تاریخ انتشاردوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
کد مطلب : ۱۹۷۵۵۰
جمعی از دانشجویان دانشگاه کشاورزی ساری در فضایی به وسعت 6 متر مربع، اقدام به پرورش جوجه کردند.
۱
plusresetminus
دانشجویانی که با دستان خالی اقتصاد مقاومتی را معنا کردند/ ترکیب علم و عمل در دانشگاه کشاورزی ساری
به گزارش خبرنگار بلاغ، عبارت «مومن در هیچ چارچوبی نمی‌گنجد»، را مصداقی دیگر پیدا شده این‌بار در مازندران، شهرستان ساری، دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی معنا شد؛ جایی که دانشجویان بسیجی‌اش در لبیک به فرمان رهبرشان با دستان خالی در حال معنا کردن اقتصاد مقاومتی هستند، آن هم در 6 متر فضا و بدون پشتوانه و کمک مسئولان.

در چندسال گذشته اقتصاد یکی از اصلی‌ترین محورهای سخنان رهبر معظم انقلاب بوده است، و در دو سال اخیر نیز به توجه به وجود تحریم‌ها، ایشان در سخنانشان در جمع‌های مختلف، واژه اقتصاد مقاومتی را بیان کردند و در ادامه با تبیین الزمات آن، از مسئولان خواستند
تا نسبت به تحقق این امر اقدام کنند.

رهبر معظم انقلاب امسال را نیز به سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری فرمودند تا شاید این موضوع در راس توجه مسئولان کشور قرار گیرد، اما با وجود اینکه سه ما از سال سپری شده است، اما همچنان اقتصاد مقاومتی مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد و مدح و ستایش از آن تنها در همایش‌ها خلاصه شده است.

اما، در شهرستان ساری و در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی، جمعی از دانشجویان دست‌به‌کار شدند تا خودشان رسالت مهم تبیین و اجرای اقتصاد مقاومتی را به‌عهده بگیرند و نگذارند سخنان رهبری بر زمین بماند.

از این‌رو، با پیگیری‌های مداوم که البته با بی‌مهری‌های فراوانی از سوی مسئولان دانشگاهی و استانی همراه بود، توانستند فضایی به وسعت 6 متر از مسئولان دانشگاه بگیرند و در این فضای‌کم، اقدام به پرورش مرغ محلی کنند.
 
مصطفی دریاباری در این خصوص به خبرنگار ما گفت: از آنجاکه امروز
دانشگاه‌ها به سمت تئوری روی آورده‌اند و فعالیت‌های عملی و میدانی تقریبا از عرصه دانشگاه فاصله گرفته و روبه افول است، واحد علمی بسیج دانشجویی دانشگاه کشاورزی ساری با همکاری انجمن علمی علوم دام اقدام به راه‌اندازی این تولیدی کوچک کرد تا در حد بضاعت خود در موضوع اقتصاد مقاومتی گام برداشته باشد.

مسئول بسیج علمی دانشگاه کشاورزی ساری، با اشاره به مشکلات پیش‌روی اجرای این کار افزود: برای انجام این‌کار در ابتدا نیاز به تایید گروه علوم داشتیم و پس از اخذ تاییدیه دیدارهایی با معاونت دانشجویی، معاونت فرهنگی و مسئول کارآفرینی داشتیم که انجام این‌کار از سوی این مسئولین به‌دلایل مختلف رد شد که منجر به دیدارهای بعدی و تلاش‌های مجدانه واحد علمی بسیج در مدت زمان طولانی(۶ماه) شد که بالاخره مسئول کارآفرینی اتاقکی به مساحت ۶ مترمربع جهت تامین فضای فیزیکی در اختیار ما قرار داده و معاونت فرهنگی بودجه کار را تامین کرد.


وی ادامه داد:
البته فضای موردنظر برای کار ما کافی نبود، ولی ما برای اینکه بتوانیم هم تجربه کنیم و هم کاری در راستای اقتصاد مقاومتی در دانشگاه انجام داده باشیم، کار را آغاز کردیم.


دریاباری تاکید کرد: البته هدف دوم از این‌کار، آموزش به دانشجویان علاقمند به صورت علمی است و می‌توان گفت، این کار ما یک کارگاه عملی برای دانشجویان علاقمند است، که علاوه بر اینکه خاصیت خوداشتغالی برای دانشجویان دارد، این امکان را به وجود می‌آورد تا ما بتوانیم از دانشجویانی که در این کارگاه شرکت کردند و موضوعات را فرا گرفتند، در اردوهای جهادی به عنوان معلم استفاده کنیم.



وی گفت: کارگاه آموزش پرورش مرغ بومی به صورت عملی، تئوری و بازدید از مرکز پشتیبان مرغ بومی جهاد کشاورزی ساری و با استفاده از فضای پرورش ایجاد شده در حال برگزاری است و مدت دوره
60 روز و آغاز آن از یکم اردیبهشت و پایان دوره اول و دوم آن به ترتیب 31 خرداد و 15 تیرماه جاری خواهد بود.

دریاباری بیان کرد: طی دوره پرورش نیز آموزش‌های تخصصی مربوط به انتخاب و خرید جوجه، جیره‌نویسی و تهیه خوراک، شرایط سالن و نگهداری، اصول و چالش‌های مراقبت در دوره پرورش، بازاریابی و فروش مرغ بومی به دانشجویان ارائه می‌شود.

علیرضا باقری مسئول بسیچ دانشجویی و یکی از مجریان این طرح در این خصوص گفت: 200 قطعه جوجه یک‌روزه در فضای 6 مترمربع سالن به مدت 45 روز پرورش داده می‌شود.

وی افزود: خوراک مصرفی این تعداد جوجه در دوره پرورش 45 روزه، 220 کیلوگرم با قیمت متوسط کیلویی 1700 تومان در نظر گرفته شده است. قیمت جوجه‌ها نیز 1600 تومان و نرخ بازار شهری است.

باقری با اشاره به استقبال دانشجویان از این طرح افزود: تاکنون دانشجویان
استقبال خوبی از این طرح داشتند، در دور اول 20 نفر برای حضور در کارگاه و یادگیری شیوه پرورش مرغ محلی ثبت‌نام کردند.

وی در پایان با ارائه قیمت تمام شده این جوجه‌ها و سود حاصل از فروش آنها برای دانشجویان گفت: هزینه تقریبی برای هر جوجه که شامل قیمت جوجه و هزینه نگهداری می‌شود، 3740 تومان است که پس از فروش جوجه‌ها، سودی معادل 221000 تومان به دست می‌آید.

در پایان ذکر این نکته ضروری است، که دانشجویان نباید برای کار و اشتغال‌شان به مسئولان دل ببندند و باید با سرلوحه قرار دادن دیگر جوانان موفق و حضور در عرصه اقتصاد مقاومتی برای خود شغل ایجاد کنند.

هزینه‌های پرورش نیمچه بومی 45 روزه

قیمت هر جوجه: 1600 تومان، هزینه خرید جوجه: 320000 تومان، تلفات 1 عدد
قیمت خوراک: 1700 تومان، هزینه خرید خوراک دوره: 374000 تومان
سایر هزینه‌ها: 50000 تومان
جمع هزینه‌ها: 744000 تومان؛ هزینه تقریبی به ازائه هر نیمچه: 3740 تومان

درآمد

درآمد به ازای فروش هر نیمچه: 5000 تومان؛ جمع درآمد: 995000 تومان
سود فروش پس از 45 روز: 221000 تومان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲