تاریخ انتشاردوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
کد مطلب : ۴۲۴۶۰۳
۱
plusresetminus
کرونا تجلی‌گاه تمدن پر عزت ایرانی اسلامی
به گزارش بلاغ، بیماری‌های واگیردار و جنگ از رنج‌های همیشگی بشر در طول تاریخ بوده است که هر جامعه از دیرباز در مواجهه با این بحران‌ها روش خاصی را اتخاذ کرده است که این روش به متغیرهای زیادی مانند فرهنگ، اقتصاد، سیاست و به طور کلی تمدن آن جامعه بستگی دارد.
            
در واقع ظرفیت تمدنی و هویتی که یک جامعه با آن معنا می‌یابد، مشخص‌کننده نوع مواجهه با آن بحران‌ها است.
             
تمدن غنی و دارای پشتوانه می‌تواند اقتدار هویتی آن جامعه را رقم بزند و هم‌بستگی میان مردم را شکل دهد یا عکس آن، پایه‌های تمدنی آن جامعه را دچار گسستگی کند.
                   
کووید۱۹ یا همان کرونا حادثه‌ای بی‌مانند است که از زمستان ۹۸ و ماه‌های نخست ۲۰۲۰ در شکل ویروسی شهربه‌شهر، کشوربه‌کشور و قاره‌به‌قاره دارد در جهان می‌چرخد.
بحرانی که منشا و حتی روش درمانش ناشناخته است.
             
کرونا، ساخته دست بشر یا خیر، نه فقط سلامتی و اشتغال را در کشورها نشانه گرفت بلکه پایه‌های سست تمدن‌های به ظاهر زیبا را عمیقاً لرزاند.
             
بودند کشورهایی که فکر می‌کردند کرونا فقط برای همسایه است، کرونا (که گویی خود به جان جهان انداختند) آنان را به چنگ انداخت و حالا قدرتمندترین کشورها برای مقابله با این ویروس درماندند، در تامین مایحتاج اولیه مردم‌شان به مشکل برخوردند و به دزدی از هم روی آوردند، ماسک و دستکش از هم می‌قاپند تا ثابت شود اتحاد این کشورها فقط روی کاغذ است و وقتی پای منافع‌شان وسط باشد به هم رحم نمی‌کنند.
                  
این دزدهای مدرن که حال نقاب‌شان افتاد در سایه تمدنی که حکومت‌داری سرمایه‌داری را به آنان دیکته می‌کند و برپایه منافع شخصی و مادی‌گرایی است، چاره‌ای جز این ندارند و به همین علت است که صف‌های طولانی مردم را در این کشورها شاهد بودیم، پزشکانی که به دلیل نبود " گان " مجبور شدند کیسه زباله به تن کنند و معضلی به نام " دستمال توالت " برایشان به وجود آمد.
                                   
کرونا پدیده‌ای است که قدرت نظام‌های مختلف را نمایان ساخت زیرا پدیده اجتماعی در بسترهای اجتماعی متفاوت معانی مختلفی به وجود می‌آورند اما یک پدیده مشترک در بسترهای مختلف می‌تواند نشانگر توانایی یک جامعه و رهبرانش باشد.
                   
این ویروس تهدیدی بود برای همه دنیا از جمله ایران اما ایران اسلامی این ظرفیت را دارد تا کرونا را تبدیل به فرصت کند.
                 
تجربه‌های غنی مواجهه با کرونا، امکان تجلی تمدن عظیم و پر کرامت ایرانی اسلانی را به شکلی نوین برای ما فراهم می‌سازد.
                          
ایران که با تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کرد، گرفتار کرونا شد و کراوات‌زده‌های به ظاهر متمدن با شنیدن این خبر، سر از پا نشناختند که کار ایران تمام شد.
خواستند دین و علم را روبروی هم قرار دهند، مردم را به جان دولت و حکومت بیاندازند و کشوری مانند انگلیس حتی با وجود دریافت وجه، به بهانه تحریم، ماسک تحویل‌مان ندادند.
 
اگرچه مردم با کاهش شدید درآمد مواجه شدند، کشور برای مدتی کوتاه در شوک فرورفت و برخی تصمیمات دیر گرفته شد، اما ملت ایران به پشتوانه تمدن‌شان، کرامت و عزت خود را به جهانیان ثابت کرد.
              
در روزهایی که بسیاری از شهرها و استان‌های کشور وضعیت قرمز داشتند ولی مردم نه تنها خودخواهانه به دنبال مایحتاج اولیه خود صف‌های طویل را رقم نزدند، بلکه همدیگر را یاری کردند.
                      
از همان نخستین روزهای شیوع کرونا، مقام معظم رهبری با نقش هدایتگر خود در چندین سخنرانی، به مردم و مسئولان و کادر درمانی پیام دادند و مردم را تنها نگذاشتند، توصیه‌های راهبردی کردند و مبارزه ایرانیان برابر کرونا را اوج درخشیدن ملت ایران دانستند.
                 
با این سخنان گره‌گشا، ذهن و قلب ملت از ترس و نگرانی دور و مشخص شد ایران به عنوان پرچمدار تمدن اسلامی در سیاست‌گذاری‌های خود به این امر هم توجه دارد، میان سیاست‌گذاری فرهنگی و تمدنی با سیاست‌ به معنای غربی فرق است و بر همین اساس تلاش‌های برخی برای دور کردن دین و علم نتیجه نداد، همان‌ها که داستان هجوم به حرم حضرت معصومه و لیس زدن ضریح را ساختند.
         
اینان خواستند بگویند مسلمانان به صورت افراطی به امورات مذهبی پایبندی دارند اما در عمل ثابت شد که اسلام انعطاف بسیار بالایی در برابر نیازهای جامعه و همراهی با علم دارد و تمدن ایرانی اسلامی با تمدن غرب متفاوت است.
      
تمدن غرب مسئله دین و علم را حل نکرده باقی گذاشت و پس از سال‌ها طرد علم از سوی کلیسا، حالا دین، خود را کنار کشید تا علم مردم را حتی تا بی‌خدایی سوق دهد، علمی که نمی‌تواند همه نیازهای بشر را جواب دهد  نهایتا به سقوط منتهی می‌شود.
         
کرونا آمد، مردم خانه‌نشین شدند و دور سفره‌ها دیگر شلوغ نبود اما ملت ایران آنچه در سفره‌ داشتند را با کرامتی مثال‌زدنی نصف کردند و به همدیگر دادند تا همه مردم بر سفره پرعزت ایرانی اسلامی دور هم جمع شود.
       
در مساجد و هیآت اگرچه بسته بود اما با هدایت رهبری حالا پویا و محلی برای کارهای جهادی شد.
                 
ملت ایران که سابقه درخشانی در انجام کارهای خیر دارد، این بار هم ایرانیان کرامت انسانی را حفظ، الگوی تمدنی را در شرایط بحرانی به جهان عرضه کرد.
                
همه اقشار مردم وارد عرصه جهادی شدند و مجاهدانه فعالیت کردند، جوانان ایرانی از ترس کرونا در خانه ننشستند بلکه خیابان و کوچه و برزن را ضدعفونی و متوفیان کرونایی را با عزت تغسیل و تدفین کردند.
                 
برخلاف عده‌ای که حتی از بیماری‌ نیز می‌خواهند پول دربیاورند و در روزهای نخست دست به احتکار زدند، ملت ایران از آزمون کرونا سربلند بیرون آمدند، حالا می‌توانیم با افتخار از تعداد بالای بهبودیافتگان حرف بزنیم، از کیت‌های کرونایی که در سخت‌ترین روزها ساختیم، همان‌هایی که به آلمان هم صادر کردیم، از کارگاه‌های خانگی و داخل مساجد که روزانه تعداد بالایی ماسک و گان می‌دوختند تا در ایران برخلاف خیلی از کشورها، ماسک کالای کمیاب نباشد.
       
تاثیرات تمدنی‌ کرونا به گمان برخی غیرقابل‌انکار است و امکان دارد نظم جهانی جدیدی رقم بخورد.
        
نظمی که مشکلات کنونی تمدن غرب را ندارد، مشکلاتی که از بیرون به این تمدن تحمیل نشده و این ضعفی درونی است.
          
تمدنی که برای وحشت مردمش در برابر کرونا پاسخی نداشت، برای درمان میان جوان و پیر دست به انتخاب زد و پادشاه کشوری مانند سوئد این قدر صریح به مردمش گفت که خود را برای مرگ آماده کنند!
         
این تمدن که به وقت بحران، پایبندی برای مردمش نداشته باشد، محکوم به سقوط است.
شاید جهان در انتظار تمدن نوینی است که ترس را پس بزند.
شاید کرونا فرصتی است برای تمدن نوین اسلامی تا در جهان تجلی یابد و دنیا را از وحشت دور سازد.

سمانه صالح‌طبری
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲