به گزارش بلاغ؛ متعاقب سلطه بیگانگان بویژه آمریکا بر کل شئونات ایران و اطاعت مزدورانه محمدرضا پهلوی و ارکان تصمیمگیری کشور در راستای تامین منافع نامشروع آمریکا در ایران و تحقیر بی سابقه شخصیت ملت ایران در پی اجرای قانون کاپیتولاسیون، مخالفتها و روشنگریهای امام خمینی(ره) وارد فصل جدیدی شد بویژه آنکه طرف عتاب و خطاب امام، آمریکا بود و علیرغم پیغام شاه ایران برای امام خمینی، که اگر به من حمله و انتقاد میکنید، به آمریکا کاری نداشته باشید، اما امام خمینی(ره)، با جهتگیری درست، آمریکا را عامل اصلی سیه روزی و معضلات و بحرانهای ایران میدانست و در تمام سخنرانیهای خود به نقش آمریکا در ایجاد چالشهای اساسی برای ملل جهان بویژه ملت ایران اشاره میکرد.
سرعت تأثیرگذاری سخنرانیهای امام و نقش فوقالعاده جوانان و روحانیون در انتشار روشنگریهای امام بگونهای پیش میرفت که موجب وحشت و استیصال رژیم پهلوی شد و در یک دستور جنایتکارانه، طی یک روز بیش از ۱۵ هزار تظاهرکننده، که در اعتراض به بازداشت امام خمینی(ره) به خیابانها ریخته و از چند شهر از جمله ورامین و...، عازم تهران بودند، به خاک و خون کشیده شدند و به شهادت رسیدند.
شهادت مردم در ۱۵خرداد ۴۲ آنچنان بر امام گران آمد که ایشان همواره ازعظمت و مظلومیت شهدای آن روز یاد میکرده و مراتب عمیق تاثر و تألم خود را بیان میداشتند بگونهایکه در بیت پایانی شعر بلندی، سروده بود: سالها میگذرد حادثهها میآید/ انتظار فرج از نیمه خرداد کشم
اقدام خودجوش مردم در قیام ۱۵خرداد ۴۲، از آنجا که برای خدا و احیای دین او و در راستای مبارزه با منکرات حکومتی انجام پذیرفته بود و مورد واکنش خشن و خونین رژیم وابسته و با دستور آمریکا سرکوب شده بود، به عنوان «نماد غیرت دینی» ایرانیان معرفی شد و خداوند اراده فرمود تا این واقعه برای همیشه ماندگار و عامل قیام و رستگاری ملت ایران شود.
نهضت امام خمینی(ره)، برای خدا بود و بفرموده معصوم: «من کان لله، کان الله له»، ( هر کس کارهایش خدایی و برای خدا و رضای او باشد، خدا نیز برای او و پشتیبان و تایید کننده او است ).
ملت ایران با فطرت پاک و براساس پیشینه خود، تابع نیات و اقدامهای خالصانه است و وقتی رهبری همچون امام را در صحنه رهبری جامعه در مبارزه با بیگانگان تجاوزگر و استبداد داخلی وابسته به بیگانگان دید، بسرعت به امام روی آورد و ظرف ۶۰ سال اخیر از هیچ فداکاری برای تحقق منویات رهبر فقید و جانشین شایستهاش فروگذار نکرد.
واقعه 15خرداد 42 چنان بر امام خمینی(ره) گران آمد که به مجرد آزادی از زندان، طی سخنانی مراتب تالم خود را اینگونه ترسیم کردند:
بسم الله الرحمن الرحیم ▪انا لله و انا الیه راجعون. من تاکنون احساس عجز در صحبتها نکرده ام و امروز خودم را عاجز می دانم، عاجز می دانم از اظهار تألمات روحیهای که دارم برای اوضاع اسلام عموماً و اوضاع ایران خصوصاً و قضایایی که در این یک سال منحوس پیش آمد خصوصاً قضیه مدارس علمی، قضیه 15 خرداد. قضیه 15 خرداد را من مطلع نبودم تا اینکه از حبس به حصر تبدیل شد و اخبار خارج به من رسید.
▪ خدا می داند که مرا اوضاع پانزده خرداد کوبید. (گریه شدید حضار) حالا هم که به اینجا آمدهام از قیطریه، مواجه هستم با یک منظرههائی، با بچههای کوچک بی پدر، (گریه شدید حضار) با پدرهای جوان از دست داده، با مادرهای جوان مرده، با زن های برادر مرده، با پاهای قطع شده، (گریه شدید حضار) با افسردگی ها، اینها علامت تمدن آقایان است و ارتجاع ما. افسوس که دست ما از عالم کوتاه است، افسوس که صدای ما به عالم نمی رسد، افسوس که گریه های این مادرهای بچه مرده نمی رسد به دنیا (گریه شدید حضار) صحیفه نور ص 68.
مقام معظم رهبری نیزحادثه 15خرداد رابزرگترین حادثه قرن و انقلابساز توصیف میکنند و اظهار میفرمایند: "حادثه قیام ۱۵خرداد بزرگترین حادثهاى بود که در قرن حاضر در کشور ما، میان مردم و رژیم حاکم اتفاق افتاده بود. در پانزده خرداد، سخنرانى امام در قم و در روز عاشورا، آنچنان ولولهاى ایجاد کرد که یک شورش عظیم مردمى، بدون هیچ گونه رهبرى مشخصى در تهران، فردا و پسفرداى آن روز به راه افتاد. اسنادى هم چاپ شده که نشاندهنده مذاکرات هیات دولت براى مقابله با این حادثه در همان روزهاست. شما ببینید، آن سخنرانى و آن حضور مردم، چه زلزلهاى به وجود آورده بود. حرکت امام، با قویترین شکلى که ممکن بود انجام گیرد، انجام گرفت و مردم را به حرکت درآورد. بعد هم سربازان رژیم به خیابانها آمدند و مردم را به گلوله بستند. چند هزار نفر - که البته آمار دقیقش را هرگز ما نتوانستیم بفهمیم - در این ماجرا کشته شدند و خونها ریخته شد." (۷۷/۲/۲۲)
معظمله در جای دیگر رخداد 15 خرداد را ایثارگرانه، که توانست روحیه فداکاری و جاننثاری ملت ایران برای دینخواهی را به تصویر بکشاند و موجب تداوم حرکت مقدس انقلاب شود و برای شهداء، رضای خداوند و بهشت برین را موجب شود، "عید فراموش نشدنی" توصیف فرمودند.
رهبر معظم انقلاب میافزایند: در 15 خرداد سه عنصر وجود داشت. يكي عنصر مردم بود، يكي عنصر رهبر و امام بود و سومي عنصر انگيزهي مذهبي و روحشهادتطلبي و فداكاري براي خدا بود. نطفهي انقلاب ما با اين سه عنصر بسته شد. وقتي ميگوييم مردم بودهاند، معنايش اين است كه هيچ يك از احزاب و گروهها و دستهجات سياسي و سردمداران سياسي و مدعيان مبارزه و مقاومت در اين حركت مردمي كوچكترين نقشي نداشتند. نه آن كساني كه با انگيزه مليگرايي حركت ميكردند و نه آن كساني كه با انگيزههاي مادي و ماركسيستي راه ميرفتند و نه حتي آن گروههايي كه با انگيزههاي مذهبي و اسلامي تشكلي داشتند. هيچ كدام در اين خيزش عمومي خونين پرشكوه كمترين تأثيري نداشتهاند. چرا، تأثير منفي بعضي از گروهها داشتند.
فرداي 15 خرداد تحليلگران مادي معتقد به انديشههاي خرافي الحادي به كمك دستگاه جبار آن روز رفتند و براي او حادثه را تحليل كردند. حادثه ديني بود، آن را طبقاتي و اقتصادي و از اين قبيل تحليل كردند و در حقيقت آب به آسياب دستگاه جبار ريختند. هيچكس به كمك اين قيام نيامد جز مردم و جز رهبران ديني مردم.
آنچه که امروز برای نسل کنونی الهامبخش و پیشبرنده است، غلبه حرکت الهی و انجام تکلیف خداوندی در قبال نصرت دین خداوند و حمایت جاننثارانه از نظام اسلامی در قبال هرگونه تهدید و چالش است، آنگونه که فجرآفرینان شهدای 15خرداد سال 42 عمل کردند و موجب پیروزی انقلاب اسلامی در 22بهمن سال 57 شدند که این پیروزیها همچنان بواسطه شهادتطلبی و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در میان جوانان و نوجوانان تداوم خواهد یافت.
محمد فاطمی