تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵
کد مطلب : ۴۱۷۵۰۱
دولت مستقر در شرایط فعلی هر لیتر نفت را کمتر از یک سوم قیمت یک بطری آب معدنی می‌فروشد که این یعنی به تاراج دادن سرمایه ملی.
۰
plusresetminus
تاراج سرمایه ملی با تدبیر لیبرالی
به گزارش بلاغ، قیمت نفت این روزها به حدود 21 دلار رسید که با احتساب دلار دولتی 4200 تومانی می‌شود هر بشکه‌ای 88 هزار و 200 تومان و به‌ عبارتی با احتساب هر بشکه‌ای 159 لیتر، هر لیتر نفت ایران هم‌اکنون حدوداً 550 تومان به‌فروش می‌رسد!

این درحالی‌ است که هر بطری آب طبیعی(همان آب چاه تسویه شده) حدود دو هزار تومان از کارخانه قیمت‌گذاری می‌شود! بطور صریح و واضح دولت مستقر در شرایط فعلی هر لیتر نفت را کمتر از یک سوم قیمت یک بطری آب معدنی می‌فروشد که این یعنی به تاراج دادن سرمایه ملی که میلیون‌ها سال برای تولیدش زمان نیاز است!.

باتوجه به اینکه قیمت فعلی نفت، حتی هزینه‌های استخراج آن را نیز کفاف نمی‌دهد، اما انگار فروش نفت، آن‌هم به هر قیمتی برای دولت مهمتر از سود و منفعت ریالی است که می‌تواند از فروش آن نصیب کشور شود.

درحال حاضر و با وضعیت موجود، به نظر می‌رسد باید تفاوتی در سیاست و روش لیبرال‌های کنونی درخصوص فروش نفت با پهلوی پدر و پسر وجودداشته باشد چراکه در دوران پهلوی، بیشتر سود ماحصل فروش نفت به جیب کنسرسیوم آمریکایی یا انگلیسی می‌رفت و درصد کمترش به ایران می‌رسید؛ در مدیریت و دولت لیبرال‌ها هم به بهانه از دست ندادن بازار فروش، عمده سود از قیمت واقعی نفت به جیب دلالان و شرکت‌های تجاری خارجی رفته و سهم اندکی از آن (همان کمتر از یک سوم قیمت یک بطری آبمعدنی) به جیب خزانه کشور می‌رود.

آنچیزی که مشخص است، شاخصه و فصل مشترک حکومت پهلوی و مدیریت لیبرال، راحت‌طلبی اقتصادی است و نکته جالب‌ ماجرا اینجاست که پهلوی به ناچار می‌بایست به ازای عمده دلارهای حاصل از فروش نفت آن‌هم به قیمت نیم‌بها، اسلحه دست چندم از آمریکا وارد می‌کرد و دولت لیبرال هم درصورت تحقق اینستکس غذا و دارو!

این ماجرا شبیه یک تراژدی غم‌انگیز است و رها شدن از فرهنگ و منش راحت‌طلبی اقتصادی و قطع وابستگی به نفت فقط با تشکیل دولت جوان حزب‌الهی امکان‌پذیر است.

سیدامیر سادات‌کرمی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴