تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳
کد مطلب : ۱۱۸۸۹۰
28 تيرماه شمسی برابر 26 عيد ماه تبری براساس يک باور، مناطق کوهپايه مازندران به عنوان عيد اين روز را گرامی می‌دارند.
۰
plusresetminus
عید مردگان؛ باوری سنتی در مناطق کوهپایه‌ای مازندران
به گزارش بلاغ، استان مازندران ديار پهلوان و شيرمردان در طول تاريخ بوده و هست؛ در طول زمان، مازندران دژ محکمی بود که به واسطه حضور انسان‌هايی بصير و وطن‌پرست و با اعتقاد به هر آيين و مذهبي نگذاشتند اين ديار نفوذپذير شده و گستردگی مازندران به علت توانايی حاکميت حاکمان هر دوره بود.

28 تيرماه شمسی برابر 26 عيد ماه تبري براساس يک باور، مناطق کوهپايه به عنوان عيد اين روز را گرامی می‌دارند.

در چنين روزی مردم منطقه اعتقاد دارند که فريدون حاکم سوادکوه مازندران ضحاک را از پای در آورده و مردم با شنيدن اين خبر به جشن و پايکوبی پرداخته‌اند و با آتش زدن گون‌ها و بلند شدن دود سفيد نشان يک جشن و خبر مهم را به همديگر اطلاع‌رسانی می‌کردند.

مردمی که از ستم ضحاک به تنگ آمدند و هر روز شاهد به خون نشستن جوان خود بودند و فريدون اين شير سوادکوهی او را از پای در آورده است .

مراسمی که از گذشته در مناطق پايين دست به عنوان کشتی لوچو برگزار می‌کنند و همه ساله در ايام خاصی انجام می شود بر گرفته از همان سنت و اعتقاد قديمي مناطق کوهپايه است.

در چنين ايامی با حضور در آرامگاه‌ها و امامزاده‌ها و اطعام‌دهی شادباش گويی به همديگر اين ايام را جشن می‌گيرند و بنام عيد مردگان مشهور است.

به گزارش ایسنا، مردمان سوادکوه آیین‌ها و مراسم‌های همچون جشن خرمن، تیر ماه سیزده شو و... که ریشه در باورها، اعتقادات و مسایل اسطوره‌ای دارد، متاثر از مشاغل سنتی آنهاست را بر اساس گاه‌شماری مازندرانی برگزار می‌کنند.

در روز 27 تيرماه در منطقه شيخ موسی و روز اصلی عيد 28تيرماه در منطقه امام‌زاده حسن که حد مرز بندپی و سوادکوه در بلندترين نقطه کوهستانی واقع شده و در 29 تيرماه در امام‌زاده سيد شريف چرات سوادکوه برگزار می‌شود.

در امامزاده حسن آلاشت عليرغم اينکه اين روز بزرگ بايد به شيوه خاصي گرامی داشته شود عده‌ای از آن به منظور بهره‌برداری سياسی حضور پيدا می‌کنند و عده‌ای با هدف جشن می‎آيند و بی‌هدف بر می گردند البته بساط بازار دست فروشان از رونق خاصی بر خوردار است.

متاسفانه اين آيين ماندگار و سنت پيشينيان آنطور که باید برگزار نمی‌شود و ثبت فرهنگی نشده و اين کار به عهده مسئولين فرهنگی شهرستان و استان است که اين يادگاری بجا مانده از گذشته را به وجه به نحو احسن برگزار کنند.
منبع : ایسنا ـ مازندران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
فاطمه
این سنتها در مناطق جلگه ای مازندران مثل روستاهای قائمشهر هم اجرا میشه فقط مخصوص مناطق کوهستانی نیست.
سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰