کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ماه رمضان ماه ضیافت الهی

14 ارديبهشت 1399 ساعت 1:26

در تمام سال ماهی به عظمت ماه پربرکت رمضان وجود ندارد زیرا ماه رمضان ماهی است که خداوند آن را جهت اهدای بالاترین هدیه خود به جهان بشریت(یعنی قرآن کریم) برگزیده است.


به گزارش بلاغ، يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
(ای کسانی که ایمان آوردید روزه بر شما واجب و مقرر شد چنانکه بر کسانی که قبل از شما بودند واجب و مقرر باشد که پرهیز کار شوید.)
 
ماه شریف رمضان با گنجایشی به پهنای آسمان و زمین سرشار از برکت و رحمت و مغفرت الهی از راه رسید، عاشقان بندگی پروردگار با رویی گشاده و آغوشی باز به استقبال آن رفتند و خود را برای بهره‌وری از فرصت‌های طلائی و نسیم رحمانی آن آماده می‌سازند در تمام سال ماهی به عظمت ماه پربرکت رمضان وجود ندارد زیرا ماه رمضان ماهی است که خداوند آن را جهت اهدای بالاترین هدیه خود به جهان بشریت(یعنی قرآن کریم) برگزیده است.
 
ماه رمضان ماهی است که شب با عظمت قدر، در آن واقع شده شبی که مقدرات یک‌سال انسان‌ها بر حسب شایستگی‌ها و لیاقت‌هایشان تعیین می‌گردد و عبادت در آن شب(شب قدر) برتر از هزار ماه است؛ ماه رمضان بهار عبادت و ماه تعلیم و تربیت و ماه طهارت و پاکی و خودسازی می‌باشد؛ ماه رمضان ماهی است که مراحل قرب الهی و سیر وسلوک الی الله را با گام‌های سریع و استوار می‌توان پیمود.
 
فضائل و برکات این ماه شریف و آداب روزه داری وظائف بندگی در این ماه بسیار است اما، ما در این مقال با استفاده از آیات شریف و روایات اهل بیت علیهم السلام به بعضی از آنها اشاره خواهیم کرد به قول معروف آب دریا اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید:
 
الف: خداوند در آیات، مکرر از ماه رمضان یادآوری فرمودند، در آیه شریفه 183 سوره بقره فرمود: روزه را بر شما واجب کردیم همچنانکه بر امت‌های سابق بود شاید به تقوا الهی دست پیدا کنید؛ یعنی ماه رمضان به وسیله روزه داری درست، می‌شود و به تقوی الهی رسید.
 
امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: نگویید رمضان، زیرا شما نمی‌دانید رمضان چیست پس هر که بگوید رمضان باید صدقه بدهد و روزه بگیرد تا کفاره آن شود ولی بگویند ماه رمضان همان‌گونه که خدا فرمود "شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن" یعنی باید ماه رمضان را با احترام نام ببریم و امام صادق علیه‌السلام فرموند: تعداد ماه‌ها در کتاب آفرینش الهی روزی که آسمان و زمین را آفرید دوازده ماه است که چشم و چراغ ماه‌ها ماه رمضان است و قلب ماه رمضان شب قدر است و امام باقر علیه‌السلام فرمودند: هر چیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.
 
در ماه رمضان طبق فرمایش رسول خدا (ص) در خطبه شعبانیه خواب برای مومن عبادت است و نفس کشیدن به ‌نوان ذکر الهی در نامه اعمال ثبت می‌شود و در حدیث شریف قدسی فرمودند: "الصوم لی و انا اجزی به" خداوند فرمود روزه مخصوص من است و خودم پاداش آنرا می‌دهم و یا خودم پاداش آن هستم.
 
ماه رمضان روزهایش بهترین روز و شب‌هایش بهترین شب و ساعاتش بهترین ساعت‌های عمر ما بحساب می‌آید، در ماه رمضان سراسر گیتی سفره رحمت الهی گسترده‌ است و هم انسان‌ها اعم از مسلمان و غیر مسلمان مومن و غیر مومن برای حضور بر سر این سفره دعوت شدند و پیامبر بزرگوار اسلام خطبه شعبانیه را که مربوط به ماه رمضان است با جمله ایها الناس شروع می‌فرماید.
 
دعوت عمومی است هرکس با هر عقیده در هر نقطه از عالم اگر بخواهد می‌تواند مهمان این سفره الهی باشد و از خوان نعمت خداوند بهره‌مند گردد.
 
ب: وظائف مهمانان خداوند در این ماه فروانی است اما به اختصار با بهره گیری از آیات و روایات به چند وظیفه و تکلیف ما در این ماه شریف اشاره می‌کنیم.
 
1. نیت هامون را پاک بگردانیم چرا که در اعمال عبادی مهم‌ترین چیز نیت خالص است.
 
2- از خدا بخواهیم که توفیق روزه داری درست و تلاوت و قرائت قرآن عزیز را به ما عنایت بفرماید چرا که ماه رمضان ماه روزه و ماه نزول قرآن است.
 
3- هنگام گرسنگی و تشنگی در روز ماه رمضان؛ بیاد گرسنگی و تشنگی قیامت باشیم و با این نگاه فقرا و نیازمندان را دستگیری کنیم (مخصوصا امسال در شرایط بد اقتصادی مردم و گرفتاری پیش آمده لازم است با اطاعت از فرمان امام المسلمین رهبر معطر انقلاب در جهت کمک مومنانه به تهی دستان اهتمام بیشتری داشته باشیم.)
 
4- روزه داری فقط شکم گرسنه و لب تشنه داشتن نیست بلکه باید همه اعضا و جوارح انسان مومن روزه‌دار باشد.
 
5- از وظائف مهم روزه داران توجه به اتیام و به سرپرست هاست که یک دستور قرآنی و الهی است.
 
6-  بهترین زمان برای توبه ماه رمضان است و باید با تمام وجود از گناهان و قصور و تقصیرها توبه کنیم و آن هم توبه واقعی و یکی از کوچکترین علامت توبه ذکر مکرر استغفار است.
 
7- فرمودند در ماه رمضان به هنگام دعا خصوصا در وقت نماز دست‌ها را بسوی آسمان بلند کنیم.
 
8- وظائف روزه‌دای در ماه رمضان افطاری دادن مخصوصا به نیازمندان است البته به اندازه توان و قدرت خودمان
 
9- خوش اخلاقی از نشانه‌های مومن است مخصوصا در ماه شریف رمضان انسان مومن باید در ماه رمضان از بداخلاقی و عصبانیت بصورت جدی پرهیز نماید.
 
10 - نسبت به زیر دستان و کارگران مهربان باشیم و سعی کنیم در این ماه فشار زیادی در کارها به آنها وارد نشود.
 
11- در صورت مهیا بودن شرایط از صله رحم غفلت نکنیم البته در شرایط فعلی با توجه به سرایت ویروس کرونا می‌شود از طریق تلفن یا پیامک به این وظیفه اهتمام داشت.
 
12- فرمودند در این ماه فراوان به پیامبر و دودمانش درود و صلوات هدیه کنید.
 
13- تلاوت قرآن در این ماه که ماه نزول قرآن است مورد تاکید اهل بیت است که قرائت هر یک آیه از قرآن در این ماه ثوابش ارزش یک ختم قرآن دارد.
14- انجام اعمال مستحبی مانند، غسل و دعاهای ماثوره و نمازهای مستحبی از جمله وظائف مومنین در این ماه شریف است.
 
15- بهترین عمل در ماه رمضان پرهیز از ارتکاب به گناه و معصیت است
 
 آنچه ذکر شد گوشه‌ای از عظمت ماه رمضان و بخش کوچکی از وظائف مومنین در این ماه شریف است، امیدواریم با توفیق الهی ما هم بتوانیم از برکات و فضائل این ماه جهت رسیدن به رضای الهی موفق باشیم.

)اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین)
اللهم اشف کل مریض

سیدجعفر علوی


کد مطلب: 420889

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/note/420889/ماه-رمضان-ضیافت-الهی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com