تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۱۹۲۹۷۰
در فصل کاشت برنج قرار داریم و برنجکاران مازندرانی به همراه 17 استان برنج خیز کشور پای در برکه‌های گلی اراضی شالیزاری گذاشتند تا بخش عمده‌ای از این محصول ارزشمند را تولید کنند.
۰
plusresetminus
شالیکاران به قیمت‌گذاری برنج در خرید تضمینی اعتراض دارند/ قیمتی که هزینه‌ها را تامین نمی‌کند
به گزارش بلاغ، قنبری معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مصرف برنج کشور 3 میلیون تن است، اظهار کرد: با توجه به سرانه مصرف سالانه هر ایرانی، متوسط نیاز کشور بیش از 3 میلیون تن است که از این مقدار 2 میلیون تن در داخل تولید می شود.

واردات یک میلیون تن برنج در سال جاری!

عددی که معاون وزیر جهاد کشاورزی به آن اشاره کرد، با عددی که نائب رئیس انجمن برنج ایران ارائه داده است، اختلاف محسوسی دارد. نائب رئیس انجمن برنج ایران گفت: مصرف سرانه کشور برای هر فرد سالانه بین 36 تا 38 کیلوگرم است که این مقدار، نیازمندی به 2 میلیون 800 تنی برنج در کشور را نشان می دهد.

تولید بیش از 2 میلیون تنی برنج داخلی

اکبریان، نیاز وارداتی برنج را بسته به تولید 2 میلیون تنی داخلی، سالانه 700 هزار تن دانست و گفت: درسال 92، دو میلیون تن برنج وارد کشور شد که این مقدار درسال 93 به 1 میلیون تن کاهش پیدا کرد و در سال 94 روی عدد مقدار نیاز اعلام شده قرار گرفت.

جالب آنکه نماینده تولیدکنندگان برنج کشور از پیش‌بینی تولید بیش از 2 میلیون تنی در کشور خبر داده است، نائب رئیس انجمن برنج ایران گفت: باتوجه به زیرساخت‌های صورت گرفته در تولید برنج، پیش‌بینی
می‌کنیم مقدار تولید این محصول کشاورزی به بیش از 2 میلیون تن برسد.

حال با توجه به ارقام ارائه شده توسط نماینده تولیدکنندگان برنج کشور و قطعیت نیاز کشور به کمتر از نیم میلیون تن برنج، ورود بیش از این مقدار برنج به کشور، آسیب‌رسانی به برنج‌کاری و برنج‌کاران است.

این نکته قابل توجه است که دولت واردات برنج را به شرکت‌های خصوصی واگذار کرده است که وقتی سرنخ آن‌ها پیگیری ‌شود، سر از سالن انتظار بانک‌ها در می‌آوری! شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به بانک‌های خصوصی یا شریک با بانک‌های دولتی!

بانک‌هایی که نه تنها برای تولیدکننده‌ها یار راه به‌حساب نمی‌آیند، بلکه برای انتفاع خود از بازار وارداتی کشور، به راهی می‌روند که در مسیر مخالف برنج‌کار و منافع شالیکاران قرار می‌گیرند.

دلاور حیدرپور؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه واردات، نیاز کشور را تامین می‌کند، اظهار کرد: واردات به معنای ضرر رساندن به تولید کشور نیست بلکه تکمیل کننده تولید تولیدکنندگان داخلی است.

وی افزود: بخشی از اقلام موردنیاز کشور که در داخل تولید نمی‌شود یا تولید آن به اندازه مصرف داخلی نیست، با ثبت سفارش و اخذ مجوز، واردات صورت می‌گیرد.

حال واردات بیش از حد به چه منظوری صورت می‌گیرد؟ جالب آنکه چندی پیش تجار پاکستانی دولت خود را تحت فشار قرار دادند تا صادرات برنج به ایران را قوت ببخشد!

در گذر از همه حاشیه‌های
وارداتی که بحث متداول رسانه‌ها و پاسخ‌های تکراری مسئولان را به همراه داشته است، این‌بار بحث خرید تضمینی برنج سوژه جالبی برای خود شده است. نایب رئیس انجمن برنج ایران این‌بار دامنه سخنانش را به رسانه‌ها کشانده و از بی‌توجهی دولت به خواسته آنان گله کرده است.

اکبریان با طرح این موضوع که دولت در خرید تضمینی برنج نه تنها جانب انصاف را رعایت نمی‌کند، بلکه در این خصوص به قانون نیز تمکین ندارد، گفت: متأسفانه قیمت پایین خرید تضمینی برنج خستگی هفته‌ها رنج کاشت، داشت و برداشت محصول را به تن برنج‌کار ایرانی گذاشت.
 
علی اکبریان قیمت خرید تضمینی برنج را نصف قیمت حال حاضر بازار دانست و افزود: برنج تولید داخل با قیمت نصف بازار توسط دولت قیمت‌گذاری شده است، که پاسخگوی فعالیت طاقت فرسای کشاورز برنج‌کار ایرانی به خصوص مازندرانی نیست.

وی ادامه داد: سال گذشته دستگاه‌هایی مانند وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مسئول تنظیم بازار کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و برخی دیگر از دستگاه‌های مربوط، نوزدهم بهمن ماه سال گذشته نشستی را برگزار کردند تا برای خرید تضمینی برنج داخلی قیمت‌گذاری کنند، که در حال حاضر ابلاغیه دولت به سازمان تعاون روستایی به عنوان مباشر خرید صادر شده است.

نایب رئیس انجمن برنج ایران با بیان اینکه نسبت به قیمت‌گذاری دولت در خرید تضمینی برنج اعتراض داریم،
گفت: برنج‌های گروه یک که شیرودی و فجر هستند، کیلویی 3680 تومان و برنج‌های گروه 3 که ندا و نعمت هستند، کیلویی 2650 تومان به صورت تضمینی قیمت‌گذاری شده است.

وی اعتراض انجمن برنج ایران را قانونی دانست و گفت: طبق مصوبه مجلس در سال 84، خرید تضمینی برنج داخلی باید بسته به تورم قیمت‌گذاری شود، که این مهم از دستور کار دولت خارج شده و خود اقدام به قیمت گذاری می‌کنند در صورتی‌که با توجه به نرخ تورم، الان برنج باید 50 درصد بیشتر از قیمت اعلامی دولت خریداری شود.

این مسئول در ادامه بیان کرد: قیمت تمام شده تولید یک کیلو برنج در ایران طبق آمارها 2 دلار است که 6500 تومان محاسبه می‌شود، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی نیز به این مهم واقف هستند.

معاون وزیر پاسخگو نبود

در این خصوص از حضور قنبری معاون وزیر جهاد کشاورزی در مازندران که نهاد متبوعش از عوامل قیمت‌گذاری در خرید تضمینی برنج است، استفاده کردم و موضوع را از او جویا شدم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه خرید تضمینی برنج در عمل صورت نمی‌گیرد، گفت: قیمت خرید تضمینی برنج به حدی نیست که کشاورزان علاقمند به داد و ستد با دولت باشند.

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی، اضافه کرد: این قیمت‌گذاری توسط دولت صورت می‌گیرد، ولی به علت برخی شاخص‌ها در قیمت‌گذاری نتوانسته پاسخگوی کشاورزان باشند.

قنبری در پاسخ به این مطلب که چرا با علم به اینکه قیمت خرید تضمینی برنج نصف قیمت بازار
است، اما شروع خرید را به سازمان تعاون روستایی ابلاغ کرده‌اید، گفت: دولت به این نتیجه رسیده است که قیمت خرید تضمینی بسته به شاخص‌های موجود در این مقدار مناسب است.

زمانی‌که مصوبه قانونی مجلس را در این خصوص به او متذکر شدم و دلیل عدم‌توجه دولت را در قیمت‌گذاری خرید تضمنی برنج جویا شدم، وی با طرح این موضوع که وقت کافی برای پاسخ ندارد، از پاسخ به این موضوع طفره رفت.

پس از آنکه قنبری پاسخگوی این پرسش نبود، به سراغ دلاور حیدرپور رفته و موضوع را با او در جریان گذاشتیم. رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه قیمت‌گذاری خرید تضمینی برنج به معنای خرید برنج از کشاورز نیست، گفت: دولت به منظور بروز بحران قیمتی و کاهش قیمت برنج روی ارقام پرمحصول مانند ندا، فجر نعمت و شیرودی قیمت‌گذاری می‌کند تا درصورت نزول قیمت، اقدام به خریداری کند.

وی گفت: بهترین برنج دنیا در بهترین شرایط قیمتی معادل 1.7 دلار دارد و اینکه هزینه تولید برنج در ایران 2 دلار است، امری نادرست است و این موضوع را من مطرح نکرده‌ام.

حیدرپور قیمت‌های اعلام شده توسط دولت را منطقی دانست و خاطرنشان کرد: قیمت‌های اعلام شده با احتساب هزینه تولید و 15 درصد سود است و اینکه بازار هر قیمتی می‌گذارد، منطقی نبوده و دولت نیز نمی‌تواند خود را منبطق بر بازاری بگذارد که هر قیمتی می‌دهد.

وی افزود: محاسبه قیمت خرید تضمینی برنج بسته به نرخ تورم بوده است و امسال نیز با توجه به نرخ تورم محاسبه شد.

رئیس سازمان جهاد
کشاورزی گفت: سال گذشته با توجه به بحرانی که در بازار برنج به وجود آمده بود، استانداری مازندارن به همراه سازمان جهاد کشاورزی قیمت توافقی را جهت خرید و جمع‌آوری از سطح بازار اعلام کرد که بیشتر از قیمت اعلام شده توسط دولت بود و این سیاست اتخاذ شده در آن مقطع موثر واقع شد.

قیمت خرید تضمینی دست دلالان را باز گذاشت

در این راستا فاطمه فلاح؛ کارشناس زراعت با بیان اینکه نرخ تضمینی دولت موجب سوء استفاده دلالان می‌شود، اظهار کرد: وقتی دولت قیمت خرید برنج را در پایین‌ترین سطح اعلام می‌کند، لذا دلالان نیز با این نرخ به سراغ تولیدکنندگان رفته و خود در بازار به قیمت‌های بالاتری می‌فروشند.

وی افزود: دلالان برنج با توجیح اینکه قیمت‌گذاری برنج توسط دولت نرخ کف بازار نیست، لذا برنج را با قیمت‌های کمتری از کشاورز می‌خرند و اگر کشاورز قبول نکند محصولش روی دستش می‌ماند.

یکی از برنج‌کاران نیز قیمت‌گذاری ارقام پرمحصول برنج را بی‌انصافی دانست و خاطرنشان کرد: همه برنج‌کاران از قیمت‌گذاری خرید تضمینی دولت ناراضی هستند، هزینه‌های تولید بیش از حد تصور است.

وی افزود: قیمت‌گذاری دولت در خرید تضمینی برنج دست دلالان را برای تاراج محصولات ما باز گذاشته است.

با توجه به موارد بیان شده، انتظار می‌رود دولت به سخنان تشکل‌های تولیدی برنج توجه و خواسته آنان را بررسی کند، یقیناً تولیدکننده داخلی از این قیمت منتفع نمی‌شود که مدام در حال اعتراض به این قیمت‌گذاری است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴