مسئولانی که قدر رودخانه بابلرود را نمی‌دانند

بابلرود فراموش شده در حال نابودی/ ۱۰نکته برای مسئولان بابلی

تاریخ انتشارسه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۳
کد مطلب : ۱۸۵۹۴۷
چه کسی باید پاسخگوی این رفتار ناجوانمردانه برخی از مسئولان شهرستان بابل با بابلرود بزرگترین رودخانه شمال کشور که بخش عمده آن در این شهر است باشد...
۰
plusresetminus
بابلرود فراموش شده در حال نابودی/ ۱۰نکته برای مسئولان بابلی
به گزارش بلاغ به نقل از بابل نوین، در بسیاری از کشورهای دنیا داشتن رودخانه، جنگل، کوه و دریا جزو ارزشمند‌ترین داشته های طبیعی محسوب می‌شود و از کنار این پدیده‌های طبیعی استفاده‌های بسیاری در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی صورت می‌پذیرد و باعث رونق آن منطقه می‌گردد.

جدای از کارکردهای نام برده شده برای این مواهب الهی نباید از اصل کارکرد زیست محیطی و چرخه طبیعی طبیعت آن غافل ماند، زیرا اکولوژی (بوم شناسی) طبیعت بر مدار همزیستی بنا شده است و اگر این چرخه دستخوش تغییرات خاصی گردد و یا ما در چرخه عادی طبیعت خللی وارد کنیم حتما بازخورد غیر مناسبی در بر خواهد داشت، سیل‌ها و طغیان‌های مختلف و …. را می توان نتیجه قهری رفتارمان با طبیعت دانست.

رودخانه‌ای بابلرود با طول حدود۷۸ کیلومتر که پرآب‌ترین رودخانه شمال کشور محسوب می‌شود و بیشترین طول عبور این رودخانه در شهرستان بابل رخ می‌دهد.

شهر بابل با توجه به سابقه تجاری، قدمت تاریخی و نام گذشته مامطیر، که بر آن نهاده شده بود و این نام نیز وامدار نعماتی بوده که این رود پیر برای این شهر داشته است، مدیون این موهبت خدادادی است؟
آشغال نوار ساحلی ض (۹)

در اینجا نکته قابل اهمیت آنکه باید نگاه متفاوت به شهری که یکی از بارزترین شاخصه‌های آن داشتن رودخانه بابلرود است، داشت و از روی ناچاری در مورد دردهای این روزهای آن نکاتی را تذکر داد.

سخنی با مسئولان شهر از جمله فرماندارشهرستان بابل، نمایندگان مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی، شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر، ریاست اداره محیط زیست این شهرستان و سایر دستگاه‌های مسئول:

۱- با توجه به عبور روزمره حداقل یکی از شما مدیران شهرستان و شهر بابل از جاده‌های نوار ساحلی و سایر مناطقی که بابلرود در آن بخوبی رویت می‌شود، آیا تا به‌حال صحنه‌های زشت و زننده‌ای از آشغال‌های متعدد حاشیه بابلرود و داخل بابلرود را ندیده‌اید؟(آیا با وضعیت و منظره فعلی اگر مهمانی از شهر دیگری به این شهر مسافرت کند و از جاده ساحلی‌تان استفاده و این مناظر را ببیند خجالت زده نخواهید شد؟)

۲- آیا باید منتظر بود بعد از هر باران شدیدی به دلیل عدم لایروبی و وجود آشغال‌های متعدد در داخل بابل‌رود، سیل در مناطق شهری، محلات و شهرک‌های حاشیه‌ای این رود جاری شود؟ براستی، مردم گناهشان چیست؟

۳- تا کی باید منتظر اقدام جدی برخی آقایان باشیم، همان آقایانی که قبل از رای‌گیری برای صندلی‌های مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی شهر و اخیرا در شهرداری با بیان ظرفیت‌های بسیار زیاد بابل رود، مردم شهرستان بابل را مجاب به رای دادن به خود می‌کنند، ولی پس از گذشت سال‌ها از مسئولیتی که بر گردنشان است نگاهی از روی ترحم هم بر این رود خسته پیر نمی‌اندازند، این مسئولان نباید پاسخگو باشند؟

۴- چرا جلسات شورای محیط زیست شهرستان بصورت مستمر برگزار نمی‌شود و ماحصل جلسات گذشته چیست؟ یعنی واقعا در این جلسات مسئله ظاهر بد بابلرود، لایروبی و آشغال‌های درون و حاشیه آن مطرح نشده و هنوز راهکار مناسبی ارائه نشده است؟

۵- نکته جالب این که اداره محیط زیست شهرستان بابل جنب پل موزیرج در حاشیه نوار ساحلی بابل‌رود قرار دارد و بصورت روزانه ریاست و کارمندان این مجموعه اداری از حاشیه رودخانه بابل‌رود برای رفت و آمد به محل کار تردد می‌کنند و مطمئناً بارها شاهد وجود زباله‌های خانگی، صنعتی، ساختمانی، سیل‌های متعدد و آشغال‌های بعد از فروکش کردن سطح آب این رودخانه که به شاخ و برگ درختان حاشیه بابلرود چنگ زده‌اند، شده‌اند؛ آیا شما مسئول نیستید؟ آیا نمی‌شود با چند راهکار این مشکل بسیار ساده را حل کرد؟

۶- جای تاسف و خجالت برای برخی مسئولان دارد که وقتی از نام این شهر به عنوان بهارنارنج یاد می‌کنند و لذت‌بردن از بوی معطر بهارنارنج را به دیگران پیشنهاد می‌دهند، چگونه است که بوی بد تعفن فاضلاب‌های خانگی که در این رودخانه ریخته و آشغال‌های حاشیه رودخانه به مشام‌شان نمی‌رسد. (ارجاع می‌شود به خبر ورود فاضلاب‌های خانگی در سایت بابل نوین، کلیپ و تصاویر مختلف در فضای مجازی از این فاجعه زیست محیطی).

۷- بابل به مامطیر نامیده می‌شده که این شهر را مامن طیور و آبزیان هم می‌دانستند، با بابلرود چه کرده‌ایم که امروز حتی پرنده‌ای در آن دیده نمی‌شود و ماهی‌های آن، اگر یافت شود، قابل استفاده نیستند و تقریبا نسل آن در حال انقراض است؟

۸- چرا نباید مانند شهر همجوارمان بابلسر که امتداد رود بابلرود در آنجا به دریا می‌ریزد، از وجود حاشیه‌های این رود بصورت شایسته استفاده کنیم ،در شهرستان بابلسر که در بالادست این رودخانه سدهای مختلف دارد و در پایین دست مسیر طولانی این رود را در شهر به صورت چشم‌اندازی زیب برای شهروندان خود و گردشگران آماده کرده، نباید از مواهب صنعتی، گردشگری و اشتغال زایی آن، شهروندان بابلی هم استفاده کنند؟ و یا مانند شهر ساری که با داشتن رودخانه تجن دو پارک بزرگ تجن(قائم) و ملل را در حاشیه این رودخانه به همراه یک سد لاستیکی زده است و مردم این شهر از مواهب آن بهرمند کرده‌اند؟

۹- جمع آوری آشغال‌های متعدد در کناره جاده ساحلی و جمع‌آوری نایلون‌های زباله و آشغال‌هایی که پس از سیلاب بر شاخ و برگ درختان تنیده‌اند، آنقدر مشکل و هزینه‌بردار است که شهرداری، شورای اسلامی شهر و احیانا اداره محیط زیست را به چالش انداخته است؟ اگر نمی‌توانید و در چرخه مدیریت‌تان، حفظ طبیعت جایی ندارد رسما اعلام کنید تا مردم و علاقه‌مندان به محیط زیست خود اقدام کنند؟(ضمنا حواستان به انباشت این زباله‌ها در پایین دست و ایجاد فاجعه زیست محیطی باشد).

۱۰- برای فرهیختگان و اندیشمندان بابل جای سوال است که چرا نباید یکی از ادارات و سازمان‌های مسئول در زمینه استفاده بهینه از بابلرود و احیاء آن همایش و کنفرانس راهبردی همراه با راهکار اجرایی برپا کند تا از کنار آن سرمایه‌گذارانی که به دنبال فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند وارد عرصه شوند و یا خود سازمان‌ها و نهادهای مسئول اقدامی در این زمینه انجام دهند.
آشغال نوار ساحلی (۳۲)

در پایان امیدواریم در سالی که مزین به شعار "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" شده است، مسئولان شهرستانی و شهری بابل با درایت و استفاده بهینه از سایر استعدادهای انسانی و طبیعی این شهرستان به دنبال احیاء و بهره‌برداری مناسب از بزرگترین رودخانه شمال کشور (بابلرود) باشند و با ایجاد فضای آرامش‌بخش و نشاط‌آور برای اهالی منطقه، از ظرفیت روزی‌رسانی سال‌های قدیم بابل برای تحول در چرخه اقتصادی و گردشگری شهرستان و شهر بابل استفاده، در نهایت دین خود را به مردم و طبیعت ادا کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما