تاریخ انتشارجمعه ۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۲
کد مطلب : ۴۱۶۲۹۸
از آنجا که نوروز ۹۹، نوروزی کرونایی و متفاوت نسبت به سال‌های قبل است، سلامت روانی و اجتماعی کشور با چگونگی تحویل سال نو و برگزاری این سنت باستانی کاملاً به هم گره خورده است و اتخاذ راهبردی دومنظوره، یک استراتژی درست برای برقراری توازن در دو موضوع" کرونا و عید" خواهد بود.
۱
plusresetminus
استراتژی " کرونا و عید"
به گزارش بلاغ، از آنجا که نوروز ۹۹، نوروزی کرونایی و متفاوت نسبت به سال‌های قبل است، سلامت روانی و اجتماعی کشور با چگونگی تحویل سال نو و برگزاری این سنت باستانی کاملا به هم گره خورده است و اتخاذ راهبردی دومنظوره، یک استراتژی درست برای برقراری توازن در دو موضوع" کرونا و عید" خواهد بود.
 
تاریخ این سرزمین به یاد ندارد که با اتفاقی هر چند بزرگ از جنگ و شیوع بیماری گرفته تا سیل و زلزله و هر بلای طبیعی و غیرطبیعی دیگر، مردمان ایران زمین، از برگزاری این آیین ملی غافل شوند.
 
اما برای نوروز ۹۹ چه کنیم؟ اول باید بررسی کنیم که معمولا چه موارد مشترک و برجسته‌ای در عید نوروز توسط مردم برگزار می‌شده است:

۱- دید و بازدید و تبریک عید
۲- برپایی سفره هفت سین
۳- مسافرت
۴- پوشیدن کفش و لباس نو
۵- خانه تکانی
۶- عیدی دادن به کوچکترها
۷- تماشای فیلم‌های سینمایی و سریال‌های نوروزی
 
مراسم‌هایی چون چهارشنبه سوری و پنج شنبه آخر سال و برخی رسوم محلی و منطقه‌ای در بحث فعلی ما نیستند چرا که با ممنوعیت تجمعات، احتمالا به صورت مقطعی توسط بخش عظیمی از جامعه، به کنج اذهان برده خواهد شد.
 
اما در مورد هفت کار مشترک در عید نوروز، با توجه به شرایط کرونایی کشور، چه راهبردهای مناسبی می‌توان در پیش گرفت:
 
۱- دید و بازدید و تبریک از طریق تلفن ثابت، تلفن همراه، پیامک، برخی ابزارهای صوتی و تصویری در شبکه‌های اجتماعی

۲- برپایی سفره هفت سین عیناً مشابه سال‌های گذشته چرا که محدودیتی در این زمینه وجود ندارد به غیر از احتمالا خرید ماهی قرمز

۳- مسافرت که امسال عقلا، عرفا و اخلاقا به صلاح نیست و همه ما ملزم به عدم مسافرت هستیم و البته می‌توانیم سفر خود را با طیب خاطر به تابستان موکول کنیم.

۴- در پوشیدن کفش و لباس نو محدودیتی وجود ندارد مگر اینکه به علت شیوع کرونا نتوانسته باشیم خرید کنیم که آن هم به بعد از عید موکول می‌شود و آسیبی به جایی نخواهد رسید.

۵- خانه تکانی که از قضا امسال به صورت بهتری انجام شده است چرا که شاید برای نخستین بار در کنار خانه تکانی، احتمالا خیلی از قسمت‌های خانه را ضدعفونی کرده‌ایم!

۶- عیدی دادن به کوچکترها که راه‌های متنوعی دارد، اگر مصمم به دادن عیدی به اقوام هستیم، پس از دید و بازدید از راه دور، عیدی بچه‌ها را می‌توانیم از طریق اپلیکیشن‌ها و موبایل بانک‌ها به راحتی پرداخت کنیم و علاوه بر آن، به فرزند خودمان که کنار ما هست به راحتی عیدی را تقدیم می‌کنیم.

۷- فیلم‌ها و سریال‌های نوروزی که احتمالا بخش مهم کار ماست و بدون محدودیت و بلکه با فراغ بال بیشتر می‌توانیم آنها را دنبال کنیم چرا که احتمالا میهمان نخواهیم داشت!
 
نتیجه اینکه با هفت راهبرد پیشنهادی فوق، احتمالا در دو مورد سفر و دید و بازدید، محدودیت خواهیم داشت و در ۲-۷ مورد دیگر، کمی متفاوت‌تر ولی حتما آیین عید نوروز را برگزار می‌کنیم، البته در آن دو محدودیت هم، چون برای همه ما این محدودیت‌ها وجود دارد بنابراین گلایه‌ای پیش نخواهد آمد.
 
باور کنیم که با کمی دوراندیشی و جدیت و رعایت کامل توصیه‌های بهداشتی به ویژه لغو مسافرت و لغو ترددهای غیر ضروری در بیرون از خانه، طعم پیروزی بر ویروس مهاجم کرونا کووید-۱۹ را باهم و در کنار هم خواهیم چشید و حسرت شکست دادن ایرانیان را بر دل این میهمان ناخوانده، خواهیم نشاند.

اسماعیل حقی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴