مشکلات پیش‌روی نمایشگاه‌های گل‌وگیاه در مازندران

نمایشگاه گل‌ و گیاه یا بنگاه درآمدزایی؟

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
کد مطلب : ۱۹۳۳۵۷
استان مازندران با توجه به اقلیم آب و هوایی، یکی از بهترین مناطق کشور در پرورش گل و گیاه می باشد و در حال حاضر با توجه به آمار اعلام شده توسط اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه مازندران، بیش از 6 هزار نفر تولیدکننده در استان مشغول به فعالیت هستند.
۰
plusresetminus
نمایشگاه گل‌ و گیاه یا بنگاه درآمدزایی؟
به گزارش بلاغ، حضور این قشر بزرگ از تولیدکنندگان موجب شد تا در جهت ترویج مصرف گل و گیاه زمینه‌های ایجاد نمایشگاه‌های گل و گیاه در استان رقم بخورد. مدتی است که تعدد نمایشگاه‌های گل و گیاه در مازندران چشمگیر شده و حواشی جالبی را به خود دیده است. با توجه به توریستی بودن استان مازندران و استقبال مازندرانی‌ها از نمایشگاه گل و گیاه موجب شده تا برخی در استان با هدف درآمدزایی به برگزاری نمایشگاه، بدون
هماهنگی با تشکل‌های تولیدکنندگان اقدام کنند.

نمایشگاه‌هایی به دنبال درآمدزایی

نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل‌و‌گیاه مازندران با انتقاد از برگزاری نمایشگاه‌های غیرحرفه‌ای در مازندران، بیان کرد: متأسفانه برخی با سوء‌استفاده از استقبال مردم اقدام به دریافت مجوز جهت ایجاد نمایشگاه گل و گیاه و دریافت مبالغ سنگینی از متقاضیان می‌کنند.

الیاس لاریجانی‌پور افزود: این نمایشگاه‌ها فقط به دنبال درآمدزایی هستند و هرکس که متقاضی شود می‌تواند در این نمایشگاه‌ها حضور یابد.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: این نمایشگاه‌ها به دلیل غیرحرفه‌ای بودن، بدون حضور برندهای تولید گل
و گیاه استان برگزار می‌شود و با توجه به اینکه هماهنگی با اتحادیه گل و گیاه استان در پذیرش متقاضیان ندارد، با دلالان داد و ستد می‌کنند.

نمایشگاه غیرحرفه‌ای زمینه‌ساز ورود اجناس قاچاق

در این خصوص با مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی به گفت‌وگو نشستیم. وی گفت: با توجه به اینکه متولی نمایشگاه‌های استان، سازمان صنعت، معدن و تجارت است باید جهت برخورد حرفه‌ای با نمایشگاه‌های گل و گیاه از این سازمان مطالبه داشت.

شکوهی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی در حوزه‌های نمایشگاهی مربوط به حوزه کاری خود صاحب‌نظر است، اظهار کرد: بعضاً در نمایشگاه‌های غیرحرفه‌ای شاهد حضور دلالان و اجناس قاچاق هستیم که باید جلوی آن را گرفت.

وی افزود: راه‌حل مقابله با ایجاد نمایشگاه‌های غیرحرفه‌ای حضور
نماینده تشکل‌های تولیدکننده در کارگروه نمایشگاه‌های استان است تا با اعمال نظر آن‌ها جلوی نمایشگاه‌های غیرتخصصی را گرفت.

حضور تولیدکنندگان واقعی در نمایشگاه تهران

مریم قربانی از تولیدکنندگان جوان نوشهری که در چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه تهران شرکت کرده است، گفت: متاسفانه نمایشگاه‌هایی که در مازندران برگزار می‌شوند، اکثرا برای درآمدزایی است و هزینه‌های سنگینی می‌گیرند.

وی افزود: در دو نمایشگاه بابل و قائم‌شهر در سال گذشته ده میلیون تومان هزینه بر من تحمیل شد.

قربانی افزود: در استان خودم برای حضور در نمایشگاه دغدغه دارم، اما برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی تهران با مساعدت رئیس سازمان
بوستان‌ها و فضای سبز تهران، ریالی تعرفه پرداخت نکرده‌ام و جالب‌تر آنکه تمامی افرادی که از مازندران حضور یافته‌اند از اعضای دارای پروانه تولید و معرفی شده اتحادیه گل و گیاه مازندران هستند.

وی گفت: جای خوشحالی دارد تمامی افرادی که در این نمایشگاه حضور دارند تولیدکننده واقعی هستند و شاهد حضور حتی یک دلال نیستیم.

استان‌مان می‌راند، دیگران ما را می‌خوانند!

نایب رئیس اتحادیه گل و گیاه مازندران گفت: در حال حاضر چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه تهران از شرکت‌کنندگان معرفی شده از اتحادیه گل و گیاه مازندران تعرفه‌ای نمی‌گیرد و جالب آن
که دعوت از تولیدکنندگان گل و گیاه مازندرانی را به اتحادیه واگذار کرده است.

وی افزود: محمدعلی مختاری، رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران به هیچ‌وجه به کسانی‌که پروانه تولید ندارند، اجازه حضور در نمایشگاه را نمی‌دهد که جای تقدیر بسیار دارد.

گفتنی است، مشکلاتی همچون تعرفه سنگین، حضور دلالان و عدم مدیریت درست در برپایی نمایشگاه گل و گیاه در مازندران، مدتی است موجب بروز مسائلی شده که جا دارد مجموعه دولت در استان با هماهنگی تشکل‌های بخش خصوصی تمهیداتی فراهم آورند که تولیدکنندگان واقعی در این نمایشگاه‌ها با نازل‌ترین قیمت تعرفه‌ای حضور یابند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴