نماز جمعه، ظرفیت بی‌پایانی که همچنان بالقوه است

مطالبه مازندرانی‌ها، حضور فعال‌تر مسئولان در نمازهای جمعه است

تاریخ انتشاردوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۱۲۰۸۹۷
در نمازهای جمعه، علاوه بر مبانی ارزشی اسلام و تلاش برای ارتقاء بینش و نگرش نمازگزاران، مسائل مورد ابتلاء و مشکلات مردم از سوی ائمه جمعه که امین و مورد رجوع مردم هستند، مطرح می‌شود که می‌تواند مستقیم‌ترین و بی‍پیرایه‌ترین کانال ارتباطی مسئولان با مردم باشد.
۰
plusresetminus
مطالبه مازندرانی‌ها، حضور فعال‌تر مسئولان در نمازهای جمعه است
به گزارش خبرنگار بلاغ، مازندرانی‌های متدین و ولایی همچون سایر مردم کشورمان به نماز جمعه عشق می‌ورزند و بسیاری از آنان مقیدند که در نماز جمعه هر هفته شرکت کنند.

* نماز جمعه از دیدگاه روایات

اهمیت نماز جمعه و ضرورت حضور در آن را می‌توان در کلام موکد پیامبر اسلام(ص) و ائمه طاهرین علیهم‌السلام یافت.

پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «خداوند، نماز جمعه را تا قیام قیامت بر شما فریضه واجبه قرار داده است.»

امیرالمومنین علی (ع) فرمودند: «در حالی امام جمعه خطبه می‌خواند، کلامی نباید گفت و روی خود را به این سوی و آن سوی نباید کرد، مگر همان مقدار که در نماز فریضه جایز است.»

امام رضا (ع) به فلسفه نماز جمعه که منحصراً طراحی آن از افتخارات اسلام است، اشاره می‌فرمایند و اظهار می‌دارند: «اگر کسی بگوید که چرا در نماز جمعه خطبه مقرر شده است، در پاسخ گفته می‌شود برای این که نماز جمعه محل اجتماععموم مردم است و خداوند متعال خواسته است که بدین وسیله، امام جمعه سبب موعظه مردم شود و آنان را به اطاعت پروردگار تشویق کند و از معصیت بترساند و آنان را از خیر و ضررشان و از صلاح و فسادشان آگاه کند.»

* نماز جمعه، اوج‌نشین ارزش‌ها

با وجودی که مهم‌ترین تکلیف الهی یعنی نماز، در سفر برای مسافر تعدیل می‌شود و نوافل از او ساقط می‌گردد، اما برای حضور در نماز جمعه حتی برای مسافر دستور دیگری صادر شده است.

حضرت امام صادق (ع) به نقل از پدر بزرگوارشان می‌فرمایند: «هر مسافری که به نماز جمعه حاضر شود و به جهت رغبت در امر نماز آن را بر پای دارد، خداوند اجر و پاداش صد جمعه مقیم را به او می‌دهد.»

* اولین نماز جمعه در اسلام

حضرت رسول (ص) از مکه به مدینه هجرت فرمود، در جنوب شهر یثرب، که هنوز به مدینه‌الرسول نامگذاری نشده بود، در روبه‌روی مسجد قباء در روز جمعه نماز گزاردند، در اولین جمعه بعد از این نماز، رسول‌الله (ص) بین راه مسجد قباء و مدینه، اولین نماز جمعه را به شکلی که بعدها در اسلام مرسوم شد، به‌جای آوردند.

این اولین شکل صف توحیدی ملت اسلام و صف اقامه قسط و جهاد و مظهر کاملی از حضور آگاهانه مسلمانان در صحنه سازندگی و مقابله با دشمنان به شمار می‌رود.

* نقش نماز جمعه در انقلاب اسلامی

نقش نماز جمعه در ایجاد وحدت صفوف بهم پیوسته مومنین و بالابردن آگاهی‌های روزآمد آنها آنچنان اساسی و تعیین‌کننده ارزیابی می‌شود، که امام خمینی (ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های نخست پیروزی انقلاب (پنجم مرداد 1358) با انتصاب آیت‌الله سیدمحمود طالقانی، دستور برگزاری اولین نماز جمعه در پایتخت ایران اسلامی را صادر و برپایی ان در سراسر کشور را سبب‌ساز شدند.

* نماز جمعه، اجتماعی سیاسی است

امام خمینی (ره) خطاب به ائمه جمعه و تکلیف جدی آنها می‌فرمایند:"باید ائمه جمعه و جماعات همه‌شان توجه کنند به این که تکلیف‌شان این است که مسائل را به ملت بگویند. توجه بدهند مردم را به مسائل سیاسی، به مسائل اجتماعی، نماز جمعه یک اجتماع سیاسی است در عین حالی که عبادت است.

...نماز جمعه سنگر است و این سنگرها را پر کنید.

...نماز جمعه که نمایشی از قدرت سیاسی و اجتماعی اسلام است، باید هرچه با شکوه‌تر و پرمحتواتر اقامه شود.

...ملت ما گمان نکند که نماز جمعه یک نماز عادی است.

...مردم و نسل‌های آینده به این مساله اهمیت بدهند که نماز جمعه در راس همه امور است.

...آنچه که مردم را مجتمع می‌کند، همین ائمه جماعات و جمعه‌هاست.

* نماز جمعه در کلام رهبر معظم انقلاب

بسامد نماز جمعه در بیانات رهبر معظم انقلاب، که از فراوانی فوق‌العاده‌ای برخوردار است، گویای اهمیت جایگاه نماز جمعه در نظام اسلامی است.

رهبر معظم انقلاب نماز جمعه را مظهر عزم ملی، یک سنگر اساسی، مشعل هدایتی، وسیله تربیت اسلامی، یک منبر ویژه، مهم‌ترین عامل حفظ ایمان و روحیه مردم، مضر به منافع دشمنان، روشنگر و آگاه‌ساز آحاد جامعه، برقرارکننده ارتباط قوی جمعی با خداوند بزرگ، شفابخش درد بزرگ تفرق و چندگانگی و ... می‌دانند.

* نماز جمعه، تاثیرگزار مستمر

امروزه به برکت نظام اسلامی، بیش از 530 شهر کشور از نعمت برگزاری نماز جمعه برخوردارند و هر هفته میلیون ها انسان مومن با اجابت دعوت قرآن، نماز جمعه را بر هر چیز دیگر ترجیح داده و از دستاوردهای سیاسی و عبادی شبکه گسترده و منسجم نماز جمعه بهره‌مند می‌شوند.

در مازندران نیز، بیش از 32 نماز جمعه برگزار می‌شود که حضور مومنان مازنی در مصلاهای جمعه این استان درخور توجه است.

* مطالبه مردم، حضور مسئولان

گزارشات دریافتی از خبرنگاران بلاغ در سراسر استان مازندران حاکیست که مردم این استان، حضور فعال مسئولان در نمازهای جمعه را از جهتی که نسبت به مشکلات مطروحه مردم در نماز جمعه مطلع می‌شوند، ضروری می‌دانند و معتقدند که اگر میزان دینداری برای انتخاب مسئولان مبنا و ملاک است، حضور آنان در نمازهای جمعه می‌تواند ار مهم‌ترین آن معیارها باشد.

* نماز جمعه، مشعل مومنین و مسلمین

آیت‌الله علی معلمی با تبریک 5 مرداد سالروز اقامه اولین نماز جمعه پس از انقلاب اسلامی ایران، گفت: «نماز جمعه از برکات انقلاب اسلامی ایران است، در اهمیت این فریضه همین بس که در میان همه واجبات تاکید فراوانی بر اقامه نماز جمعه شد تا جایی که در قرآن فرمان به نماز و روزه و زکات شد اما در رابطه با نماز جمعه گفته شده "بشتابید به سوی نماز جمعه.»

امام جمعه شهرستان قائم‌شهر با بیان اینکه نماز جمعه مشعل عام مومنین و مسلمین است، افزود: این تجمع هفتگی هم زیارت است و هم عبادت که قطعاً ثمره خون شهیدانی است که این نظام را مستدام نگه داشتند.

آیت‌الله معلمی با اشاره به اینکه خطبه‌های نماز جمعه در مسائل اعتقادی و سیاسی زمینه خوبی برای بالا بردن سطح آگاهی عموم جامعه ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: پس از انقلاب نماز جمعه سنگری برای روشنگری بود که با تحلیل مسائل داخلی و خارجی بسیاری از فتنه‌های دشمن را خنثی کرد.

وی در ادامه گفت: دوست و دشمن می‌دانند که نماز جمعه مرکز تمجع نیروهای ارزشی و اصیل انقلابی است. نماز جمعه در دوران دفاع مقدس پایگاهی بود برای رزمندگان و پس از آن اثر گذاری خود را در برابر فتنه‌ها نشان داد.

امام جمعه شهرستان قائم‌شهر با تاکید بر اینکه دشمنان همیشه نگران اثر گذاری نماز جمعه هستند، بیان کرد:  مستکبران از جریان منافق و ضد‌انقلاب استفاده کردند تا با تمام توان به این جایگاه ضربه بزنند و شهدای محراب ما نتیجه همین خصومت‌ها بودند.

آیت‌الله معلمی با تشریح راهکار‌های افزایش اقبال عمومی برای حضور در نماز جمعه بیان کرد: اینکه گاهی دیده می‌شود اقبال عموم در شهرستانی برای حضور در نماز جمعه کم است، دلیل علاقه‌مند نبودن مردم نیست، گاهی خطیب نماز جمعه بروز نیست مطالب مفید و جذاب برای گفتن ندارد که این اثر منفی در سطح جامعه دارد، باید خطیبان ما در مسائل روز جامعه اعم از سیاست اقتصاد و امور بین المللی بروز باشند تا قشر جوان و تحصیل کرده جذب این پایگاه معنوی شوند.

* نماز جمعه، ظرفیتی ناشناخته

حجت‌الاسلام سیدابراهیم میراحمدی امام جمعه گلوگاه ضمن گرامیداشت سالروز اقامه نماز جمعه بعد از انقلاب گفت: جایگاه و ظرفیت نماز جمعه بسیار مهم است و شرط اساسی نماز جمعه، ایمان است زیرا اگر کسی ایمان قوی داشته باشد، حضورش در نماز جمعه پررنگ می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مقاومت ملت ایران در برابر استکبار جهانی در تاریخ ثبت خواهد شد و آیندگان به این عزم افتخار می کنند زیرا این ملت گام به گام با رهبرشان همراهی می‌کنند.

امام جمعه گلوگاه گفت: بر اساس آموزه‌های قرآنی نماز جمعه از هرکاری بهتر است و مسلمانان باید به‌دنبال معرفت نماز جمعه بروند، در سیره علوی نیز نماز جمعه تاکید شده‌ است، اولین حرکت پیامبر در مدینه اقامه نماز جمعه بود.

میراحمدی بیان کرد: دشمنان به نماز جمعه حساس شده اند و از اول انقلاب نیز دبه دنبال از بین بردن نماز جمعه بودند و به فضل خدا نماز جمعه در شرایط جنگ نیز ترک نشد اما باید مراقب باشیم زیرا دشمن به دنبال کم رنگ شدن و ضعیف جلوه دادن نماز جمعه است.

وی گفت: نماز جمعه جناحی و سیاسی نیست، تریبون نظام است و به شخص خاصی مربوط نیست، جای تسویه حساب شخصی نیست بلکه محل موضع‌گیری نظام است.

امام جمعه گلوگاه اضافه کرد: مردم گلوگاه مردم سیاسی و مذهبی هستند و به علت درک بالاس سیاسی پیگیر خطبه های نماز جمعه هستند، حتی در موضوع مذاکرات هسته ای مردم پیگیر نظرات ائمه جمعه بودند و مواضع ائمه جمعه برای مردم مهم بود.

میراحمدی در پایان گفت: نماز جمعه یکی از ارکان مهم فرهنگی نظام است و نباید غافل شویم اگر کسی در این مورد غفلت کند به نظام خیانت کرده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴