تاریخ انتشاردوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۲۰۱۱۸۹
بررسی اجمالی از وضعیت تعطیلی کارخانه ارج، نشان می‌دهد که در صورت عدم توجه دولت، سایر واحدهای تولیدی در کشور نیز به همان سرنوشت "ارج" دچار می شوند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، تعطیلی شرکت ارج، خبری که نمی‎توان به راحتی از کنار آن گذشت.
یادمه مادربزرگم زمانی که می‎خواست قصه تعریف کند، وقتی صحبت بخاری می‎شد ناخودآگاه اسم بخاری ارج را یکسره در قصه می‎گفت، اون موقع خیلی به کلمه ارج دقت نمی‎کردیم، ولی الان با تعطیلی کارخانه ارج دوباره این نام بر سر زبان‌ها چرخید، ولی این بار نه از باب تعریف و تمجید از این واحد تولیدی، بلکه از باب تعطیلی این واحد که بسیاری با آن خاطره دارند حتی جوانان و نوجوانان دهه 80.

"ارج"، بخشی از خاطرات ملی ایرانیان است


البته برای جوانان و نوجوانان دهه 80 کمی نام ارج غریبه به نظر می‌رسد، به این دلیل که واردات بی‌رویه فرصت عرضه اندام این برند ایرانی را از او گرفت.

از زمان تنوع‌طلبی و نیز سودجویی برخی افراد که دوره افول کالاهای داخلی شروع شد، نه تنها شمارش معکوس مرگ کالاهایی مانند ارج بلکه دیگر کالاهای تولید داخل نیز آغاز شد. همان واحدها و تولیداتی که زمانی برای خودشان برو و بیایی داشتند.

در گوشه حیات‎مان وقتی تازه گاز شهری داشت جایگزین سوخت فسیلی می‌شد، و همزمان بخاری گازی و آبگرمکن گازی در حال جایگزین شدن بودند، پدر اصرار داشت که دوباره از مارک همین شرکت برای خانه استفاده کند و بخاری و آبگرمکن نفتی را برای استفاده به روستا منتقل کرد و دوباره
از مارک این شرکت برای گرم کردن آب و منزل خود استفاده بهره برد و معتقد بود که محصولات شرکت ارج با کیفیت‌تر است.

کم‌کم با رونق گرفتن کار و تولید فعالیت چندین واحد تولیدی در زمینه وسایل گرمایشی و سرمایشی چندین کالای تولیدی در داخل شروع به کار کردند و بازار رقابت در کشور شکل گرفت، اما دیری نپایید که برخی از خدا بی‌خبرها طرح واردات کالاهای خارجی را برای سود بیشتر در برنامه کاری خویش قرار دادند.

"ارج" نماد شکست سیاست‌های غیر مقاومتی در حوزه اقتصاد

فعالیت واردکنندگان کالاهای لوکس خارجی در کشور افزایش یافت، برندهای مختلف وسایل گرمایشی و سرمایشی به کشور راه پیدا کردند.

اما وسایل شرکت ارج و مانند آن همچنان طرفداران قدیمی و پروپاقرص خودش را داشت و کماکان شاهد عرضه محصولات این واحد تولیدی در کشور بودیم و هر از گاهی می‌شنیدیم که محصولات شرکت ارج در بازار برخی کشورها نیز عرضه می‌شود.

درباره دلایل تعطیلی واحد تولیدی ارج مطالب دقیق و متقن و رسمی وجود ندارد. اما اگر کمی اهل حساب و کتاب و اهل جستجو باشیم به‌خوبی می‎شود حدس زد که این واحد تولیدی و دیگر واحدهای تولیدی مشابه در کشور به دلیل عدم‌حمایت دولت و شیوه نادرست پولی و اعتباری و از سوی دیگر عدم‌حمایت از تولید‌ملی ورشکست شدند.

در مصاحبه‌های متعددی که از رسانه‌ها با فعالان اقتصادی منتشر شد، به گواه همان مصاحبه‌ها می‎توان حدس زد که شرکت ارج امروز به دلیل مدیریت دولتی و واردات بی‌رویه محصولات سرمایشی و گرمایشی ورشکسته شد.

واردات کالاهایی که ضرورتی برای ورود آنها نیست و عواید آن تنها به جیب واردکننده و تولید کننده خارجی می‌رود
و نفع آن برای کشور ما، بیکاری و رکود و تعطیلی واحدهای تولیدی است، مشخص نیست چرا از سوی دولت و وزارتخانه‌های متولی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و با سکوت کامل دولت مواجه می‌شود؟!

ارج ورشکست شد، شاید متولیان و دست‌اندرکاران برنامه داشته باشند که برای احیاء نام "برند" آن در روزهای آینده اقدام اثرگذاری به اذعان خودشان داشته باشند، ولی برای جلوگیری از ورشکستگی سایر واحدهای تولیدی آیا برنامه‌ای وجود دارد؟، مشکلاتی که بانک‌های کشور برای تولید کنندگان ایجاد کردند و منجر به این شد که فقط ساختمان‌های بانک‌ها روز به روز عریض‎تر و طویل‌تر و پرتعدادتر شود و جیب وارد کنندگان کالا پر پول‌تر، آیا بانک‌ها اتفاقی دیگر برای تولید و اقتصاد و رفاه این مملکت بوجود آورده‌اند؟!.

برای آگاهی از مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی در مازندران و نیز گلایه‌هایی که در این ارتباط وجود دارد، به صحبت‌ها و دغدغه‌های متولیان تولید و کار در استان مراجعه می‌کنیم که خود در وسط میدان کار و تلاش و تولید و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات و چالش‌هایند.

تعطیلی بیش از 800 واحد تولیدی در مازندران

عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در جلسه مشترک با مسئولان استان در استانداری مازندران اظهار کرد: با بررسی اطلاعات 28 شهرک صنعتی مازندران مشخص شد که 2 هزار و 30 واحد صنایع کوچک استان کمتر از 50 نیروی کار دارند، 150 واحد فعال دارای 150 نیرو به بالا هستند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با اشاره
به اینکه از مجموع واحدهای صنعتی مستقر در 28 شهرک صنعتی استان مازندران 803 واحد غیرفعال و 849 واحد فعال و بقیه نیز نیمه‌فعال هستند، تصریح کرد: ممکن است اطلاعات سایر ارگان‌های مرتبط با واحدهای تولیدی در این بخش متفاوت باشد.

تعطیلی 60 درصد واحدهای تولیدی در مازندران

در همین ارتباط امیر میران‌آملی، نائب رئیس اتاق بازرگانی در تاریخ 28 اردیبهشت‌ماه امسال در شهرستان آمل، با بیان اینکه طبق آمار دریافتی از آخرین وضعیت تولیدی و صنعتی مازندران، اکنون 60 درصد واحدهای صنعتی استان تعطیل، 30 درصد از واحدها نیز زیر توان تولید، 10 درصد در حال مشغول به کار هستند.

تعطیلی بیش از 400 واحد تولیدی در مازندران

دبیر کانون کارفرمایان استان مازندران درباره وضعیت تولید و اشتغال در مازندران در آخرین اظهارنظر در ارتباط با تعداد واحدهای تولیدی فعال اظهار کرد: 400 واحد تولیدی در استان مازندران تعطیل است و بسیاری از فعالان اقتصادی به دلیل بدعهدی بانک‌ها دچار مشکل هستند.

واردات عدم حمایت تولیدات ملی بدعهدی بانک‌ها

وقتی پای صحبت‌های این مسئولان در حوزه کار و تولید می‎نشینی حرف مشترک دارند، صحبت بیشتر آنها واردات بی‌رویه کالا و نیز بد‌عهدی بانک‌ها و عدم‌حمایت مناسب از تولید و تولیدکننده است.

امیر خاکزادیان یکی از دلایل ورشکستگی واحدهای تولیدی را عدم‌همراهی مسئولان استانی با تولیدکنندگان عنوان می‌کند و معتقد است: استاندار تنها کسی بود که می‎توانست با رایزنی با بانک‌ها جلوی فاجعه بسته شدن واحدهای تولیدی در استان را بگیرد.

وی اضافه کرد: مسئولان استانی از بانک‌های استان حمایت ناحق کردند و از صبوری تولیدکنندگان
استفاده کرده و مشکلات جدی برای واحدهای تولیدی استان به‌وجود آوردند.

دلایل تعطیلی واحدهای تولیدی

اما امیر میران‌آملی نائب رئیس اتاق بازرگانی مازندران درباره تعطیلی واحدهای تولیدی مازندران معتقد است: اجرای طرح نظام جامع مالیاتی در سال‌جاری تاکنون شکل نگرفت.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون پدیده قاچاق به عنوان یک پدیده شوم میان صنعت و معدن مشاهده می‌شود و صنایع و کشاورزی را به سمت نابودی کشانده است، خاطرنشان کرد: در این زمینه انتظار می‌رود مصوبات ستاد تسهیل اجرایی شود و در صورت عدم مصوبه‌ای از سوی مدیری برخورد جدی با وی شود.

نبود منابع مالی واحدهای تولیدی را به ورشکستگی رساند

با توجه به مشکلاتی که صنایع مازندران با آن مواجه هستند، می‌شود پیش‌بینی کرد که واحدهای تولیدی استان و کشور نیز به سرنوشت مانند آنچه "ارج" با آن مواجه شد، دچار خواهند شد که در همین ارتباط، عزت الله یوسفیان‌ملا در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت اظهار کرد: تمامی کارشناسان متفق‌القولند که نبود منابع مالی بسیاری از واحدهای تولیدی ما را به آستانه نابودی کشانده است.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مشکل بنگاه‌های تولیدی به تمامی بخش‌های کشور تسری پیدا کرده است، افزود: متاسفانه درگیر شدن واحدهای تولیدی کشور با رکود اشتغال و دیگر موضوعات اقتصادی، کشور را با مشکلات عدیده مواجه کرده است.

این نماینده مجلس دهم، با اشاره به تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی به علت نداشتن تنخواه گردان و منابع مالی، تصریح کرد: تزریق منابع
مالی به واحدهای تولیدی می‌تواند علاوه بر رشد تولید با هدف صادرات، اشتغال کشور را نیز ساماندهی کند.

وی با بیان اینکه یک پایه تحقق اقتصاد مقاومتی افزایش تولید ملی از بعد کیفی و کمی است، گفت: ارائه منابع ارزان‌قیمت به واحدهای تولیدی در کشور می‌تواند منجر به رشد اقتصادی ما شود.

هشدار نسبت به تعطیلی تولید در کشور

این نماینده مجلس، با تاکید بر اینکه متاسفانه بسیاری از واحدهای تولیدی ما در حال حاضر با کمتر از 30 درصد قابلیت خود ادامه کار می‌دهند، افزود: مشکل سرمایه در گردش باید با تدابیر ویژه و همچنین آینده‌نگری مرتفع شود، زیرا عواید آن در جامعه محسوس خواهد بود.

یوسفیان‌ملا با بیان اینکه ارائه تسهیلات کارآمد به تولید برای رشد کشور و خروج از بحران رکود ضروری است، تصریح کرد: ورود بانک‌ها به موضوع تسهیلات‌دهی به واحدهای تولیدی با نرخ سود پایین یک اقدام مثبتی است که می‌تواند به آینده روشن آن امیدوار بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بخش تولید ما به عنوان بخش درگیر با مشکلات اقتصادی، اشتغال و بسیاری از شاخص‌های رشد کشور را متاثر از خود قرار داده است.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: باید بدانیم تنها پل میان‌بر برای تحقق این مهم، ارائه تسهیلات ارزان قیمت به واحدهای تولیدی با هدف رشد تولید ملی است.

کلام آخر و انتظار از دولت

امید است دولت با حمایت از واحدهای تولیدی مشابه کارخانه ارج، زمینه احیای واحدهای ورشکسته و ایجاد اشتغال برای جوانان را دوباره فراهم کند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴