تاریخ انتشارجمعه ۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
کد مطلب : ۴۲۹۳۸۱
این خواهر فراتر از پیوند نسبی، به عشق امام و مقتدای خود، ترک دیار کرد تا در غربت کنار امام خود قرار گیرد و به یاری او بشتابد که اجل مهلت نداد.
۰
plusresetminus
فخر بهشتیان، افتخار ایرانیان
به گزارش بلاغ، القاب او نشان از فضیلتی می‌دهد که اخت‌الرضا از آنها برخوردار بود آنچنانکه پس از ارتحال آن بانوی بافضیلت، حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا علیه‌السلام لقب شایسته "معصومه" را به او داد.

به دختر امام موسی بن جعفر علیهم‌السلام کریمه اهل بیت، طاهره، حمیده، بَرَّه (نیکوکار)، رشیده، تقیه، نقیه، رضیه، مرضیه، سیده، ...، لقب داده بودند و همه این عناوین گویای برجستگی‌های منحصربفرد این نادره زمان بود.

شیخ مفید در الارشاد در میان دختران امام کاظم(ع) از دو دختر به نام‌های فاطمه کبرا و فاطمه صغرا نام برده، اما مشخص نکرده کدام‌یک حضرت معصومه هستند. ابن‌جوزی از علمای اهل سنت در قرن ششم قمری هم به چهار دختر به نام فاطمه در میان دختران امام کاظم اشاره کرده؛ اما او نیز از اینکه حضرت معصومه کدام‌یک بوده، سخن نگفته است. به‌گفته محمد بن جریر طبری صغیر، نویسنده دلائل‌الامامه مادر حضرت معصومه، نجمه‌خاتون نام دارد که مادر امام رضا(ع) نیز هست.

حضرت معصومه در سال ۲۰۱ قمری برای دیدار برادرش امام رضا علیه‌السلام از مدینه راهی ایران شد که در آن زمان ولی‌عهد مأمون خلیفه عباسی بود و در خراسان سکونت داشت؛ اما در میان راه به نوشته سید جعفر مرتضی عاملی، حضرت معصومه(س) در ساوه مسموم و شهید شده است. 

درخصوص علت رفتن او به قم دو گزارش وجود دارد: طبق گزارش نخست، وی در ساوه مسموم شد و از همراهانش خواست او را به قم ببرند. بنابر گزارش دوم که نویسنده تاریخ قم آن را درست‌تر دانسته، خود قمی‌ها از او خواستند به قم برود. 

حضرت معصومه در قم در خانه شخصی به نام موسی بن خزرج اشعری ساکن شد و پس از ۱۷ روز درگذشت جنازه او را در قبرستانی به نام بابلان (حرم کنونی) دفن کردند.

در میان فرزندان فراوانِ امام کاظم علیه‌السلام ، پس از امام رضا علیه‌السلام کسی هم‌پای حضرت معصومه نیست. شیخ عباس قمی هم او را برترینِ دختران موسی بن جعفر(ع) دانسته است.

برپایه روایاتی که از امام صادق علیه‌السلام ، امام کاظم علیه‌السلام و امام جواد علیه‌السلام نقل شده است، بهشت، پاداش کسی است که فاطمه دختر امام كاظم(ع) را زیارت کند. البته در برخی روایات، پاداش‌ بهشت برای کسی دانسته شده که او را با معرفت و شناخت زیارت کند.
 
امام صادق علیه‌السّلام می‌فرمایند: «اَلا اِنَّ قم حَرَمی و حرم وَلدی من بعدی...» 
بدانید قم حرم من و حرم فرزندانم پس از من است، زنی از فرزندان من در این شهر در می‌گذرد که او دختر موسی است...».

امام صادق علیه‌السّلام در حدیثی دیگر پیش از این‌که این فرزند گرانقدر متولد شود از فضیلت زیارت و مدفن او سخن می‌گوید و شیعیان را به اهمیت آن توجه می‌دهد و می‌فرماید «شهر قم، حرم ما است و در آن زنی از فرزندان من مدفون می‌شود، به نام فاطمه هر کس او را زیارت کند بهشت برای او ثابت می‌شود...» 

همه این بیانات حاکی از شأن و عظمت و فضیلت این بانوی مکرم اسلام می‌باشد. بی‌شک این فضایل و خصوصیات اخلاقی این بانوی بزرگ است که او را دارای چنین مقام و منزلتی نموده است چون امام موسی کاظم علیه‌السّلام دارای ۳۷ فرزند بود که در میان آن‌ها این بانوی مکرم است که مثل ستاره‌ای درخشان می‌درخشد و در میان فرزندان امام کاظم علیه‌السّلام بعد از امام رضا علیه‌السّلام هیچ‌کدام هم‌سنگ او نمی‌باشد.
 
در میان همه اوصاف این بانوی گرانقدر اسلام، مقام عصمت که عالی‌ترین مقام معنوی و پاکی است، درجاتی دارد، و در وهله اوّل بر دو گونه است: ۱. معصوم از خطاء ۲. معصوم از گناه.

حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها مانند حضرت زینب سلام‌الله‌علیها)در یکی از درجات عصمتند، گر چه در درجات چهارده معصوم علیهم‌السّلام نباشد.

روایت شده حضرت رضا (علیه‌السّلام) فرمودند «من زار المعصومه بقم کمن زارنی» 
کسی که معصومه را در قم زیارت بکند مانند آن است که مرا زیارت کرده است. گرچه شواهد و قرائن در مورد مقام عصمت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها بسیار است، ولی سخن فوق از امام معصوم علیه‌السّلام شاید اشاره‌ای باشد که حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها دارای مقام عصمت بوده است، ضمناً این سخن بیانگر آن است که: این لقب را حضرت رضا علیه‌السّلام به فاطمه کبری سلام‌الله‌علیها داده است. و گرنه نام آن حضرت معصومه نمی‌باشد.

پس از رحلت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیهم زنان آل سعد بی بی فاطمه معصومه را غسل دادند و کفن کردند.
 
آل سعد (اشعری) با یکدیگر اختلاف کردند در این باب که چه کسی سزاوار است در سرداب رود و فاطمه را بر زمین بگذارد و به خاک سپارد که در این هنگام از جانب ریگستان دو سوار که جلو دهان خود را بسته بودند بدان جا آمدند چون به جنازه فاطمه رسیدند، از اسب پیاده شدند و بر او نماز گذارده و در سرداب رفتند و جسد مطهر او را دفن کردند و برهیچ کس معلوم نشد که آن دو سوار که بودند. 

برخی از محققان احتمال داده‌اند که این دو سوار امام رضا علیه‌السّلام و امام جواد علیه‌السّلام بوده‌اند.
 
میلاد کریمه اهلبیت، حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها بر شما مبارک باد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴