کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بلاغ گزارش می‌دهد

به‌صدا درآمدن زنگ خطر تولیدات دامی در مازندران/ استانی با قابلیت‌های بی‌مانند و این‌همه مشکلات دم‌دستی!

29 ارديبهشت 1395 ساعت 9:15

علی‌القاعده، هیچ تولیدی در مازندران پراستعداد نباید با مشکل مواجه باشد، حتی اگر خود را به ظرفیت‌های این استان واسپارد، اما اگر دامداری و دامپروری در مازندران سرسبز و پرطراوت با چالش مواجه می‌شود، آن‌گاه باید حتماً به بسیاری از مکانیزم‌ها و از جمله مکانیزم حمایتی دولت مشکوک شد و آن را مورد بررسی قرار داد.


به گزارش بلاغ، براساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران، این استان توانسته با تولید 570 هزارتن شیرخام در سال 94، سهم 5/5 درصدی از تولیدکل کشور داشته و چهارمین استان تولید کننده شیرخام در کشور باشد. همچنین مازندران با 63 هزار تن تولید گوشت‌قرمز، سهم 7/6 درصدی تولید کشور و رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص داده است. دراین راستا، صنعت طیور وضعیت مناسب و بهتری دارد.

با توجه به ظرفیت‌های چشم‌گیر مازندران در تولید فرآورده‌های دامی، شاهد کاهش تولید شیر خام در استان هستیم. با توجه به شرایط آب و هوایی مازندران و منابع ارزشمند کشاورزی جهت پرورش فرآورده‌های لبنی و دامی، جای تعجب دارد که چرا سهم مازندران در تولید دامی سهم پایینی است.

جالب اینجاست که صنعت طیور مازندران 12درصد تولید گوشت‌سفید کشور را به خود اختصاص داده است و در تنظیم بازار گوشت‌سفید کشور سهم تاثیرگذاری دارد، حال چرا صنعت دامداری مازندران نتوانسته توسعه خوبی داشته باشد؟ صنعت دام‌و‌طیور یکی از مشاغل زود بازده و خرد است که توسعه آن می‌تواند مهاجرت از روستا را کاهش و جمعیت شاغل استان را ارتقاء دهد. برای پاسخ به این پرسش‌ها به سراغ نمایندگان تولیدکنندگان دامی استان رفتیم.

*خرید شیر خام به قیمت پایین

الله‌یار ولیزاده؛ مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری مازندران با بیان اینکه تولیدکنندگان شیرخام استان با مشکلات زیادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، اظهار کرد: متاسفانه در تولید شیرخام، تولیدکنندگان با نوسان قیمت نهاده‌های دامی مواجه هستند که هزینه تولید آن‌ها را از حالت ثبات درآورده و بعضاً آن‌ها را متحمل ضررهای زیادی می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر کارخانه‌های لبنی، شیرخام را به قیمت‌های بسیارپایین از دامدار می‌خرند که موجب ناامیدی آن‌ها به ادامه فعالیت‌شان شده است.

*کاهش میزان تولید دامی

مدیرعامل شرکت تعاونی دامداران صنعتی وحدت آمل، روند تولید دامی شهرستان را کاهشی دانست و گفت: با توجه به عدم تامین منابع علوفه و عدم خرید تضمینی شیر و گوشت، عموما دامداران در سیر نزولی مسیر تولید بسر می‌برند.

سعدالله فضلی به مشکلات تولید دامی دامداران آملی اشاره کرد و گفت: نبود کارشناسی در قیمت‌گذاری شیر و خرید تضمینی آن موجب شده تا میانگین قیمت شیر که توسط دامدار فروخته می شود، 1000 تومان باشد که این قیمت، 250 تومان زیر قیمت تمام‌شده است.

وی سیاست‌های بانکی در بخش تسهیلات تولید را نادرست دانست و خاطرنشان کرد: وجود سیاست‌های نادرست در اعطای تسهیلات موجب بروز بحران رکود در صنعت شده است.

نماینده دامداران آملی با بیان اینکه برای فروش محصولات دامی با مشکلات زیادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنیم، افزود: دامداران با نهایت تلاش و از خودگذشتگی دست از تولید برنمی‌دارند، اما نبود فروش مکفی که هزینه‌های تولید را جبران کند، موجب دلسردی آنان از ادامه کار شده است.

*ناامیدی دامداران به ادامه تولید

مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی دامداران قائم بهشهر، در بیان مهم‌ترین مشکلات دامداران این شهرستان گفت: تمامی شرکت‌های لبنی شیر تولیدی دامدار را به قیمت بسیار پایینی می‌خرند و با توجه به اینکه خوراک‌دام نیز بسیار گران است، موجب کاهش تولید شیر در بهشهر شده است.

فهیمه قنبری افزود: بسیاری از دامداران بهشهری نسبت به ادامه‌کار مایوس شده و تمایلی برای فعالیت دامدارای ندارند و شاهد فروش دام و بسته شدن متعدد دامداری‌ها در این شهرستان هستیم.

مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی دامداران قائم شهرستان بهشهر با انتقاد از نبود حمایت‌های تولیدی در استان گفت: متاسفانه نه تنها بانک‌ها، بلکه نهادهای اجرایی و حمایتی نیز هیچ تسهیلاتی در اختیار دامداران قرار نمی‌دهند و همه چیز فقط درحد صحبت کردن بوده و در عمل، حمایتی جهت حفظ تولید دامداران بهشهری صورت نمی‌گیرد.

این مسئول اضافه کرد: متاسفانه در توزیع سبوس یارانه‌ای، میزان سهمیه دامداران بهشهری را کاهش دادند که ما نسبت به این موضوع اعتراض کردیم، اما اتفاق خاصی رخ نداده است.

وی با بیان اینکه در این خصوص با مسئولان متعددی صحبت کردیم، اظهار کرد: جلسات و تماس‌های مکرری با اعضای شورای شهر، مسئولان اداره صنعت، معدن و تجارت بهشهر، رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان و فرماندار بهشهر برگزار کردیم که تا به‌حال هیچ تاثیری در بهبود وضعیت دامداران بهشهری نداشته است.

قنبری از همه مسئولان بهشهر خواست جهت حفظ تولید دامی شهرستان، دامداران را حمایت کنند و در ادامه گفت: هزینه‌های تولید روز‌به‌روز افزایش می‌یابد و شاهد ضررهای زیاد دامداران و شرکت‌های وابسته به آن‌ها هستیم.

مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزی دامداران قائم شهرستان بهشهر افزود: اگر این‌گونه بخواهد پیش برود، نه تنها نرخ بیکاری شهرستان افزایش یافته، بلکه شاهد کاهش میزان تولید گوشت و شیر نیز خواهیم بود، بیاییم قبل از به‌وجود آمدن بحران از آن پیشگیری کنیم.

*دامداری مازندران سنتی است

برخی از کارشناسان بر این باورند که سنتی بودن تولید شیرخام در مازندران موجب شده تا هزینه‌های تولید آن بیش از مقدار فروش باشد، و این ضرر و زیان موجب شد دامداران نسبت به ادامه کار ناامید شوند.

احسان وهاب‌زاده، کارشناس علوم دامی با بیان اینکه سنتی بودن تولید دامی مازندران موجب شده تا هزینه‌های تولید بیش از مقدار درآمدی دامداران باشد، اظهار کرد: اکثر تولید شیرخام مازندران به صورت سنتی و در روستاهاست، لذا ادامه تولید شیرخام در مازندران با چالش جدی مواجه است و باید برای حفظ آن تدبیری شود.


کد مطلب: 194327

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/194327/به-صدا-درآمدن-زنگ-خطر-تولیدات-دامی-مازندران-استانی-قابلیت-های-بی-مانند-این-همه-مشکلات-دم-دستی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com