کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در سیرک ریاض چه گذشت؟

18 خرداد 1399 ساعت 1:38

بر اساس برآورد گروه «کودکان را نجات دهید», بالغ بر 85 هزار کودک زیر پنج سال بر اثر گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند که معادل روزانه 77 کودک از سال 2015 است. در واقع عربستان در 5 سال گذشته به هر روشی که توانسته مردم یمن را تحت فشار گذاشته و آنها را به شهادت رسانده است.


به گزارش بلاغ، عربستان به همراه امارات و با حمایت‌های آمریکا و دیگر کشورهای غربی در 5 سال گذشته مردم بیگناه یمن را از هوا و زمین مورد تجاوز قرار داده و هزاران انسان بیگناه را به خاک و خون کشیده است. در واقع محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی که به‌عنوان معمار جنگ یمن شناخته می‌شود با هدف مطرح کردن خود در هرم قدرت در عربستان و همچنین مقابله با پیشروی‌های انصارالله به یمن حمله کرد. شدت حملات ائتلاف سعودی در کنار محاصره مردم یمن باعث شده است تا گرسنگی و قحطی شدیدی در یمن روی دهد. مرکز پژوهش و اطلاع‌رسانی اقتصادي يمن در گزارشي اعلام کرده، 8۵ درصد (يعني 23 ميليون يمني) از کل جمعيت 2۷ ميليوني يمن با فقر دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اين رقم پيش از آغاز جنگ ۴۵ درصد بود. شدت حملات باعث شده تا بيش از 22 ميليون يمني يعني سه نفر از هرچهار نفر به کمک‌های فوري نيازمند باشند. در اين ميان کودکان وضعيت به‌مراتب بدتري دارند. 11 ميليون کودک يمني در وضعيت فشار جسمي و روحي زندگي می‌کنند. از هر 1000 کودک 42 نفر قبل از رسيدن به 5 سالگي می‌میرند و 23درصد کودکان به کار مشغول هستند. سازمان يونيسف اعلام کرده که در هر 10 دقيقه يک کودک يمني می‌میرد و 400 هزار کودک نيز دچار سوءتغذیه هستند. تخريب زیرساخت‌های يمن نيز باعث شده 14 ميليون و 500 هزار نفر ازجمله 8 ميليون کودک به آب بهداشتي دسترسي نداشته باشند.  علاوه ‌بر این، ائتلاف سعودی در طول 5 سال گذشته بیش از 250 هزار حمله هوایی علیه یمن انجام داده و بیش از نیم میلیون موشک، بمب وخمپاره به سمت یمن شلیک کرده که شش هزار عدد از این بمب‌ها، خوشه‌ای بوده است؛ نتیجه این حملات وحشیانه شهادت بیش از 90 هزار یمنی بوده است. همچنین بر اساس برآورد گروه «کودکان را نجات دهید», بالغ بر 85 هزار کودک زیر پنج سال بر اثر گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند که معادل روزانه 77 کودک از سال 2015 است. در واقع عربستان در 5 سال گذشته به هر روشی که توانسته مردم یمن را تحت فشار گذاشته و آنها را به شهادت رسانده است.

در شرایطی که عربستان شکست در یمن را پذیرفته و انصارالله یمن موفق شده با رونمایی از پهپادها و موشک‌های مدرن خود معادله نبرد را به نفع خود تغییر دهد و حملات انقلابیون یمن به آرامکوی عربستان و کاخ‌های آل‌سعود، هراسی راهبردی بر این کشور حاکم کرده است، ریاض به دنبال آن است تا چهره خود را‌ ترمیم کند. چرا که افکار عمومی جهان اکنون آل‌سعود را به‌عنوان رژیمی‌خونریز که قاتل کودکان یمن است می‌شناسد. بنابراین ریاض که اکنون شکست در یمن را پذیرفته سعی دارد تا در عرصه افکار عمومی بخشی از پیامدهای جنگ یمن را‌ ترمیم کند.

اکنون در یک اقدام مضحک و خنده‌دار شهر ریاض روز سه‌شنبه ۱۳خردادماه میزبان نشست به اصطلاح کشورهای حامی‌مالی یمن بود؛ در این نشست، بر اساس بیانیه پایانی یک میلیارد و 300 میلیون دلار کمک مالی با مشارکت ۱۳۰ کشور و مؤسسه جمع شد. طنز تلخ ماجرا این است که کشورهایی که قاتل کودکان یمن هستند اکنون از وعده اعطای کمک‌های مالی به یمن خبر داده‌اند.

آمریکا، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا که بزرگ‌ترین حامیان تسلیحاتی عربستان در جنگ یمن بوده‌اند وعده بیشترین کمک‌ها به مردم جنگ‌زده یمن را داده‌اند.
در واقع اقدام ائتلاف سعودی و حامیان این ائتلاف در غرب برای اعطای کمک‌های مالی به مردم یمن یک اقدام دروغین و با هدف انحراف افکار عمومی از نقش این کشورها در جنایت علیه مردم یمن است.

این ائتلاف اگر به‌دنبال کمک به یمن است باید در درجه اول آتش‌بس دائمی‌در یمن اعمال کند و محاصره غیرانسانی علیه مردم یمن را پایان دهد. علاوه‌ بر این، در شرایطی که یمن نیز با شیوع گسترده ویروس کرونا مواجه شده ائتلاف سعودی باید بمباران مردم یمن را پایان دهد. هم‌اکنون بمباران مردم یمن همچنان ادامه دارد، محاصره شدیدتر از قبل اعمال می‌شود و روزانه شمار زیادی از مردم یمن به‌دلیل محاصره و توقیف کمک‌های انسانی به یمن به کرونا مبتلا می‌شوند. کنفرانس کمک به مردم یمن که در ریاض برگزار شد آنچنان دروغین بوده که حتی امارات به‌عنوان حامی ‌اصلی عربستان در یمن نیز در آن شرکت نکرده است. دروغ‌ها و ‌ترفندهای ریاض برای فریب افکار عمومی آنچنان نخ‌نما شده که به اقدام اخیر ریاض باید لفظ «سیرک» داد تا «نشست کشورهای حامی ‌مالی یمن».
محمدرضا مرادی


کد مطلب: 426662

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/note/426662/سیرک-ریاض-گذشت

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com