کارگران ساختمانی به عنوان یکی از اقشار مستضعف و تاحدودی محروم و بیمه مستمری این افراد یکی از معضلات مهم جامعه به شمار می‌آید اما تدابیر دولتی و برخی شانه خالی کردن‌ها به چالشی در این زمینه تبدیل شده است.
۰
plusresetminus
بیمه کارگران ساختمانی در کشاکش تدابیر دولت و سازمان تأمین اجتماعی/ یک بام و دو هوای آمارها برای عدم حمایت از کارگران
به گزارش خبرنگار بلاغ، انقلاب اسلامی مردم ایران که به نهضت بزرگ مستضعفان عالم در قرن بیستم میلادی معروف شد، از همان ابتداء بنای حکومت خود را با نگاه ارائه خدمات ویژه به اقشار محروم و مستضعف جامعه آغاز کرد تا مرهمی بر زخم‌های پا برهنگان و ستم‌دیدگان در سایه سال‌ها حکومت پادشاهی بر این گربه وطن باشد.

خدمات متفاوتی در طول سالیان گذشته به برکت از انقلاب اسلامی از جانب مسئولان و خدمتگذاران مردم، که از دل همین جامعه سر بر آورده و به خدمت مشغول هستند، به اقشار مختلف مردم ارائه شده و کارنامه متفاوتی از نظام اسلامی باوجود تمام تحریم‌ها، جنگ‌ها و سنگ‌اندازی‌ها جهت رفاه و آبادانی بیشتر در کشور به ثبت رسیده است.

بیمه مشاغل و مستمری‌بگیران که یکی از خدمات ارائه شده برای پس از دوران بازنشستگی و خدمات درمانی به اقشار مختلف مردم از سوی سازمان تأمین اجتماعی ارائه می‌شود، با گستردگی بالا در لایه‌های مختلف جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این میان، برخی از اقشار و مشاغل تاکنون یا موفق به بهره‌مندی از آن نشده و یا در راه پوشش بیمه خود با مشکل مواجه شده‌اند.

یکی از اقشار تاحدودی محروم، مستضعف و البته پرتلاش، کارگران بخش ساختمان هستند که باوجود آغاز پوشش بیمه‌ای آن‌ها از سال 89 پس از گذشت بیش از شش سال همچنان با مشکلات عدیده و پوشش‌های سینوسی بیمه‌ای مواجه هستند.

 

لیست انتظار یک‌ونیم میلیون نفری کارگران ساختمانی برای بیمه

در هیمن زمینه مسلم مکاری بازرس کانون سراسری انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور در گفت‌وگو

با خبرنگار بلاغ، با اشاره به تصویب بیمه کارگران ساختمانی در سال 89 موضوع بیمه را اصلی‌ترین و مهم‌ترین دغدغه این قشر برشمرد و اظهار کرد: تأمین اجتماعی از یک میلیون نفر در کشور بیمه شده کارگران ساختمانی نام می‌برد درحالی که آمار ما از تعداد 800 هزار بیمه شده حکایت دارد.

وی افزود: 200 هزار نفری که تأمین اجتماعی آمار آن‌ها را به عنوان بیمه شده این قشر ارائه می‌دهد، افرادی هستند که در نوبت بوده و هنوز بیمه نشده‌اند که این نوع از رفتار یک تخطی و قصور بارز در کار به شما می‌آید.

 بازرس کانون سراسری انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور با بیان این‌که بیش از 35 هزار بیمه شده کارگران ساختمانی در مازندران، خاطرنشان کرد: به صراحت می‌توان ادعا کرد که بیش از 25 هزار نفر در این استان هنوز بیمه نشده‌اند.

این مسئول اضافه کرد: همچنین آخرین آمار به دست آمده از یک و نیم میلیون نفر کارگر ساختمانی متقاضی بیمه در کشور خبر می‌دهند، البته این درحالی است که امکان دارد از این تعداد حدود 200 هزار نفر کارگر ساختمانی نباشند که باید پیگیری لازم در این زمینه نیز انجام شود.

وی گفت: در کشور سامانه بیمه کارگران ساختمانی راه‌اندازی شده است که براساس آن با ثبت نام کلیه کارگران ساختمانی کشور در آن، چه افراد بیمه شده و چه افراد بیمه نشده، پالایش بیمه کارگران ساختمانی صورت می‌گیرد و به این ترتیب افرادی که کارگر ساختمانی واقعی نیستند، از این سامانه حذف می‌شوند که به سود این قشر است.

مکاری زمان ارائه سهمیه بیمه کارگران ساختمانی را روزهای پایانی اردیبهشت هر سال بیان و تصریح کرد: متأسفانه تاکنون در سال 95 این سهمیه ابلاغ نشده و به نظر می‌رسد برنامه‌ای برای آن وجود نداشته و زمزمه‌هایی از عدم ارائه سهمیه بیمه مانند سال 93 وجود دارد.

وی افزود: در سال 93 دولت با اعلام عدم بهره‌مندی از منابع مالی از ارائه سهمیه بیمه خودداری کرد که باتوجه به تمام اقدامات و تلاش‌های کانون سراسری کارگران ساختمانی کشور در ارتباط با نمایندگان مجلس جهت تعریف منابع جدید در این زمینه اقدام مناسبی صورت نگرفت.

 

هزارتوی تأیید کارگران در سامانه مخصوص برای بیمه

این بازرس کانون سراسری انجمن صنفی کارگران ساختمانی درباره طرح ساماندهی کارگران ساختمانی در کشور، متذکر شد: این طرح بسیار مناسب بوده است اما آنطور که باید از آن استقبال نشد چراکه برای اجرای هر طرح ابتدا باید بسترهای مورد نیاز آن آماده شود، البته این طرح در سال 94 به صورت آزمایشی در چهار شهر کشور اجرایی شد که یکی از آن‌ها در استان مازندرا ن و شهرستان نکا بود و این شهرستان رتبه اول در اجرای این طرح در کشور را کسب کرده است.

این مسئول درباره مشکلات این سامانه نیز تشریح کرد: پس از ثبت نام افراد در این سامانه حدود 50 اداره باید وی را رصد کنند و در صورت شناسایی توسط همه این ادارات تأییدیه برای فرد صادر می‌شود که این امر به معضلی تبدیل شده است.

وی گفت: اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم حدود 50 درصد از کاگران ساختمانی امکان شرکت و دریافت تأییدیه در این سامانه را ندارند چراکه فاکتورها و مواردی در آن وجود دارد که روند مورد نظر را با کندی و عدم موفقیت همراه می‌کند.

مکاری با بیان وجود معضلات فراوان در جامعه کارگری حوادث ناشی از کار را یکی دیگر از دغدغه‌های مهم برای این قشر برشمرد و تأکید کرد: جامعه کارگری امروز واقعا از پشتیبان و حامی بی‌بهره است درحالی که اکثر این افراد از قشر نیازمند و محروم جامعه هستند و آنچه برای ما بسیار مهم است ایمنی کارگران ساختمانی بوده مازندران نیز در زمینه آموزش ایمنی کارگران ساختمانی حرف اول را در کشور زده است البته هم اکنون تمام کارگران ساختمانی کشور ملزم به طی کردن این دوره شده‌اند.

وی در بیان اهمیت آموزش ایمنی متذکر شد: به عنوان مثال برگزاری دوره آموزشی برای یک هزار 800 نفر در شهرستان آمل سبب کاهش 26 درصدی تلفات کارگران ساختمانی در زمان کار شد.

تأمین اجتماعی و سر باز زدن از حداقل خدمات

مهدی پورچالی‌سماکوش مشاور کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به اهمیت بحث بیمه کارگران ساختمانی، اظهار کرد: با بررسی‌های انجام شده بیمه کارگران ساختمانی هزینه‌ای را برای سازمان تأمین اجتماعی در بر دارد که متأسفانه دولت خود را از حمایت از جامعه کارگر ساختمانی کنار کشیده است.

وی افزود: دولت در بسیاری از مشاغل، بخشی از حق بیمه را پرداخت می‌کند، اما برای کارگران ساختمانی ضمن خودداری از این حمایت از سوی دولت، حدود 15 تا 20 درصد حق بیمه از صدور پروانه‌های ساختمانی تأمین می‌شود.

مشاور کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی با بیان سیاست‌های غلط دولت فعلی در رابطه با بخش ساختمان، خاطرنشان کرد: دولت با درنظر نگرفتن حداقل شرایط و تسهیلات برای این قشر سبب بیکاری بیش از دو میلیون کارگر ساختمانی و عدم تقبل 20 درصد حق کارفرما در پرداخت حق بیمه شد که باتوجه به ادعای تأمین اجتماعی مبنی بر عدم توانایی در پرداخت سهمیه بیمه، در سال 95 نیز خبری از سهمیه بیمه نشده است.

این مسئول اضافه کرد: بیمه شدن کارگران ساختمانی از طرفی منوط به ثبت نام و تأیید در سامانه ارائه شده از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی شده است که در صورت دارا بودن شرایط مطرح شده در آن امکان بهره‌مندی از بیمه برای آنان فراهم می‌شود اما باتوجه به فراهم نشدن منابع مالی درحال حاضر تأمین اجتماعی بیمه کارگران ساختمانی را انجام نمی‌دهد.

وی با انتقاد از عملکرد تأمین اجتماعی برای حداقل خدماتی که آن را نیز ارائه نمی‌دهد، گفت: تامین اجتماعی کارگران ساختمانی را از دریافت غرامت ایام بیماری و کمک هزینه پاداش ازدواج ممنوع کرده و هزینه کفن و دفن را پرداخت نمی‌کند درحالی که پول این موارد

را دریافت می‌کند.

پورچالی با بیان اینکه تأمین اجتماعی در زمان دریافت پول از کارگران ساختمانی مانند بیمه اجباری برخورد و دریافت می‌کند، اما زمان ارائه خدمات از او خبری نمی‌شود، تصریح کرد: بیمه کارگران ساختمانی اجباری است و باید پرداخت شود، اما خدماتی در قبال آن ارائه نمی‌شود.

وی تأکید کرد: باتوجه به باز بودن دست دولت در رساندن سهم پروانه ساختمانی برای بیمه کارگران ساختمانی از 15 به 20 درصد خواستار اجرای آن شده‌ایم، همچنین پیشنهاد ارجاع پروانه‌های ماده 100 به تأمین اجتماعی نیز شده‌ایم.

مشاور کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی با انتقاد از تأمین اجتماعی برای عدم ارائه آمار درست از بیمه شده‌های کارگران ساختمانی و میزان درآمد حاصل از آن، اظهار کرد: شهرداری‌ها نیز آمار واقعی از تعداد پروانه‌هایی که صادر می‌کنند به سازمان تأمین اجتماعی ارائه نمی‌دهند.

 
بیمه 15 هزار کارگر ساختمانی در سال 94

همچنین سیدهادی ساداتی رئیس هیئت مدیره کارگران ساختمانی مازندران در این زمینه به خبرنگار ما گفت: درحال حاضر بیمه کارگران ساختمانی یکی از معضلات این قشر به شمار می‌آید که در سال 95 به تعویق افتاده چراکه حرکتی برای ورود افراد به سازمان تأمین اجتماعی احساس نشد و سهمیه یا نفراتی معرفی نشدند که این امر آزار دهنده است.

وی افزود: آخرین سهمیه در سال 94 ابلاغ شد که در این سال طی سه دوره سهمیه قابل قبولی به مازندران ارائه شد و نزدیک به 15 هزار نفر از قشر کارگران ساختمانی در این استان در پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفتند.

رئیس هیئت مدیره کارگران ساختمانی مازندران با بیان این‌که بیش از 25 هزار کارگر ساختمانی در این استان، که هنوز دارای بیمه تأمین اجتماعی نیستند، خاطرنشان کرد: برخی از این افراد دارای کارت گواهینامه مهارت بوده، اما برخی نیز هنوز دارای گواهینامه مهارت نیستند که آمار بیمه نشده اعلام شده از میان افرادی است که دارای گواهینامه مهارت هستند.

 

افزایش مستمری‌بگیران، چالش پش روی تأمین

اجتماعی

در هیمن زمینه ایوب کمالی مدیر تأمین اجتماعی نکا پیش از این در جلسه هیئت مدیره انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران در نکا با اشاره به قرار گرفتن بیش از یک هزار و 500 کارگر ساختمانی شهرستان نکا در پوشش تأمین اجتماعی، اظهار کرد: در سال 94 از 660 سهمیه داده شده به این شهرستان به طور کامل جذب شدند، اما در سال 95 هنوز سهمیه‌ای داده نشده است.

وی افزود: البته طی سال‌های گذشته و قبل از شروع بیمه کارگران ساختمانی در نکا به بیش از سه هزار نفر بیمه باربران تعلق گرفته بود که پس از طرح بیمه کارگران ساختمانی افراد بسیاری از مشمولان بیمه باربران که فعال بخش ساختمان بودند، خواستار تغییر بیمه خود به کارگران ساختمانی بودند.

مدیر تامین اجتماعی نکا با بیان لزوم پالایش مناسب در معرفی بیمه‌شدگان و تفکیک مناسب در متقاضیان آن، خاطرنشان کرد: باید افرادی برای بیمه معرفی شوند که دارای شرایط مد نظر بوده و از همین قشر به شمار آیند.

این مسئول اضافه کرد: در شهرستان نکا باید ماهانه بیش از 6 میلیارد تومان در بحث بیمه وصول شود، اما باتوجه به افزایش دستمزد و افزایش تعداد مستمری‌بگیران پرداختی سازمان تأمین اجتماعی به مرز 9 مییارد تومان براساس آخرین پرداختی‌ها رسیده است .

وی گفت: باتوجه به این که امور مالی این سازمان براساس دریافت و هزینه است ضریب وابستگی ما نیز براساس تعداد بیمه‌پرداز و تعداد مستمری‌بگیر است به طوری که اگر طی سالیان گذشته به ازای هر 25 نفر یک نفر بازنشسته می‌شد اما امروز به ازای هر پنج نفر یک نفر بازنشسته می‌شود.

کمالی با اشاره به پرداخت هزار میلیارد تومان مستمری از سوی سازمان تأمین اجتماعی در کشور، تصریح کرد: 120 هزار نفر در استان مازندران مستمری‌بگیر داریم که 60 درصد از آن‌ها حداقل‌بگیر هستند.  

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴