رهبر معظم انقلاب با لحن گلایه‌آمیز فرمودند: «انسان خجالت می‌کشد که میوه خارجی وارد می‌شود» و این چندمین‌بار است که رهبر جهان اسلام به دلیل عدم توجه مسئولان، ناچار می‌شوند خود به میدان بیایند و وارد ریز مسائل شوند و در این ارتباط باید دید سهم مازندران و استاندار آن در این میان چقدر است؟
۰
plusresetminus
چرا سطح دغدغه رهبر انقلاب را به این حد تنزل داده‌ایم؟!/سهم استان مازندران و استاندار در گلایه‌های رهبری!
به گزارش خبرنگار بلاغ، رهبر معظم انقلاب با لحن گلایه‌آمیز فرمودند: «انسان خجالت می‌کشد که میوه خارجی وارد می‌شود»، و این چندمین‌بار است که رهبر جهان اسلام به دلیل عدم توجه مسئولان، ناچار می‌شوند خود به میدان بیایند و وارد ریز مسائل شوند. و در این ارتباط باید دید سهم مازندران و استاندار آن در این میان چقدر است؟

* قابلیت کشور و خجلت دولت

سطح زیر کشت مرکبات کشور
290.000 هکتار و میزان برداشت 4.700.000 تن  می باشد. سرانه تولید مرکبات در کشور 56 کیلوگرم است.

این رقم در جهان 17 کیلوگرم است. بنابراین ایران معادل 4/3 برابر بیشتر از سرانه جهان تولید مرکبات دارد. مصرف سرانه در ایران حدود 48 کیلوگرم برآورد شده است.

در اروپا و بازارهای بین‌المللی مرکبات ترش و بدون هسته از بازارپسندی بالاتری برخوردارند، در ایران مصرف‌کنندگان به‌دنبال مرکبات با قند بالا و شیرین‌ترند.

سرانه مصرف پرتقال در ایران به‌عنوان پرمصرف‌ترین مرکبات کشور پس از کسر 37 درصد ضایعات و یک درصد صادرات، 21 کیلوگرم و نارنگی 5/5 و لیموشیرین 7/7 کیلوگرم برآورد شده است.

* وضعیت تولید مرکبات در استان
مازندران

در 11 استان کشورمان مرکبات تولید می‌شود و در این استان‌ها قابلیت توسعه دارد. تنها استان مازندران ۴۷ درصد مرکبات کشور را تولید می‌کند و با تولید ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در ۱۱۲ هزار هکتار از باغ‌های استان توانسته است رتبه نخست کشور را از آن خود کند که این مرکبات شامل انواع معروف پرتقال ازجمله تامسون، سانگین، بیروتی و ناول می‌شود. همچنین انواع نارنگی، لیموشیرین و گریپ‌فروت در باغ‌های مازندران تولید می‌شود.

* قابلیت صادرات مرکبات ایران

به عقیده بسیاری از کارشناسان در سطح تولید فعلی، قابلیت صادرات بیش از ۵۰۰ هزار تن مرکبات در کشورمان وجود دارد که درحال‌حاضر و در خوشبینانه‌ترین محاسبات کمتر از ۵ درصد آن محقق می‌شود.

این درحالی است که با وجود قرارگرفتن در همسایگی
یکی از بزرگترین بازارهای مصرف مرکبات دنیا (منطقه سی‌آی‌ا) به‌ویژه روسیه که سومین واردکننده بزرگ مرکبات در دنیاست، می‌توان با توسعه صادرات مرکبات زمینه را برای اشتغال و کسب درآمد ارزی فراهم کرد که درنهایت موجب جلوگیری از کاهش قیمت این محصول به‌ویژه در فصل برداشت و... نیز می‌شود.

* ظلم بزرگ پسابرجام

اگر دولت در پسابرجام و واردات بی‌رویه، که کمر تولید را قبل از حتی توافق برجام شکست، از تولید و اقتصاد مقاومتی می‌گوید ولی در مرحله عمل، هیچ نشانی از اقتصاد مقاومتی و تقویت تولید را نمی‌توان در عمکرد دولت
یافت، به حتی واردات مرکبات تن در داد، باید از مسئولان مازندران بویژه استاندار آن پرسید که در تغییر این رویه دولت و دفاع از ظرفیت مازندران به‌خصوص در بخش مرکبات، چه مقدار به مقامات ذیربط و رئیس جمهور اعتراض کرد و از حقوق تولیدکنندگان و باغداران دفاع جانانه به‌عمل آورد؟!

نه در مازندران که حتی در 10 استان دیگر تولیدکننده مرکبات کشور کسی نیست که از این رفتار دولت منتقد نباشد. ظلم بزرگ به این استان‌ها و در واقع به ظرفیت‌های کشور، نادیده گرفتن توانمندی‌های موجود کشور در همه عرصه‌ها بویژه در بخش مرکبات است که به فرموده مقام معظم رهبری، خجلت‌آور است و دولت باید در این زمبنه پاسخگو باشد.

در این میان، باید سهم مازندران و مسئولان
و استاندار آن نیز در این خجلت‌آفرینی مورد توجه قرار گیرد و برای آن به‌صورت جدی چاره‌اندیشی کند.
 
* مرکبات خارجی حتی در بازارهای مازندران

علی‌رغم وجود مرکبات خارجی در میوه‌فروشی‌های کشورمان، الحمدلله در مازندران کمتر می‌توان میوه‌های وارداتی را یافت و میوه‌فروشی‌های غرب مازندران بدلیل حضور مسافران، میوه‌های وارداتی را که از قیمت‌های بالاتری برخوردارند، عرضه می‌کنند اما آنچه که برای مردم مهم است واکنش مناسب مسئولان مازندران و استاندار این استان در قبال واردات مرکبات به کشور است و حال آن‌که این استان می‌توان به تنهایی خود صادرکننده مرکبات باشد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما