تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۴
کد مطلب : ۴۲۷۲۸۷
۰
plusresetminus
تحول و پویایی نیاز دیروز و امروز انقلاب

به گزارش بلاغ،  رهبر حکیم انقلاب اسلامی به عنوان زعیم امت اسلامی و جانشین امام روح الله(ره) در طی سه دهه ای که ارتحال رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار نظام اسلامی می گذرد، بر عهد دیرین خود برای حرکت در مسیر امام خمینی(ره) استوار بوده و به جرات می توان گفت هیچ کسی در هیچ سطحی از اندیشه و تفکر تا این اندازه به مراقبت از راه امام، هدف امام و اندیشه والای او پایبند نبوده است. این در حالی است که امام خامنه ای سوای جایگاه رفیع خود در رهبری جامعه اسلامی، بعنوان یک اندیشمند و متفکر بزرگ دارای شخصیتی کم نظیر و یا بی نظیر در ابعاد گوناگون فردی و اجتماعی و صاحب نظر و دیدگاه در زمینه های دینی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، علمی و دفاعی است.

با وجود این معظم له پس از گذشت 31 سال، همواره امام راحل(ره) را مانند چراغ راه و قطب نمای حرکت مدنظر دارند. مراسم های بزرگداشت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) در طول سالیان گذشته محلی برای تبیین ابعاد مختلف مکتب فکری امام بوده است.

امسال نیز علی‌رغم عدم برگزاری مراسم بزرگداشت آن حضرت در حرم مطهر ایشان مانند سال های گذشته، رهبر معظم انقلاب در سخنان زنده تلویزیونی به تبیین روحیه تحوّل‌خواهی و تحوّل‌انگیزی امام بعنوان یکی از ابعاد مهم شخصیت امام خمینی(ره) پرداختند و گفتند: «امام، روحاً، هم یک انسان تحوّل‌خواه بود، هم تحوّل‌آفرین. در مورد ایجاد تحوّل، نقش او صرفاً نقش یک معلّم و استاد و مدرّس نبود؛ نقش یک فرمانده داخل در عملیّات و نقش یک رهبر به معنای واقعی بود. ایشان بزرگ‌ترین تحوّلات را در دوران خودشان، در زمان خودشان در حوزه‌های متعدّدی و در عرصه‌های متنوّع زیادی ایجاد کردند.»

اما کلیدواژه جدیدی که رهبر فرزانه انقلاب درباره امام خوبی ها به کار برد، چه معنا و مفهومی دارد؟ برای این اصطلاح، تعاریف و توضیحات فراوانی وجود دارد. برخی ها تحول را ذوب شدن انديشه‌ها، باورها و رفتارهاي سنتي و تثبيت ارزش‌هاي نوين و استقرار نظام‌هاي جديد می‌دانند. از منظر آنها تحول یعنی خروج برخی باورهای ناصواب مدیریت سنتی و ورود باورهای صواب مدیریت نوین و معرفت عقلی که بر اثر آن اجرا و عملیاتی کردن تصمیمات موفق با اولویت مصالح نظام رخ خواهد داد. نکته مهم در این میان آن است که هدف تحول و عامل تحول انسانها هستند و هر نوع تحولی در نهایت باید بالندگي و بهبود كيفيت زندگي مادی و معنوی مردم را به همراه خود داشته باشد. البته این تحولاتی که باید به طور طبیعی انجام شود، گاهی با موانعی برخورد می‌کند و بایستی آن موانع را به عنوان آسیب‌ها، شناخت و علاج کرد و عوامل اثباتی را تقویت و عوامل سلبی را سامان بخشید.

اما نکته مهم این است که رهبر فرزانه انقلاب با وام گرفتن این روحیه و نگاه از راهبر کبیر انقلاب، به بیان دیدگاههای خود درباره موضوع تحول نیز پرداختند که جای تبیین و تحلیل فراوانی دارد و باید وجهه همت صاحبان اندیشه و قلم قرار گیرد. اما در یک نگاه، تحول و نوگرایی از منظر رهبر حکیم انقلاب اسلامی صرفا به حوزه های مادی و قابل شمارش و اندازه گیری منحصر نمی شود و تحوّل در نگاه به دین، تحوّل در نگاه به آینده و ایجاد تمدّن نوین اسلامی، تحوّل در مبانی معرفتیِ کاربردی و ورود فقه در عرصه‌ نظام‌سازی، تحوّل در نگاه به قدرت های جهانی و ابرقدرت‌ها و باور شکست‌پذیری آنها و مفاهیمی از این دست را هم در بر می گیرد که هریک در جای خود نیازمند واکاوی است.

نکته پایانی این که اشاره دقیق و حکیمانه رهبری انقلاب به روحیه تحول خواهی و تحول انگیزی امام خمینی(ره) و ارائه الگوی عملی آن به جامعه امروز، نشان از پویایی و نوشوندگی روز به روز انقلاب اسلامی و افکار و اندیشه های والای رهبران آن دارد که مسیر روشنی را برای حرکت در مسیر بهتر شدن می نمایاند که باید ضمن تبیین علمی، زمینه های عملیاتی کردن آن را نیز فراهم کرد. ان‌شاءالله
  علی حیدری
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴