تولید به روند تولید و افزایش سرانه مصرف امیدوار بود، چرا چهار سال تمام به این موضوع مهم توجهی نمی‌شود و هرکدام از مسئولان از پذیرش مسئولیتش شانه خالی می‌کنند. گویی از حرف تا عمل باید یک دهه منتظر نشست. طرح انتزاع ابتداء اجرا نمی‌شد، حال که به مرحله اجرا رسیده تولیدکنندگان آرزو می‌کنند ای کاش اجرا نمی‌شد! این مدیریت سلیقه‌ای و بی مهری نامتعهدانه در مورد تولیدکنندگان تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟!.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴