تاریخ انتشارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۲
کد مطلب : ۲۱۴۷۴۹
کشته‌شدن 215 هزار نفر از مردم بیگناه در اثر بمباران اتمی آمریکا، سیمای حقوق بشری آمریکا را به معرض قضاوت گذارد تا مهرابطالی باشد بر کذب ادعای بزک‌کننده‌های شیطان بزرگ.
۰
plusresetminus
آمریکا با کارنامه‌ای از مهیب‌ترین جنایات، غیرقابل اعتمادترین دولت‌ها/ بزک‌کنندگان، شریک جرم شیطان بزرگ هستند
به گزارش بلاغ، آگوست سال 1945 برای کشور ژاپن یکی از بدترین و سخت‌ترین لحظات تاریخ بود، چرا که  آمریکا بر سر شهرهای هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن بمب اتمی انداخت.

امروز که هفتادومین سال از تاریخ این جنایت می‌گذرد هنوز هم هیچ‌کس نمی‌داند دلایل واقعی پشت این تصمیم آمریکایی‌ها چه بوده است، با این حال، اسنادی که به تازگی از حالت محرمانه خارج شده نشان می‌دهد که این حمله هسته‌ای ممکن است، نه از روی ضرورت نظامی، بلکه برای ترس از بلوک شرق اتحاد جماهیر شوروی انجام شده باشد.  

در این گزارش قرار است به شهرهای هیروشیما و ناکازاکی سفر و با خانواده‌هایی ملاقات کنیم که هنوز هم خاطرات آن روز وحشتناک، آن‌ها را آرام نمی‌گذارد.

نخستین بار در تاریخ بشر که یک بمب اتمی در جنگ مورد استفاده قرار گرفت، 6 آگوست 1945 بود، زمانی که یک بمب اتمی با نام رمزی "پسربچه" (Little Boy) بر سر شهر هیروشیما فرود آمد، بیش از 100 هزار انسان در دم کشته شدند، بسیاری از این افراد که در مرکز انفجار بودند، در یک لحظه تبدیل به خاکستر شدند و شمار زیادی هم بر اثر موج انفجار یا میزان بالای تشعشعات جان خود را از دست دادند.

این فاجعه بزرگ انسانی که از سوی مدعیان حقوق بشر اتفاق افتاده است تنها گوشه‌ای از جنایات غرب به سرکردگی استکبارجهانی بوده و هنوز هم شاهد اینگونه اعمال در کشورهای مختلف جهان هستیم.

در این رابطه نشستی با عنوان «حقوق بشر آمریکایی با نگاهی به بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی» با حضور رضا سیفایی کارشناس ارشد علوم سیاسی و عضو شورای علمی بصیرتی سپاه کربلا مازندران و سیداحمد حسینی کارشناس ارشد اندیشه سیاسی و مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی بصیرنیوز و اجرای ابوالقاسم فرجی خبرنگار سیاسی روزنامه حرف مازندران برگزار شد.  

عدالت هیچ گاه برای مردم هیروشیما اجرا نشد

رضا سیفایی کارشناس ارشد علوم سیاسی در این نشست، اظهار کرد: ژاپن هنوز هم تاوان آزمایش اتمی آمریکا را می‌دهد و سریعترین جنایت در تاریخ بشریت به صورتی که در عرض چند دقیقه 140 هزار انسان از بین رفتند را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه موزه یادبود صلح هیروشیما، 140 هزار کشته را فقط برای شهر هیروشیما و حدود 75 هزار کشته را برای ناکازاکی در همان سال اول انفجار مطرح می‌کند، خاطرنشان کرد: هیروشیما نخستین شهری است که با بمب اتم در جهان منهدم شد.

این کارشناس ارشد علوم سیاسی با اشاره به اینکه فاجعه اتمی آمریکا در ژاپن یک نوع جنایت جنگی است چون از 140 هزار انسان کشته شده فقط 20 هزار نفر نظامی بودند و بقیه غیر نظامی هستند، افزود: آمریکا تا سال‌ها به ژاپن اجازه نداد تصاویر جنازه‌های کشته‌های این حادثه را منتشر کند.

سیفایی با ابراز تاسف از اینکه پرسنل دخیل در این حادثه مورد تشویق دولت آمریکا قرار گرفتند، یادآور شد: 20 سرباز امریکایی که در زندان‌های هیروشیما اسیر بودند نیز کشته شدند و بسیاری از اسناد و مدارک این حادثه هنوز به بیرون درز نکرده است و متاسفانه عدالت هیچ گاه برای مردم هیروشیما اجراء نشد.

وی با بیان اینکه شواهد نشان می‌دهد ژاپن بدون استفاده از سلاح هسته‌ای قصد تسلیم و پایان جنگ را داشت، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها مدعی‌اند این اقدام به دو دلیل جلوگیری از کشتار بیشتر و پایان جنگ صورت گرفت.

این کارشناس ارشد علوم سیاسی با بیان اینکه استدلال ترومن برای حمله بر این مبنا قرار داشت که اگر جنگ جهانی دوم پایان نمی‌یافت، جامعه‌ی بشری باید دو میلیون کشته‌ی دیگر را تحمل می‌کرد که پانصد هزار نفر آنها آمریکایی بودند، اظهار کرد: در سال 1944 آمریکایی ها با عملیات‌های کماندویی موفق شدند بسیاری از فتوحات ژاپن در شرق آسیا را در کنترل خود در آورند.

سیفایی افزود: آلمان سه ماه پیش از این در جنگ تسلیم شده بود و فقط جنگ در جبهه ژاپن ادامه داشت، ترومن رئیس جمهور امریکا سه روز پیش از بمباران اتمی مطمئن بود که ژاپن بدون بمباران حاضر به صلح است.

دمای 4 هزار درجه سانتی‌گرادی بمب اتمی در لحظه نخست

وی با اشاره به فرموده رهبر انقلاب در تبیین علت واقعی حمله‌ اتمی آمریکا به ژاپن، خاطرنشان کردند: واقعیت آن است که آمریکایی‌ها می‌خواستند سلاح جدیدشان، یعنی بمب اتم را در یک میدان واقعی آزمایش کنند که این کار را با کشتار مردم بی‌گناه هیروشیما و ناکازاکی انجام دادند، اما اکنون در تبلیغات خود، به این جنایت لباس خدمت می‌پوشانند.

این کارشناس ارشد علوم سیاسی با اشاره به دلایل کلی استفاده آمریکا از بمب اتم در هیروشیما، اظهار کرد: انتقام مستقیم از مردم ژاپن به خاطر حمایت آنها از حمله ارتش این کشور به بندر پرل هارپر، آغاز به کار هری ترومن رئیس جمهور امریکا و تمایل برای نشان دادن قدرت خود در ابتدای راه به شوروی، آزمایش‌های اتمی آمریکایی‌ها و سنجش میزان تخریب و خسارت و اعمال حضور ابرقدرت جهانی به نام آمریکا و پایان سیاست انزوا طلبی در این کشور از مهم‌ترین دلایل این حملات بوده است.

وی در خصوص تلفات این انفجارها نیز گفت: برای بررسی تلفات این انفجار باید مراحل آسیب زدن بمب را بررسی کرد، پس از انفجار بمب اتمی 3 تاثیر ویرانگر آن نمایان می‌شود، مرحله اول دمای هوای 4 هزار سانتی گراد که موجب سوختن همه چیز در وهله اول می‌شود، در محوطه‌ای به شعاع 5/3 کیلومتر سطح مرگ و دایره نیستی به وجود می‌آورد.

افزایش آمار سرطان و مرگ و میر در هیروشیما و ناکازاکی  

سیفایی افزود: مرحله دوم پس از حرارت نوبت به موج انفجار می‌رسد که به دلیل آزاد شدن گازهای بسیار گرم، موج انفجار به سرعت 1600 کیلومتر در ساعت ایجاد می‌شود، بسیاری از افراد در این دو مرحله کشته شدند، از مجموع 90 هزار ساختمان شهر هیروشیما 62 هزار ساختمان به کلی از میان می‌روند و مرحله سوم تاثیرات رادیو اکتیوی و تشعشعات هسته‌ای است.

این کارشناس ارشد علوم سیاسی خاطرنشان کرد: این تلفات جدا از هزاران انسانی است که ماه‌ها و سال‌های پس از آن به دلیل تاثیر مواد رادیواکتیو در اثر ابتلاء به بیماری سرطان و دیگر بیماری‌ها جان خود را از دست می‌دهند، حتی تا سال‌ها بعد از انفجار هزاران کودک ناقص‌الخلقه متولد شدند که سال‌های زندگی را با رنج و درد به پایان رساندند.

عضو شورای علمی بصیرتی سپاه کربلا مازندران افزود: مطالعات جامعی که در هیروشیما انجام گرفته است نشان می‌دهد کسانی که در معرض تشعشعات شدیدی که موجب نابودی انسانها شده است قرار گرفتند، ۲۹ درصد بیشتر از افراد عادی، در اثر ابتلا به سرطان، جان خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه ژاپن هنوز هم با پیامدها و هزینه‌های آن بمب‌های اتمی دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: دولت این کشور ماهیانه مبلغی را به بازمانده‌های آن روزها می‌دهد تا بتوانند نه تنها با اثرات فیزیکی قرار گرفتن در معرض تشعشعات هسته‌ای مقابله کنند، بلکه بر اثرات روانی آن هم غلبه شود.

آمریکا هیچگاه عذرخواهی نکرد

این کارشناس ارشد سیاسی با اشاره به اینکه آمریکا هیچ گاه به دلیل استفاده از بمب اتم در ژاپن از مردم این کشور عذر خواهی نکرد، تصریح کرد: اوباما نخستین رئیس جمهور آمریکا است که پس از حمله اتمی به هیروشیما در سال 1945، به این شهر می‌رود، پیش از این اقای کلینتون در سال 1995 به ژاپن سفر کرد اما به هیروشیما نرفت.

سیفایی گفت: پس از جنگ، آمریکایی‌ها قانون اساسی ژاپن را تغییر دادند، از جمله این‌که بند ۹ این قانون، ژاپن را از داشتن ارتش منع می‌کند، ژاپن صرفاً می‌تواند نیروهای “دفاع از خود“ داشته باشد که بخشی از آن هم در پایگاه دریایی آمریکا در شهر “یوکاساکا“ مستقر است.

وی افزود: ژاپن و آمریکا با وجود حوادث اتمی، امروزه رابطه گرم و نزدیکی با یکدیگر دارند، این در حالی است که هیچ رئیس‌جمهور آمریکایی در دوره ریاست‌جمهوری خود به هیروشیما یا ناکازاکی سفر نکرده و ژاپن هم هیچ‌گاه به خاطر حمله غافلگیرکننده به پایگاه آمریکایی “پرل هاربر“ عذرخواهی نکرده است.

سیفایی در ادامه با تاکید بر این نکته که هیروشیما نمونه خوبی از رفتار آمریکایی‌ها است، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها با این رفتار خود نشان دادند که علی‌رغم شعارهای بسیار زیبایی که در زمینه حقوق بشر می‌دهند هیچ گاه به آن پایبند نیستند، چرا که آنها همیشه منافع ملی خود را بر تمامی قوانین بین‌المللی برتری می‌دهد.

ایران به تعهدات خود در قبال برجام عمل کرد اما آمریکا...!

عضو شورای علمی بصیرتی سپاه کربلا مازندران با تاکید بر اینکه در خصوص برجام تاکنون اهداف آن برای کشور ما محقق نشده است، گفت: این درحالی است که ایران به تعهدات خود عمل کرد، اما طرف مقابل این کار را انجام نداد، هم خود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و هم خود جان کری اذعان کرد که ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده است.

سیفایی در ادامه با اشاره به کذب بودن ادعای حقوق بشر آمریکایی، تصریح کرد: ایران دارای 11 مکان دیپلماتیک در امریکاست که توسط این کشور بلوکه شده است، حدود 10 میلیارد دلار از اموال ایران از زمان انقلاب تاکنون توسط آمریکا بلوکه شده و به بهانه‌های واهی از آن برداشت می شود.

وی گفت: پس از تحریم مبلغ هنگفتی از سرمایه ایران در بانک‌های خارجی است که به دلیل عدم برداشتن تحریم این پول‌ها آزاد نمی‌شود، دو میلیارد دلار از اموال ایران برای قربانیان در حملات سال 1983 در حمله به پایگاه تفنگداران امریکایی در بیروت حکم داده شد، در سال 2007 این شکایت توسط هزار خانواده مقتول امریکایی مطرح شد.

عضو شورای علمی بصیرتی سپاه کربلا مازندران گفت: در آمريكا از سال 1996 با اصلاح قانون مصونيت دولت‌های این کشور، محاكم ایالات متحده صلاحيت يافتند به اتهام حمايت جمهوري اسلامي ايران از گروه‌هاي جهادي فلسطيني و لبناني، به دعاوی خواهان‌هاي آمريكايي عليه جمهوري اسلامي ايران رسيدگي و با استناد به مسئوليت مدني جمهوري اسلامي ايران حكم صادر کنند.  

تامین منافع مهم‌ترین دلایل ایجاد مناقشه و جنگ از سوی آمریکا

سیداحمد حسینی کارشناس ارشد اندیشه سیاسی نیز در این نشست، اظهار کرد: از لحاظ اندیشه‌ای همواره در طول تاریخ زندگی بشر جنگ وجود داشته است و جنگ و تخاصم به دوران حیات بشری بر‌می‌گردد، هابیل و قابیل نمونه بارز این سخنان است.

وی با بیان اینکه دلایل پیدایش مخاصمه و جنگ در جوامع ابتدایی عواملی چون بیگانه‌ترسی، قدرت‌نمایی، مقابله‌ به مثل، غارت و کسب غنیمت بوده است، تصریح کرد: تنفر و خشم ملل از یکدیگر، قدرت‌خواهی طبیعی، دلایل مذهبی و عقیدتی، منافع استعماری، ضداستعماری و توسعه تجهیزات نظامی برخی از دلایل پیدایش مناقشه و جنگ در جوامع مدرن است.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه اگر بخواهیم از لحاظ اندیشه‌ای دلایل حضور آمریکا در بسیاری از جنگ‌های جهان را مطرح کنیم باید رویکردهای داخلی و خارجی، اهداف و منافع این کشور را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم، گفت: به نظر می‌رسد در مجموع اصول و رویکرد آمریکا در ایجاد جنگ و مناقشه به صورت‌های مستقیم و غیر مستقیم تامین منافع خودشان بوده است.

حسینی در پاسخ به این سوال که آمریکای مدعی حقوق بشر چرا واقعه هیروشیما و ناکازاکی را رقم زد، با بیان اینکه اقدام‌های ضدحقوق بشری آمریکا بسیار فراوان است، خاطرنشان کرد: تعریف حقوق بشر در ایران و آمریکا به نظر می‌رسد بسیار متفاوت باشد.

وی افزود: امروز ایران در سرزمین خود آزمایش‌های موشکی انجام می‌دهد و این کشور را با سخنان مضحک حقوق بشری متهم می‌کنند، اما آل‌سعود آمریکایی با بمب‌های خوشه‌ای به مردم یمن حمله‌ور می‌کند و در نهایت از لیست ناقضان حقوق بشر سازمان ملل خارج می‌شود.

مدیرمسئول بصیرنیوز با اشاره به اینکه ادعای هرچیزی ثابت‌کننده آن نیست، تصریح کرد: اینکه آمریکایی‌ها مدعی رعایت حقوق بشر هستند را باید در عمل دید، سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا حقوق بشر به این معنی که هر فردی با هر رنگ و ملیت که باید از ساده‌ترین و ابتدائی‌ترین حقوق خود به طور ذاتی، فطری و صرف انسانی بودن برخوردار باشد، اینگونه است.

بمب‌های آمریکایی سعودی نقض حقوق بشر است یا دفاع از آن/ هیروشیما مشت نمونه خروار

حسینی افزود: آیا بمب‌هایی که بر سر مردم یمن ریخته می‌شود، قتل‌های وحشتناک در نیجریه و گردن‌زدن‌های داعش در سوریه و عراق با تسلیحات آمریکایی نقض این قاعده نیست؟.

وی با بیان اینکه هیروشیما مشتی نمونه از خروار‌ها نقض حقوق بشر آمریکائی‌ها است، اظهار کرد: در خصوص هیروشیما آیا هدف آمریکا از این بمباران اتمی، تسلیم شدن ژاپن بود، یا تنها راه پیروزی غرب بر این کشور شرقی این بمباران می‌بود و سوال مهم‌تر اینکه آیا حمله و کشتار دویست هزار انسان در کمتر از چند دقیقه از سوی مدعیان حقوق بشر، نقض این امر نیست؟.

منافع سازمان ملل با دلار آمریکائی و ریال سعودی تامین می‌شود  

این کارشناس سیاسی در پاسخ به این سوال که امروز موضع سازمان ملل نسبت به هیروشیما و ناکازاکی چیست، گفت: موضع سازمانی که با دلارهای آمریکایی و ریال‌های سعودی تامین می‌شود چه می‌تواند باشد، چگونه سازمان ملل می‌تواند ندای دفاع از حقوق بشر را فریاد بزند در حالی‌که عربستان از لیست کشورهای حامی تروریست خارج می‌شود.

حسینی در ادامه با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد و باید هوشیار بود، تصریح کرد: آمریکا در خارج از کشور ایران حوادث وحشتناک آوریل 1916، می 1945، یونان 1949، ژاپن 1945ريال عراق 1991 و صدها جنایت را صورت داده است.

وی افزود: در کشور نیز ترور شخصیت‌های برجسته فکری نظام، ترور دانشمندان هسته‌ای، توطئه تجزیه ایران، تحریم‌ها و کودتاها را ترتیب داده و قطعا نمی‌توان به این کشور اعتماد کرد.

برجام زمینه‌ای خیالی برای آغاز یک اعتمادسازی

مدیرمسئول بصیرنیوز با بیان اینکه در برخی مقاطع در کشور بحث اعتمادسازی و بزک چهره آمریکا از سوی مسئولان قوت می‌گیرد، گفت: متاسفانه موضوع برجام به یک موضوع برای ایجاد اعتماد در میان دو کشور تبدیل شده است در حالی‌که به هیچ عنوان نباید به این موضوع اندیشیده شود، آمریکا به فرموده امام راحل شیطان بزرگ است و نمی‌توان با شیطان دوست بود.

حسینی با اشاره به اینکه بی‌اعتمادی به آمریکا پس از انجام تعهدات ایران به برجام بیش از گذشته اثبات شد، اظهار کرد: رهبری بارها فرمودند که به مذاکره با آمریکا خوشبین نیستند، اما مذاکره در مسائل خاص را منع نمی‌کنند و این نرمش قهرمانانه مطرح شده به صراحت فرموده ایشان مربوط به فناوری هسته‌ای بوده است.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه در موضوع برجام طرف غربی به تعهدات خود عمل نکرده است، خاطرنشان کرد: عدم تعهد آمریکا در زمینه برجام از سوی دولتی‌ها مانند آقای سیف رئیس بانک مرکزی، صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، عراقچی معاون وزیر امور خارجه، وزیر صنعت، معدن و تجارت و حتی هاشمی رفسنجانی مطرح شده و این نشان می‌دهد کسانی که برجام را تنها راه برون رفت از مشکلات می‌دانستند مسیر راه را اشتباه انتخاب کردند.

موضع ایران در مباحث کلان، خط مشی رهبری است

وی افزود: در نتیجه چنین می‌توان گفت بر اساس این اذعان‌های مسئولان داخلی و برخی ادعاهای دولتمردان آمریکائی‌ها موج نگرانی‌ها در مورد نقض اجرای تعهدات غربی به ویژه آمریکائی‌ها ماهیت بدعهدی این کشور بیش از پیش برملا شده است، هر چند به فرموده رهبری اگر آنها بخواهند برجام را پاره کنند ما آن را به آتش می‌کشیم.

حسینی در پاسخ به این سوال که با وجود این بدعهدی‌ها چه مواضعی باید در قبال آمریکا داشت، گفت: موضع ایران در مباحث کلان به ویژه در سیاست خارجی دستورات و خط مشی رهبری است.

وی افزود: برخی به دنبال بزک کردن چهره آمریکا هستند، اما موضع رهبری در خصوص این کشور و استکبار کاملا مشخص است و بظر می‌رسد کسانی که دم از ارتباط دو سویه با این کشور می‌زنند، از چهار عامل نگرانی، نیازمندی، ناتوانی و نادانی در رنج هستند.

مدیرمسئول بصیرنیوز در پایان تاکید کرد: داشتن روحیه انقلابی و تقابلی به جای تعاملی برای کشور عزت‌آفرین است و بارها در این دولت ثابت شده که هر کجا یک گام به عقب برداریم، استکبار چندگام به جلو می‌گذارد و این با آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم انقلابی آن سازگار نیست.
 
 
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴