از تدبیر سریالی مسئولان تا غافلگیری ناامیدکننده برای مردم

وقتی سوراخی در یک پل، شهری را به هم می‌ریزد/ نکا به بحران‌های احتمالی لبخند نمی‌زند

تاریخ انتشارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰
کد مطلب : ۲۱۰۸۴۳
ایجاد یک سوراخ در پل کمربندی نکا منجر به بسته شدن مسیر شرق به غرب این جاده از سوی مسئولان برای رفع مشکل شد که علاوه بر ایجاد سردرگمی ترافیکی مسائل دیگری را نیز به همراه داشته است.
۰
plusresetminus
به گزارش خبرنگار بلاغ،  کمربندی جنوبی نکا که با گذشت بیش از 10 سال از زمان شروع به ساخت آن هنوز کامل نشده، و عدم بهره‌مندی از روشنایی مناسب باوجود تیرهای چراغی که البته به تازگی کاشته شده است، دلیل این ادعا است، هرچه با گذشت زمان همراه می‌شود زنگ هشدار را برای مسئولان بیش از پیش به صدا در می‌آورد.

این مسیر که به نوعی موزه پل‌های نیمه کاره شده است، در ابتدای ورودی غربی شهر نکا شاهد احداث پل روگذر برای ورود خودروها به درون شهر است، که البته این قصه نیز مانند سایر پروژه‌های آن سر دراز دارد که در این گزارش نمی‌گنجد.

اما از اولین روز هفته گذشته با بروز یک اتفاق، حواشی مختلف عمرانی، ترافیکی و اجتماعی در شهر نکا کلید خورد تا ارزیابی عملکرد و تدبیر مسئولان در قبال آن و البته دشواری‌های مردم در اثر این تدابیر، خود به سوژه‌های دیگری از پس ماجرا تبدیل شوند.

ماجرا از این قرار بوده است که در روز شنبه با اطلاع از ایجاد یک سوراخ در یکی از پل‌های کمربندی نکا در منطقه کوی مدرس(خشک‌آب‌بندان) جهت تصویربرداری و گرفتن گزارش به محل حادثه مراجعت شد، اما با مشاهده حضور عوامل راهداری در محل حادثه خوشحال از اطلاع مسئولان و رفع مشکل در اسرع وقت نسبت به ترک محل اقدام شد.

چراکه رسالت رسانه مطلع‌کردن مردم و مسئولان از مشکلات و حوادث ایجاد شده در راستای آگاهی و رفع آن‌ها بوده، و اطلاع مسئولان پیش از رسانه‌ها از اتفاقاتی که در شهر حادث می‌شود، برای رسانه‌های متعهد و بدون غرض یک خبر خوب به شمار می‌آید.

اما صبح روز بعد(یکشنبه) ترافیک ناگهانی و شلوغ شدن غیرعادی در شهر نکا سبب ایجاد یک حساسیت عمومی و طرح سوال چرایی این ازدحام شد که پس از پیگیری‌ها و مراجعه به کمربندی شهر با علم از اتفاق روز گذشته، بسته شدن مسیر شرق به غرب این جاده از محل دوربرگردان بعد از مسیر هزارجریب نکا معلوم شد.

این تدبیر که به منظور عدم حضور خودروها در محل ترمیم پل کمربندی بود، حجم عظیمی از خودروهای عبوری بین شهری و بعضاً شهری را وارد خیابان علمیه که مسیری نسبتاً باریک و منتهی به مرکز شهر می‌شد کرد تا در مدت کوتاهی ترافیک عظیمی در شهر ایجاد شود که حضور مسافران و خودروهای بین شهری نا آشنا به مسیر بر شدت آن می‌افزود.

برای پیگیری این اتفاق با برخی مسئولان ازجمله مدیر راه و شهرسازی نکا ارتباط برقرار شد که از حضور وی و برخی دیگر از مسئولان شهرستان ازجمله شخص فرماندار شهرستان و هیئت همراه در منطقه هزارجریب مطلع شدیم.

در تماس‌های مکرر بعدی با مدیر راه و شهرسازی نکا برای دریافت آمار و اطلاع دقیق از آنچه اتفاق افتاد، دلایل بروز، اقدامات انجام شده و برنامه‌های ممکن در ادامه برای بازگشایی این مسیر، امکان صحبت با این مسئول حاصل نشد.

اما بعد از اذان مغرب و عشا در همان روز یکشنبه در ارتباطی مجدد با احمد علی آبادی مدیر راه و شهرسازی نکا خواستار اطلاع دقیق از اتفاق حادث شده و مسائل مورد نظر شدیم که وی با امتناع از مصاحبه به دلیل آنچه حاشیه‌سازی برای مسئولان از سوی برخی رسانه‌ها شد، از ارائه آمار و شرح موارد مد نظر خودداری کرد.

در همان ارتباط نیز برای این مسئول راه و شهرسازی نکا تشریح شد که درصورت وجود غرض نسبت به حاشیه‌سازی، اصلاً نیازی به برقراری ارتباط با وی نبوده و به راحتی امکان طرح گزارشی تحلیلی و جنجالی برای به حاشیه بردن مسئولان وجود داشت، اما با خودداری از این عمل و پیشه کردن صبر در ارائه گزارش با وجود درخواست و اعتراض مخاطبان از عدم پوشش این اتفاق مشخصاً درصدد طرح مناسب موضوع با درنظر گرفتن نظرات مسئول مربوطه وجود داشت که گویا بی‌توجهی رسانه‌ای یک معضل همیشه همراه رسانه‌ها از سوی مسئولان بوده و هست.

اما تدابیر سریالی مسئولان همچنان ادامه داشته و در اقدامی جالب به منظور کاهش ترافیک خیابان علمیه، تمام مسیر کمربندی نکا از شرق به غرب مسدود شد تا مسافران مستقیماً از ابتدای ورودی شرقی شهر وارد خیابان اصلی شهر با ترافیک نسبتاً سنگین درحالت عادی آن شوند و معضلات به گونه‌ای دیگر رخ نمایی کند.

البته تدبیر برخی مسافران، رانندگان وسایل نقلیه سنگین و خودروهای عبوری در ورود مجدد به کمربندی از یک دوربرگردان آن، هم به صورت خلاف مسیر تعبیه شده، نیز باید به عنوان یک نتیجه جالب بر تدابیر امیدبخش مسئولان اضافه شود.

تمام این موارد که روزهای ابتدایی تا اواسط این هفته شهر نکا را مشغول خود ساخته بود، دارای نکات قابل توجهی است که نگاه مسئولان مربوطه به آن‌ها در شهر را جلب می‌سازیم که گوش خود را بیش از پیش برای زنگ‌های هشداری که به صدا در می‌آید تیزتر کنند.

مهم‌ترین نکته در این اتفاق این است که چگونه یک سوراخ کوچک در یک پل از مسیری خارج از شهر می‌تواند به یک معضل نسبتاً بزرگ و آزار دهنده مردم تبدیل شده و چند روزی با بسته شدن آن اختلال عبور و مرور و حجم زیاد بار ترافیکی در شهر را سبب شود.

نوع و سبک تدبیر مسئولان نسبت به حل یک مشکل نسبتاً کوچک نباید خود موجب اختلال چند روزه در عبور و مرور مردم شود، بلکه با بکارگیری فعالیت شبانه‌روزی و جهادی در رفع این مشکل باید نسبت به حل هرچه سریعتر مشکل بوجود آمده اقدام شود تا اذیت و اعتراض کمتری را از سوی مردم به همراه آورد.

تصور کوچک بودن این مشکل در ابتدای آن شاید امری معقول و پذیرفتنی بود، اما با اختلالاتی که در ادامه در شهر ایجاد کرده و سبب اعتراض شدید مردم شد، نشان از اهمیت بالای آن داشت و شاید بهتر این بود که مسئولان با کنسل کردن برخی برنامه‌های غیرضروری در خارج از شهر با حضور در میان مردم و محل حادثه دغدغه خود برای حل سریعتر مشکل آنان را به نمایش می‌گذاشتند.

طی ماه‌های اخیر جهت احداث پل ورودی غربی شهر نکا به دستور فرماندار شهرستان، برخی از مسیرهای ورودی و زیرگذرهای شهر مسدود و مسیر تردد خودروها با تغییراتی همراه شد که به تنهایی مشکلات حاصل از آن خیلی به چشم نمی‌آمد.

اما در همان زمان نیز هشدارهایی نسبت به امکان بروز حوادث غیرمترقبه و تبدیل آن به یک معضل شهری داده شده بود، که در این اتفاق زمینه و استعداد فروانی برای حادث شدن آن کاملاً مشهود بود و باید یک تجربه مناسب در این زمینه برای مسئولان تبدیل شود.

اما یکی از مهم‌ترین هشدارهایی که در این حادثه باید به آن توجه کرد این است که هر شهر و مسئولان آن باید آمادگی مواجهه با بحران‌های احتمالی و غیرمترقبه را داشته و برای آن تدابیری را از قبل اتخاذ کنند، که آنچه طی این چند روز در نکا خودنمایی کرد این است که این شهر آمادگی لبخند زدن به بحران‌های احتمالی پیش رو را ندارد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲