تاریخ انتشارجمعه ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹
کد مطلب : ۱۱۴۷۹۹
برخی از کشاورزان به‎دلیل کم‌آبی اقدام به کشت برنج نکردند که این امر برای استانی که قطب کشاورزی در کشور محسوب می‌شود، بسیار مایه نگرانی است.
۰
plusresetminus
هلاکت چندهزار هکتاری برنج در مازندران/کلافگی شالی‌کاران از تنش بی‌آبی
به گزارش بلاغ، همه‌ساله با آغاز فصل بهار فعالیت کشت و کار شالی‌کاران در اراضی آغاز می‌شود و شالیکاران با دست‌های پینه‎بسته اما دلی پر امید تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرند تا بتوانند معاش خانواده خود را تامین کنند اما امسال کمی آب و خشک‌سالی امید برخی از کشاورزان را ناامید کرده، حتی برخی از کشاورزان به‎دلیل کم‌آبی اقدام به کشت برنج نکردند که این امر برای استانی که قطب کشاورزی در کشور محسوب می‌شود، بسیار مایه نگرانی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه بحث ذخیره‌سازی و هدایت آب در سدها، آب‌بندان‌ها و لایروبی سردهنه‌ها قبل از فصل زراعی از مهم‌ترین اقدامات این شرکت است، اظهار کرد: در فصل زراعی جاری حدود 600 نفر در استان در امر تقسیم و توزیع آب در حال فعالیت هستند که از این تعداد 180 نفر در حوزه تجن و همین تعداد در دست هراز به‌صورت شبانه‌روزی در امر نوبت‌بندی آب فعالیت دارند.

محمدابراهیم یخکشی اضافه کرد: برخی از همکاران شرکت آب منطقه‌ای در امر پروانه و امور کارشناسی فعال بوده که در مجموع یک‌هزار نفر در بخش آب منطقه‌ای و شرکت‌های تابعه مشغول به‌کار هستند.

وی با اعلام اینکه برخی اراضی جویبار، میاندرود، محمودآباد و ساری دچار خشک‌سالی شدند، بیان کرد: تلاش‌مان بر این است که به‌صورت نوبت‌بندی، آب را در اختیار این مزارع قرار دهیم که به‎طور حتم این مزارع با افت محصول مواجه می‌شوند.

* 8 هزار هکتار شالیزار به‎دلیل خشک‌سالی کشت نشدند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران یادآور شد: همچنین امسال حدود 8 هزار هکتار در مناطق نکا و بهشهر به‌دلیل خشک‌سالی کشت نشدند.

یخکشی درباره وضعیت ذخیره‌سازی آب در سد شهید رجایی، خاطرنشان کرد: در صورت تدوام این شرایط 30 میلیون متر مکعب آب این سد برای کشاورزان رهاسازی شده و تا اوایل مرداد آب در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی بر همراهی و همکاری بیشتر مردم تاکید کرد و افزود: همکاران نیز باید مراقب باشند که در امر نوبت‌بندی حق مردم ضایع نشود و کسی برداشت غیرمجاز از شبکه‌ها نداشته باشد و همچنین در هنگام مدیریت تقسیم آب دریچه‌ها دستکاری نشود.

* چاه‌های کمکی وارد مدار می‌شود

یخکشی با اعلام اینکه در حال حاضر تلاش شرکت آب منطقه‌ای بر این است با اعتبارات خود چاه‌های کمکی وارد مدار کند، افزود: در مناطق بالادست که مردم از آب زیرزمینی استفاده نمی‌کنند، چاه حفر می‌شود و آب از طریق کانال به مناطق پایین‌دست منتقل می‌شود.

* 26 هزار هکتار از اراضی مازندران در استرس آبی قرار دارند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: در حال حاضر 26 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان در تنش خشکی و استرس آبی هستند.

دلاور حیدرپور اضافه کرد: همچنین 500 هکتار از اراضی زیر حوزه سد شهید رجایی، بابل، جویبار و میاندرود دچار خشک‌سالی شدند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با حفر چاه، تجهیز چاه‌های حفرشده و همکاری با شرکت آب منطقه‌ای تمام تلاش ما بر این است خسارت به کشاورزان وارد نشود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: تمام اهتمام ما بر این است با مدیریت تقسیم و توزیع آب و استفاده از مخزن آب مدیریت توزیع و تقسیم آب را به‌گونه‌ای هدایت کنیم تا خسارت به حداقل برسد.

حیدرپور از کشاورزان، دهیاران و شوراها و سایر افراد خواستار شد همکاری لازم را با همکاران شرکت آب منطقه‌ای داشته باشند تا بتوانیم تا پایان فصل زراعی و با استفاده از امکانات موجود خسارت را به حداقل برسانیم.

امیدواریم با اهتمام مسئولان و همراهی مردم بتوانیم میزان خسارات احتمالی را کاهش دهیم.
منبع : فارس-مازندران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴