تاریخ انتشارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۱
کد مطلب : ۱۸۲۹۵۴
وزیر خارجه آمریکا که به بحرین رفته بود، مهار قدرت منطقه‌ای ایران را گام بعدی آمریکا پس از توافق هسته‌ای عنوان کرد.
۰
plusresetminus
رونمایی آمریکا از برجام 2 ، مهار قدرت منطقه‌ای ایران
به گزارش بلاغ، وزیر خارجه آمریکا  با تأکید بر اینکه چالش‌ها در روابط با ایران همچنان باقی است هدف باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از دیدار با سران کشورهای عرب خلیج فارس را در نشست کمپ دیوید، بررسی چگونگی حرکت پس از توافق هسته‌ای و پیگیری تغییر رفتارهای ایران در رابطه با فعالیت‌های دیگر تهران اعلام کرد.

جان کری در نشست خبری با همتای بحرینی خود در منامه پایتخت بحرین گفت: هیچ کسی ادعا و وانمود نکرد که (با توافق هسته‌ای با ایران) دیگر چالش‌هایی که می‌دانستیم وجود دارد به یک باره برطرف شود.

کری افزود: بنابراین ما اکنون امیدواریم به علت اینکه توافق هسته‌ای را پشت سر گذاشته‌ایم، مسائل دیگر در کانون گفتگوهای ما قرار گیرد.  البته ما کاملا روشن و شفاف گفته‌ایم هر جایی که قطعنامه شورای امنیت همچنان نقض شود یا فعالیت‌های اخلال‌گرانه در این منطقه ادامه داشته باشد یا فعالیت‌ها با هدف ایجاد ناامنی و اخلال در کشور دیگری انجام شود، ما با کشورهای منطقه در تلاش‌ها برای محافظت از امنیت و منافع درازمدت منطقه متحد هستیم و همچنین در تلاش‌های دوستان و متحدانمان در دفاع از کشورهای خود، در کنار آنها ایستاده‌ایم.

وی افزود: پس از توافق هسته‌ای نوبت رسیدگی به سیاست‌های منطقه‌ای ایران و حمایت این کشور از تروریسم است.

جان کری در گفت‌وگو با همتای بحرینی خود برای چندین بار در هفته‌های بعد از اجرای برجام کلید واژه هایی همچون « درخواست تغییر رفتار ایران» و  « در کانون گفت‌وگو قرار گرفتن مسایل دیگر میان ایران و آمریکا» را تکرار کرد. پیش از وی نیز اوباما و دیگر مقامات و معاونان دخیل در سیاست خارجی دولت آمریکا نیز چنین اظهاراتی را مطرح کرده بودند که نشان از اقدام و برنامه‌ریزی هماهنگ برای وادار کردن مسولان دولت ایران برای ایجاد مذاکرات در خصوص مسائل دیگری (که به طور حتم برنامه موشکی و حمایت از جنبش‌های مقاوم منطقه خواهد بود) بر سر میز مذاکره بنشیند.

با توجه به مطرح شدن برنامه برخی از مقامات دولت یازدهم در اراده برای آغاز برجام 2 چنین القا می‌شود که گویا طرف آمریکایی قصد دارد این بار با گروکشی و نگه داشتن لغو تحریم‌های هسته‌ای، دولت یازدهم را وادار به مذاکره بر سر مسائلی کند که خط قرمز نظام‌اند و بارها مقام معظم رهبری در فرمایشات خود بیان داشته‌اند که کسی اجازه مذاکره با آمریکا بر سر مسائلی به جز هسته‌ای را ندارد.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز از سال 1395 در اجتماع انبوه و پرشور زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی علیه‌السلام  تاکید کردند: ما مشکلات دیگری داریم، اختلافات زیادی با آمریکا داریم، این اختلافات را باید حل کنیم، این اختلافات بایستی تمام بشود؛ حالا در حلّ این اختلافات، فرض بفرمایید که ملّت ایران مجبور باشد از اصول خود صرف‌نظر کند، از خطّ قرمزهای خود هم صرف‌نظر کند، بکند؛ طرف مقابل از اصول خود و ارزش‌های خود تنازل نمی‌کند لکن اگر لازم شد، ما باید تنازل کنیم تا مشکلات را برطرف کنیم؛ تا در نتیجه کشور بتواند از ظرفیت‌های خود استفاده کند و مثلاً به یک اقتصاد برجسته‌ای مبدّل بشود. حرفشان این است. بنابراین در قضیه‌ هسته‌ای توافق شد و اسم این را گذاشتیم «برجام»؛ برجام دیگری در قضایای منطقه، برجام دیگری در قضایای قانون اساسی کشور؛ برجام ۲ و ۳ و ۴ و الی‌غیرذلک بایستی به‌وجود بیاید تا ما بتوانیم راحت زندگی کنیم. این منطقی است که سعی می‌کنند این منطق را در بین نخبگان جامعه و از سوی نخبگان جامعه به افکار عمومی جامعه منتقل کنند. معنای این حرف چیست؟ معنای این حرف این است که جمهوری اسلامی از مسائل اساسی‌ای که به حکم اسلام و به حکم برجستگی‌های نظام جمهوری اسلامی پایبند به آنها است، صرفِ‌نظر کند: از مسئله‌ فلسطین صرف‌نظر کند، از حمایت از مقاومت در منطقه صرفِ‌نظر کند، از مظلومان منطقه - مثل ملّت فلسطین، مثل مردم غزّه، مثل مردم یمن، مثل مردم بحرین- پشتیبانی و حمایت سیاسی نکند، و نظام جمهوری اسلامی با تعدیل خواسته‌های خود، خود را به آنچه طرف مقابل یعنی آمریکا به دنبال تحقّق آن است، نزدیک بکند. معنای این حرف این است که همچنان‌که امروز بعضی از کشورهای منطقه و دولت‌های منطقه، علی‌رغم حکم اسلام و علی‌رغم خواست ملّت‌هایشان با رژیم صهیونیستی کنار آمده‌اند و مسئله‌ فلسطین را تحت‌الشّعاع مسائل دیگر قرار داده‌اند، جمهوری اسلامی هم به همین ترتیب عمل کند؛ معنایش این است که همچنان‌که امروز بعضی از دولت‌های عربی با کمال وقاحت، دست دوستی به سمت دشمن صهیونیستی دراز می‌کنند، جمهوری اسلامی هم با دشمن صهیونیستی کنار بیاید و آشتی کند.

مقام معظم رهبری تصریح کردند: البتّه قضیه به اینجاها ختم نمی‌شود؛ معنای آنچه در آن تحلیل سیاسی دشمن ادّعا می‌شود، این است که اگر میل آمریکا است، جمهوری اسلامی حتّی از ابزارهای دفاعی خود هم صرفِ‌نظر کند. می‌بینید که بر روی مسئله‌ موشک‌ها چه جنجالی در دنیا به راه انداخته‌اند که چرا جمهوری اسلامی موشک دارد، چرا موشک دوربُرد دارد، چرا موشک‌های جمهوری اسلامی هدف را دقیق می‌زنند و هدف قرار می‌دهند، چرا آزمایش کردید، چرا تمرین نظامی می‌کنید، و چرا و چرا و چرا.

عربستان، پیشتاز صلح‌آفرینی در یمن است!
جان کری همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود، ایران را به جنگ‌افروزی در یمن متهم کرد و مدعی شد عربستان، پیشتاز صلح در این کشور عربی است.

وی گفت: «ایران باید به جای جنگ‌افروزی در یمن، نقش مثبت (در این کشور) ایفا کند.»

وزیر خارجه آمریکا که کشورش از حامیان رژیم عربستان از زمان جنگ‌افروزی ریاض علیه یمن بوده، در ادامه گفت: «عربستان، در استقرار صلح در یمن، نقش پیشتاز داشته است.»

اظهارات کری در حالی مطرح شده که دیده‌بان حقوق بشر روز پنجشنبه اعلام کرد که ائتلاف عربستان سعودی در حمله مرگبار ماه گذشته به بازار «مستبأ» یمن که 120 کشته برجا گذاشت، از بمب آمریکایی استفاده کرد. از این رو دیگر برکسی پوشیده نیست که مسبب آتش‌افروزی‌ها در یمن آل سعودند که در این کشتارها نیز همواره با چراغ سبز آمریکا مواجه شده‌اند.

همچنین به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری وزیر خارجه آمریکا در ادامه صحبت‌های ضد ایرانی خود  بعد از دیدار با اعضای شورای همکاری خلیج فارس گفت که واشنگتن آماده کار با ایران برای حل و فصل موضوع آزمایش‌های موشکی این کشور است.

براساس این گزارش، اظهارات جان کری بعد از دیدار وی با وزرای خارجه 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس مطرح شد، جایی که کری تلاش کرد نگرانی‌های کشورهای خلیج فارس نسبت به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 را رفع کند و درباره گرم‌تر شدن روابط میان دو کشور مذاکره کند.

کری با بیان اینکه آمریکا با کشورهای خلیج فارس علیه آزمایش‌های موشکی ایران متحد است افزود: آمریکا و شرکایش به ایران می‌گویند که آماده همکاری براساس ترتیبات جدید برای حل و فصل مسالمت‌آمیز موضوع آزمایش‌های موشکی ایران هستیم.

آسوشیتدپرس در ادامه نوشت: جان کری بدون اینکه جزئیات بیشتری ارائه کند اضافه کرد که ایران باید اول از همه روشن کند که آماده کاهش چنین فعالیت‌هایی است و نیات و اهداف خود را از این موضوع مشخص کند.

گفتنی است که آمریکا و کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان اخیرا طی نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل آزمایش‌های موشکی اخیر ایران را نقض قطعنامه 2231 خواندند و خواستار اتخاذ اقدامات لازم در این زمینه شدند. این درحالی است که روسیه تاکید می‌کند که آزمایش‌های موشکی ایران نقض هیچ کدام از قطعنامه‌های سازمان ملل نیست.

کری در ادامه نشست خبری خود با همتای بحرینی گفت از جمله مسائلی که من و وزیر خارجه بحرین درباره آنها گفت‌وگو کردیم، تحولات اخیر مرتبط با سوریه، دورنمای حل مسئله یمن بود. ما همچنین درباره نبرد علیه گروه های تروریستی و به طور خاص درباره داعش گفت‌وگو کردیم.

وزیر خارجه آمریکا ضمن اظهار بی اطلاعی از نوع تسلیحاتی که رژیم سعودی علیه مردم بی‌دفاع یمن به کار می گیرد و  پس از یکسال از تجاوز وحشیانه سعودی‌ها و ناتوانی ریاض در رسیدن به اهدافش گفت واشنگتن ترجیح می‌دهد همه تیراندازی ها و گلوله باران ها متوقف شود و  آنها آتش بسی کامل برقرار کنند و درباره ساختار احتمالی دولت جدید به توافق برسند.

جان کری درباره حمله هوایی ماه گذشته به بازاری در یمن که 119 کشته بر جا گذاشت گفت:« درباره یمن ، من اطلاعات دقیقی درباره آنچه رخ داده است ندارم، من هیچ سندی در رابطه با اینکه چه سلاحی استفاده شده یا نشده است، ندارم. در هر حال سؤالاتی مطرح است. چیزی که می توانم درباره یمن بگویم این است که ما یعنی آمریکا و من شخصا، در هفته های گذشته بارها در گفت‌وگوها و نشست ها به منظور برقراری آتش بس کامل در یمن، شرکت داشته‌ایم. حتی امشب نیز درباره این موضوع گفت‌وگو خواهیم کرد. من دیروز و اوایل هفته با وزیر خارجه عربستان سعودی درباره این موضوع صحبت کردم. ما به طور مرتب تلاش می کنیم این قضیه را جلو ببریم. البته نمی توانم نگویم که به نظر من منصور هادی (با کارهایی که انجام داده ) برخی از این تلاش ها را در چند ساعت گذشته پیچیده کرده است.

از تمام ابزارها برای متوقف کردن برنامه موشکی ایران استفاده می کنیم
به گزارش رجانیوز ، توماس شانون، معاون وزیر خارجه آمریکا نیز در ادامه اظهارات خصمانه جان‌کری ضد کشورمان در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا درباره اقدامات اخیر ایران و اجرای برجام به ادای توضیحات پرداخت.

شانون در این جلسه استماع گفت: «تاکنون اجراء به‌خوبی پیش رفته است. اگر ایران به همین مسیر در برجام ادامه دهد، می‌توانیم به هدفمان دست یابیم».

وی ضمن تأکید بر پایبندی ایران به تعهداتش بر اساس برجام گفت:‌می‌خواهم بار دیگر تأکید کنم که برجام اختلافات اساسی ما با ایران را حل نکرده است.

 معاون وزیر خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای گذشته این کشور درباره حمایت ایران از تروریسم گفت: «به همین خاطر است که ما تحریم‌های مرتبط با اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در منطقه، شامل حمایت این کشور از تروریسم، را حفظ کرده‌ایم».

 وی تأکید کرد که سپاه پاسداران، نیروهای قدس، وزارت اطلاعات ایران، شرکت هواپیمایی ماهان، حزب‌الله و بیش از 100 فرد و نهاد مرتبط با ایران هنوز هم تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند.

 شانون در ادامه جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ضمن ادعای اینکه برنامه موشکی ایران تهدیدی برای امنیت منطقه و جهان است، گفت: «ما به استفاده از تمام ابزار یک‌جانبه و چندجانبه شامل تحریم‌ها، هر زمان که لازم باشد، ادامه خواهیم داد تا برنامه موشکی ایران را متوقف سازیم».

وی با اشاره به آزمایش موشکی اخیر ایران گفت: «پس از آزمایش موشکی ایران در اکتبر 2015، هشت فرد و سه نهاد درگیر در تهیه مواد و سایر تجهیزات برای برنامه موشک‌های بالستیک ایران را تحریم کردیم».

شانون با بیان اینکه آزمایش‌های موشکی ایران نقض کننده روح قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل هستند، گفت: «ایران مجموعه دیگر از آزمایش‌های موشکی خطرناک و تحریک‌کننده را در 24 مارس انجام داد. ما دو نهاد ایرانی را که مستقیماً درگیر در برنامه موشک‌های بالستیک بودند تحریم کردیم».

شانون در بخش دیگری از این جلسه با تکرار ادعاهای واهی گذشته درباره نقض حقوق بشر در ایران گفت: «از سال 2010، ما تحریم‌هایی علیه 19 فرد و 17 نهاد انجام داده‌ایم... تحریم‌های مرتبط با حقوق بشر مشمول رفع تحریم‌های برجام نیستند و ما به اعمال دقیق آنها ادامه می‌دهیم».

 وی همچنین گفت: « شایعه ها و اخباری که در مطبوعات منتشر شده درست نیستند. دولت اوباما قصد ندارد به ایران اجازه دسترسی به نظام مالی آمریکا یا استفاده از دلار در معاملات را بدهد.»

 وی همچنین درباره آینده روابط ایران و آمریکا گفت: «درحالی که نگرانی‌های ما درباره ایران اساسی هستند، معتقدیم که منافع ملی آمریکا ایجاب می‌کند گفت‌وگو با ایران درباره موضوعاتی که اختلاف نظر داریم، ادامه یابد، و در همین حین به استفاده از تمام ابزار در دسترس برای مقابله با اقدامات ایران که مخالف‌شان هستیم، ادامه می‌دهیم».

سردار جزایری: دستگاه دیپلماسی به گستاخی امریکایی‌ها واکنش قاطعانه نشان دهد
به گزارش میزان، سردار سید مسعود جزایری معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به اظهارات وزیر خارجه امریکا پس از دیدار با اعضای شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر آمادگی برای همکاری با ایران در حل و فصل موضوع آزمایش‌های موشکی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران دکترین و راهبردهای دفاعی بازدارنده و امنیت ساز خود را مستقل از خاص و نیت قدرت‌های مستکبر و بیگانگان طراحی و دنبال می‌کند و اجازه دخالت به احدی در این زمینه را نخواهد داد.

وی افزود: به مدعیان قدرت جهانی یادآوری می‌کنیم  ملت ایران از بهمن 57 از نقش و تاثیر آن‌ها در تعیین مقدرات دفاعی کشورمان خلع ید کرده‌اند و نشان داده‌اند هر دستی که بخواهد در این زمینه دخالت کند را قطع خواهند کرد.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه ظاهرا گوش امریکایی‌ها به روی حرف حق و خواست ملت‌ها بسته است و تمایل دارند همواره از موضع زورگویی و قلدرمابانه با کشورهای مستقل و آزاده سخن بگویند، گفت: برای چندمین بار تاکید می‌شود قدرت موشکی غیر قابل مذاکره و از خطوط قرمز ملت ایران بوده و برای توسعه توانمندی‌های دفاعی خود از کسی اجازه نمی‌گیرد.

سردار جزایری خاطرنشان کرد: به رغم مواضع صریح رهبری معظم و خواست خدشه ناپذیر ملت ایران، ظاهرا امریکایی‌ها همچنان در رویای سریال برجام‌ها هستند که یکی از آن‌ها سلب اقتدار دفاعی و تضعیف قدرت موشکی نیروهای مسلح ما است.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با بیان اینکه ملت ایران قربانی تهاجمات آمریکا و متحدان منطقه‌ای کاخ سفیده بوده و راهبرد خود را بر عدم غفلت راهبردی برابر سیاست‌ها و نقشه‌های آن‌ها قرار داده است، تصریح کرد: امریکایی‌ها همچنان در چنبره محاسبات غلط علیه ایران گرفتار هستند. به آن‌ها توصیه می‌کنیم با عینک شفاف و واقع بین به مسائل جهانی به ویژه آنچه در ایران و منطقه می‌گذرد نظاره کنند و بدانند مدت‌ها است که عینک کدخدایی خود را ابرقدرت بلامنازع جهان دانستن زیر پای ملت‌ها شکسته است.

وی تصریح کرد: اگر امریکایی‌ها مقداری به هزینه‌هایی که در دهه‌های اخیر در منطقه پرداخته‌اند بیاندیشند، کمی رعایت احتیاط را در دستور کار خود قرار خواهند داد.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر لزوم برخورد قاطع و شفاف با دخالت امریکایی‌ها در مسائل ایران به ویژه در حوزه دفاعی گفت: از دستگاه دیپلماسی کشور انتظار می‌رود در قبال گستاخی‌های امریکا به ویژه وزیر امور خارجه ایالات متحده به موقع و قاطعانه واکنش نشان دهند و با اعلام وحدت راهبردی و اراده ملی در ایران اسلامی برای صیانت،‌ تقویت و توسعه ظرفیت‌های دفاعی و موشکی وجود هرگونه شکاف و دوگانگی در این زمینه را از ذهن مقامات امریکایی پاک کنند.

وی افزود: به فضل الهی و هدایت‌های حکیمانه مقام معظم رهبری نفوذ جمهوری اسلامی ایران که هم اکنون در فراتر از منطقه توسعه یافته و جوامع بشری را شیفته گفتمان انقلاب اسلامی ساخته است تداوم خواهد یافت و در آینده‌ای نه چندان دور حقیقت بیداری ملت‌ها افول سلطه آمریکایی را رقم خواهد زد.
منبع : خبرگزاری صدا و سیما
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰