تاریخ انتشارجمعه ۴ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱
کد مطلب : ۲۰۱۳۰۲
قربانعلی رشیدی کارآفرین و فعال اقتصادی اهل شهرستان جویبار است، که توانسته مزرعه پرورش شترمرغ به مساحت 2000 هزار متر را راه‌اندازی کند.
۳
plusresetminus
توانایی تولید 25 تن گوشت شترمرغ را دارم/ کسی در شهرستان این صنعت را حمایت نمی‌کند
به گزارش بلاغ، شترمرغ‌ها پرندگانی با قابلیت سازگاری بسیار بالا هستند، به همین جهت امکان پرورش آن‌ها در طیف جغرافیایی وسیعی وجود دارد، به‌طوری‌که در حال حاضر این پرنده از مناطق گرم آفریقای جنوبی تا مناطق سرد آمریکای شمالی پراکنده بوده و به‌راحتی مورد پرورش قرار می‌گیرد. به‌طورکلی شترمرغ‌ها توانایی زندگی در دامنه دمایی ۴۵+ ۵۰+ تا ۲۰- درجه سانتی‌گراد را به‌راحتی دارا بوده و در این‌گونه مناطق توانایی پرورش و تولید را خواهند داشت.

با این قدرت سازگاری و تطبیق با محیط، می‌توان در هر اقلیم و شرائط جوی و جغرافیایی، پرورش شترمرغ
را به‌عنوان فرصتی اشتغال‌زا و درآمدی تلقی کرد و آن را مورد توجه و سرمایه‌گذاری قرار داد.

استان مازندران، با آب و هوایی مناسب و فضایی سرسبز، دارای توان بالایی برای توسعه پرورش شترمرغ و استقرار صنعت مناسب آن است که تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفت.

قربانعلی رشیدی فعال اقتصادی اهل شهرستان جویبار است، که توانسته مزرعه پرورش شترمرغ به مساحت 2000 هزار متر را راه‌اندازی کند.

وی از مجریان موفقی است که توانسته با اجرایی کردن طرح‌های اقتصاد مقاومتی و مردمی، حرفی برای گفتن داشته باشد و با ورود به‌موقع و عملی خود در این عرصه، شاهد اقتصادی بسیار عالی برای خود و خانواده‌اش است.

این مجری اقتصاد مقاومتی نه‌تنها برای خود بلکه برای سایر اعضای خانواده‌اش نیز فرصت‌های شغلی ایجاد، و آنان را نیز در این طرح سهیم کرده است و به‌موازات این،  برای افراد دیگر نیز اشتغال غیرمستقیم  ایجاد کرده است.


تمامی این اقدامات و ایجاد اشتغال برای سایر اعضای
خانواده در حالی صورت گرفته که میزان دریافت تسهیلات از بسیج سازندگی شهرستان جویبار به مبلغ 10 میلیون تومان بوده، و این نشان می‌دهد که با اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی و با کوچک‌ترین تسهیلات می‌توان اقدامات بزرگی انجام داد و حتی برای دیگران نیز فرصت‌های شغلی ایجاد کرد.

از 3 رأس تا 75 رأس شترمرغ

قربانعلی رشیدی پرورش دهنده شترمرغ در جویبار، آغاز ورود به این شغل را سال 1382 بیان کرد و افزود: فعالیتم را با 3 رأس شترمرغ آغاز کردم و اکنون دارای 10 شترمرغ مولد و 500 رأس جوجه و 75 رأس شترمرغ پروار هستم.



وی در خصوص زمان تخم‌گذاری شترمرغ‌ها گفت: از ابتدای فروردین هرسال تا اواخر شهریور زمان تخم‌گذاری شترمرغ است به‌طوری‌که هر شترمرغ تازه به سن بلوغ رسیده از 20 تا 120 عدد تخم می‌گذارد و همچنین هر 48 ساعت یک تخم گذاشته می‌شود، جوجه شترمرغ‌ها نیز از بین سن صفرتا 12 ماه به
فاز پرواری می‌رسند و اگر غذای مناسبی به آن‌ها داده شود حداقل زمان لازم برای رسیدن به سن کشتار 7 ماه است.


این پرورش‌دهنده شترمرغ، به‌سختی کار خود و فراهم نبودن بسیاری از امکانات اشاره و تصریح کرد: مزرعه شترمرغ من برق و گاز ندارد و مجبورم برای روشنایی اتاق خودم از برق همسایه استفاده کنم درحالی‌که در 10 متری مزرعه‌ام تیرهای برق وجود دارد.

در ابتدای کارم 25 میلیون تومان ضرر کردم اما مقاومت کردم

رشیدی افزود: چند سالی است که دستگاه جوجه‌کشی تهیه‌کرده اما به دلیل نداشتن برق این دستگاه گوشه انبار خاک می‌خورد و برای هر دوره برای تولید جوجه باید 15 میلیون تومان هزینه کنم تا تخم‌های شترمرغ را به شهرستان‌های هم‌جوار بفرستم تا جوجه‌هایش به‌وسیله دستگاه سرازتخم دربیاورند و در سال دوم فعالیتم در این عرصه 117 جوجه به ارزش تقریبی 25 میلیون تومان به دلیل نداشتن برق و گاز تلفات داده‌ام اما با همه این ضررها ایستادگی کردم و کارم را با تمام قوا پیش بردم.

به من مجوز
پرورش شترمرغ نمی‌دهند!


وی به یکی از مشکلات مهم خود در این عرصه اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات مهمی که امروز با آن مواجه هستم و برای حل آن تا وزارتخانه هم رفتم، نداشتن مجوز است، از آنجایی‌ که مازندران منطقه‌ای شرجی با رطوبت بالاست، متأسفانه مجوز برای پرورش شترمرغ صادر نمی‌شود، البته درگذشته مدتی صادر می‌شد ولی بعد از مدتی قطع شد و ما هم‌اکنون بدون مجوز اقدام به این کار می‌کنیم.

این فعال اقتصادی افزود: اگر مسئولین حمایت کنند و مشکلاتم را برطرف کنند، توانایی تولید 20 الی 25 تن گوشت شترمرغ به ارزش 6 میلیارد ریال را دارم.

رشیدی در پایان گفت: از تمامی مسئولان شهرستان تقاضا دارم در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی، تلاش کنند و موانع موجود در این راه را برای افرادی مثل من که علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه‌ها هستند تسهیل و رفع گردانند.
منبع : جویباران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما