وقتی مدعی حقوق بشر در کنوانسيون‌های حقوق بشر عضو نیست!

توحش مدرن از نوع حقوق بشر آمريكايی/ نقض نظام‌مند حقوق بشر توسط آمریکا

تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱
کد مطلب : ۲۰۵۳۳۹
در گزارش گزارشگر ويژه سازمان ملل در زمينه شکنجه، مساله نقض حقوق بشر از سوی دولت آمريکا، روندی نظام‌مند توصيف شده است.
۰
plusresetminus
توحش مدرن از نوع حقوق بشر آمريكايی/ نقض نظام‌مند حقوق بشر توسط آمریکا
به گزارش خبرنگار بلاغ، بر اساس گزارش اخیر سازمان عفو بين‌الملل، آمريکا در ميان پنج کشور ناقض حقوق بشر است.

سازمان عفو بين‌الملل در گزارش خود اعلام کرده است که کشورهای چين، عربستان سعودی و ايالات متحده آمريکا دارای بيشترين آمار اعدام هستند.

چين و عربستان کشورهايی هستند که به نقض آشکار حقوق بشر مشهورند اما ايالات متحده آمريکا از جمله کشورهای مدعی رعايت حقوق بشر است و علی‌رغم اين ادعا، حتی آمار رسمی اعدام در اين کشور بالاست.

عدم عضویت آمریکا در کنوانسيون‌های حقوق بشر

آمريکا، کشوری که مدعی پيشبرد اهداف سازمان ملل متحد و رعايت حقوق انسانی است، هنوز به مهم‌ترين کنوانسيون‌های مرتبط با حقوق بشر نپيوسته و به بهانه‌های متعدد از الحاق به معاهدات حقوق بشری خودداری کرده است.

آمريکا تاکنون به عضويت کنوانسيون حقوق کودک، کنوانسيون حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، پروتکل اختياری کنوانسيون منع شکنجه، کنوانسيون بين‌المللی حمايت از افراد در برابر ناپديد شدن اجباری، کنوانسيون رم در خصوص اساسنامه ديوان کيفر بين‌المللی، کنوانسيون رفع تبعيض عليه زنان و کنوانسيون حقوق بشر بين‌المللی درنيامده است.

همچنين براساس اعلام کميسيون حقوق بشر، آمريکا در هيچ‌کدام از اسناد حقوق بشری منطقه‌ای عضو نشده است. در مواردی هم که در کنوانسيونی وارد شده، قراردادهای حقوق بشری اين کشور در کنگره تصويب نمی‌شود.

شيوه سازماندهی دولت آمريکا به نحوی است که تعهدات بين‌المللی اين کشور تنها توسط دولت فدرال اجرا می‌شود، و دولت ايالات متحده مقاومتی سيستماتيک در برابر پذيرش تعهدات بين‌المللی در رعايت حقوق بشر دارد.

در اين کشور هيچ نهاد مستقلی وجود ندارد که بر رعايت حقوق بشر در هر سه سطح فدرال، ايالتی و محلی نظارت کند و آمريکا همواره از نظارت بين‌المللی در اين خصوص امتناع می‌کند.

آمريکا در کنوانسيون‌هايی مانند منع شکنجه، ميثاق حقوقی، مدنی، سياسی و بين‌المللی عضو نشده و اساسا آنها را قبول ندارد، در حالی که اين کشور بيشترين ادعای رعايت حقوق بشر در جهان را دارد، اما در سطح جهان کمترين عضويت در نهادهای حقوق بشری را داراست.

ملت‌های جهان متوجه لفاظی‌های آمریکا در مسئله حقوق بشر شده‌اند

ولی‌الله نانواکناری نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی طی گفت‌وگویی با اشاره به آغاز هفته حقوق بشر آمریکایی در کشور، گفت: به طور حتم ایالات متحده خود از بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بشر محسوب می‌شود، زیرا سالیان اخیر این کشور اقدام به کشتار مردم در مناطق مختلف از جمله افغانستان، عراق و بسیاری دیگری از کشورها کرده است.

وی افزود: در شرایط کنونی، حقوق بشر در عراق و سوریه از سوی گروه تروریستی داعش نقض می‌شود که این گروه تنها از سوی آمریکا به عنوان مدعی بزرگ مبارزه با تروریسم حمایت می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حقوق بشر تنها بهانه‌ای برای تشدید فشار آمریکا بر ایران است و شاهد هستیم که بعد از توافق هسته‌ای نیز آمریکا بهانه‌های دیگری را آغاز کرده است.

نانواکناری با بیان اینکه ملت‌های جهان در شرایط کنونی متوجه لفاظی‌های آمریکا در مسئله حقوق بشر شده‌اند، خاطرنشان کرد: نام‌گذاری یک هفته با عنوان حقوق بشر آمریکایی می‌تواند بیش از پیش مردم جهان را نسبت به سیاست‌های دو گانه آمریکا آگاه کند.

وی ادامه داد: بمب‌گذاری دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران در هفتم تیرماه سال 60، بمباران شیمیایی سردشت توسط هواپیماهای جنگی رژیم بعثی عراق در هشتم تیرماه سال 66، به شهادت رساندن آیت‌الله صدوقی نماینده امام خمینی (ره) و امام جمعه یزد در 11 تیرماه 61، شلیک موشک به هواپیمای مسافربری ایرباس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران توسط ناو آمریکایی وینسنس در 12 تیرماه 67 بخشی از اقدامات آمریکا علیه ملت ایران است.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در پایان با بیان اینکه شکنجه زندانیان در زندان‌های آمریکایی به یک رسوایی برای حقوق بشر آمریکایی تبدیل شده است، اظهار کرد: آمریکا که خود بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر در جهان است، باید جوابگوی جنایاتی باشد که علیه مردم بی گناه مرتکب می‌شود.

ناقض نظام‌مند حقوق بشر

در گزارش Manfred Nowak گزارشگر ويژه سازمان ملل در زمينه شکنجه، مساله نقض حقوق بشر از سوی دولت آمريکا، روندی نظام‌مند توصيف شده است. نواک در گزارش خود، از نقض گسترده حقوق بشر در آمريکا از جمله شکنجه زندانيان، خشونت پليس، تبعيض نژادی و تضييع حقوق اقليت‌ها به ويژه مسلمانان، ابراز نگرانی کرده است.

بر اساس آمار زندانيان ثبت شده، در آمريکا 2 ميليون و 200 هزار نفر در زندان به سر می‌برند و 750 هزار نفر زندانبان برای نگهبانی از آنان در اين کشور وجود دارد.

در آمريکا به دليل وجود زندان‌های مخفی و ثبت نشده، اين شک وجود دارد که آمار دولتی بسيار کمتر از تعداد واقعی اعدام‌ها باشد.

البته گزارش حقوق بشر سازمان ملل، صرفا به تعداد اعدام‌ها توسط دستگاه‌های قضايی کشورها می‌نگرد و آمار کشتار مردم بی دفاع در جنگ‌ها را در بر نمی‌گيرد؛ وگرنه آمار 1 ميليون و 800 هزار کشته و 6 ميليون آواره در جنگ عراق به تنهايی برای بيان گوشه‌ای از پرونده حقوق بشر آمريکا کافی است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴