تاریخ انتشارشنبه ۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹
کد مطلب : ۴۱۶۴۷۵
به صورت طبیعی، هرجایی که قانونی وضع می‌شود، برای قانون گریزان، جریمه و تنبیهی پیش بینی می‌شود، سوال ما از اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونای کشور این است که دقیقا بگویند برای هر بخشنامه و قانونی که در شرایط کرونایی کشور وضع کردند، چه میزان جریمه و تنبیه برای عدم اجرای آن درنظر گرفتند.
۰
plusresetminus
برای مهار کرنا، از التماس بکاهید و بر الزام بیافزائید
به گزارش بلاغ، در روزهای سخت دفاع در برابر حملات ویروس بی‌رحم کرونا، تقریباً تمام فکر و انرژی مردم بر شکست این مهاجم متمرکز است اما دیده‌ایم و شنیده‌ایم که معاونت وزیر بهداشت در برابر دوربین‌ها ظاهر می‌شود و می‌گوید که یا دو هفته پیش روی را رعایت کنیم و یا تا دو ماه دیگر درگیر ویروس منحوس کرونا باشیم! در ادامه نیز، علت قرنطینه نکردن را فرهنگ غنی ایرانیان و دلایل مشابه اعلام نموده‌اند.
 
در این که ایرانیان، فرهنگی غنی دارند، هیچ تردیدی وجود ندارد اما در هر کجای این کره زمین که انسان‌ها زندگی می‌کنند، با هر دین و سنت و زبان، درصدی از مردم، قانون گریز و ساختار شکن هستند. درصدی از مردم، خودخواه و خودنگر هستند و آنچه را که برای خود می‌پسندند برای دیگران نمی‌پسندند. چاره چیست؟.
 
به صورت طبیعی، هرجایی که قانونی وضع می‌شود، برای قانون گریزان، جریمه و تنبیهی پیش بینی می‌شود، سوال ما از اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونای کشور این است که دقیقا بگویند برای هر بخشنامه و قانونی که در شرایط کرونایی کشور وضع کردند، چه میزان جریمه و تنبیه برای عدم اجرای آن درنظر گرفتند.
 
اینکه اکثر مردم ما با فرهنگ بالا، قوانین را رعایت می‌کنند را می‌پذیریم، اما برای نمونه اگر همه مردم قوانین رانندگی را رعایت کنند و تنها یک راننده متخلف در جاده‌ها و خیابان‌ها تردد کند، برای آسیب احتمالی به هر فردی باید آماده باشیم، آیا بهتر نیست با اعمال قانون، آن متخلف را متوقف کنیم؟.
 
درحالی که در شرایط سخت کرونایی کشور، اکثریت مردم به توصیه‌های سه گانه" رعایت بهداشت فردی؛ ماندن در خانه؛ لغو مسافرت" پایبند هستند، متاسفانه عده‌ای هر چند اندک با بی‌خیالی تمام و به عبارتی با دهن کجی به قوانین و توصیه‌ها، جان هزاران انسان را به خطر می‌اندازند و خستگی را بر چهره پزشکان و پرستاران و مدافعان سلامت و همه مسئولان و مردم، می‌نشانند.
 
کدام عقل سلیم می‌پذیرد که بدون قوه قهریه، در برابر تهاجم تمام عیار یک مهاجم منحوس و ناخوانده، با دستان بسته بایستیم و تماشا کنیم و التماس کنیم!
 
آیا وقت آن نرسیده که برای توقف زنجیره شیوع ویروس کرونا، از دوز خواهش و تمنا بکاهیم و بر دوز قوه قهریه بیافزاییم؟!.
 
اگر مسئولان کشور نگران کدورت مردم در استفاده از قوه قهریه هستند، باید عرض کنیم که قطعاً اکثریت مردم از تدابیر سخت دربرابر قانون گریزان، حمایت خواهند کرد.
 
همانطور که می‌دانیم در اکثر کشورهای درگیر کرونا از قوه قهریه استفاده شده است، مواردی چون:
-جریمه خودروهایی که بیش از دوبار در دوربین‌های شهری مشاهده شوند.
-ممنوعیت خروج از منزل بدون مجوز.
-محدودیت در تردد به نقاط پر مبتلای شهری.
- خروج تنها یک عضو از هر خانواده و آن هم تنها برای خرید لوازم ضروری و فقط یک روز در میان.
-جریمه افراد بدون ماسک و دستکش در سطح خیابان‌ها.
- جریمه افرادی که بیماری خود را پنهان می‌کنند.
-ممنوعیت سفرهای بین شهری و جریمه و حبس متخلفین.
-و ده‌ها مورد از تدابیر تنبیهی دیگر.
 
اگر کلمه "قرنطینه" وحشت آور است، از آن استفاده نکنید، کافی است که با وضع قانون، محدودیت ایجاد کنید و برای عدم اجرای قوانین، جریمه و تنبیه درنظر بگیرید.
 
فرهنگ بالای مردم در تبعیت از قانون است و نه در پذیرش خواهش و تمنا، چه کسی می‌پذیرد که تعدادی از بهترین پزشکان و پرستاران کشور و همچنین مبتلایان به این بیماری، در حال پرپر شدن باشند و ما به عده‌ای قانون گریز و بی‌مسئولیت، التماس کنیم که مراعات جان و حال مردم را بکنند!
 
وقت آن رسیده که در کنار همه تلاش‌ها برای توقف زنجیره شیوع بیماری کرونا کویید-۱۹، از قوه قهریه و جریمه و تنبیه به‌عنوان یک گزینه ضروری بازدارنده، استفاده شود، باور کنیم که اتخاذ و پیاده سازی این تدبیر، مطالبه جدی اکثریت مردم است.
 
مجیدقربانی
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما