تاریخ انتشارجمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۴۲۵۲۰۶
یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که مجلس یازدهم باید به آن توجه کامل داشته موضوع پیام حضرت آقا برای آغاز گام دوم انقلاب است. شاید بشود گفت توجه به آن پیام حکیمانه مهم‌ترین وظیفه و مسئولیت نمایندگان دوره یازدهم است.
۰
plusresetminus
مجلس یازدهم بایدها و نبایدها
به گزارش بلاغ، یکی از مهم‌ترین رکن نظام‌های سیاسی، که بر مبنای دموکراسی و مردم سالاری شکل گرفته است، داشتن یک مجلس قانون گذاری قدرتمند می‌باشد.

در نظام جمهوری اسلامی، که ثمره انقلاب مقدس ملت شریف ایران تحت زعامت امام عظیم الشان خمینی کبیر و استمرار آن تحت هدایت امام المسلمین رهبر بزرگوار انقلاب یک حکومت مردم سالار دینی را به رخ جهانیان کشید، مجلس شورای اسلامی از جایگاه ویژه اثرگذاری برخوردار می‌باشد که اگر بدرستی به وظیفه‌اش عمل کند چه از نظر قانون گذاری و چه از نظر نظارت بر اجرای قوانین می‌تواند کشور را با موفقیت‌های فراوانی همراه کند.

هر چهارسال یکبار در خرداد ماه مجلس جدید آغاز بکار می‌کند امسال هم در هفتم خرداد عمر مجلس دهم به پایان رسید و مجلس یازدهم بر اساس قانون آغاز بکار کرد. به این بهانه در مقال با دو مطلب به اهمیت و جایگاه مشورت و مجلس شورای اسلامی در آموزه‌های دینی در نگاه امام بزرگوار و رهبر معظم انقلاب اسلامی و نگاهی گذرا به کارهای بجا مانده در سال‌های اخیر، که متاسفانه با ضعف مجلس دهم بدرستی به آنها پرداخته نشد و مسئولیت نمایندگان دوره یازدهم را سنگین‌تر کرده است، اشاره می‌شود.

الف- برای پی بردن به اهمیت و جایگاه مجلس شورای اسلامی (شور و مشورت) به دو آیه از قرآن شریف اشاره می‌کنیم، آیه 38 سوره شورا که فرمود (و امر شورا بینهم) و در آیه 159 سوره آل عمران خطاب به پیامبر می‌فرماید( و شاورهم فی الامر) یعنی در کارها با مومنین مشورت کن و در سیره پیامبر گرامی اسلام اینگونه بود که در مسائل با اصحاب خود مشورت می‌فرمودند.

در احادیث و روایات ما نیز اهل بیت به مسئله مشورت تاکید مکرر داشتند به عنوان نمونه امام علی علیه‌السلام فرمودند (شاور قبل ان تعزم و فکر قبل ان تقدم) یعنی قبل از تصمیم گیری مشورت کن و قبل از اقدام برای عمل فکرکن. (غرر الحکم حدیث 5754)

علاوه بر آیات شریفه و روایات وارده، که اجمالا اشاره شده است، امام خمینی عزیز معمار انقلاب در بیانات مکرر در مورد اهمیت مجلس شورای اسلامی نکات مهمی را بیان داشتن که از جمله آن فرمودند: مجلس در راس همه امور است و حضرت آقا امام المسلمین رهبر عظیم الشان انقلاب فرموند: مجلس مهم‌ترین مظهر مردم سالاری دینی است و یا فرمودند: مطمئنا مجلس شورای اسلامی آن رکن رکین است که موضع گیری و تصمیم و حرکت صحیح و جهت‌دار و مدبرانه او نقش عمده در تداوم راه امام و انقلاب خواهد داشت.


اینها نمونه‌هایی از سخنان امام بزرگوار و رهبر معظم انقلاب در مورد اهمیت و نقش مجلس شورای اسلامی در پیشبرد امور کشور است.

ب- اما نکته مهم علاوه بر اهمیت جایگاه مجلس کارکرد و خروجی عملکرد نمایندگان در مجلس شورای اسلامی است. متاسفانه مجلس دهم تاکنون نتوانست آنچنان که انتظار می‌رفت خدمت شایانی به مردم بزرگوار بنماید؛ بخصوص در شرایط فعلی کارهای بزرگی بر زمین مانده که متاسفانه مجلس دهم با بی‌کفایتی و بده بستان‌ها از کنار آن گذشت و شاید بتوان گفت که اکثریت نمایندگان دوره دهم وکیل الدوله بودند تا وکیل المله، البته گاهی رجز خوانی کردند ولی بعدها معلوم شد که طبل توخالی است به بعضی از موارد مهم مسولیت‌های سنگین مجلس یازدهم اشاره می‌کنیم.

1/ یکی از مهم‌ترین کارهایی که مجلس می‌توانست انجام دهد که نداد، پشتیبانی قاطع در قانون گذاری و عملی از جریان مقاومت در منطقه بود. جریان مقاومت یعنی همان تفکری که با هدایت امام المسلمین در مقابل تجاوز ستمگران بین‌المللی در راس آن آمریکای پلید و صهیونیزم کودک‌کش ایستاده و قهرمانانه در حال مقابله می‌باشد. در مجلس دوره یازدهم، نمایندگان باید کارآمد و عملی اقدام کنند و هم بدرستی و با جدیت نظارت بر اجرای آن قوانین را داشته باشند.

2/ امروز کشورمان در شرایط خاصی قرار دارد که نیازمند به اجرای منویات رهبر گرانقدر در مورد اقتصاد مقاومتی است. به نظر هم دولت یازدهم و دوازدهم و هم مجلس شورای اسلامی نسبت به اقتصاد مقاومتی بسیار ضعیف عمل کردند، با اینکه حضرت آقا مکرر فرمودند نجات کشور در اجرای اقتصاد مقاومتی است که بتواند کشور را در مواجهه با تکانه‌های سنگین حفظ کند. لذا مجلس یازدهم در این زمینه هم باید قوانین را بازنگری کند و هم بشدت مراقب اجرای قوانین باشد تا بتواند به صورت واقعی اقتصاد را مقاوم کند.

3/ متاسفانه در این سال‌های اخیر مسئله فرهنگ عمومی بخصوص فرهنگ متعالی اسلام عزیز بشدت مورد بی‌مهری مسولین قرار گرفت؛ چرا که متولیان امور فرهنگی همانند متولیان امور اقتصادی چشمشان به غرب و تمدن مبتذل غرب بود و هر روز که گذشت هرج و مرج فرهنگی و ولنگاری در جامعه رشد پیدا کرد و مسولین هم مانند کبک سر به زیر برف فرو بردند، لذا یکی از مهم‌ترین وظیفه مجلس یازدهم توجه ویژه به مسئله فرهنگ بخصوص گسترش فرهنگ ناب اسلام محمدی است. در این زمینه هم باید قوانین متناسب با تفکر انقلابی و دینی تصویب گردد و هم بجد بر اجرای قوانین نظارت شود.

4/ یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که مجلس یازدهم باید به آن توجه کامل داشته، موضوع پیام حضرت آقا برای آغاز گام دوم انقلاب است. شاید بشود گفت توجه به آن پیام حکیمانه مهم‌ترین وظیفه و مسئولیت نمایندگان دوره یازدهم است.
سیدجعفر علوی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰