با آنکه هنوز یک سال تا انتخابات سال 96 باقی مانده است، شکل‌گیری کانال‌هایی در تلگرام که لیست نامزدهای شورای اسلامی شهر را ارائه می‌دهند، بسیار عجیب است!
۰
plusresetminus
آغاز زودهنگام دلالی انتخابات در فضای مجازی/ بی‌نام و نشان‌هایی که یک سال زودتر لیست ارائه می‌دهند!
به گزارش بلاغ، فضای مجازی عرصه‌ای است که مزایا و عوارض خاص خود را دارد. سهل شدن ارتباطات و دسترسی آسان به اطلاعات در کمترین زمان ممکن از جمله مزایای حضور در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است، اما این فضا می‌تواند فرصت مناسبی برای دلال‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز باشد.

شبکه‌های اجتماعی، فرصت‌ها و تهدیدها
شبکه‌های اجتماعی در انتخابات اخیر به یکی از ابزارهای تبلیغاتی نامزدها تبدیل شد. تلگرام که در آغاز ورودش به گوشی‌های تلفن هوشمند، تصوری درباره نفوذش در زندگی ایرانیان وجود نداشت، به‌سرعت توانست به یکی از پرکاربردترین شبکه‌های اجتماعی در ایران تبدیل شود و پس از مدتی با وجود امکاناتی مانند تاسیس گروه، سوپرگروه و کانال، جولانگاهی شد برای تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی.

انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش به پایان رسید، ولی عده‌ای فرصت‌طلب با کسب تجربه از این فضا، خود را برای انتخابات سال 96 آماده می‌کنند. انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا، بدون شک مهم‌ترین اتفاق سال 96 خواهد بود.

آلودگی شبکه‌های اجتماعی به دلالان انتخاباتی
دلالان انتخابات این بار بسیار زودتر از انتخابات گذشته، فعالیت‌های خود را برای انتخابات سال آینده آغاز کرده‌اند.

با آنکه هنوز قریب یک سال تا انتخابات سال 96 باقی مانده است، شکل‌گیری کانال‌هایی که لیست نامزدهای شورای اسلامی شهر را ارائه می‌دهند، بسیار عجیب است. حال هدف مدیران این کانال‌ها اقتصادی است و یا سیاسی، قطعا به زودی مشخص خواهد شد.

تا مدت‌باقی‌مانده به انتخابات سال 96، در اغلب استان‌ها و شهرستان‌ها موج فعالیت شبکه‌های اجتماعی و برجسته کردن افراد و گروه‌ها آغاز خواهد شد و با شتابی زیاد به اوج خواهد رسید، که لازم است تا فرصت باقی است، اولیای امور در این زمینه به تدبیر بپردازند.

بابلسر یکی از شهرستان‌هایی است که شاهد شکل‌گیری این موج در تلگرام بوده است. راه‌اندازی کانالی با مدیرانی نامشخص که در اولین مرحله اقدام به انتشار بیش از 40 نام کرده است. نام‌هایی که بر اساس شنیده‌ها و بدون سند منتشر می‌شود و بخشی از افراد موجود در این لیست، هیچ قصدی برای حضور در عرصه انتخابات را نداشته‌اند.

قلاب انداختن اتفاقی و صید ماهی مقصود
نام یکی از مدیران گروهی تلگرامی، که به بررسی مسائل و مشکلات این شهرستان می‌پرداخته، نیز در این لیست قرار گرفته که موجب تعجب وی شده است.

وی درباره این لیست گفت: به هیچ عنوان قصد بنده از تاسیس گروه در تلگرام، بهره‌برداری شخصی  نبوده و تا جایی که توانستم سعی کردم از منافع عمومی در این گروه حفاظت کنم.

این فعال فضای مجازی افزود: من نمی‌دانم دوستان به چه علت چنین برداشتی از فعالیت بی‌توقع بنده داشتند.

وی هدف از انتشار این لیست‌ها را ماجراجویی و ایجاد هیجان، بازخوردگیری و سنجش افکار عمومی شهر، شایعه‌پراکنی با اهداف خاص، متهم کردن دلسوزان و منتقدان به کار تبلیغاتی و مرجع‌سازی بی‌هویت با منابع خیالی همچون شنیده‌ها عنوان و اظهار کرد: هر شهروندی حق دارد برای آینده خودش تصمیم بگیرد و مختار است که برای هر کاری خودش را در معرض انتخاب قرار دهد و این موضوع خیلی خوشحال‌کننده است، اما جوسازی و شایعه‌پراکنی با هیچ معیاری سازگار نیست.

پول حرف اول را در تبلیغات انتخابات می‌زند
این فعال فضای مجازی ادامه داد: اولین شرط برای رای‌آوری در دنیای امروز، داشتن پول کافی برای تبلیغات است که وضعیت مالی بنده اجازه چنین کاری را نخواهد داد.

وی در پایان با بیان اینکه هیچ‌کس از آینده خودش خبر ندارد، تصریح کرد: تا این لحظه چنین هدفی از سوی بنده به هیچ عنوان صحت نداشته و به طور کامل تکذیب می‌شود.

به نظر می‌رسد لازم است فعالیت‌های انتخاباتی شبکه‌های اجتماعی مورد رصد جدی قرار گیرد و از ورود دلال‌ها و فرصت‌طلبان به این عرصه جلوگیری شود. قطعا وضع قوانین و برخورد جدی مسئولان امر، در این حوزه بازدارنده خواهد بود.
منبع : مشهدسر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲