تاریخ انتشارسه شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۱۷
کد مطلب : ۲۱۲۴۸۰
اولین نماز جمعه شمال کشور در شهرستان بابل به امامت آیت‌الله هادی روحانی در آبان58 بر پا و همچنان بدون حتی یک جمعه تعطیلی توسط حجت‌الاسلام مجتبی روحانی خلف شایسته نماینده فقید مقام معظم رهبری در استان مازندران با شور مردم ولایتمدار پایتخت شهدای شمالی کشور برگزار می‌شود.
۰
plusresetminus
نمازجمعه، عالی‌ترین و بی‌نظیرترین طراحی اسلام/ بابل اقامه‌کننده اولین نماز جمعه شمال کشور
به گزارش بلاغ، نماز جمعه، نماز عبادی سیاسی مسلمانان جهان است که ریشه در تاریخ صدر اسلام دارد.

پیامبر اسلام در وادی «رانوناء» همراه مردم مدینه «نخستین نماز جمعه» را اقامه کرد و تا پایان عمر پربرکت خود نمازجمعه، برنامهٔ هفتگی مسلمانان شد.(1)

نماز جمعه و انقلاب اسلامی ایران

آثار و برکات عظیم نماز جمعه در تاریخ مسلمانان علی‌الخصوص شیعیان به دوره بعد از انقلاب اسلامی ایران بر می‌گردد که امام خمینی(ره) با احیاء و نشر آن در سراسر ایران، جلوه‌ای حقیقی به این سنت نبوی داد.

در واقع نمازجمعه بزرگ‌ترین و عظیم‌ترین پایگاه شیعیان و رسانه‌ای فراگیر برای انتقال مواضع اسلام در هدایت جامعه اسلامی در مسائل روزمره زندگی است که همه مبلغان مذهبی علی‌الخصوص نمایندگان ولایت فقیه در شهرها و استان‌ها با تکیه بر این جایگاه رفیع و ارزشمند، مواضع حکومت اسلامی در مورد مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و سایر موارد مرتبط با زندگی را به عموم آحاد جامعه منتقل می‌کنند.

 

نمازجمعه بابل سال ۱۳۵۸

اولین نمازجمعه شمال کشور

آنچه در تاریخ ایران اسلامی از نماز جمعه در خطه ولایتمدار شمال برجای مانده به شهادت گواهان، اولین نماز جمعه شمال کشور، که امروز منطقه وسیعی از استان‌های گیلان، مازندران و گلستان را در بر می‌‌گیرد، در تاریخ ۱۸آبان ماه سال۱۳۵۸ بوده که طی حکم بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی(ره) به آیت‌الله هادی روحانی، ایشان به عنوان امام‌جمعه و نماینده معظم‌له اولین نماز جمعه را برپا داشتند.(2)

شاهدان زنده از شور و حرارت وصف ناشدنی و حضور گسترده امت حزب‌الله شمال کشور برای حضور در این نمازجمعه تعریف می‌کنند و این خاطره را با اشتیاق می‌گویند و معتقدند که این مسئله، بزرگترین لحظات تاریخی در اوایل انقلاب در شمال کشور بوده است.

بازماندگان آن نمازجمعه شکوهمند بیان می‌کنند، مردم از شهرهای گیلان و گرگان یک شبانه روز در راه بودند تا به اولین نماز جمعه شمال کشور در بابل برسند و خود را در صف نمازگزاران جای دهند.

آغاز یک حضور حماسی

در طول همه سال‌های بعد از ۱۸ آبان۵۸ و در کنار قطار رونده انقلاب اسلامی حتی یک جمعه هم نبوده که بخاطر مشکلات، سرما و گرما نمازگزاران بابلی در کنار دیگر نمازگزاران در صفوف منظم و دشمن‌شکن نمازجمعه شرکت نکنند و از برکات معنوی این حضور و آگاهی‌بخشی اجتماعی سیاسی خطبای نماز جمعه استفاده نکنند.

امروز که از آن تاریخ بیش از ۳۶ سال می‌گذرد، همچنان اشتیاق مردم این خطه و سامان برای حضور در نماز جمعه وصف ناشدنی است.

Rouhani_(Friday_prayers)

 نماز جمعه، منعکس‌کننده آلام جامعه
از عوامل مهم دلبستگی مردم هر شهر به نماز جمعه و اهتمام آنها به حضور هر هفته در آن، شنیدن دردهای خود از زبان خطیب جمعه است. امامان جمعه هر هفته بویژه در خطبه دوم به طرح مسائل و مشکلات جامعه و مطالبه رفع معضلات مردم توسط مسئولان مربوزه می‌شوند، که در صورت جدیت مسئولان به حضور در نماز جمعه و درک صفوف بهم‌پیوسته مردم در هر جمعه، خواهند توانست درد دل‌های جامعه خود را از زبان گویای امامان جمعه بشنوند و در رفع آن‌ها تلاش کنند.

نمازهای جمعه در مازندران
امروزه در مازندران هر جمعه در 47شهر نماز جمعه برپا می‌شود و صدها هزار مازندرانی شیفته دین و انقلاب با حضور باشکوه خود، عظمت ویژه‌ای به این فریضه الهی می‌بخشند. ظرفیت بزرگ و هفتگی نمازهای جمعه با حضور چندصدهزار مسلمان مومن، فرصت مغتنمی برای مسئولان در تبیین صحیح مسائل و مواضع نظام اسلامی در حوزه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی و اجتماعی است که می‌توان با استفاده هوشمندانه از این ظرفیت استثنایی، تحولی اساسی در نوع نگاه و تغییر رفتار را بوجود آورد.

امامان جمعه بابل

در طول این 37 سال برگزاری نماز جمعه بابل، ۲ امام جمعه حضرت آیت‌الله هادی روحانی (۵۸/۸/۱۸ الی ۷۸/۲/۷) و حجت الاسلام مجتبی روحانی(30/7/78 ) که همچنان ادامه دارد، عهده‌دار امامت جمعه این شهر بوده‌اند، و از خطبای جمعه موقت بابل می‌توان به حضرت آیت الله سیدرحیم توکل و حجج اسلام علی‌اکبر ناصری، علی مویدی، سیدحسین ابراهیمیان و ناصر شکریان نام برد که در برگزاری نماز جمعه و امامت این صفوف دشمن شکن حضور داشته‌اند.

۴

 

ستاد نماز جمعه بابل

از شروع اولین نماز جمعه بابل تا به امروز، افراد زیادی در ستاد نمازجمعه بابل فعالیت کردند تا عموم مردم بتوانند از برکات این نعمت الهی بهره‌مند شوند و در سال‌های اخیر اعضای این ستاد به نزدیک  350 خادم‌الصلاه الجمعه رسیده که نزدیک به یکصد نفر از اعضاء بصورت فعال در برپایی نمازجمعه نقش ایفا می‌کنند و مابقی در مناسبت‌های مختلف به ستاد کمک می‌رسانند.

ستاد نماز جمعه بابل در سال‌های جنگ تحمیلی و پس از آن شهدای بسیاری را تقدیم  نظام و انقلاب کرده است که از آن جمله می‌توان به نام شهدای گرانقدری چون شهیدان سیدحسین گلریز، سیدمحمد شمس‌قاسمی، حسین روح‌الهی، حسین خورشیدی، احمد کاکا، اسماعیل تقی‌تبار، حمید(علی اصغر)اندوهگین، علیجان ابراهیمی، غلامحسین قنبری، قاسم  پورابراهیم، محسن بهاور، محمدتقی امینیان، محمد حسین حسین‌پور، محمود خاکسار، نیما سرمد و از شهدای سال‌های اخیر می‌توان به شهادت پاسدار شهید سیدمحمود موسوی( عضو ستاد دانش‌آموزی نمازجمعه بابل) در سال1390 به دست عوامل پژاک و شهادت جانباز سرافراز اسلام سیدجعفر سیدمیرزایی در روزهای پایانی سال 1394 اشاره کرد.

شهدای نمازجمعه۱

 

مصلای نماز جمعه بابل میعادگاه مردم پایتخت شهدای شمالی کشور برای آخرین وداع 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی مصلای نماز جمعه بابل محل میعاد و آخرین درد دل‌های مردم شهید پرور و ولایتمدار شهرستان بابل بوده که شهدای دفاع مقدس، جانبازان شهید، شهدای ارتش، نیروی انتظامی و سپاه پاسداران را میزبانی کرده است.

۲نمازجمعه بابل سال ۱۳۵۸

 

P1780309

 

البته در میان زحمت‌کشان مصلی نماز جمعه بابل افراد بسیاری بودند که امروز چهره در نقاب خاک کشیده‌اند، اما در آخرین مورد می‌توان به جوان متعهد به ارزش‌های انقلاب اسلامی و عضو واحد روابط عمومی ستاد نماز جمعه بابل مرحوم حسین براری اشاره کرد که در محرم سال گذشته به دلیل بیماری جان به جان آفرین تسلیم کرد(خدایش بیامرزد).

کهنسال‌ترین خادم حال حاضر نمازجمعه بابل سیدنبی‌الله موسوی  و جوانترین آن‌ها هم سیدمحمدطه علیزاده موسوی هستند که بصورت فعال در نماز جمعه شرکت و در برپایی نماز همکاری می‌کنند.

photo_2016-07-26_01-23-38

 

چارت سازمانی ستاد نماز جمعه بابل(3)

ستاد برگزاری نمازجمعه بابل به صورت سازمان یافته و منظم در همه روز‌های هفته باز و به ادارات و مراجعه کنندگان خدمات می‌دهد و ساختار سازمانی این مجموعه به شکل زیر تعریف شده است.

چارت ستاد نماز جمعه بابل

 

مکان فیزیکی نماز جمعه بابل و مشکلات ستاد

نماز جمعه بابل با عنوان مصلای بزرگ بابل در فضایی به مساحت حدود 13هزارمترمربع در دانشگاه فنی و مهندسی مرحوم نوشیروانی بابل بنا شده، که حدود یک هکتار(ده هزارمترمربع) از این فضا سرپوشیده است و از این منظر جزو بزرگ‌ترین مصلی‌های نماز جمعه شمال کشور به حساب می‌آید.

البته در ده ساله گذشته حجت‌الاسلام مجتبی روحانی امام جمعه بابل به دنبال تهیه زمین مناسب در محدوده شهری بوده تا با انتقال مکان مصلی به جای دیگری همراه با ساخت مجدد مصلا، مجتمع‌های مختلف فرهنگی، ستاد اداری و مکان مناسبی برای وسایل نقلیه نمازگزاران این مجموعه بنا کند، اما مشکل زمین همچنان پا برجاست.

از دیگر مشکلات این مجموعه می‌توان به موضوع گرمایش و سرمایش نمازگزاران در فصول مختلف سال، بیمه نبودن برخی از اعضای ستاد، نداشتن منابع مالی تعریف شده در بودجه‌های دولتی، نداشتن تعریف معین برای ایجاد پایگاه بسیج در چارت سازمانی سازمان بسیج مستضعفین و مشکلات تجهیزات اداری و سمعی بصری مناسب اشاره کرد.

 

بهترین خاطرات سال‌های اخیر اعضای ستاد نماز جمعه بابل

- حضور منسجم در استقبال از مقام معظم رهبری

- حضور یک زوج عروس و داماد بابلی در روز ازدواجشان در تاریخ1388/8/8 همزمان با روز میلاد امام هشتم در مراسم نماز جمعه

- حضور آیت‌الله صادق لاریجانی ریاست قوه قضائیه در مصلی نماز جمعه بابل را می‌توان بر شمرد.

photo_2016-07-26_01-24-01

 لاریجانی-بابل-مصلی-۱-۲۹

و بدترین خاطرات از نگاه اعضای ستاد نمازجمعه بابل

- از دست دادن همکاران عضو ستاد در سال‌های گذشته بوده است.

 

نظرات حجت‌الاسلام مجتبی روحانی امام‌جمعه بابل در مورد برپایی نماز جمعه و اهمیت آن

حجت‌الاسلام مجتبی روحانی عموما و موکدا در ابتدای همه خطبه‌های نماز جمعه به آثار و برکات نماز جمعه اشاره و مردم را به حضور در این فریضه الهی سیاسی دعوت می‌کند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- آفرين بر كساني كه با شوري وصف ناپذير در نمازجمعه شركت می‌کنند(4)

- کسی که از نمازجمعه احساس بی نیازی کند و بگوید که با نمازجمعه کاری ندارم و نیازی به حضور در نمازجمعه ندارم و با این عقیده رابطه خود با  نمازجمعه قطع کند خدا هم از او بی‌نیازی می‌جوید (5)

- پیام نمازجمعه تقوا است، نمازگزاران برای این خود را به مصلی می‌رسانند تا پیام ضروری اثر گزار نماز جمعه یعنی تقوا را بشنوند(6)

۲۸۳۸

 

نظرات برخی از شرکت کنندگان در نماز جمعه بابل

- مهدی عباس زاده (کارشناس ارشد-بازنشسته فرهنگی): نماز جمعه باعث نشان دادن اتحاد در جامعه اسلامی و بزرگی و عظمت مسلمانان در بین همه مذاهب  و کلاس درس عمومی برای همه مردم جامعه است.

- سیدقاسم میرنبی ( لیسانسه - فعال فرهنگی): نماز جمعه محل هم پیمانی مسلمین و جایگاه معنوی که حضور در آن به انسان را سبک‌بال و آرام می‌کند.

- حجت‌الاسلام عباسعلی پورکریم (مبلغ دینی): نماز جمعه از برکات بی نظیر اسلام است که بهترین رسانه برای رساندن پیام به مردم در جامعه اسلامی به شمار می‌رود.

- علی شکری پور (کارشناس ارشد- سخنگوی شورای شهر بابل): بهترین مکان برای ارتباط گیری مسئولان با هم و ارتباط گیری عموم مردم بدون هیچ مشکل و دغدغه‌ای نماز جمعه است که احیا آن از برکات امام خمینی (ره) به انقلاب اسلامی است.

- کوروش رضاپور( دانشجوی دکترا - کارمند): هیچ جایگاه اجتماعی و عرصه اجتماعی بالاتر از نماز جمعه نیست و در این مکان است که مسلمان می‌تواند باز آموزی ذهنی مناسبی نسبت به ادراکات دینی خود و پیوند آن با مسائل پیرامونی داشته باشد

- رضا مقیمی( خبرنگار و فعال رسانه‌ای): بهترین تریبون و رسانه برای مسئولان در جامعه اسلامی که همه آحاد مردم به آن توجه می‌کنند رسانه است.

- فاطمه عباس‌زاده مرزبالی(خانه‌دار): بهترین لحظات روز جمعه را می‌توان در نماز عبادی جمعه سپری کرد.

و گفتار پایانی:

در دنیای امروز شاهد کارکرد برجسته نماز جمعه به عنوان تنها نمازی که باید بصورت جماعت خواند، در کلیه امورات زندگی یک مسلمان هستیم، امیدواریم همه آحاد جامعه علی‌الخصوص مسئولان با حضور، حمایت و برطرف کردن مشکلات ستاد نماز جمعه در سراسر کشور این نعمت الهی را به عنوان فرصتی کم نظیر و یگانه غنیمت شمرده و شکرگزار آن باشند.

 

 

پی نوشت:
1-«نخستین همایش جمعه (اقامه اولین نماز جمعه توسط پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله)» ‎(فارسی)‎. پایگاه حوزه. بازبینی‌شده در ۲۴ تیر ۱۳۸۸.

2- اسناد و آرشیو موجود در ستاد نمازجمعه بابل

3- پایگاه اطلاع رسانی ستاد نماز جمعه بابلhttp://mosallababol.ir

4 - خطبه های نماز جمعه بابل 1393/11/17

5- خطبه های نماز جمعه بابل 1392/11/5

6- 5- خطبه های نماز جمعه بابل 1392/2/9

 

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴